Hur breda däck har du (lvg)

Hur breda däck har du på landsvägscykeln?

• 19 mm

Röster: 1 1.0%
  • 21 mm

Röster: 0 0.0%
  • 23 mm

Röster: 18 18.6%
  • För breda

Röster: 8 8.2%
  • Annat

Röster: 72 74.2%

• Antal röster
    97
  • Enkät stängd .

Mange.

Aktiv medlem
beroende på användningsområde är det 28 eller 32mm som gäller för mig, mer sprättig känsla när jag trycker på i uppförsbackar med 28or men toppfarten är samma med 32 och komforten är överlägset med 32or.

ooms

Aktiv medlem
Har 19 och 21 ens varit ”vanligt”? Vill minnas det var 20 och 23 valet stod mellan för ca 20 år sedan, och att 25 började komma då.

rln

Aktiv medlem
28 mm som är 26 mm på fälg med 15,5 mm innerbredd.

Funderar på att skrota ett par tubhjul med Campagnolo Record-nav. Sedan ta naven och bygga med DT Swiss RR 511-fälg, 18 mm innerbredd. Eventuellt köra slanglöst på det hjulparet.

ooms

Aktiv medlem
23 satt på min Cinelli vid leverans 2013. Sen har jag aldrig sett det igen efter att jag rev av dom däcken.
Min Trek 5000 fr 2005 kom med 25 från fabrik. På den tiden satt det 23 på i princip allt annat. Många däck fanns bara i 20 och 23. Brorsans stålracer fr mitten 90-talet hade 20 original, satan vad smala de var.

Woodknocker

Aktiv medlem
Går det för fort med 25 mm?
Njaa men initiala känslan visade ju sig stämma, det är trögare. Det rullar inte lika fint. Borde följt sunda förnuftet men även jag påverkas av marketing.

Vissa säger att "jaa men jag måste ju ha 40 mm däck eller åtminstone 25 mm för annars så dör jag av dåliga väggar" till dem säger jag en sak: vad är din vikt?

Woodknocker

Aktiv medlem
Hur har du mätt det?
Fysik. Större föremål. Fysikens lagar gäller överallt men inte gällande hjul, låter det logiskt? Nej, ingen har någonsin velat bli större för att bli snabbare. Hambini gick igenom det på någon sekund med att säga "detta är inte ens fråga".

Säger inte cykelindustrin detta själv egentligen? Vi kör bredare däck för att lite tyngre människor ska få bekvämare cykling? Jag är inte tyngre och kommer aldrig bli tyngre så länge jag cyklar, så ser ingen anledning till att tacka nej till gratis fart.

OlofSx

Aktiv medlem
30 mm fram med ~4 bar tryck för god komfort så att inte kroppen blir så trött på länge turer för en gammal otränad farbror som jag. 28 mm bak med lite drygt ~6 bar tryck ger bra rull/komfort ratio för mig.

Manurhin2

Aktiv medlem
Fysik. Större föremål. Fysikens lagar gäller överallt men inte gällande hjul, låter det logiskt? Nej, ingen har någonsin velat bli större för att bli snabbare. Hambini gick igenom det på någon sekund med att säga "detta är inte ens fråga".

Säger inte cykelindustrin detta själv egentligen? Vi kör bredare däck för att lite tyngre människor ska få bekvämare cykling? Jag är inte tyngre och kommer aldrig bli tyngre så länge jag cyklar, så ser ingen anledning till att tacka nej till gratis fart.
Vad var svaret på @Stumpy s fråga?

Kneecap

Aktiv medlem

Tjena!

Kan du då förklara varför jag håller samma hastighet med lägre watt när jag kör 25 istället för 23?
25-28 sväljer ojämnheter bättre än 23 och får därför mindre motstånd, det är ren fakta. En asfaltsväg är inte jämn. Däremot på en velodrom så är smalare däck snabbare eftersom trädäcket är slätare än en babyrumpa.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer