Jag är inte så sugen på att uppfostra andras barn. Är även ganska säker på att de cyklar i en av de arrangerade Mtb-klubbarna som kör runt i ÄGB. Svårt för mig att veta vad som är sanktionerat arbete och vad som är eget hittepå.
Problemet är som SIE skriver att det finns ett tryck mot cyklingen i (ffa/bl.a.) ÄGB där en av punkterna är alla nya stigar som uppstår, och då är det inte ens i diskussionen dessa som är byggda med berms och hopp, utan även "vanliga" stigar som man ev skulle kunna skylla på vandrare/trail-löpare.
I ett naturreservat så får man göra typ noll, inte ens såga av ett fallet träd som blockerar ens favoritstig, som du kanske känner till. Visst, vi i GSC har fått tillåtelse att fixa lite till och med inom reservatet (upprustning av Preachers; "Advokatens" är utanför reservatet, men även där krävs det givetvis tillstånd/samförstånd), men om vi vill fortsätta få såna chanser så krävs det ju att vi får cykla där till att börja med.
Ska inte måla fan på väggen, men t. ex. Botaniska skulle helst se att det inte förekom alls.
Jag tycker absolut man iaf kan informera folk som bygger om detta, sen behöver man iofs inte göra mer än så för egen del utan det är upp till dem hur de vill hantera informationen.
PS. Uppfostra andra är det bästa jag vet. DS.