Hur är föret i GBG?

D i U

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Just nu kan jag sakna en grävd park i Göteborg, har varit i Isaberg och åkt skidor i några dagar och skicket på de icke-snötäckta lederna man ser från liften har ju varit topp trots skitväder. Förvisso har ingen varit där och kört sönder dem, men inbillar mig att bra dränering etc har lite med saken att göra med.
/Bekväm
Beror väl också till stor del att hela isaberg mest är sand.

SIE

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Rätt så OT men vi testade skidåkningen på Vallåsen med i samband med Jul i Skåne, och liftlogistiken jämfört med Isaberg var ännu värre än sommartid: 15 min liftkö, 10 min lift, 5 min åk jämfört med Isabergs 1 min liftkö, 2,5 min lift, 5 min åk oavsett säsong.

SocialGimp

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Lackarebäck idag för första ggn. Noisy Margit var väl mysig. Elins Enduro Extended var ganska kul oxå.

Men det var rätt trist med isfläckar överallt. Några andra trails visste man inte om det var en isig bäck eller en stig. Kanske en kombo, 2 för 1? Tror jag hatar vintern... Fint väder i varje fall!

Bilagor

• 20220106_114155.jpg
    20220106_114155.jpg
    975.2 KB · Besök: 42

yonsson

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
D9CA0FCD-D6CF-4C91-AAA1-66F971286F02.jpeg

ÄGB: Kallt men gött. Vattnet frös i vattenflaskan trots att jag hade laddat den med varmvatten. Hängde med på en XC-runda men efter typ 30min kom jag fram till att mitt psyke inte klarar enbart uppåt och platt.

Undre delen av Laxtrappan är direkt livsfarlig annars var det helt OK. Säkerligen bäst i de rena skogsspåren utan massa hällar. Grisryggen var halv-OK.

n3wton

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Visa bilaga 531756
ÄGB: Kallt men gött. Vattnet frös i vattenflaskan trots att jag hade laddat den med varmvatten. Hängde med på en XC-runda men efter typ 30min kom jag fram till att mitt psyke inte klarar enbart uppåt och platt.

Undre delen av Laxtrappan är direkt livsfarlig annars var det helt OK. Säkerligen bäst i de rena skogsspåren utan massa hällar. Grisryggen var halv-OK.
Varmvatten fryser snabbare än kallt vatten. Konstigt men sant!

n3wton

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Jag brukar hälla på varmt vatten när jag skall koka pastavatten och kallt vatten när jag skall göra isbitar, i tron att jag optimerar. Har jag alltså gjort fel hela mitt vuxna liv?
Gällande pastavattnet vet jag inte riktigt (och antar att redan varmt vatten kokar snabbare än kallt), men du använder väl inte varmvatten ur kranen när du ska koka pasta? Varmvatten ur kranen ska inte konsumeras. Nu spelar det väl knappast någon roll när du ändå kokar vattnet, men det är en bra tumregel att hålla.

Man fryser väl alltid in kallt vatten eftersom man inte orkar värma det och sen frysa in det, men prova gärna att frysa in hälften kallt och hälften varmt så får du se vad som händer. Varmvattnet bör isåfall värmas på spisen först och inte tas ur kranen.😛

MagerValp

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Nej, varmt vatten fryser inte generellt sett snabbare än kallt vatten, bara under vissa rätt speciella omständigheter. Men en oisolerad drickaflaska på cykeln kyls ner rätt omgående så det blir inte många minuter skillnad.

Och kallt vatten kokar inte under några omständigheter upp snabbare än varmt vatten.

MagerValp

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
-3 just nu, man kan iaf göra det skojiga tricket med att koka ett par dl vatten i en kastrull och sedan kasta ut det i luften. Förvandlas omedelbart till ett moln med iskristaller.

yonsson

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?

stenmark

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Om Newton säger det så måste det vara sant.
Annars hade jag hävdat att det rent logiskt tar mer energi att kyla ner varmvatten än kallvatten.

Lite roligt faktiskt. Hade ingen aning om det där.
– Våra resultat visar att Mpembaeffekten är ett generiskt icke-jämviktsfenomen som visar att temperaturutvecklingen beror på annan fysisk kvantitet som karakteriserar systemets initiala tillstånd, säger Santos.

Om man inte visste bättre kunde detta var som taget ur Fatilarkalkylen

n3wton

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Annars hade jag hävdat att det rent logiskt tar mer energi att kyla ner varmvatten än kallvatten.

Lite roligt faktiskt. Hade ingen aning om det där.
Fast Newton har fått smäll på fingrarna kring fysiska beräkningar och annat på detta forumet tidigare, så här finns inga ambitioner att hävda någon form av trovärdighet i ämnet..

Experimentet från tredje klass eller så där man ställde ut varmvatten och kallvatten sitter däremot solitt kvar i minnet.

MagerValp

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?

Blir så förbaskat trött på vetenskapsjournalistik. Gång efter annan tar de forskningsresultat och förvränger till oigenkännlighet, eller bara fabulerar fritt på ämnet. Pappret här till exempel, de lanserar en teoretisk modell som ger dig temperaturskillnaden som måste finnas för att Mpembaeffekten ska kunna observeras i en granulär vätska. Den har inte ett skit att göra med kranvatten eller iskuber. Klickbaitig headline på det och så publicerar vi.

Som regel, när forskning presenteras i media, speciellt om det är något spektakulärt och allmängiltigt, leta upp originalartikeln och läs igenom abstract och första sidan. Jag har inte läst fysik på högre nivå men läser man noggrant och googlar lite termer så är det inte speciellt svårt att hänga med.

Disclaimer: är inte forskare, men gift med en.
1641633725997.png

On topic så är det +1 och snöblandat regn, så det blir nog en dag i garaget. Eventuellt dyker det upp något i fulmekstråden.

yonsson

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Blir så förbaskat trött på vetenskapsjournalistik. Gång efter annan tar de forskningsresultat och förvränger till oigenkännlighet, eller bara fabulerar fritt på ämnet. Pappret här till exempel, de lanserar en teoretisk modell som ger dig temperaturskillnaden som måste finnas för att Mpebaeffekten ska kunna observeras i en granulär vätska. Den har inte ett skit att göra med kranvatten eller iskuber. Klickbaitig headline på det och så publicerar vi.

Som regel, när forskning presenteras i media, speciellt om det är något spektakulärt och allmängiltigt, leta upp originalartikeln och läs igenom abstract och första sidan. Jag har inte läst fysik på högre nivå men läser man noggrant och googlar lite termer så är det inte speciellt svårt att hänga med.

Disclaimer: är inte forskare, men gift med en.
Visa bilaga 532026

On topic så är det +1 och snöblandat regn, så det blir nog en dag i garaget. Eventuellt dyker det upp något i fulmekstråden.
rabbit-hole-alice-in-wonderland.gif

zinkpasta

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Experimentet från tredje klass eller så där man ställde ut varmvatten och kallvatten sitter däremot solitt kvar i minnet.
Känns som att detta kan ha att göra med att mer varmvatten hinner avdunsta och att det finns mindre vätska kvar att frysa?

Och mer OnT så är det ju skitväder idag helt klart, och troligtvis typ peak misär i skogen? (Eller nja, isbana är betydligt värre.)

n3wton

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Känns som att detta kan ha att göra med att mer varmvatten hinner avdunsta och att det finns mindre vätska kvar att frysa?

Och mer OnT så är det ju skitväder idag helt klart, och troligtvis typ peak misär i skogen? (Eller nja, isbana är betydligt värre.)
Lämnar vattenfrys-grejen.

Vattnet i form av slask och regn på den branta långa gatan utanför mitt hus (förvisso i Partille, men ändå) har delvis fryst iallafall. Perfekt om man vill glida baklänges supersnabbt med bil med låsta hjul. Demonstrerades precis av vit Volvo som trots panikglid gjorde ett nytt försök med samma resultat innan hen gav upp och åkte iväg.

Kan sammanfatta läget såhär: Förmodad misär i skogen. Eventuell misär på asfalt om man inte räknar med att det kan vara is med vatten ovanpå som bara ser ut som vattenpöl. Dubbdäck på asfalt blir cykelformen idag mao!

Tant_Trek

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Ja, bra summering i Partille/Lexby. Gatorna isiga och underkylda. Igår i skogen var det en intressant blandning av hårt frusen stig och blöta pölar, gegga och halvmurkna löv, isig spång. Men bra sikt, enkelt att se vad som är stig och var som är bröt, när det fallit några mm snö.

Lämnar vattenfrys-grejen.

Vattnet i form av slask och regn på den branta långa gatan utanför mitt hus (förvisso i Partille, men ändå) har delvis fryst iallafall. Perfekt om man vill glida baklänges supersnabbt med bil med låsta hjul. Demonstrerades precis av vit Volvo som trots panikglid gjorde ett nytt försök med samma resultat innan hen gav upp och åkte iväg.

Kan sammanfatta läget såhär: Förmodad misär i skogen. Eventuell misär på asfalt om man inte räknar med att det kan vara is med vatten ovanpå som bara ser ut som vattenpöl. Dubbdäck på asfalt blir cykelformen idag mao!

SIE

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Gött att få valuta för sina dubbdäcks-pengar ändå. Senast förra veckan funderade jag på om det var läge att byta tillbaks.

zinkpasta

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
HP helt klart blandat, men överlag ändå bra grepp (undantag fanns, t. ex. skråklippan innan droppet på Mustaschen). Lär väl ändras kommande dagar beroende på plus- eller minusgrader..

Flowkullen bra (och mycket kul nytt (för mig iaf)):
WhatsApp Image 2022-01-09 at 2.45.50 PM.jpeg

Grävlingen snöig (men inte så farligt isig):
WhatsApp Image 2022-01-09 at 3.10.20 PM (2).jpeg

WhatsApp Image 2022-01-09 at 3.10.20 PM.jpeg

SIE

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Lite OT: vet någon om det finns nån mack med enkel vattenslang i södra innerstan/Mölndal? Vet att det finns ett gäng gds-tvättar som kostar snudd på inget, men att stå och pilla med kortet, välja massa grejer på en meny etc är ju ett bökmoment, jag vill bara spraya lite muc-off på hojen som står på cykelstället, låta det verka 5 min, skölja av och dra vidare i solnedgången.

zinkpasta

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Änggården mjukt och mörkt ikväll. Helt ok grepp osv i mitten där det är sandigare, men Doggystyle fortf rejält kladdig i övre regionerna t. ex..

Mr.olsson

Medlem
Hur är föret i GBG?
Lackarebäck idag för första ggn. Noisy Margit var väl mysig. Elins Enduro Extended var ganska kul oxå.

Men det var rätt trist med isfläckar överallt. Några andra trails visste man inte om det var en isig bäck eller en stig. Kanske en kombo, 2 för 1? Tror jag hatar vintern... Fint väder i varje fall!
”Tror jag hatar vintern”… Ha Ha! Du har nog en poäng där 😂

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer