Hur cyklar ni med extra tubdäck??

Mibe

Ny medlem
Undrar om ni har några goa tips hur ni cyklar med ert extra tubdäck? Jag har f.n mitt vikt i ryggfickan men känner att det ibland skaver o jäklas. Tänker främst när man cyklar lite längre och behöver ha två flaskor med sig.

Vegan

Aktiv medlem
Såklart 😉
Screenshot_20220517-193919_Chrome.jpg

Pfaff

Aktiv medlem
Undrar om ni har några goa tips hur ni cyklar med ert extra tubdäck? Jag har f.n mitt vikt i ryggfickan men känner att det ibland skaver o jäklas. Tänker främst när man cyklar lite längre och behöver ha två flaskor med sig.

Du viker ihop däcket och spänner fast det under sadeln, på rälsen, med en rem.
Flaskorna har du väl i flaskställ på ramen?

Mibe

Ny medlem
Du viker ihop däcket och spänner fast det under sadeln, på rälsen, med en rem.
Flaskorna har du väl i flaskställ på ramen?
Får då helt enkelt öva på vikningen.. ser definitivt inte ut som på bilden nedan..

Bilagor

• 023E5D3B-5AEF-494C-B905-D3356C19D555.jpeg
    023E5D3B-5AEF-494C-B905-D3356C19D555.jpeg
    99.3 KB · Besök: 79

Mange.

Aktiv medlem
Jupp, det är det bästa med cykelsporten. Det finns oskrivna regler för allt. Hur man viker och tar med ett tubdäck är inget undantag..

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Har ett långsiktigt mål att förse alla cyklar i familjens cykelpark med en extra slang under sadeln. För lång hållbarhets skull brukar jag vacuumpacka den, då håller det sig torrt och smutsfritt. Sen lär man ju stå och svära när det är skarpt läge men det får jag ta då.

CCS

Aktiv medlem
Har ett långsiktigt mål att förse alla cyklar i familjens cykelpark med en extra slang under sadeln. För lång hållbarhets skull brukar jag vacuumpacka den, då håller det sig torrt och smutsfritt. Sen lär man ju stå och svära när det är skarpt läge men det får jag ta då.
Jag brukar göra en enklare form av vacuumpack, genom att lägga slangen hopvikt/rullad i en stark fryspåse av god kvalitet (Toppits 3-lagers) som jag suger ur luften med munnen, och sen sluter åt och lindar med några varv med eltejp. Brukar gå ganska snabbt och enkelt att få fram sen när den behövs.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det låter för enkelt. :)

En god vän som jobbade på restaurang vacuumpackade en del av sin packning när han skulle fjällvandra. Enormt bra, tog ju nästan ingen plats alls. Fast efter första natten tänkte han om lite.

fedde

Aktiv medlem

En god vän som jobbade på restaurang vacuumpackade en del av sin packning när han skulle fjällvandra. Enormt bra, tog ju nästan ingen plats alls. Fast efter första natten tänkte han om lite.

Bara så att jag förstår rätt: Vaccumpackade han sovsäcken?
Eller något liknande?

/Fedde

n3wton

Aktiv medlem

Jag har en vacuumpackare av industrimodell och fick en massa idéer för bikepacking och vandring när du först skrev "vacuumpacka", men i praktiken kommer det ju bli kaos så fort man öppnat en plastpåse!😄

Köp & Sälj

Topp