Hur cykla Bromma - Östhammar?

Quirius

Ny medlem
Har åkt bil till Östhammar några gånger och väg med högre fart än lämpligt är det gott om. Samt en del 2-1. Någon som har tips på vettigaste vägen genom skogarna från Bromma till Östhammar för att slippa skräckupplevelser?

Bengt-re

Aktiv medlem
Samma väg som Täby 200 km till Halstavik, norra uppsalavägen österut, kustvägen norrut och 292an? Sista biten från Harg vette tusan, men någon local kanske har ideer där?

Senast ändrad:

mcperand

Aktiv medlem
Vägen från Harg upp till Östhammar via Sandika (med den lokala tydliga betoningen på det första a:et) är slingrig och fin, typisk Roslagsväg, men se upp för det för en del i lokalbefolkningen(?) kör fort. Nu kanske du inte tänkte cykla på natten, men det är smitvägen för rattfylleristerna som ska hem från krogarna på sommaren. Förvånansvärt många olyckor...

Quirius

Ny medlem
Tack, får kolla vidare med input i bakhuvudet. Tänkte åka tidigt på morgonen en fredag med ETA vid 13, slipper förhoppningsvis både fyllerister och värsta ”hetsa till landet”-trafiken.

Har också kollat en massa på kartan, vägen du rln länkade känns rimligt borta från de värsta vägarna. Har inte fått den som förslag när jag testat Google Maps. Lite slumpartat vilken väg som föreslås.
Sist jag lät Google välja väg hamnade jag här, visserligen kul men inte så snabb väg:
04A6F507-26B0-41BD-83FD-2F81B4A3BEFF.jpeg

Senast ändrad:

rln

Aktiv medlem
Quirius sa:
Har också kollat en massa på kartan, vägen du rln länkade känns rimligt borta från de värsta vägarna. Har inte fått den som förslag när jag testat Google Maps. Lite slumpartat vilken väg som föreslås.
Man får hjälpa Maps lite genom att lägga till några punkter efter vägen och på så vis tvinga fram vägval.

Quirius

Ny medlem
Och det var där jag behövde hjälp med vilka platser som var lämpliga som waypoints ?
Får se om någon annan har nån invändning mot nån väg, eller förslag på väldigt bra specifik väg. Annars blir det något åt den väg du skapade. Hittade några ställen där det går att ta genare väg, men i stort verkar den bra. Ska vidare från Östhammar en 15km så vill hålla vägen kort men samtidigt inte livsfarlig.

nypan

Aktiv medlem
Kanske inte från Bromma, men Barkarby är ju ett stenkast ifrån.
Randonneur Stockholms 30 milare från Barkarby till Öregrund går förbi Östhammar och även om Gimo rakan inte är den roligaste vägen i landet så är den faktiskt ganska bilfri mellan Gimo och fram till väg 76.
Ett annat alternativ är ju att åka via Gimo och ta väg 288 som är mindre tråkig men mer trafikerad.
https://www.gpsies.com/map.do;jsess...FA410EC97751FABDE.fe1?fileId=lvswkyhoxjzxmzfj

a.svensson

Aktiv medlem
rln sa:
Av bilden på TS cykel så verkar han ha en Cross vilket gör ditt förslag genomförbart.
Sträckan förbi Kolarmora om drygt 19 km är grusväg vilket skulle bli besvärligt med en racer (har kört vägen med bil).
Alternativet är som Barkarbys 30 milare att ta sträckan Bladåker-Gimo en riktigt fin väg med ytterst lite trafik.
288:an mellan Gimo och Östhammar skulle inte jag rekommendera sommartid med all semestertrafik.
Vet inte statusen där nu men misstänker att det kan pågå en del vägarbeten där då 288:an byggs om till 2+1 väg och just den sträckan inte är klar.

Quirius

Ny medlem
a.svensson sa:
rln sa:
Av bilden på TS cykel så verkar han ha en Cross vilket gör ditt förslag genomförbart.
Sträckan förbi Kolarmora om drygt 19 km är grusväg vilket skulle bli besvärligt med en racer (har kört vägen med bil).
Alternativet är som Barkarbys 30 milare att ta sträckan Bladåker-Gimo en riktigt fin väg med ytterst lite trafik.
288:an mellan Gimo och Östhammar skulle inte jag rekommendera sommartid med all semestertrafik.
Vet inte statusen där nu men misstänker att det kan pågå en del vägarbeten där då 288:an byggs om till 2+1 väg och just den sträckan inte är klar.
Stämmer bra att jag kör en CX, skulle kanske inkluderat den infon. Så grusvägar är nästan välkommet som omväxling, om de kortar sträckan eller är fina vägar.

Tack, precis som du skriver vill jag undvika 2-1 samt för vältrafikerade semestervägar, lite därav mitt rop på hjälp med väg som inte innebär för mkt risk för livet.

Öskar1

Ny medlem
Gimo - Östhammar är inte 2-1 väg men fredag eftermiddagar kan det vara mycket trafik mot Östhammar. Speciellt nu när Båtveckan pågår i Öregrund.

Jag skulle satsa på Hallstavik - Harg (kustvägen förbi Ronöholm sen förbi Järnboden mellan Hargshamn och Harg) - Östhammar (via Sandika)

Bengt-re

Aktiv medlem
Öskar sa:
Gimo - Östhammar är inte 2-1 väg men fredag eftermiddagar kan det vara mycket trafik mot Östhammar. Speciellt nu när Båtveckan pågår i Öregrund.

Jag skulle satsa på Hallstavik - Harg (kustvägen förbi Ronöholm sen förbi Järnboden mellan Hargshamn och Harg) - Östhammar (via Sandika)
Jag försökte tipsa om den, men verkar som det ansågs för långt österut.

Öskar1

Ny medlem
Ok.
Det finns många fina grusvägar om man ha kan tänka sig det underlaget. Annars så är det 292 till Harg och sen Sandika eller hoppas på lugn trafik på 288.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer