Hur är föret i GBG?

Tore krok

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Nedanför södra hörnet av pendelparkeringen vid Delsjömotet/Lackarebäck. Ses enkelt nedifrån från grusvägen men antar att man enklast cyklar till toppen genom att vika av från Elins enduro på lämpligt ställe. Glöm inte filma när/om du kör! :-)
Visa bilaga 534002

Inrun är betydligt snällare än den i GBG Hardline, även mindre brant (men högre) och det är jämn o fin vägg så det handlar nog mest om att våga rulla ut (och inte dö av kompressionen i botten :-D).
Fan vad najs ! Skall försöka ta mig dit någon dag, filmar om den känns rätt och man kör den, men den ser fin ut så!

MagerValp

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Jag tog friskvårdstimmen idag och letade upp en nybörjarvänlig rutt runt Ruddalen. Ambitionen är att man ska kunna ta sig runt på den även om man är helt ny på mtb och inget ska kännas omöjligt eller för läskigt. Den undviker också träsk, bäckar och surhål. Med det sagt så är den inte helt tandlös, det finns lite mindre drop på kanske 30 cm och några hopp, men allt går att rulla eller köra bredvid. Ett par klättringar är det inte heller någon chans att man tar på första som nybörjare, men som sagt så hoppas jag de känns möjliga, även om man kör med barn.

Den börjar med en chicken line, och då använder jag begreppet i dess absolut snällaste bemärkelse, på klippan vid lekplatsen på Kastmyntsgatan — det finns inget på resten av rundan som är mycket svårare eller läskigare.

Jag har lagt upp rutten på Trailforks, tar gärna emot feedback på den:

1642613295658.png

Villewonka

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Jag tog friskvårdstimmen idag och letade upp en nybörjarvänlig rutt runt Ruddalen. Ambitionen är att man ska kunna ta sig runt på den även om man är helt ny på mtb och inget ska kännas omöjligt eller för läskigt. Den undviker också träsk, bäckar och surhål. Med det sagt så är den inte helt tandlös, det finns lite mindre drop på kanske 30 cm och några hopp, men allt går att rulla eller köra bredvid. Ett par klättringar är det inte heller någon chans att man tar på första som nybörjare, men som sagt så hoppas jag de känns möjliga, även om man kör med barn.

Den börjar med en chicken line, och då använder jag begreppet i dess absolut snällaste bemärkelse, på klippan vid lekplatsen på Kastmyntsgatan — det finns inget på resten av rundan som är mycket svårare eller läskigare.

Visa bilaga 534122
Bra initiativ!

yonsson

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?

Visa bilaga 534122
Ninja är kul, synd att den är så kort. Var längesedan jag körde där men ligger #5 enligt Strava tidsmässigt, låg #2 när jag satte mitt PR. Bör kunna spränga den tiden kan jag tycka.

”Friskvårdstimmen” är väl för övrigt avskaffad sedan typ 10 år tillbaka. 😂

Senast ändrad:

FredriCX

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?

Bilagor

• Screenshot_20220120-225935_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20220120-225935_Samsung Internet.jpg
    152.8 KB · Besök: 127

zinkpasta

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Fö är föret riktigt riktigt bra nu ja. Sjöbergen var torrt sånär som på nån isfläck här o där, men stigarna och hällarna greppiga. Det enda luriga är is på avslutande hällrull på Tuppens minut, det kan man ju skippa i nuläget.

Eric W

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Tämligen bra i Ängb nu. Blött i de större lerhålen, som inte var helt frusna. I övrigt helt torrt. Vinden de sista dagarna har gjort gott med att torka upp klippor och de torrare delarna av stigarna. Speciellt de mindre stigarna var riktigt bra, även om det var något varierande grepp. Löst ovanpå hårt kan man beskriva det som. :)

IMG_1100.jpeg

IMG_1099.jpeg

MagerValp

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Instämmer i kören, superfint underlag.

Jag roade mig med att leta lite nya stigar och varianter på de jag redan kör. Hittade en finfin klippa på Vattentornet Lätta - Svåra Alternativet, men vart fanken tar stigen vägen sen? Ner till höger ligger det stora stockar som blockerar och rakt fram såg inte heller speciellt inbjudande ut.
IMG_4505.jpeg

Gjorde sedan ännu ett försök att hitta Södra Slottsberget Baksidan, men av heatmap och ridelogs att döma gör ingen annan det heller. Stigen verkar så vitt jag kan se inte finnas kvar. Är det någon som vill kännas vid den? Annars markerar jag den nog som stängd.

Maakus

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Instämmer i kören, superfint underlag.

Jag roade mig med att leta lite nya stigar och varianter på de jag redan kör. Hittade en finfin klippa på Vattentornet Lätta - Svåra Alternativet, men vart fanken tar stigen vägen sen? Ner till höger ligger det stora stockar som blockerar och rakt fram såg inte heller speciellt inbjudande ut.
Visa bilaga 534484

Där har du en bra film som visar vart den tar vägen. :)

MagerValp

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Perfekt, tack! Jag var där framme och nosade men då tyckte GPS:en att jag hade lämnat stigen med god marginal. Dålig mottagning i skogen får man anta. Blöt mossa och is där framme idag så jag får komma tillbaka en annan gång.

MagerValp

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Ser ju ut att vara en jättefin stig. Har ni många såna i de där kvarteren?
Svar ja. Det är rätt få höjdmeter och korta stigar i Ruddalen, men det är mycket pang för pengarna. Klipprullet på The Birds är skoj, kul utförsåkning från vattentornen och Skyttevärnet, jag tröttnar aldrig på loopen runt Lilla Hällvetet, Ninja är en riktig höjdare och kul teknisk klättring på Södra Slottsberget, Fornborgen och Fornminnet, osv osv.
Det är iaf den vägen jag brukar köra. Men det finns säkert en svårare väg. Och snabbare. Och Coolare.
Enligt min gps ska man svänga höger på klippan, men då dör man.

Putte1981

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?

yonsson

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Blir spännande att köra morgonrunda imorgon. Har haft Corona från förra onsdagen. Borde vara kurerat nu men lär få bli en lugn runda.

SocialGimp

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Har suttit karantän hela veckan (p g a barn) men eftersom det har gått >5 dagar utan symptom antar jag att jag är frisk enligt FHM? Känner mig frisk i varje fall men jag tog 3:e sprutan i morse så det blir en försiktig tur imorgon.

yonsson

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Har suttit karantän hela veckan (p g a barn) men eftersom det har gått >5 dagar utan symptom antar jag att jag är frisk enligt FHM? Känner mig frisk i varje fall men jag tog 3:e sprutan i morse så det blir en försiktig tur imorgon.
Om du får samma symtom som jag så är det väldigt låg risk att du får runt med det utan att veta om det. Pang sa det, sedan var det feber, hosta och trötthet några dygn.

MagerValp

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Enklast är att hitta Ruddalen Blue Trail och Ruddalen Runt på Trailforks. Det finns små blåa spraymarkeringar man kan följa på träd och stenar och det är en välcyklad slinga så stigarna är lätta att se.

tmalm

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Har aldrig cyklat där. Är den där fina barrstigen representativ för området eller är bilden en skönskrivning? 🙂
Ganska så representativ skulle jag säga.

Edit: Det ser inte bara ut så, det är ganska mycket upp å ner i ibland lite rötter å stenhällar men det är inte helt ovanligt att det ser ut typ så här heller.

/T

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer