Hur är föret i GBG?

yonsson

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Jo, jag förstår att det kan vara tryggare med en stolpe att hålla sig i när man kliver upp, men sen ska man ju balansera vidare på spång, och man kommer ju till ställen där terrängen helt naturligt har snubbelrisk.
Obs, jag menar absolut inte att tjafsa, jag hör ditt argument, tack för din syn på saken! Jag är ärligt intresserad av motiven.
Om man exempelvis har diabetes med uppsvällda fötter och fotleder är trappsteg jobbiga medan stig/spång går bra.

revben

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
På den stigen ser det ju ut som att man kan ursäkta sig med att det är för att folk ska kunna ta sig fram. Däremot har jag sett helt jävla idiotiska grejer nyligen där det inte är möjligt för någon att ta sig fram om man inte kan gå på en spång utan att hålla sig i ändå. Ska försöka minnas att fota nästa gång jag cyklar där.

plumse

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Nån som har koll på hur Vildmarksleden och Bohusleden ser ut öster om Kåsjön numera?
Tänkte ta första långturen med dottern i helgen :giggle:
Det var VÄLDIGT länge sedan jag körde just där. Inget grus eller asfalt hoppas jag?

Åbbe1

Medlem
Hur är föret i GBG?
Nån som har koll på hur Vildmarksleden och Bohusleden ser ut öster om Kåsjön numera?
Tänkte ta första långturen med dottern i helgen :giggle:
Det var VÄLDIGT länge sedan jag körde just där. Inget grus eller asfalt hoppas jag?
I somras var det riktigt lerigt och brötigt, iaf på Vilmarksleden mellan Kåsjön och Härkeshultsvägen.

Det har byggts en del nya spångar senaste veckan dock 👍

Hur är föret i GBG?
Bohusleden är helt ok, några geggapölar bara. Nu cyklade jag bara till Råhultstugan och sedan "granskogen" på trailforks och sen vildmarksleden tillbaka till maderna. Vildmarksleden var sådär, mycket blött på sina håll. Där ska också byggas nya spänger av någon frivillig själ men inte hänt så mycket ännu.

Åbbe1

Medlem
Hur är föret i GBG?
Bohusleden är helt ok, några geggapölar bara. Nu cyklade jag bara till Råhultstugan och sedan "granskogen" på trailforks och sen vildmarksleden tillbaka till maderna. Vildmarksleden var sådär, mycket blött på sina håll. Där ska också byggas nya spänger av någon frivillig själ men inte hänt så mycket ännu.
Vad jag sett på IG så har det byggts för fullt senaste två veckorna, så någon spång borde de fått upp iaf 😉

Hur är föret i GBG?

Citerar mig själv...cyklade från furulund till råhult och sen orange three hill tillbaka till maderna. Där var det någon stjärna som kört med cross/enduro så stigen såg sådär ut, framförallt i dom 2 svackorna där det är blött och jävligt året om tror jag. Det var lervälling och ingenting att sätta varken fötter eller hjul på. Bara att ta sig runt. Hoppas det byggs spång där också!

kolan

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Körde maderna idag, riktigt grisigt...brukar köra eldhärjat, stigen upp till råhult, råhultsvägen, granskogen och sen maderna tillbaka. Finns det någon annan trevlig stig tillbaka som inte är lika grisig som maderna under den här årstiden?

Bilder på nya spänger.
IMG_3141.JPG

IMG_3142.JPG

Hur är föret i GBG?
Gött med nya spänger, hoppas dom snickrar mer snart! Har också lurat på om det finns någon stig tillbaka. Från maderna sett går det ett par olika stigar i samma riktning som vildmarksleden, ska kolla någon dag var dom tar vägen.

bjorkkis

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Körde maderna idag, riktigt grisigt...brukar köra eldhärjat, stigen upp till råhult, råhultsvägen, granskogen och sen maderna tillbaka. Finns det någon annan trevlig stig tillbaka som inte är lika grisig som maderna under den här årstiden?

Bilder på nya spänger.
Visa bilaga 444765
Visa bilaga 444766

Kul att du uppmärksammar de nya spängerna. Vi som bygger har som plan att bygga bort så mycke surhål som möjligt på den sträckan 👍🏻

zinkpasta

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
@Astraboy Jag med. Tyvärr är min erfarenhet att DP tycker olika.

@SIE: Enligt min SIGINT så kördes DP senast i lördags. Vädret i lördags kan väl sägas ha varit ..sådär. (Jävligt regnigt och blött, snarare). De valde dessutom vädersäkra stigar såsom Kotten, Alt-Kotten, och ridstigen tillbaka till dessa. Möjligt att det körs utan SCS flagg iofs.

scsgbg

Ny medlem
Hur är föret i GBG?
Hej, vi som butik har haft 10 lördagsturer under perioden aug-okt denna säsongen. Vi har stoppat alla våra gruppturer pga covid-19 restriktioner. Vår shop Ride går under namnet Dawn Patrol by SCSGBG. Det finns en privat grupp på facebook som heter Dawn Patrol denna kör inte under Specialized concept store regi. Det är lätt att blanda ihop dessa två grupper då namnen är så lika. Vi hoppas på att kunna dra igång våra gruppturer för damer och herrar till våren 2021.

Tant_Trek

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Det har varit minusgrader i några dygn nu. Hur är det med is?
Partille/Lexby, uppe på berget/skogen: inte fruset mer än några enstaka pölar, men kallblöt gegga liksom, frostigt. Nån minusgrad, några snöflingor. Halt pga att allt (spång, rötter, mossig häll) är fuktmättat och där det är såna träd, mycket gamla löv som geggar till det.
IMG_20201129_110422_407.jpg
IMG_20201129_143415_697.jpg

Senast ändrad:

Eric W

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Fy fan. Nog aldrig sett så mycket vatten ståendes på Kotten.
Det där borde flaggas på typ Trailforks som olämpligt att köra på.

F.ö missade du ju den första 1/3 av Kotten. ;-)
Originalet går lite till höger och är betydligt mer kurvigt, samt även torrare.
Du kommer på den igen typ 0:18 i klippet.

Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
F.ö missade du ju den första 1/3 av Kotten. ;-)
Originalet går lite till höger och är betydligt mer kurvigt, samt även torrare.
Låter märkligt. Spåret går in som ”Enjoy” i Strava och börjar på samma ställe som ”Kotten Alternativ” som heter ”try me” i Strava. Har inte sett någon annan start på Kotten. På youtube hittar jag bara samma spår märkta som ”Kotten”.

Eric W

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Låter märkligt. Spåret går in som ”Enjoy” i Strava och börjar på samma ställe som ”Kotten Alternativ” som heter ”try me” i Strava. Har inte sett någon annan start på Kotten. På youtube hittar jag bara samma spår märkta som ”Kotten”.

Jag har dålig (ingen) koll på strava-segment, men jag antar att den ligger nära nog att den plockar in Kotten-segmenet. Du ser skillnaden på bilden nedan i alla fall. Lila är ungefär det du körde på klippet ovan. Alla tre stigarna startar från samma punkt. Och det får väl klassas som en egen stig, men i Strava agerar den lite som en "mega-cutline" för starten på Kotten. Borde förkorta segmentet en del.

Bilagor

• Skärmavbild 2020-12-26 kl. 20.37.55.jpg
    Skärmavbild 2020-12-26 kl. 20.37.55.jpg
    35 KB · Besök: 30

yonsson

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Jag har dålig (ingen) koll på strava-segment, men jag antar att den ligger nära nog att den plockar in Kotten-segmenet. Du ser skillnaden på bilden nedan i alla fall. Lila är ungefär det du körde på klippet ovan. Alla tre stigarna startar från samma punkt. Och det får väl klassas som en egen stig, men i Strava agerar den lite som en "mega-cutline" för starten på Kotten. Borde förkorta segmentet en del.
OK, tack! Ska kolla om jag hittar den andra rutten nästa gång jag är där. Men man startar på samma sida av stora stocken? Eller går rutten du visar innan stocken?

Johan.K

Medlem
Hur är föret i GBG?
Hej Göteborg
När man nu ska ta en runda såhär i regnperioden, har vi då några favoriter som är bättre dränerade än andra? Det är så sjukt lerigt i skogarna norr om stan för tillfället, men är det kanske bättre i Änggården eller Sandsjöbacka? Tänker mig en runda på 2-3 mil sådär med blandat underlag.

yonsson

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Hej Göteborg
När man nu ska ta en runda såhär i regnperioden, har vi då några favoriter som är bättre dränerade än andra? Det är så sjukt lerigt i skogarna norr om stan för tillfället, men är det kanske bättre i Änggården eller Sandsjöbacka? Tänker mig en runda på 2-3 mil sådär med blandat underlag.
Det mesta i ÄGB bör undvikas, det är för blött helt enkelt. Det jag hittat som funkar även efter mycket regn är Laxtrappan, S-kurvan, To the sounds of gunshots & Grisryggen. Delikata funkar också, men inte alltid.

Kotten, Preachers, Sandiga, River crossing och de andra spåren på den sidan av berget är alldeles för blöta och uppkörda.

SIE

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Det mesta i ÄGB bör undvikas, det är för blött helt enkelt. Det jag hittat som funkar även efter mycket regn är Laxtrappan, S-kurvan, To the sounds of gunshots & Grisryggen. Delikata funkar också, men inte alltid.

Kotten, Preachers, Sandiga, River crossing och de andra spåren på den sidan av berget är alldeles för blöta och uppkörda.
Holken, Svängigt och området runt Telegrafstigen/Bongen var ok när jag traskade runt där för några dagar sedan med.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer