Hur dåligt kan det bli? Postnord levererar inte...

BFS

Aktiv medlem
Jag har inte haft några problem med PN. Jag har sällan bråttom så jag har inga problem med att hämta hos ombud (det känns dessutom ganska miljövänligt att lastbilen åker till ett ställe istället för att åka omkring till flera). Enda frakten jag haft strul med är Bring. Så, 100% dåliga erfarenheter med Bring. Det måste väl ändå vara det anekdotiska beviset som gör alla diskussioner överflödiga? 100%!

sdx

Aktiv medlem
Jag tror jag ger upp nu. Vi pratar förbi varandra. Ert sätt att se på leveranser, där man istället för att förbättra leveranserna hem hellre kör prylarna till ombud hör snart till historien vare sig ni vill eller tror det.

De nya bolagen har visat att det går att få hemleveranser precis som man vill ha det - spårbart i realtid, korta tidsfönster och med avisering, kvittenslöst, hos grannen eller hur man vill ha det. Det är bara för de stora drakarna att välja - fortsätta tappa marknadsandelar, eller börja levererera som (slut)kunderna vill. Förhoppningsvis gör debatten just nu om Best att priset går upp något, så att det blir vettigare villkor, men att det gamla sättet som sdx (med sina flera veckors erfarenhet) förespråkar kommer överleva på sikt är tack och lov inte realistiskt.
Du skriver som man vill hade det betyder i praktiken att kunden vill ha sitt paket till annan adress. Vilket inte ens Schenker eller DHL kör på.
Det räcker gott med flera veckors erfarenhet för att förstå att dom som kör påpaketen har ett rent helvete att hinna med.
Och det behöver man inte ha flera års erfarenhet av som du måste ha för att klara en arbetsuppgift.

Hep

Aktiv medlem
Visst kan man klara en hel del arbetsuppgifter efter bara några veckor, även om vi brukar räkna med några månader tills man nått full kapacitet i en produktionsroll. Däremot tror jag att det är bra med både längre och bredare erfarenhet innan man uttalar sig tvärsäkert om en hel bransch.

moros

Aktiv medlem
Jaja. Vissa saker gör Postnord fantastiskt bra. Som deras nya lager och distribution åt Bikester. Senaste beställningen var nog rekord. Orderbekräftelse från Bikester 14.04 i torsdags, avisering från utlämningsstället 12.11 igår. Dvs 22h. Två av sakerna i ordern kommer från Tyskland och de aviserades från utlämningsstället nu idag kl 11.02. Dvs mindre än 48h

Hep

Aktiv medlem
Inte bara vissa saker. De flesta saker gör de faktiskt riktigt bra. Tyvärr för dem så drunknar det i problemen de har med bl a det som diskuteras här i tråden. Tror det tar några år att förändra felbeteendet och några år till för kunderna att glömma.

sdx

Aktiv medlem
Visst kan man klara en hel del arbetsuppgifter efter bara några veckor, även om vi brukar räkna med några månader tills man nått full kapacitet i en produktionsroll. Däremot tror jag att det är bra med både längre och bredare erfarenhet innan man uttalar sig tvärsäkert om en hel bransch.
Du vet inte ett skit hur länge jag har hållit på ibranchen har kört både för Schenker, DHL under många år men pn var i mellan olika jobb så nog har jag insyn i branchen.

H.

Aktiv medlem
Min fru hann inte hämta ett paket men anmälde att det skulle ligga kvar hos ombud en extra vecka. Det syns i appen att paketet ska ligga kvar. När hon kom och skulle hämta ut deg var det returnerat till avsändaren. Bolag? Gissa en gång.

Och svaret från PN? "Ja, här blev det fel. Du får väl reklamera leveransen". Ja, problemet är bara att min fru inte är kund till PN, det är webshopen hon handlat från, som nu säkert kommer börja krångla.

Man väljer alltid bort PN när det går.

Hep

Aktiv medlem
Du vet inte ett skit hur länge jag har hållit på ibranchen har kört både för Schenker, DHL under många år men pn var i mellan olika jobb så nog har jag insyn i branchen.
Ok, då borde du kunna branschen efter lång tid, men du ser det fortfarande enbart ur din egen synvinkel vilket egentligen är det som begränsar. Du missar både företagets perspektiv och det som konsulterna nu era kallar kundresan. Men skit samma. Jag kommer inte förändra dig och du kommer inte förändra branschen, vilket är vad jag pysslar med medan du mest är bitter.

sdx

Aktiv medlem
Varning: Personangrepp
Ok, då borde du kunna branschen efter lång tid, men du ser det fortfarande enbart ur din egen synvinkel vilket egentligen är det som begränsar. Du missar både företagets perspektiv och det som konsulterna nu era kallar kundresan. Men skit samma. Jag kommer inte förändra dig och du kommer inte förändra branschen, vilket är vad jag pysslar med medan du mest är bitter.
Och vad gör du för att förändra troligen så är du så långt ner på stegen att du inte har något att säga till om.

Hep

Aktiv medlem
Och vad gör du för att förändra troligen så är du så långt ner på stegen att du inte har något att säga till om.
Fel plats för CV och detaljer, då jag här är privatperson som tar mig friheten att skriva åsikter som inte alltid är förankrade eller lämpliga ur arbetsgivarens synvinkel. Men om jag säger att jag sedan millennieskiftet haft både styrelseuppdrag i branschorganisationer, ansvarat för tjänsteutveckling av några saker som senare blivit standard branschen och varit delaktig i remissvar till EU i frågor som rör ehandel och ”hushållsnära logistik”, så kanske du kan ana att jag kunnat påverka en del. Eller så sitter jag och tokljuger, vilket såklart också är möjligt.

Little Stereo

Aktiv medlem
Du skriver som man vill hade det betyder i praktiken att kunden vill ha sitt paket till annan adress. Vilket inte ens Schenker eller DHL kör på.
Det räcker gott med flera veckors erfarenhet för att förstå att dom som kör påpaketen har ett rent helvete att hinna med.
Och det behöver man inte ha flera års erfarenhet av som du måste ha för att klara en arbetsuppgift.

Fast det stämmer ju inte, jag har både fått DHL och Schenker att leverera till annan adress?

weldion

Aktiv medlem
Väntar på 3 st paket just nu. De åker alla 3 i samma lastbil, 2 st skall dyka upp idag enligt PN-appen och 1 st skall komma fram till samma utlämningsställe i morgon.
Någonstans längs den knappt 5 mil långa resan som är kvar skall 1 paket ta en paus på ett dygn.

Jensen

Aktiv medlem
Postnord har nu försökt förtulla mitt paket i 3 veckor. Alltså sedan de startade tulla det, de kan inte arbeta provisionsbasserat:-)

Masjevel

Aktiv medlem
Väntar på 3 st paket just nu. De åker alla 3 i samma lastbil, 2 st skall dyka upp idag enligt PN-appen och 1 st skall komma fram till samma utlämningsställe i morgon.
Någonstans längs den knappt 5 mil långa resan som är kvar skall 1 paket ta en paus på ett dygn.
Det är inte PN fel, det är någon annans fel. Vems vet jag inte men troligen ditt. 😉

mzi

Aktiv medlem
de kan inte arbeta provisionsbasserat
Jag tänker att det kostar kanske 300kr per timme att ha någon anställd på den linjen. Av pengarna du betalar in så får postnord behålla 60kr, så de behöver förtulla ett paket var 12 minut för att gå runt. Då tar det sin runda tid att gå igenom en bur.

Jensen

Aktiv medlem
Jag tänker att det kostar kanske 300kr per timme att ha någon anställd på den linjen. Av pengarna du betalar in så får postnord behålla 60kr, så de behöver förtulla ett paket var 12 minut för att gå runt. Då tar det sin runda tid att gå igenom en bur.

haha sant. Men kul att skriva att det hanteras då :-)

Argos

Aktiv medlem
"Brevavisering, Brevavisering"

Som ett mantra. Eller har dom börjat med dubbla brevutskick för att gardera sig ifall det ena brevet kommer bort eller senare visar sig "inte kunde levereras"? :unsure:
Och kommer breven till dörren eller postlådan?
Ja ja, det blir nog bra... 🙃

b24_56461318464477.png

SocialGimp

Aktiv medlem
Postnord har nu försökt förtulla mitt paket i 3 veckor. Alltså sedan de startade tulla det, de kan inte arbeta provisionsbasserat:-)
Betalade tull den 4:e februari o väntar fortfarande på mitt paket. Ringde in idag o kollade om dom kunde se var det var men icke... De sa att jag skulle hålla ut denna veckan oxå och sedan be säljaren (i USA) att reklamera. Gissar att ngn har snott paketet.

Fundamentals

Aktiv medlem
Har aldrig problem med postnord varken inom arbetet eller privat. Det skickas och mottages 1-10 paket om dagen via arbetet.

Privat så blir det nåt paket i månaden, alla går till ombud. Dock värt att nämna att jag bor nära sthlm och har det väldigt nära till ombudet. Så det finns ingen anledning för hemkörning.

Jensen

Aktiv medlem
Betalade tull den 4:e februari o väntar fortfarande på mitt paket. Ringde in idag o kollade om dom kunde se var det var men icke... De sa att jag skulle hålla ut denna veckan oxå och sedan be säljaren (i USA) att reklamera. Gissar att ngn har snott paketet.
Jaha. Så här ser mitt ut. Både jag och avsändaren pratade med postnord förra onsdagen o då skulle de Maila tullen o be dem sätta fart på det, senast igår skulle det då börja hända saker, men icke. Förtroende för postboxen var dåligt eller sämre än dåligt innan, kan inte påstå att det stärkts.

Bilagor

• C1B72E07-4233-4A54-9F15-2AB43F1D6722.jpeg
    C1B72E07-4233-4A54-9F15-2AB43F1D6722.jpeg
    51 KB · Besök: 34

SocialGimp

Aktiv medlem
Jaha. Så här ser mitt ut. Både jag och avsändaren pratade med postnord förra onsdagen o då skulle de Maila tullen o be dem sätta fart på det, senast igår skulle det då börja hända saker, men icke. Förtroende för postboxen var dåligt eller sämre än dåligt innan, kan inte påstå att det stärkts.
Jag tror jag fick ett brev i brevlådan där det stod att jag skulle tulldeklarera min försändelse via ngn länk. Så jag gissar att du väntar på ett sådant brev.

Jensen

Aktiv medlem
Jag tror jag fick ett brev i brevlådan där det stod att jag skulle tulldeklarera min försändelse via ngn länk. Så jag gissar att du väntar på ett sådant brev.

ja. Troligen. Kan ju dock tycka att de en månad senare borde fått fram det brevet. Själva vet de ju inte varför det står still. Kan heller inte lägga in numret på deras moms/tull sida. Eftersom det inte finns reggat där. Så troligen har de ju inte gjort det ännu. Eller slarvat bort det. Eller stulit.

Little Stereo

Aktiv medlem

Källis

Aktiv medlem

Jag tror det är mer du som inte har insyn i branschen. Själv jobbar jag med logistik hela dagarna och träffar chaufförerna från alla dom stora bolagen dagligen.

DHL leverera alla min paket direkt till mig och inte till ombud som du skrev tidigare.

Märkligt att PN inte har mobiler...
Dom tre senaste chaufförerna(dom två första fick sparken) som levererar har alla haft samma mobilnummer?

Kan det vara så att först chauffören gav bort sin privata mobil till nästa chaufför och den gav sedan bort den igen till den tredje chauffören?

Om nu PN inte ska/kan ringa vid leverans varför ska jag då lämna mobilnummer som information till chauffören när PN ber om det i appen vid hemleverans?

Precis som redan nämnts tidigare här av fler så är det märkligt att allt som är OMÖJLIGT för PN fixar Budbee och Best Transport tex.

SocialGimp

Aktiv medlem
Gud hör bön!

Den 4:e februari betalade jag tull. I måndags reklamerade jag till Postnord på inrådan av kundtjänst o idag damp paketet ner i lådan. En Towwhee cykelbogserlina från Amerika.

Earlslick

Aktiv medlem
Jag tror det är mer du som inte har insyn i branschen. Själv jobbar jag med logistik hela dagarna och träffar chaufförerna från alla dom stora bolagen dagligen.

DHL leverera alla min paket direkt till mig och inte till ombud som du skrev tidigare.

Dom tre senaste chaufförerna(dom två första fick sparken) som levererar har alla haft samma mobilnummer?

Kan det vara så att först chauffören gav bort sin privata mobil till nästa chaufför och den gav sedan bort den igen till den tredje chauffören?

Om nu PN inte ska/kan ringa vid leverans varför ska jag då lämna mobilnummer som information till chauffören när PN ber om det i appen vid hemleverans?

Precis som redan nämnts tidigare här av fler så är det märkligt att allt som är OMÖJLIGT för PN fixar Budbee och Best Transport tex.
Nu försöker du ju med logik och det har vi flesta insett inte fungerar i PNs värld. 🙄

sdx

Aktiv medlem

Varför pratar du alltid om Stockholm sverige är långt och det är bara inte Stockholm där jag bor så finns inte budbee eller besttransport.
DHL dom ger jag inte mycket för långutragen leverans PN 3 paket att hämta och dom är beställda långt efter det paketet från DHL.
Men du borde vara så väl medveten om att allt handlar vem som ger best anbud på sina tjänster och volymer.

Jensen

Aktiv medlem
Gud hör bön!

Den 4:e februari betalade jag tull. I måndags reklamerade jag till Postnord på inrådan av kundtjänst o idag damp paketet ner i lådan. En Towwhee cykelbogserlina från Amerika.

är ju inte vad jag ville höra 🤣🤣. Efter mer än en månad damp äntligen tullpapper ner från postnord på mitt paket i föregår. Betalade direkt. Sen inte hänt något. Så nu får man väll vänta en månad till då :-)

SocialGimp

Aktiv medlem
är ju inte vad jag ville höra 🤣🤣. Efter mer än en månad damp äntligen tullpapper ner från postnord på mitt paket i föregår. Betalade direkt. Sen inte hänt något. Så nu får man väll vänta en månad till då :-)
Nä, förstår det. Verkar ta tid det där med förtullningen men hoppas det går fortare för dig. Känns som att det blir ännu en osäkerhetsfaktor så jag kommer nog dra mig för att handla utanför EU igen (även om just detta paket var en gratis demo-pryl).

Jensen

Aktiv medlem
Det blir ju komiskt när man ringer postnord och de säger att de ska maila tullen o fråga varför det går så långsamt..... när det ju är postnord själva som tullar

ooms

Aktiv medlem
Det blir ju komiskt när man ringer postnord och de säger att de ska maila tullen o fråga varför det går så långsamt..... när det ju är postnord själva som tullar
Det är nog inte de skarpaste knivarna i lådan som sitter där i kundtjänst (heller) är mitt intryck...
Fast där tog nog Vattenfall priset när jag för flera år sedan ringde deras kundtjänst. Minns inte vad mitt ärende var, men jag nämnde iaf att jag då hade enfas-el varpå kundtjänst säger ”nä, alla har trefas”. Nja, det sitter en enfas-elmätare i källaren, svarade jag, varpå svaret blir ”ja, men då delas det upp på tre faser på vägen upp till din lägenhet” 😂

Juhlin

Aktiv medlem
Allså, jag tycker generellt att det är ganska fånigt att klanka ner på Posten, jag brukar tycka att det funkar rätt bra och att gemene man är en bortskämd liten millenial som ställer orimligt höga krav i förhållande till pengen det kostar osv.

Men jag börjar inse att jag har gjort ett fundamentalt fel. Jag blandar ihop Posten med PostNord. Det utlovades att det inte skulle vara någon skillnad när de olika aktörerna slog sina påsar ihop och jag svalde betet.

Så jävla less på att hanteringen på större paket går i raketfart från utlandet upp till Örebro som ligger dryga 10mil hemifrån. Från nästan vilket land som helst i Europa så finns det i Örebro inom 48 timmar, men sedan är det stopp, minst 48 timmar skall spenderas in Örebro, minst, gärna längre.

Att detta för mig nästan uteslutande drabbar lite större paket är så genomskinligt, dopa statistiken, för statistiken är ren data man utan att skämmas kan visa upp för eventuella snokare, 99% av försändelser ankommer inom utsatt tid.
Att det går 20 små försändelser på en större gör det ett enkelt val att maskera kapacitetsbrist.

Det blev inga hjul till den här helgen heller...
Ingen provcykling av nya cykeln.

Alla länder och produktionsanställda höll vad de hade lovat från Kina upp till Sverige, trots pandemi och lockdowns hölls utlovade tider, till och med specialtillverkning löstes.

Men att flytta en lager produkt mellan Tyskland och Sverige, det faller med PostNord i Örebro...

Det är fint väder och jag vill ut och cykla nu!

Earlslick

Aktiv medlem
Allså, jag tycker generellt att det är ganska fånigt att klanka ner på Posten, jag brukar tycka att det funkar rätt bra och att gemene man är en bortskämd liten millenial som ställer orimligt höga krav i förhållande till pengen det kostar osv.

Men jag börjar inse att jag har gjort ett fundamentalt fel. Jag blandar ihop Posten med PostNord. Det utlovades att det inte skulle vara någon skillnad när de olika aktörerna slog sina påsar ihop och jag svalde betet.

Så jävla less på att hanteringen på större paket går i raketfart från utlandet upp till Örebro som ligger dryga 10mil hemifrån. Från nästan vilket land som helst i Europa så finns det i Örebro inom 48 timmar, men sedan är det stopp, minst 48 timmar skall spenderas in Örebro, minst, gärna längre.

Att detta för mig nästan uteslutande drabbar lite större paket är så genomskinligt, dopa statistiken, för statistiken är ren data man utan att skämmas kan visa upp för eventuella snokare, 99% av försändelser ankommer inom utsatt tid.
Att det går 20 små försändelser på en större gör det ett enkelt val att maskera kapacitetsbrist.

Det blev inga hjul till den här helgen heller...
Ingen provcykling av nya cykeln.

Alla länder och produktionsanställda höll vad de hade lovat från Kina upp till Sverige, trots pandemi och lockdowns hölls utlovade tider, till och med specialtillverkning löstes.

Men att flytta en lager produkt mellan Tyskland och Sverige, det faller med PostNord i Örebro...

Det är fint väder och jag vill ut och cykla nu!
Ok. Det där andades frustration. 😁
Helt förståeligt. Lycka till.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer