Hur är föret i GBG?

Maakus

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Varning för grinigt inlägg nedan.

Drog till Ägb över lunchen för att testa den "nya" snitslade blå slingan. Mer snö än förväntat och halt som fan. Hände många ggr att framhjulet försvann på en hal rot som gömde sig under snötäcket.

Hittade en påfart till den blå slingan till slut o det var väl hyfsat snitslat men jag missade ett par svängar. Man ser ju inte riktigt stigarna under snötäcket så snitslarna satt ibland där jag inte förväntade mig/tittade.

Efter en lång, snorhal o helt ocyklingsbar uppförsbacke så försvann snitslarna på toppen. Letade runt ett tag men kunde inte hitta vare sig en blå, röd eller svart snitsel ngnstans. Blöt o kall i stjärten efter allt slask så lackade jag ur o trampade hem.

Uppskattar ändå omtanken med snitslingen men det här var inte min dag helt enkelt. Låser nu in mig o kommer inte ut förrän till våren igen.

Det blir plusgrader hela veckan nu, så snön kommer fösvinna :D

SIE

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Varning för grinigt inlägg nedan.

Drog till Ägb över lunchen för att testa den "nya" snitslade blå slingan. Mer snö än förväntat och halt som fan. Hände många ggr att framhjulet försvann på en hal rot som gömde sig under snötäcket.

Hittade en påfart till den blå slingan till slut o det var väl hyfsat snitslat men jag missade ett par svängar. Man ser ju inte riktigt stigarna under snötäcket så snitslarna satt ibland där jag inte förväntade mig/tittade.

Efter en lång, snorhal o helt ocyklingsbar uppförsbacke så försvann snitslarna på toppen. Letade runt ett tag men kunde inte hitta vare sig en blå, röd eller svart snitsel ngnstans. Blöt o kall i stjärten efter allt slask så lackade jag ur o trampade hem.

Uppskattar ändå omtanken med snitslingen men det här var inte min dag helt enkelt. Låser nu in mig o kommer inte ut förrän till våren igen.
Är det du som har lämnat hjulspår i snön längs bunkerkanten på toppen alltså? Ajabaja!

SIE

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Stanna hemma.
D4188D62-0345-4727-843D-92AD69BFD049.jpeg

Eller uppsök åtminstone barrskog.

0F262B07-D6C8-455F-8735-28BB3A3346AB.jpeg

D i U

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Fint i Eklanda idag men en punka stoppade mig efter en halvtimme, nytt försök i Hisingsparken efter lagat däck, grymt före där idag. 👍

SIE

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Ska dricka öl på byn ikväll, därefter 5km uppförsbacke hem. Kan fukten i luften bli till halka på vägen tills dess så jag riskerar få sladd och halka tillbaks på väg hem?

n3wton

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Ska dricka öl på byn ikväll, därefter 5km uppförsbacke hem. Kan fukten i luften bli till halka på vägen tills dess så jag riskerar få sladd och halka tillbaks på väg hem?
Fortsätter gissa:

Nej. Det är ingen fukt i luften att tala om. Enda risken jag ser är kvarvarande vattenpölar som frusit (men de är väldigt få) samt vägar och gångbanor där det saltats förra dygnet varpå marken håller kvar fukt som fryser på innan de saltat på nytt. Saltets eviga bekymmer är att det när man saltat blir fuktigt varpå man måste salta mer. Missas det blir det halt.

Sammnfattning: kör du osaltade cykelbanon och vägar är det safe att köra utan dubbdäck eftersom marken är torr.

SIE

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Fortsätter gissa:

Nej. Det är ingen fukt i luften att tala om. Enda risken jag ser är kvarvarande vattenpölar som frusit (men de är väldigt få) samt vägar och gångbanor där det saltats förra dygnet varpå marken håller kvar fukt som fryser på innan de saltat på nytt. Saltets eviga bekymmer är att det när man saltat blir fuktigt varpå man måste salta mer. Missas det blir det halt.

Sammnfattning: kör du osaltade cykelbanon och vägar är det safe att köra utan dubbdäck eftersom marken är torr.
Gott. Cykeln är numera även trainerhoj så den används nu endast ute när det är torrt, och framförs mellan eventuella pölar och annat bös med klinisk precision.

Senast ändrad:

MagerValp

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Cyklade inte idag men sladdade lite med bilen trots försiktig körning med dubbdäck och passerade en bil som stod åt fel håll i diket. Nog läge att cykla försiktigt.

Ser fram emot en tur med lampa imorrn kväll 🔦

kievY

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Samma här typ, försöker trösta mig med att jag slipper släpa upp snöig hoj i lägenheten. Istället blev det en snöig gran..
Blivit promenader i skogen och njutit av vädret, på onsdag får jag reda på hur illa knäet är och vad som händer härnäst. Hoppas på ok att börja cykla men men..

Kristoffer R

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Rätt fint i skogen.

Fortfarande åt det hårda hållet i marken så sunkhålen är bara att rulla över.

Vissa partier på väg till och från stigarna var vidriga. Typ snö som plattats till av fötter eller bilar, smält lite och frusit till knagglig is.

Körde odubbat, men det hade ju varit ett icke-problem med dubb.

zinkpasta

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Frölundaborgkullen;
Pumptrack - inga pölar längre, dock rätt mjukt pga blötma.
Sladdspåren - perfekt sladdföre. Kicken över gångbanan (längst ner) har byggts på.

Kristoffer R

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Juldagen: Lite Sandsjöbacka idag och lite Kållered. Fortfarande åt det hårda hållet i marken men nu lömskt halt på rötter och hällar. En del tunn is på pölar och surhål.Tror det kommer bli ler-fest om några dagar.

Tacksam över mina tunga 29”, det är lite tröghetsmoment när det totalsläpper när man står upp och bryter.

Undrar också vad detta är för ”byggnad” i Kållered.

9E1BCF9A-D6F7-4E46-BB39-6368F68A4E01.jpeg
Det var tom märkbart varmare inuti.
0931515D-4C6C-4D8E-AFA9-04972F7B1AF4.jpeg

Blåmax

Medlem
Hur är föret i GBG?
Ajabajade en cyklist uppe på Ljungheden och insåg att jag nu officiellt är en surgubbe. Dags att klippa av det långa håret och ersätta med en lagom brun tweedkeps.

På samma tema, färska däckspår på övre delen av Laxtrappan, sämsta linjevalet dessutom.

Visa bilaga 594397
Det var ju ett tag sen men tittade igenom strava och kan konstatera att det nog var jag som fick en rejäl avhyvling . Skyller på att jag aldrig vet riktigt vart jag kommet när jag provar på Änggårdsbergen.

SIE

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Det var ju ett tag sen men tittade igenom strava och kan konstatera att det nog var jag som fick en rejäl avhyvling . Skyller på att jag aldrig vet riktigt vart jag kommet när jag provar på Änggårdsbergen.
Aj, så rejäl hoppas jag inte den var. Men jag är ju rookie i höttamednävensammanhang, en del finslipande kanske kvarstår 🙂

kievY

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Juldagen: Lite Sandsjöbacka idag och lite Kållered. Fortfarande åt det hårda hållet i marken men nu lömskt halt på rötter och hällar. En del tunn is på pölar och surhål.Tror det kommer bli ler-fest om några dagar.

Tacksam över mina tunga 29”, det är lite tröghetsmoment när det totalsläpper när man står upp och bryter.

Undrar också vad detta är för ”byggnad” i Kållered.

Visa bilaga 599833 Det var tom märkbart varmare inuti.
Visa bilaga 599832
Vart i Kållered är detta? Sandsjöbacka?

C-dale

Aktiv medlem
Hur är föret i GBG?
Angående "byggnaden" i Kållered misstänker jag att det är något som ingår i den försvarslinje som fanns.
T.ex de stora betongblock man kan se vid sidan av G:a riksvägen norr om Kållered, som kunde dras ut på vägen för att stoppa stridsvagnar mm.

Topp