Hur är föret i GBG?

n3wton

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Halv OT, nån som vet hur det är med skidspår uppe i Skatås? Tänkte dra dit imorrn så kan sambon testa de nya skidorna medans jag ramlar runt i skogen på cykeln.
Kan jag aldrig tänka mig. Jag har kört en del grävmaskin för Erkki som fixade med spåren (åtminstone var det han som gjorde det förr), och jag kan inte tänka mig att dom gjort spår på bara några dagar. Förr körde de ju is från ishallar i flera dagar innan de hade tillräckligt. Dessutom kommer det ju nysnö just nu (snöar fram till tidig morgon), så är ni snabba dit innan park och natur har hunnit skotta och flisa så är det ju bara att köra.

Annats gynnsamt läge för natursnöspår och det ser ju ut att hålla sig kallt åtminstone under en tvåveckorsperiod. Bra för längdskidåkare, dåligt för markentreprenörer som mig..😛

Fredde78

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Var med kompisen vid Brudarebacken igår. Det var inte lättcyklat men roligt😊

DA17E5B4-6FEC-4769-B9A3-48DF29B877BC.jpeg
C4B5296F-1DA9-439D-B9FA-9873BA09DF47.jpeg

n3wton

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Ska i väg tidigt med bilen imorgon.
Enda jävla verktyget jag saknar är en snöskyffel.
Ska bli så kul!
Som snöröjare hade jag rekommenderat att inte åka iväg direkt på morgonen om man inte verkligen behöver. För det första ska det sluta snöa vid 4-tiden, vilket innebär att inget förutom de stora vägarna börjar köras innan dess (typ). För det andra så är snöröjningen i princip hela Göteborg rena katastrofen (säkert med några få undantag), så det går inte att räkna med en enda kommunal väg, förutom de större och de som är prioriterade pga bussar.

Jag bor i Partille strax öster om Göteborg, och här har kommunen i praktiken lagt ner snöröjningen på villagatorna. Officiellt så är det ett stort entreprenadföretag som har körningen i hela kommunen, men de har bara leksaksbilar att köra med och eftersom ingen gör någon tillsyn så kommer de undan med det. De blev nyss utkastade från kommunen följt av ny upphandling, men eftersom inget annat företag är intresserat fick de köra igen. Helt makalöst. Man skäms nästan när man kommer körandes med snöröjartraktorn och riskerar att bli sammanblandad med dem.

Så som sagt, kör inte om du inte måste.

zinkpasta

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Ska i väg tidigt med bilen imorgon.
Enda jävla verktyget jag saknar är en snöskyffel.
Ska bli så kul!
Iom att vi träffat på varandra i Sjöbergen så kanske du inte bor jättelångt från Sannaplan? Jag har en halvkass skyffel (egentligen en lavinspade..) att låna ut om du vill komma förbi ikväll, hör av dig via PM isåfall. Enda problemet är väl att jag ska iväg med bilen själv runt 11-12 sådär, så då vill jag gärna ha med mig spaden..

Maakus

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Som snöröjare hade jag rekommenderat att inte åka iväg direkt på morgonen om man inte verkligen behöver. För det första ska det sluta snöa vid 4-tiden, vilket innebär att inget förutom de stora vägarna börjar köras innan dess (typ). För det andra så är snöröjningen i princip hela Göteborg rena katastrofen (säkert med några få undantag), så det går inte att räkna med en enda kommunal väg, förutom de större och de som är prioriterade pga bussar.

Jag bor i Partille strax öster om Göteborg, och här har kommunen i praktiken lagt ner snöröjningen på villagatorna. Officiellt så är det ett stort entreprenadföretag som har körningen i hela kommunen, men de har bara leksaksbilar att köra med och eftersom ingen gör någon tillsyn så kommer de undan med det. De blev nyss utkastade från kommunen följt av ny upphandling, men eftersom inget annat företag är intresserat fick de köra igen. Helt makalöst. Man skäms nästan när man kommer körandes med snöröjartraktorn och riskerar att bli sammanblandad med dem.

Så som sagt, kör inte om du inte måste.

Iom att vi träffat på varandra i Sjöbergen så kanske du inte bor jättelångt från Sannaplan? Jag har en halvkass skyffel (egentligen en lavinspade..) att låna ut om du vill komma förbi ikväll, hör av dig via PM isåfall. Enda problemet är väl att jag ska iväg med bilen själv runt 11-12 sådär, så då vill jag gärna ha med mig spaden..

Äsch ska bara bort till KA4.
Ska hämta ut massa utrustning som sen skall hem.
Tar det på kvällen istället.
Hade man haft ungar hade man ju kunnat ta med materielen på en pulka.

MagerValp

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Inget snack om att det är fatbikeföre, men det går att cykla med vanlig. Nätt och jämnt 😅 Finns ett spår med start vid SM-banan.

Gott om skidspår på golfbanan också.

Senast ändrad:

zinkpasta

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Så länge det inte är plusgrader tror jag det är lugnt. Däremot snömodd/saltslushet i innerstan är livsfarligt ja, särskilt i kombination med kullersten samt spårvagnsspår..

SocialGimp

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Hjälp! Behöver en cykel för ett handsk-test lite akut på måndag. Någon som vill låna ut en?

Har bara en dirtjumper att tillgå på måndag och senare i veckan ska det bli varmt vilket passar dåligt för ett vintertest. Tänkte vara ute ca 3-4 timmar på eftermiddagen/kvällen och frysa arslet av mig in the name of science och likes.

Det duger med vilken cykel som helst som går att cykla med på cykelbanor typ längs med Slottsskogen eller nå't. Någon som skulle kunna ställa upp o låna ut ngt cyklingsbart? Bor i Vasastaden.

Dessa ska testas!
https://bertschat.se/collections/va...dskar-pro-dual-heating?variant=40527583150275

SIE

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Hjälp! Behöver en cykel för ett handsk-test lite akut på måndag. Någon som vill låna ut en?

Har bara en dirtjumper att tillgå på måndag och senare i veckan ska det bli varmt vilket passar dåligt för ett vintertest. Tänkte vara ute ca 3-4 timmar på eftermiddagen/kvällen och frysa arslet av mig in the name of science och likes.

Det duger med vilken cykel som helst som går att cykla med på cykelbanor typ längs med Slottsskogen eller nå't. Någon som skulle kunna ställa upp o låna ut ngt cyklingsbart? Bor i Vasastaden.

Dessa ska testas!
https://bertschat.se/collections/va...dskar-pro-dual-heating?variant=40527583150275
Jag har en grushoj stl L med nya dubbdäck som behöver cyklas in. På måndag jobbar jag hemifrån så det funkar, skicka PM.

MagerValp

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
IMG_4213.jpeg

Blev fem vändor ner för Brudarebacken idag. Pulkorna hade kört upp lite mer så det gick faktiskt att åka hela vägen ner utan att fastna i drivorna.

Var Sportson ute och åkte i morse? Det var i alla fall ett hyfsat gäng som gjort avtryck uppe vid masten. Av spåren att döma fick de, liksom jag, en trevlig promenad tillsammans med cykeln i skogen. Vill man cykla får man hålla sig till där folk har trampat ihop snön lite.

Respekt till snubben på gravel bike med bockstyre och 42 mm däck som jag mötte.

PatrikHA

Medlem
Hur är föret i GBG?
Visa bilaga 526915
Blev fem vändor ner för Brudarebacken idag. Pulkorna hade kört upp lite mer så det gick faktiskt att åka hela vägen ner utan att fastna i drivorna.

Var Sportson ute och åkte i morse? Det var i alla fall ett hyfsat gäng som gjort avtryck uppe vid masten. Av spåren att döma fick de, liksom jag, en trevlig promenad tillsammans med cykeln i skogen. Vill man cykla får man hålla sig till där folk har trampat ihop snön lite.

Respekt till snubben på gravel bike med bockstyre och 42 mm däck som jag mötte.
Så att tolka som nej cykla nu går egentligen inte?

MagerValp

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Beror helt på var man försöker cykla. De klassiska skogsstigarna där jag brukar köra är nu täckta av 30 cm nysnö, vilket iaf jag inte kan ta mig fram på i något meningsfullt tempo. Däremot det som i vanliga fall är skittråkiga grusvägar är nu jättefina vinterstigar med alldeles lagom kämpigt före.

MagerValp

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Var tvungen att prova hemmarundan i Ruddalen, lokalkännedom kanske trumfar hopplöst före? Men nej.

Börjar fantisera om att bygga en vält av två bildäck och lite reglar, så man kan gå och preparera stigen... 🤓

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
OnT: föret är sådär :) det är skapligt med snö mest överallt. Lyckas man hitta stigar som är välanvända kan det gå hyffsat att ta sig fram medelst cykel. Annars är det bra besvärligt. Testade imorse med 2.6" Ice Spiker Pro med lagom tryck men det var ändå en utmaning att komma fram.
För min del tar jag nog och cyklar gravel nästa gång :)

IMG_20211206_090127.png
IMG_20211206_092417.png

SocialGimp

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
När det är sån't där före så är det ingen nytta alls ice spiker pro. Gjorde ett back-to-back test med ett par Assegai och det senare däcket var utan tvekan det bättre i djupare snö. Det är bara på hårdpackad snö o is som ice spiker är bättre. Häpp!

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Testa o återkom gärna med vad du tycker. Att jag tyckte Assegai funkade bättre är ju bara min åsikt, hade varit kul om ngn kunde verifiera.
Åsikter är alltid bra! Jag kan ju tycka att det borde funka bättre med lite grövre mönster, ice spiker är lite spetsigt, de slirar mest om det inte är hårt.
Jag lär inte prova nu tyvärr, orkar inte kränga om däcken. Har tröttnat på det momentet nu efter att ha krängt om fem andra hjul också :)

SocialGimp

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Åsikter är alltid bra! Jag kan ju tycka att det borde funka bättre med lite grövre mönster, ice spiker är lite spetsigt, de slirar mest om det inte är hårt.
Jag lär inte prova nu tyvärr, orkar inte kränga om däcken. Har tröttnat på det momentet nu efter att ha krängt om fem andra hjul också :)
Förstår dig absolut att du inte orkar prova.

Tror för övrigt att ice spiker är lite för runt oxå, gissar att en lite mer fyrkantig profil greppar bättre i snö. Men som sagt så rullar säkert ice spiker kalas på hårt underlag.

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Jag kan lugna herrarna med att DHRII, rättvända förvisso, gav noll och intet fäste så fort det började luta mer än kanske 5%. Jag cyklar 10 mil öster om er men det borde vara liknande före.
Kul för alla skidentusiaster men jag ser fram emot regnet om ca en vecka.

Berk

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Jag kan lugna herrarna med att DHRII, rättvända förvisso, gav noll och intet fäste så fort det började luta mer än kanske 5%. Jag cyklar 10 mil öster om er men det borde vara liknande före.
Kul för alla skidentusiaster men jag ser fram emot regnet om ca en vecka.

Jag är riktigt nöjd med uppträdande av min Butcher Grid Trail T9 2.6" på snön i Stockholm. Nu har vi mycket mindre snö här, men ändå.

Snömängden i Stockholm i perfekt för stigcykling på vita stigar, men jag skulle gärna har mer snö så jag kunde åka skidor.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer