Hur är föret i GBG?

patten

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Lite dränering kan ju också funka. Delar av det partiet går bra, en del nästan omöjliga.

Just det partiet där bilden är tagen går nog att dränera men resterande delen längs vattnet blir som sagt svårt! Det är en rolig sträcka med mycket fotgängare och cyklister men det kan vara bra att vara lite varsam med sin framfart.

Den där delen hade de ju kunnat dränera när de kört sönder med skogsmaskiner. Innan var det ganska smalt där med förrädiska tuvos som höll ned fart och linjeval.

Senast ändrad:

Simpa85

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Uppe på kalhygget antar jag att det rinner av rätt bra, hur upplevde du resten/längre ner?
Kalhygget stämmer. Lite lera i kanterna men på själva stigen är det ju mest klippa. Sista 10-20 metrarna var jag rädd att det skulle vara välling, men det verkar ha runnit rätt bra mot diket i slutet för det var bara kanske sista metern det var ordentligt med lera.

yonsson

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
3853A0D9-4E15-44BA-9FF5-C63CC90C53E4.jpeg

Klockrent idag, snabbt underlag. Ett isparti kvar i Laxtrappan och några ispartier på Grisryggen. Körde även Pine Forest DH och S-kurvan, inga konstigheter.

zinkpasta

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Klart, Torslanda ligger ju ute vid havet 🙂
Annan typ av underlag eller vad är det som skiljer?
Det är nog lite av varje ja, det var blött/fuktigt både på grusvägar och i naturen. Kanske en självklarhet att det är blötare där (närheten till havet är en klar faktor) men jag blev ändå lite förvånad av hur stor skillnad det var mot fastlandet som ju varit grymt bra de senaste dagarna.. Ägb o H-P är väl åas bland de mest väldränerade ställena med sandig jordmån (nåt sånt iaf), här var det rätt mycket surhål, lera blandat med mossa, etc. Eller så cyklade jag/vi bara på fel ställen. :-)

yonsson

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Det är nog lite av varje ja, det var blött/fuktigt både på grusvägar och i naturen. Kanske en självklarhet att det är blötare där (närheten till havet är en klar faktor) men jag blev ändå lite förvånad av hur stor skillnad det var mot fastlandet som ju varit grymt bra de senaste dagarna.. Ägb o H-P är väl åas bland de mest väldränerade ställena med sandig jordmån (nåt sånt iaf), här var det rätt mycket surhål, lera blandat med mossa, etc. Eller så cyklade jag/vi bara på fel ställen. :-)
Beror väl även på hur platt det är och hur vind/sol kommer åt. Jag kör alltid Grisryggen i ÄGB när det är väldigt blött. I princip bara hällar och glest med träd så sol och vind kommer åt. Platta spår brukar vara luriga när det är blött.

SIE

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Cyklar ibland med polare från Torslanda men vi kör alltid hemma hos mig dvs ÄGB, alt DSO. Känns som vi fortsätter med det tills det blir sommaren2018-torka igen då 🙂

C-dale

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Kalhygget stämmer. Lite lera i kanterna men på själva stigen är det ju mest klippa. Sista 10-20 metrarna var jag rädd att det skulle vara välling, men det verkar ha runnit rätt bra mot diket i slutet för det var bara kanske sista metern det var ordentligt med lera.
Någon behöver ju bry sig. För ett par år sedan var jag ute timtals o hackade längs stigen runt N. Långvattnet. Nu vet jag inte alls om det bedrivs någon stigvård på sträckan.

zinkpasta

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Beror väl även på hur platt det är och hur vind/sol kommer åt. Jag kör alltid Grisryggen i ÄGB när det är väldigt blött. I princip bara hällar och glest med träd så sol och vind kommer åt. Platta spår brukar vara luriga när det är blött.
Ja, det är ganska självklart. Mitt påstående gällde alltså generellt, både uppförs, utförs och plattförs så var det blötare i Torslanda än jag hade förväntat mig baserat på hur det var på andra håll.

SIE

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
RIP Dark Side of Trindemossen, det var förvisso bara en transportsträcka men en studsig och rolig sådan 😢

45E493F5-6828-4388-851E-87AD08117306.jpeg

Sen får man väl säga som alla andra, det är galet bra före nu och starten på Preacher’s är fortfarande vacker när solen står lågt:

D7F3EB51-8DDA-4644-997B-15544725FC5D.jpeg

yonsson

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Fortfarande is i Laxtrappan men det går att hålla vänster vid isen och ändå komma ner på 34s så den får ju anses körbar. Grisryggen var kanon, likaså Pine Forest DH och Delikata. Fortfarande snabbt och hårt, så bromsförmågan är inte helt 100.

Körde tidigt och när jag var färdig 09:30 kom det en hel karavan med cyklar som skulle ut och rastas.

Senast ändrad:

zinkpasta

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?

yonsson

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Det har för övrigt tillkommit minst 2st spår i ÄGB under vintern. Ett parallellt med Eklanda Switchbacks med dropps och grejer. Ett annat parallellt med Pine Forest DH med hopp och berms. Har inte hunnit köra något av dem än men de ska tydligen vara roliga om man gillar sådant.

Drog en vurpa på Pine Forest DH i typ 30km/h för några veckor sedan och då kom 2st unga trailbyggare springande och undrade om jag dog, vurpan lät nog en hel del.

Körde Preachers igår också, jäklar vad sliten den är nu.

SIE

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Det har för övrigt tillkommit minst 2st spår i ÄGB under vintern. Ett parallellt med Eklanda Switchbacks med dropps och grejer. Ett annat parallellt med Pine Forest DH med hopp och berms. Har inte hunnit köra något av dem än men de ska tydligen vara roliga om man gillar sådant.

Drog en vurpa på Pine Forest DH i typ 30km/h för några veckor sedan och då kom 2st unga trailbyggare springande och undrade om jag dog, vurpan lät nog en hel del.

Har med sett de nya byggena, kul grejer men funderar på hur park och natur på kommunen ställer sig till aktiviteten. Kanske en fråga för en annan tråd dock.

D i U

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Vi körde typ denna: https://www.trailforks.com/route/torslanda-enduro-2020/ ..Roligast var Gravity Meditation (hade stalkat att Wallner körde varv på den i somras :-) och övriga där (Hasse o Tage), dock var ffa Gravity för blöt för att vi skulle vilja köra varv o slita på den, men jag tänkte nog återkomma i en senare torrperiod.

gravity e skoj, men annars för platt här ute, det är mina hemmastigar men kör helst i ägb eller hp.
jag mötte Wallner i lackarebäck några dagar tidigare innan han körde ett pass i torslanda :).

D i U

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?

Jag har kört båda, gillade båda!

zinkpasta

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?

Säg gärna till stigbyggarna att ge fan i att bygga "stig" i naturreservatet om du träffar dem igen..

1615450458734.png

Nicander

Medlem
Hur är föret i GBG?
Det har byggts väldigt mycket i ÄGB senaste är min uppfattning.
Det mesta är utanför reservatet tex kring Eklanda switchback, men tycker även det tillkommit hopp och features lite överallt te.x som steppuppen i starten på Suveräna (kanske har varit där länge men jag har inte sett den innan) och den nya stigen ner mot preacher som har byggts, kul stig men väldigt exponerad mot gående från accesen..
PXL_20210306_092731580.MP.jpg

Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Säg gärna till stigbyggarna att ge fan i att bygga "stig" i naturreservatet om du träffar dem igen..
Jag är inte så sugen på att uppfostra andras barn. Är även ganska säker på att de cyklar i en av de arrangerade Mtb-klubbarna som kör runt i ÄGB. Svårt för mig att veta vad som är sanktionerat arbete och vad som är eget hittepå.

SIE

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Jag är inte så sugen på att uppfostra andras barn. Är även ganska säker på att de cyklar i en av de arrangerade Mtb-klubbarna som kör runt i ÄGB. Svårt för mig att veta vad som är sanktionerat arbete och vad som är eget hittepå.
GSC är väl de enda som gör sanktionerade byggen av denna dignitet, men de har vad jag kan se inga sådana projekt på g just nu. Jag har i sak inget emot att folk bygger stig, och vill inte leka farbror polis gentemot unga män, men det vore trist om svaret på denna tråds ursprungliga fråga plötsligen blir "ÄGB: stängt för cykling". Så vitt jag minns är väl cykelförbudets vara eller icke vara i ÄGB fortfarande på remiss hos länsstyrelsen, och det är väl då läge att hålla spaden i styr.

zinkpasta

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Problemet är som SIE skriver att det finns ett tryck mot cyklingen i (ffa/bl.a.) ÄGB där en av punkterna är alla nya stigar som uppstår, och då är det inte ens i diskussionen dessa som är byggda med berms och hopp, utan även "vanliga" stigar som man ev skulle kunna skylla på vandrare/trail-löpare.

I ett naturreservat så får man göra typ noll, inte ens såga av ett fallet träd som blockerar ens favoritstig, som du kanske känner till. Visst, vi i GSC har fått tillåtelse att fixa lite till och med inom reservatet (upprustning av Preachers; "Advokatens" är utanför reservatet, men även där krävs det givetvis tillstånd/samförstånd), men om vi vill fortsätta få såna chanser så krävs det ju att vi får cykla där till att börja med.

Ska inte måla fan på väggen, men t. ex. Botaniska skulle helst se att det inte förekom alls.

Jag tycker absolut man iaf kan informera folk som bygger om detta, sen behöver man iofs inte göra mer än så för egen del utan det är upp till dem hur de vill hantera informationen.

PS. Uppfostra andra är det bästa jag vet. DS.

SIE

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Verkar som att vi är många som delar samma perspektiv, vi får väl hoppas att guerillabyggarna läser här och tar till sig.

Vad gäller området runt Eklanda Switchbacks borde det väl däremot vara fritt fram att hacka och bygga (men kanske inte fälla?) lite?

zinkpasta

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Verkar som att vi är många som delar samma perspektiv, vi får väl hoppas att guerillabyggarna läser här och tar till sig.

Vad gäller området runt Eklanda Switchbacks borde det väl däremot vara fritt fram att hacka och bygga (men kanske inte fälla?) lite?
Egentligen inte, så länge man inte har ok från de som förvaltar området så tillåter inte allemansrätten (som detta område då faller inom svjv) något sådant. Lilla Änggården är som sagt också utanför reservatgränserna.

Ska man hårddra det så skulle man ev. till och med kunna påstå att "store-rides" vid dåligt underlag inte tillåts utifrån följande:

"Allemansrätten gäller så länge man inte åstadkommer “nämnvärd skada eller olägenhet” för markägaren (där skada tolkas som ekonomisk skada). Det finns ingen lagtext eller några rättsfall som beskriver vad detta är när det kommer till cykling i skogen. Kommunen kan dock förbjuda cykling i t.ex. elljusspår, motionsspår och alltså även på ridstigar."

..iaf om man ser på dessa rides som kommersiell verksamhet. Om inte annat är det förbannat osnyggt tycker jag. #käpphäst

Men det var inte detta tråden skulle handla om kanske.. Det finns flera andra där allemansrättens rättigheter träts på Happy. :-)

Senast ändrad:

Maakus

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Egentligen inte, så länge man inte har ok från de som förvaltar området så tillåter inte allemansrätten (som detta område då faller inom svjv) något sådant. Lilla Änggården är som sagt också utanför reservatgränserna.
Du får ju (knappt) göra grejer på din egna mark.
Switchbacks är ju utanför resarvatet, och området verkar vara ganska uppdelat.
Oklart vem som äger den.

Noterade att det fanns ju ett hus norr om avslutet.
Det har jag alldrig märkt/sett.

switchbacks.PNG

yonsson

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
@zinkpasta
Kidsen känner ju varandra. Så istället för att lägga ansvaret på någon som får hjälp efter en vurpa tycker jag man inom klubben behöver informera samtliga medlemmar tydligt (vilket säkert görs). Jag har ingen insikt i Mtb-scenen, så det ansvaret får någon annan bära.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer