Hur brett däck klarar min fälg?

hafah

Medlem
Jag har ju 2,6 men skulle gärna ha ett bredare framdäck till snö. Är medveten om att det kan vara ganska odugligt i övrigt.

Crocko

Aktiv medlem
Jag har ju 2,6 men skulle gärna ha ett bredare framdäck till snö. Är medveten om att det kan vara ganska odugligt i övrigt.
Skall det ändå vara odugligt så tycker schwalbe att du kan gå upp till åtminstone 3.0 om nu cykeln möjliggör det, hur användbart det blir vete f-n, en fatbike löser ju problemet och ger dig en fungerande åter runt lösning.

VanGarg

Aktiv medlem
Jag har kört maxxis 2.8 däck på 27mm fälj utan problem. Profilen på däcket blir ju rundare, o lite svajigt kan det bli i kurvor i hög fart om trycket är lågt. Men det funkar absolut!
Rimpact/cushcore stabiliserar stora däck på smala fäljar, så gör även styvare däck.

VanGarg

Aktiv medlem
Just Dhf hade jag personligen inte velat köra i 3" bredd på 30mm fälj.
Brett däck på smal fälj ger rundare profil och öppnar därmed upp kanalen mellan sidodobbar o mittdobbar. Det innebär att cykeln behöver läggas ner extra långt i kurvorna för att fågrepp från sidodobbarna.
Att behöva lägga ner o trycka till är inte där breda däck på smala fäljar gör sig som bäst, risk för burpning o svajighet.
Just dhf har antagligen en av de bredaste kanalerna på marknaden, och jag skulle därför hellre välja ett annat däck med mindre kanal.

Berk

Aktiv medlem
Liknande frågor har kommit upp ofta, men tror inte att svaret är klart. Det berör också på trycket man kör med och styvheten av sidoväggar av däcken. Jag hade problem med 2.35" däck på 19 mm fälg med låg tryck, medan andra verkar att köra den kombo utan problem, men troligtvis med högre tryck. När däck blir bredare, blir sidoväggar inte styvare, Maxxis däck, som den du länkar till, har ofta mindre styva sidoväggar med 120 TPI. Då kan däcken blir instabil, för att man behöver styvare sidovägar när däck blir högre och man kör den min lägre tryck än smalare däck. Jag tror att 30 mm är på gränsen och om det funkar berör på trycket och sidoväggar.

hafah

Medlem
Sen är ju då frågan hur brett det blir monterat. Mitt, på pappret, 65 mm breda blir 52 mm monterat.

F0706C57-9DCE-441F-AD4F-5D85909077AE.jpeg 26449359-7852-4CE4-A208-87E17E80A8C5.jpeg

hafah

Medlem
Eftersom ni är så noga så var jag ut igen och kom fram till 63.3. Jag måste ha tryckt för mycket mot däcket första gången. Tror att jag utelämnar bilden denna gång.

Angående kurvtagning så kommer det inte tas några.

jonte987

Aktiv medlem
När jag gick i skolan fick jag lära mig mer om värdesiffror (eller vad det nu hette) än om skjutmått.
Om jag minns rätt så verkar det i så fall som däcket i bästa fall är runt 63 mm.

Men det var väldigt länge sen jag gick i skolan.

erik h

Aktiv medlem
Tyvärr är väl Berk rätt ute. Det har mycket med tryck och åkare att göra också. Grejen med feta däck var väl också att kunna köra lågt tryck, 1-1,5 eller rentav under 1. Kombinerat med hyfsat tung åkare eller köttig cykelstil snett på sten och rot kan det ju innebära väldigt mycket kräng på däcket nästan oavsett vad man kör för prylar, är trycket lågt så kränger det. Enda räddningen då är jättebred fälg.

Ju mindre problem det här är för en, desto smalare fälg relativt brett däck kan man köra. Jag kör själv Klard 3.0" på 23 mm (inner) fälg och strax över 1 bar på stel gaffel. Lite smalare däck och lite högre tryck i bak, där är kraften också större såklart.

Men generellt är det inga problem att MONTERA en trenolla på 17 mm racefälg. Jag vet folk som körde Gazzatrenoll på gammal smal XC-fälg med fint resultat i flera år.

jolov

Aktiv medlem

Makten

Aktiv medlem
Eftersom man ska behöva bli fysiker för att montera bredare däck så testar jag detta så länge. Över förväntan!

Visa bilaga 449141
Kan nog vara lämpligt att låsa frambromsen om du tänker cykla med den där! Jag ser framför mig hur skidan tar emot nån ojämnhet, far bakåt och låser hjulet mot gaffeln med spektakulär OTB som följd. 😂

weldion

Aktiv medlem
Så åkte man runt på BMX:en med en miniskida fastspänd på framhjulet när man var liten. Har för mig att jag satte ett spännband runt bromshandtag och styre för att hålla fast frambromsen.

hafah

Medlem
Ett längre test ikväll gick rätt så bra. Svettigt. Hittade ett skoterspår och det gick väl hyfsat. Framhjulsskidan fyllde sin funktion. Ett framhjul hade skurit ned i snön direkt. Bakhjulet hängde på men slog igenom emellanåt och krängde en del. Så det är balhjulet som sätter gränsen nu. Men definitivt en rejäl förbättring i mjuksnö. Nu ligger minst 3 dm. Med lite mer packad snö blir det ännu bättre.
Det vart ingen film, nog svårt med båda händerna på styret.

Crocko

Aktiv medlem
Eftersom man ska behöva bli fysiker för att montera bredare däck så testar jag detta så länge. Över förväntan!

Visa bilaga 449141
testade precis den där varianten på en fälgbromsad hoj när jag var i 10-11års åldern. Med ett par miniskidor fästa i fram och bakhjul så släpade jag upp ekipaget på närmaste höga kulle och kastade mig utför stupet, gissa min förvåning när bromsarna inte tog alls eftersom hjulen var stationära.

Slutade med en episk vurpa i slutet av kullen med framtänderna snygga inbäddade i det frusna is-lagret på marken, som tur var så bodde vi på västgöta slätten så kullen var inte så hög och min kropp förmodligen lite mer flexibel annars vette fan om man hade kunnat berätta om det nu.

hafah

Medlem
testade precis den där varianten på en fälgbromsad hoj när jag var i 10-11års åldern. Med ett par miniskidor fästa i fram och bakhjul så släpade jag upp ekipaget på närmaste höga kulle och kastade mig utför stupet, gissa min förvåning när bromsarna inte tog alls eftersom hjulen var stationära.

Slutade med en episk vurpa i slutet av kullen med framtänderna snygga inbäddade i det frusna is-lagret på marken, som tur var så bodde vi på västgöta slätten så kullen var inte så hög och min kropp förmodligen lite mer flexibel annars vette fan om man hade kunnat berätta om det nu.
Du nöjde dig inte med framskidan, fantastiskt roligt!

Är nog ingen dum idé att köpa en fullfacekruka framöver om man ska passera isiga partier.

Crocko

Aktiv medlem
Du nöjde dig inte med framskidan, fantastiskt roligt!

Är nog ingen dum idé att köpa en fullfacekruka framöver om man ska passera isiga partier.
New varför nöja sig med halva glädjen, det gick ju ganska bra när jag spände fast skidorna på badrumspallen för att testa hur det var att åka rodel, tror det slutade med en spräckt läpp eller något sånt. Ironiskt och skamligt nog var det faktiskt bromsverkan jag var ute efter då det gick ganska fort på ”rodeln” så jag skojar faktiskt inte över hur förvånad jag blev när inget alls hände hur mycket jag än bromsade.

Minns att vi byggde ett hopp genom att palla upp en europall halvvägs nerför kullen, faktiskt underligt att inte fler barn bröt benen den vintern.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer