Hur breda är Lake cykelskor jämfört med Shimano?

d_joh

Ny medlem
Hej,
Sitter och spanar på nya cykelskor (landsväg/spd-sl) och har snöat in lite på Lake.
Kör just nu med ett par Shimano som är åt helsike för smala. Tidigare hade jag ett par Shimano MTB skor som var Wide och de funkade rikigt bra.
Nu har jag läst att Lake ska vara lite bredare generellt, så om jag köper Lake standard bredd är de jämförbara med ett par Shimano Wide?

Kanske svårt att svara på ... men slänger ut frågan... :)

De jag kikat på är Lake CX 176 ( https://www.lakecycling.com/products/cx-176 )

Marte

Medlem
Jag gick från Shimano RP3 Wide till Lake CX176 och är mycket nöjd med bytet. Lake är ca 5mm bredare vid klossens mitt, klart bredare än Shimanoskorna alltså, även styvare sula men ungefär samma vikt.

Storleksmässigt har jag samma storlek i båda skorna, Lakes storleksguide rekommenderade en storlek mindre men det funkade inte. Jag är nöjd med Lake och köper nog dyrare variant nästa gång för att få lättare skor och boa-typen man kan skruva motsols.

glitch

Aktiv medlem
CX176 är smalare generellt än de dyrare som t.ex. CX238 (finns bra tabeller under respektive sko på hemsidan). Jag har ett par av den gamla CX237 modellen Wide och dessa passade mig mycket bättre än motsvarande CX176 wide.
Sen var 176:orna fortfarande rymligare än motsvarande Shimano i standard läst men de var också "wide" så jag vet inte hur en CX176 icke wide är mot en Shimanosko.
En annan fin grej med de dyrare modellerna är att vissa finns i läder så de formar sig mer efter foten samt att man kan lästa ut dem om det skulle behövas.

Lorita

Ny medlem
Tips är att stå på ett papper och be någon rita av din fot, då får du ett hum om hur bred foten är och kan jämföra med Lakes tabeller.

Älskar mina Lakeskor

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer