Hur dåligt kan det bli? Postnord levererar inte...

__jp

Aktiv medlem
Min sambo har en vän i Sthlm. Hon hennes sambo har köpt en ny lgh. Till denna nya lgh har de köpt en del lampor. Kort och gott har de köpt 6 taklampor till deras vardagsrum, 3 till barnrummet pch ett par st till hallen. Tanken är att tre ska behållas, resten ska tillbaka. Hon har också köpt en jvla massa kläder, säkert 15-16 plagg i varierande storlekar men målet att behålla ett par st. Yes jag kokar inombords. Varför gör man så här? Gör ni så? Postnord har problem redan som det är men den här typen av slösaktigt beteende gör mig så jvla arg.

Är alla stockholmare såhär? 😭

Exakt alla stockholmare och absolut ingen utanför Stockholm gör så.

Tomcat1

Aktiv medlem
Min sambo har en vän i Sthlm. Hon hennes sambo har köpt en ny lgh. Till denna nya lgh har de köpt en del lampor. Kort och gott har de köpt 6 taklampor till deras vardagsrum, 3 till barnrummet pch ett par st till hallen. Tanken är att tre ska behållas, resten ska tillbaka. Hon har också köpt en jvla massa kläder, säkert 15-16 plagg i varierande storlekar men målet att behålla ett par st. Yes jag kokar inombords. Varför gör man så här? Gör ni så? Postnord har problem redan som det är men den här typen av slösaktigt beteende gör mig så jvla arg.

Flytta till Kuba så får du det homogent och eländigt.

Tomcat1

Aktiv medlem
Nu på sistone så har PN presterat bra, mitt paket från tullen släppte på en dag bara. Det tog tre dagar förut och ingen ny katastrof-video på youtube där de backar över bilar.
Det går alltså bra för postjätten.

Little Stereo

Aktiv medlem

Jag trodde det var ett större problem på landsbygden där det inte går att titta på/köpa saker där de bor?

P

Paco

Guest
Det här ska bli intressant. Samma paket ska levereras både idag och imorgon 🤔
EE043257-F98C-4487-BF6A-AE8568D1FDBD.png

weldion

Aktiv medlem
Nu så är paketet levererat till utlämningsstället så Postnord kanske måste jobba lite på självförtroendet.

IMG_1238.jpeg

PN måste även jobba lite på beräknat leveransdatum när paketet är under transport också.
När paketet fanns 70 mil bort, då sattes leveransdatumet till i morgon lördag, när paketet kom 50 mil närmre så ändrades datumet till nu på måndag. Paketet dök upp på utlämningsstället redan i dag fredag.
Positiv överraskning är dock bättre än motsatsen.

weldion

Aktiv medlem
Beställer man från Netonnet och väljer brev som leveranssätt, då får man inte har bråttom.
Känns som NoN har betalt extra till PN för att deras brev skall läsas manuellt av en person med lässvårigheter.
Ligger på varje sorteringsanläggning i ett par dagar innan det fraktas vidare med åsna.

sdx

Aktiv medlem
Beställer man från Netonnet och väljer brev som leveranssätt, då får man inte har bråttom.
Känns som NoN har betalt extra till PN för att deras brev skall läsas manuellt av en person med lässvårigheter.
Ligger på varje sorteringsanläggning i ett par dagar innan det fraktas vidare med åsna.
Står på leverans sätt på net on net 3-4 dagar men eftersom du bor norr över så skall det passera rorsberg och det är inte att leka med.

ooms

Aktiv medlem
Beställde släpvagnsdäck i måndags kväll. De skickades fr Tjeckien i tisdags med DPD, Postnord Danmark fick dem i torsdags, de var på plats på lokala hubben i Hälsingland i fredags, och levererades med lantbrevbäraren nu på morgonen. Helt ok.

kitzblitz

Aktiv medlem
Jag har alltid tyckt att denna tråd är väldig knalligt. Men idag skulle jag hämta min sons australiska pass som hade skickats som rek brev med postnord. Det har redan tagit flera veckor som vi iofs visste om att det kunde bli.

Nu är hans pass "felsorterat" och ingen vet var den kan vara. Flera månaders skitjobb, fleratusen kronor och den är plötsligt bara borta. Inte sur alls :-)

Vi tänkte flyga om 2 veckor.

marr

Moderator
Forumvärd

weldion

Aktiv medlem
Fast om de vet att de har det, borde de inte bara leverera då?

Alternativt kan de ju leta där efter allt de är av med :p
Skickade ett paket för ett par år sedan som gick upp i rök i två veckor. När jag kontaktade PN och berättade måtten på kartongen och innehållet i paket, så dök det upp hos mottagaren dagen efter.
Kanske adresslappen ramlat av och någon kikade på det där hemliga lagret efter ett paket som stämde överens med min beskrivning.
Who knows, PN sa inte vad som hade gått fel.

SafeSurfer

Aktiv medlem
"Adressaten okänd" paket i retur. Det konstiga är att då man kontaktar kundtjänst kan de inte svara på vad i adressen som de saknade. Efter ytteeligare några samtal fick jag fram att orsaken var att det i namnfältet efter mitt namn stårt mitt telefonnummer. Eftersom att både namn och telefonnummer stod i namnfältet kan de ej leverera. Det var ju bra att få reda på till sist vad problemet för dem var även om jag inte fattar varför det är ett problem så kan jag säga till bike24 att ändra detta.
Det är smått absurdt att de först inte kan ange vad problemet med adressen är men sen är skälet att telefonnr inkluderats med namnet riktigt märkligt då alla uppgifter fanns med. Men gissar att man inte kan göra något åt postnord annat än fösöka hitta allternativa firmor.

Senast ändrad:

sdx

Aktiv medlem
"Adressaten okänd" paket i retur. Det konstiga är att då man kontaktar kundtjänst kan de inte svara på vad i adressen som de saknade. Efter ytteeligare några samtal fick jag fram att orsaken var att det i namnfältet efter mitt namn stårt mitt telefonnummer. Eftersom att både namn och telefonnummer stod i namnfältet kan de ej leverera. Det var ju bra att få reda på till sist vad problemet för dem var även om jag inte fattar varför det är ett problem så kan jag säga till bike24 att ändra detta.
Det är smått absurdt att de först inte kan ange vad problemet med adressen är men sen är skälet att telefonnr inkluderats med namnet riktigt märkligt då alla uppgifter fanns med. Men gissar att man inte kan göra något åt postnord annat än fösöka hitta allternativa firmor.
När du beställer så är det dom adressuppgifter som du har angett som företaget printar ut till adresslap. Så vad har du a gett för adressuppgifter till. Bike42

SafeSurfer

Aktiv medlem
Det minsta man kan begära är att man kan ringa PN be dem kolla registrerad adress och berätta vad problemet är så att man åtminstonde kan korrigera det till nästa försök. Detta kunde de alltså inte göra, eller tillslut fick jag tag på en som sa att tel inte får stå efter namnet. Normalt sett brukar tel vara bra så brukar budet ofta höra av sig. Men finns bra och dåliga bud.

ooms

Aktiv medlem
Det minsta man kan begära är att man kan ringa PN be dem kolla registrerad adress och berätta vad problemet är så att man åtminstonde kan korrigera det till nästa försök. Detta kunde de alltså inte göra, eller tillslut fick jag tag på en som sa att tel inte får stå efter namnet. Normalt sett brukar tel vara bra så brukar budet ofta höra av sig. Men finns bra och dåliga bud.
Det är väl därför PN inte vill att tel.nummer ska stå där, chaufförerna ska inte kunna höra av sig och man ska inte kunna ifrågasätta varför de inte hörde av sig...

sdx

Aktiv medlem
Dom ringer bara om det är telefon aviserat och är det inte så skiter dom att ringa men här kommer det ett paket i från Tyskland så kasta skit på Tysken istället ochsen har du troligen inte betalt för avisering via telefon vid Tysken.
Budet i ditt fall är ombudet som skickar ett sms till dig så du kan hämta det.

SafeSurfer

Aktiv medlem
Dom ringer bara om det är telefon aviserat och är det inte så skiter dom att ringa men här kommer det ett paket i från Tyskland så kasta skit på Tysken istället ochsen har du troligen inte betalt för avisering via telefon vid Tysken.
Budet i ditt fall är ombudet som skickar ett sms till dig så du kan hämta det.
Mitt enda krav är att postnord anger vilken adress de fått och vad som var felet i den adressen som hör till kolli id.

aben

Aktiv medlem
Jag råkade ut för en liknande sak, min tro är att det finns ett antal personer på PostNord som tycker sånt här är kul och ser ett nöje i att skicka tillbaka paket till förtret för mottagaren..

Svenemil

Medlem
Nästan samma sak hände mig för några veckor sen. PostNord levererade till fel utlämningställe i annan stad. därefter returnerades paketet till avsändaren. De kunde inte svara på varför paketet gick i retur. Hade fått bild på paketet med adressen innan från avsändaren och inget har fel. Avsändare fick tillbaka paketet, det stog ingen orsak till retur. Tyvärr hade jag gjort en bra deal på Ebay så säljaren hävde köpet pga returen. Använt samma adress i flera år och beställde på samma adress på ebay veckan efter utan problem. PostNord ersätter såklart inte att jag missade en bra deal 😅 men Ebay har bra garantier för köparen om paket försvinner.

sdx

Aktiv medlem
sdx tar alla PostNordproblem personligt, så man får alltid mothugg när det kommer fram kritik mot PN.
Så är det bara.
nej det gör jag inte men se bara hur folk skriver allt är Pns fel i eran värld fast problemet ligger i ett annat land varför inte gnälla på Dhl som skickar från ett annnat land vem har gjort adress lappen i ett annnat land Pn har inte gjort den adress lappen och bara för att dom inte ringer till motagaren så blir det ett jävla liv på mottagaren fast det inte är telefon aviserat bara där så skall det gnällas fast motagaren inte ens har betalat för tjänsten.
Pn har gjort helt rätt i sitt beslut det finns i deras policy så vill ni gnälla så gnäll på den som har sänt paketet .

marr

Moderator
Forumvärd
nej det gör jag inte men se bara hur folk skriver allt är Pns fel i eran värld fast problemet ligger i ett annat land varför inte gnälla på Dhl som skickar från ett annnat land vem har gjort adress lappen i ett annnat land Pn har inte gjort den adress lappen och bara för att dom inte ringer till motagaren så blir det ett jävla liv på mottagaren fast det inte är telefon aviserat bara där så skall det gnällas fast motagaren inte ens har betalat för tjänsten.
Pn har gjort helt rätt i sitt beslut det finns i deras policy så vill ni gnälla så gnäll på den som har sänt paketet .
Du tycker inte det är det minsta konstigt att man inte vill leverera ett paket som det står både namn och telefonnummer på då? Oavsett vems fel det är. Du tycker att det är att göra ett bra jobb? Serviceminded osv.

ooms

Aktiv medlem
Brev och julkort verkar de iaf klara av att leverera även om adressen inte är helt rätt. Har en moster som konstant verkar blanda ihop min och brorsans adress, skriver brorsans postnummer och min postort (vi bor i olika städer, med helt olika postnummer), men julkorten kommer fram ändå. Varför skulle det vara svårare med ett paket? Finns det lite servicekänsla och yrkesstolthet så ska det inte vara så förbannat svårt att lista ut vart och till vem grejerna ska. Och ja, det är PN:s fel om de inte orkar göra det.

jonte987

Aktiv medlem
Måste vara billigare och mer klimatsmart att utfärda en avgift om det inte är rätt gjort men lösa uppgiften.

weldion

Aktiv medlem
PN vill väl helt enkelt att man inte skall kunna påminna folk om andra kommunikationsmedel än vanlig postgång?
Skriver man sin mailadress på försändelsen så destrueras den.

DarkMatter

Aktiv medlem
Det är systemet som sätter stopp då det läses in på optisk väg alltså hela etiketten och är det fel så är det så om du tror att det läses manuellt av en anställd så har du fel.
PN har ett enda jobb och det är att leverara försändelser. Eftersom maskiner är långt från felfria behöver man alltid människor som övervakar och som hanterar alla fel.

Om försändelsen har all information som behövs för leverans (alltså namn och adress till mottagaren) läsbart så finns ingen ursäkt till att det inte levereras.

"Men men... maskinen då!?"
Ja då är väl maskinen undermålig och får relkameras till tillverkaren. Under tiden kan människor fortsätta göra jobbet rätt så att folk får sin saker.

Jag har fått Julkort och annat med adresser som "DarkMatter nära Hässelby Centrum" utan problem. Då ska fan PN kunna leverar saker med rätt information också, oavsett vad deras optiska ordblinda maskiner säger.

Köp & Sälj

Topp