Hur avlägsna rostprickar i gammal lack?

hgrd

Medlem
När jag på jakt efter tallrikar strosade runt på en loppis idag skådade mina ögon en gammal räsercykel stående i ett hörn. Då försäljaren bara ville ha hundra kronor för den slog jag till, men inte utan att känna mig lite som en tjuv som betalat så lite. Det är väl knappast high end, men jag tycker den är mycket tjusig. Uppgraderad med en fizik chrono-sadel och shimano RSX-bakväxel är den också misstänker jag. Dessvärre finns det områden på den där små prickar av rost skamfilar den pärlemoraktiga lacken, vilken jag inte vill ta bort. Finns det något fungerande knep för att få bort dessa prickar och sedan skydda mot återväxt? Finns det till exempel någon svag syra man kan lägga på som löser rosten men inte lacken?
peugeot.jpg ht=513

IMG_1034.JPG ht=544

Anders G

Ny medlem
Testa med rubbing (sån som är till billack), kan hjälpa när det ser ut som det gör på dina bilder. Det är ju inga riktiga rostbubblor utan mer som fläckar och det brukar gå bort med rubbing.

Kvarts

Ny medlem
Oxalsyra, citronsyra eller varför inte testa Kalkosan. Fukta en trasa och lägg den på rosten. Låt det verka i någon timme och skölj sedan med vatten.

/Pelle

hgrd

Medlem
Bra tips! Men hur får man egentligen tag på de där syrorna? Citronsyra låter ju harmlöst och bra. Det kanske man kan blanda med pulver från konsum?

Kvarts

Ny medlem
Ja vist! Citronsyra kan man köpa i kryddhyllan. Lös så mycket du kan av citronsyran i vatten. Då får du en koncentrerad lösning som du kan använda. Citronsyrans förmåga att lösa rost är lite sämre än oxalsyrans, men är ett fullgott alternativ.

Oxalsyran löses också i vatten. Den går att köpa i välsorterade färgaffärer. Oxalsyra är inte så läbbigt som den låter, den förekommer bla i harsyra (som heter ”Oxalis” på latin) och rabarber. Kan dock leda till njurstenar vid överdriven konsumtion då det kan fälls ut kalciumoxalater i njurarna.

Se även:http://happymtb.org/forum/read.php/1/884241/886188

/Pelle

Edit: Fellänkat

Senast redigerad av en moderator:

Brakastruten

Aktiv medlem
När vi då är inne på rabarber (oxalsyran), så vill jag varna för matta fläckar! Har numera en förstörd serveringsbricka (i för övrigt blank metall), efter det att krämen runnit ut över tallrikskanten... kanske går att återställa kemiskt?

Rubbing tror jag mera på, då det är avsett för lackvård. Om du sedan rengör och klarlackar, eller bara vaxar är väl lite en prioritering. Resultat, och hur länge.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer