Hur breda däck har du (lvg)

Hur breda däck har du på landsvägscykeln?

• 19 mm

Röster: 1 1.0%
  • 21 mm

Röster: 0 0.0%
  • 23 mm

Röster: 18 18.6%
  • För breda

Röster: 8 8.2%
  • Annat

Röster: 72 74.2%

• Antal röster
    97
  • Enkät stängd .

glitch

Aktiv medlem
Jobbigt ämne det här, lite halvflummigt ändå kan jag tycka med däcktryck.

Vore bekvämare om man visste vilka däcktryck som är mest optimalt för olika typer av däck, vikt, cykel osv men nej, man ska prova sig fram och det cirkulerar en massa olika tabeller, alla skiljer sig åt. ;-)

Själv prioriterar jag hastighet framför komfort inom vissa gränser...
Har du testat Srams kalkylator? Busenkelt och ger en bra baseline.
På 25mm tubeless kör jag ca 5.5 bak och 5 fram. Bra komfort och bra rull :)

n_andersson

Medlem
Sådär då har jag tagit en liten testrunda på 12 mil med dom nya däcken. Gick från continental GP 23mm med ca 8 bars tryck till nya continental GP 5000 25mm med 5 bars tryck i.

Upplever mycket mer komfort med dom nya däcken. Förut kände man varenda sten i asfalten. Är helt otroligt att 2mm extra i bredd kan göra så mycket...

Satte nytt rekord i toppfart.

Medelhastigheten blev inte så hög men de beror inte på däcken utan att jag är ovan med så långa turer och energin tog slut snabbt.
Satte 7 PB på strava segment innan energin tog slut iaf.

Har en lite temporunda på drygt 3 mil jag brukar köra på tid. Återkommer när jag testat den med dom nya däcken

Bengt-re

Aktiv medlem
Sådär då har jag tagit en liten testrunda på 12 mil med dom nya däcken. Gick från continental GP 23mm med ca 8 bars tryck till nya continental GP 5000 25mm med 5 bars tryck i.

Upplever mycket mer komfort med dom nya däcken. Förut kände man varenda sten i asfalten. Är helt otroligt att 2mm extra i bredd kan göra så mycket...

Medelhastigheten blev inte så hög men de beror inte på däcken utan att jag är ovan med så långa turer och energin tog slut snabbt.

Har en lite temporunda på drygt 3 mil jag brukar köra på tid. Återkommer när jag testat den med dom nya däcken
Gp5k är dessutom riktigt bra däck! Jag gillar dem skarpt. Vissa får ut färre mil av dem än gp4ks2, men det får det väl vara värt.

Woodknocker

Aktiv medlem
Gp5k är dessutom riktigt bra däck! Jag gillar dem skarpt. Vissa får ut färre mil av dem än gp4ks2, men det får det väl vara värt.
bästa däcken. skulle tro att det är däcken som gör allt i detta fallet.

De brukar ju säga det att däcken är det första man går på sen finlirar man vidare med annat, som att sätta på sig en tajtare tröja.

rln

Aktiv medlem

Men svårt att jämföra slitna däck med nya. Och 23:orna hade du rätt hårt pumpade.

n_andersson

Medlem
Men svårt att jämföra slitna däck med nya. Och 23:orna hade du rätt hårt pumpade.
23orna var precis som nya. Kanske hade dom varit mjukare om jag kört på lägre tryck. Dock lite smutsiga på bilden

Bilagor

• 20210803_180948.jpg
    20210803_180948.jpg
    523.1 KB · Besök: 29

bigmollo

Aktiv medlem

Precis som Beng-re och Woodknocker skrev så är gp 5000 ett riktigt lyft från gp 4000. De är bättre på alla sätt. De är däremot lite smalare än 4000. Om man tar ett gp 5000 28 mm så är den ungefär lika bred som en 25 mm gp 4000. Det beror säkert på marknadstrams för att den nya ska vara lättare. Jag var kalasnöjd med 28 mm gp 5000 tills jag bytte till tubeless vilket kräver en helt annan tråd.

rln

Aktiv medlem
Precis som Beng-re och Woodknocker skrev så är gp 5000 ett riktigt lyft från gp 4000. De är bättre på alla sätt. De är däremot lite smalare än 4000. Om man tar ett gp 5000 28 mm så är den ungefär lika bred som en 25 mm gp 4000. Det beror säkert på marknadstrams för att den nya ska vara lättare. Jag var kalasnöjd med 28 mm gp 5000 tills jag bytte till tubeless vilket kräver en helt annan tråd.
Vilka slanglösa däck kör du på?

ejma

Aktiv medlem
Precis som Beng-re och Woodknocker skrev så är gp 5000 ett riktigt lyft från gp 4000. De är bättre på alla sätt. De är däremot lite smalare än 4000. Om man tar ett gp 5000 28 mm så är den ungefär lika bred som en 25 mm gp 4000.
Hen bytte från GP, inte GP4000, dvs ett större kliv.

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem

Slits slanglösa däck generellt mer eller det är just med GP5000 det är så stor skillnad?

Singular

Aktiv medlem
Jag tror snarare att skillnaden i bredd faktiskt beror på att hjul är avsevärt bredare nu än när 4000 kom till - sätter man ett 5000 på en hyfsat samtida fälg mäter det ungefär vad som är specat (på samma sätt som 4000 gjorde, fast i en annan tid).

Lingon

Aktiv medlem

Upplever mycket mer komfort med dom nya däcken. Förut kände man varenda sten i asfalten. Är helt otroligt att 2mm extra i bredd kan göra så mycket..
8 vs 5 bar gör nog mer än 2mm 😅

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag tror snarare att skillnaden i bredd faktiskt beror på att hjul är avsevärt bredare nu än när 4000 kom till - sätter man ett 5000 på en hyfsat samtida fälg mäter det ungefär vad som är specat (på samma sätt som 4000 gjorde, fast i en annan tid).
Jag håller inte riktigt med om det. Jag har kört samma fälgar med både gp4ks2 och gp5k och hävdar bestämt att gp4ks2 är bredare för samma nominella bredd på samma fälgar.

NLC

Aktiv medlem
Upptäckte idag att jag körde för smala däck. GP5000TL 32 mm var inte brett nog för att täcka springan mellan brädorna i bron och hjulet gillade inte att böjas.

Som tur var hade ramen plats för 45 mm så även med ganska stor skevhet i sida kunde jag iaf cykla 4 mil till och hitta en bättre plats för upphängning.

D4A654F4-B844-4C0B-AA18-B193995B4B87.jpeg

A623DB13-57CE-4023-8D7F-655B0EAC12A9.jpeg

Senast ändrad:

bigmollo

Aktiv medlem
Det är ingen nyhet direkt. På min förra cykel fick jag inte plats med gp 4000 28 mm men det funkade med gp 5000 28 mm på samma fälg. Gp 4000 25 mm är lika breda som gp 5000 28 mm på mina mina gamla fälgar.

Bengt-re

Aktiv medlem
Upptäckte idag att jag körde för smala däck. GP5000TL 32 mm var inte brett nog för att täcka springan mellan brädorna i bron och hjulet gillade inte att böjas.

Som tur var hade ramen plats för 45 mm så även med ganska stor skevhet i sida kunde jag iaf cykla 4 mil till och hitta en bättre plats för upphängning.

Visa bilaga 504408
Ser dyrt ut att utvärdera däcksbredd på det viset.

anderski

Aktiv medlem
Har kört med 25 mm rätt länge, på nya racren sen förra årte gick jag ned från 7 bar, till 6 fram 6,6 bar bak i fjol.
Har precis bytt till Pirelli P Zero 28 mm, kör med samma tryck inte laborerat med det ännu. Pirelli rockar, inte nöjd med de Vittoria som satt orginal på Cannondale 2020.
Pirelli ska hålla formen längre än nya conti enligt lbs.

NLC

Aktiv medlem
@Bengt-re Det är nog snarare dyrt sätt att utveckla sin intelligens... Blir väl ett 303S-hjul att ersätta med för lösa fälgar verkar kosta lika mycket som komplett och färdigt

42.0 PSI fram och 43.0 bak för densom undrar. Innan debaclet avverkades både asfalt, sportgrus, stygg grus, traktorväg och stig utan problem. Efter rullade hjulet nästan jämnare på grus och gräs en belagd väg märkligt nog. Man blir väldigt kissnödig av något som får njurarna att hoppa upp en gång varannan meter...

Senast ändrad:

Paco

Aktiv medlem

Visa bilaga 504408

Visa bilaga 504415
Ibland räcker inte ens 40mm…..
4F561208-611B-49D2-BFB8-7CFE6330C14D.jpeg

n_andersson

Medlem
Sådär då har jag testat den korta temporundan på 32km jag brukar köra, med dom nya däcken. Slog mitt gamla rekord med 30 sekunder. Satte nytt pb för knappt en vecka sen innan jag bytte och körde ett hårt benpass på gymet igårkväll så jag är mer än nöjd iaf

MrSthlm

Aktiv medlem
Sådär då har jag testat den korta temporundan på 32km jag brukar köra, med dom nya däcken. Slog mitt gamla rekord med 30 sekunder. Satte nytt pb för knappt en vecka sen innan jag bytte och körde ett hårt benpass på gymet igårkväll så jag är mer än nöjd iaf

Intressant och din setup nu är GP 5000 25mm med 5 bar fram och bak?

Bengt-re

Aktiv medlem
Bra däck är bra och tror man så hjälper så blir de ännu snabbare.

n_andersson

Medlem
Och framförallt helt identisk sittposition, identiska vind och temperaturförhållanden och identisk snitteffekt som sist?;-)
Nej det var mycket varmare sist jag körde. Oxå kom jag bak en lastbil denna gången inför och ur en rondell som segade ner tempot en del. Annars var de samma väderförhållanden och knapp någon vind alls som sist..
Men det är säkert bara placebo.
Jag är iaf nöjd med däckbytet.

glitch

Aktiv medlem
Nej det var mycket varmare sist jag körde. Oxå kom jag bak en lastbil denna gången inför och ur en rondell som segade ner tempot en del. Annars var de samma väderförhållanden och knapp någon vind alls som sist..
Men det är säkert bara placebo.
Jag är iaf nöjd med däckbytet.
Skojar lite bara, men hade varit kul med effektsiffror för jämförelsens skull :) är ju så sjukt många saker som kan påverka. Bara dagsform kan enkelt diffa +/-10% så all tid kul om man kan jämföre snitteffekt åtminstone.

Steel is Real

Aktiv medlem
Intressant och din setup nu är GP 5000 25mm med 5 bar fram och bak?
Jag är oxå sjukt nöjd med gp 5000 (ej TL) Kör 32:or på sportgrus-cykeln och 25:or på räsern. Hade gärna kört bredare på räsern men får inte plats. I kombination med Tubolito slangar med sjukt låg vikt så känns det som ett bra alternativ om man inte vill köra TL.

Jag kör dock med högre tryck än vad alla tabeller och övriga experter säger. 6,8 bar på 25:orna. Har testat lägre tryck oxå. Körde en runda med 5 bar, gillade det inte alls. Kändes svampigt, speciellt när man står upp och bryter. Trodde jag hade punka fram vid ståcykling.

Pfaff

Aktiv medlem
Jag är oxå sjukt nöjd med gp 5000 (ej TL) Kör 32:or på sportgrus-cykeln och 25:or på räsern. Hade gärna kört bredare på räsern men får inte plats. I kombination med Tubolito slangar med sjukt låg vikt så känns det som ett bra alternativ om man inte vill köra TL.

Jag kör dock med högre tryck än vad alla tabeller och övriga experter säger. 6,8 bar på 25:orna. Har testat lägre tryck oxå. Körde en runda med 5 bar, gillade det inte alls. Kändes svampigt, speciellt när man står upp och bryter. Trodde jag hade punka fram vid ståcykling.
Det är olika tryck om man kör slanglöst eller slang med lika däckbredd. Slang kräver högre tryck av nån anledning.

MrSthlm

Aktiv medlem

Skönt, då är vi åtminstone två, nu har jag iofs varit jättemodig och sänkt till 6 bar (25or ej TL) sista rundorna och det kändes bra (!) kanske blir min nya standard. Ska väl våga sänka ner till 5 bar jag också bara för att känna hur jag upplever det, testa. Ja, vissa rekommendationer här i tråden är riktigt, riktigt låga, enligt någon av dem ska jag ner på 4,5 bar (jag väger ca 76-77kg).

Senast ändrad:

Singular

Aktiv medlem
Skönt, då är vi åtminstone två, nu har jag iofs varit jättemodig och sänkt till 6 bar (25or ej TL) sista rundorna och det kändes bra (!) kanske blir min nya standard. Ska väl våga sänka ner till 5 bar jag också bara för att känna hur jag upplever det, testa. Ja, vissa rekommendationer här i tråden är riktigt, riktigt låga, enligt någon av dem ska jag ner på 4,5 bar (jag väger ca 76-77kg).
4,5 låter väldigt, väldigt lågt. Min gissning hade varit 6, precis som du åker på.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer