Hur är "föret" på Kinnekulle?

Viktor R

Medlem
Hejsan,

Annordnar träningsläger på Kinnekulle nästa helg. Bågon som vet hur skicket på stigarna är? Mycket snö och is kvar? Klarar man sig utan dubbdäck?

Tack på förhand

Viktor

rularn

Aktiv medlem
Viktor R skrev:
-------------------------------------------------------
> Hejsan,
>
> Annordnar träningsläger på Kinnekulle nästa
> helg. Bågon som vet hur skicket på stigarna är?
> Mycket snö och is kvar? Klarar man sig utan
> dubbdäck?
>
> Tack på förhand
>
> Viktor

Det är mycket snö, bortsett från den allra södraste delen runt Lasses grotta. Långa delar är så illa att man måste kliva av cykeln och gå :(

midas

Ny medlem
Jag var där nu i måndags och det var inge vidare måste jag säga. Vissa delar fick man gå av och leda cykeln.

Tiki

Aktiv medlem
Hur framskrider snösmältningen inför Evalds testhelg den 27 april? Finns det någon chans i världen att få uppleva snöfria och hyfsat torra stigar? Har någon varit där nu i dagarna?

Tacksam för svar!

/Jonas

Henrik69

Medlem
Snöfria: Kanske
Hyfsat torra: Glöm det! :-)
Skämt åsido, var ute en tur i dag och det är mycket tjäle kvar i marken. Blir ett härligt lerlager ovanpå. Blev mest grusväg.
:-(

Senast ändrad:

nille

Ny medlem
försök o vara rädda om stigarna bara,så vi kan fortsätta o cykla där,tar mycket stryk nu vid tjällossning och absolut av dubbdäcken.

hunken21345

Ny medlem
nille skrev:
> försök o vara rädda om stigarna bara,så vi kan
> fortsätta o cykla där,tar mycket stryk nu vid
> tjällossning och absolut av dubbdäcken.

Jag tycker snarare att det är tvärt om. Under sommaren är det på gränsen att man ens kan ta sig fram p.g.a att det är för lite uppkört. Speciellt på stigen ner från högkullen, motsols.

Om man tittar på de blåa lederna så är dem nästan helt borta, förutom på vissa platser där folk faktiskt rör sig / cyklar, vilket är synd.

JPL

Aktiv medlem
Leden är nu till stor del riktigt bra.
Det finns några ler- och surhål där det är trögt och skitigt, tyvärr även vid ett par ställen där cykelglädjen utför i motsolsvarv brukar vara hög.
För tillfället är ett av mina andra favoritavsnitt (ca 10-12km från campingen, motsolsvarv) belamrat med timmerstockar tvärs över den annars flowiga stigen.

Men sammantaget är det helt ok att cykla runt kullen nu, vilket uppenbarligen fler än jag insåg idag. Mycket cykelspår i leran.

JPL

Aktiv medlem
Det bör vara så bra det kan bli. Lederna på Billingen o Kinnekulle brukar lira parallellt i skicket.

Och just nu är det som bäst på Billingen, färsk grönska på marken men inte igenväxt, hårda stigar lätt jordfuktiga.

corradino

Medlem
Japp, vi tänkte köra båda dagarna men åt olika håll. Vilket håll är bäst att börja med, medsols eller motsols?

hunken21345

Ny medlem
corradino skrev:
> Japp, vi tänkte köra båda dagarna men åt olika
> håll. Vilket håll är bäst att börja med,
> medsols eller motsols?

Det spelar mindre roll :)

Det finns finns gott om guldkorn från båda håll. Vi brukar variera stigvalet beroende på vilket håll vi kör.

rularn

Aktiv medlem
Tjena grabbs,

tack för sällskapet i dag! Nu är man helt slut :)

Hoppas ni får en fin tur i morgon också!

ha det!

Krabkklor

Ny medlem
Tack själv för go räckmackepaus och bra guidning. Vi krokna ganska bra sista milen och jag kan konstatera att solen tog även på kullen

corradino

Medlem
Tack själv rularn! Riktigt trevligt med sällskap och tack för guidning, kommer nog väl till pass imorgon. Efter ett par öl är det dags för sängen nu. Ha det bra!

ol__

Aktiv medlem
Vilken led är det man brukar cykla, är det den vanliga vandringsleden? Eller finns det någon officiell/inofficiell cykelled?

Ska eventuellt dit om några dagar, men hade faktiskt funderingar på att ta med fulcrossen istället för mtbn, och så piska grusvägarna istället. FÖr jag vill minnas att vandringsleden till ganska stor del är grusväg, och att det finns ganska mycket grusväg runt om? Eller minns jag fel? Har bara varit där på studieresa med skolan för fem-sex år sen.

42Hz

Aktiv medlem
Det är vandringsleden, ja en del grusväg, vi brukar skippa delen ner till vattnet och den tråkiga biten på den gamla banvallen, man sneddar på grusvägen istället. :)

ol__

Aktiv medlem
Gammal banvall lät ju bra om det är grusvägspiskning man är ute efter. Var ligger den?

Vilka partier är mest tekniska?

Ja, jag kanske är lite konstigt som vill åt de delar andra vill undvika, men jag tycker om grusväg :)

ol__

Aktiv medlem
jajaja... ;) Det finns planer för besök med mtb också. Från mitt tidigare besök (som var till fots för ca fem år sen) minns jag flera sträckor som skulle vara trista på mtbn men roliga på fulcrossen. Men jag minns inte exakt var de var...

rularn

Aktiv medlem
Frippe.A skrev:
> inga planerade happy-ride på kinnekulle i år ?

Släng upp en vet jag! :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer