Hur dåligt kan det bli? Postnord levererar inte...

qma

Aktiv medlem
Terapi-postning för I-lands problem deluxe.

Jag fick tag på min efterlängtade nya stighoj (cyklar på en 2016 och har letat nytt ett tag), från en tysk butik nyss. Den skickades med DHL i veckan, som tre separata paket. Fick trackingnumren av butiken i torsdags kväll.

De lämnades över till Postnord och två av dem kom oväntat fram redan igår, till mitt lokala utlämningsställe. Jag hade missat det och var på annat håll idag så ska hämta ut dem imorrn.

Det största av de tre paketen (79x59x50 cm) hamnade dock på ett helt annat utlämningsställe, en mil bort fågelvägen. Kanske överskred det Postnords max-mått för mitt utlämningsställe, eller så var mitt utlämningsställe fullt. Då jag inte är bilburen så är det ändå lite halvjobbigt. Konstigt nog så har de en extra tjänst för att leverera paketet vidare till ett annat utlämningsställe, där mitt lokala fanns att välja på, för 39 kr extra 🤔. Ska bli spännande att se hur det går (ska höra med utlämningsstället kring om det kan funka, och deras max-mått när jag hämtar de andra två imorrn).

P

Plush

Guest
Terapi-postning för I-lands problem deluxe.

Jag fick tag på min efterlängtade nya stighoj (cyklar på en 2016 och har letat nytt ett tag), från en tysk butik nyss. Den skickades med DHL i veckan, som tre separata paket. Fick trackingnumren av butiken i torsdags kväll.

De lämnades över till Postnord och två av dem kom oväntat fram redan igår, till mitt lokala utlämningsställe. Jag hade missat det och var på annat håll idag så ska hämta ut dem imorrn.

Det största av de tre paketen (79x59x50 cm) hamnade dock på ett helt annat utlämningsställe, en mil bort fågelvägen. Kanske överskred det Postnords max-mått för mitt utlämningsställe, eller så var mitt utlämningsställe fullt. Då jag inte är bilburen så är det ändå lite halvjobbigt. Konstigt nog så har de en extra tjänst för att leverera paketet vidare till ett annat utlämningsställe, där mitt lokala fanns att välja på, för 39 kr extra 🤔. Ska bli spännande att se hur det går (ska höra med utlämningsstället kring om det kan funka, och deras max-mått när jag hämtar de andra två imorrn).
Viss storlek på paketen så maskinsorteras inte paketen utan det görs för hand och det är bara en annan väg genom systemet. PN har dessutom viktgränser för hur tunga paket man levererar till utlämningsstället. Så storlek/vikt kan ge ett annat utlämningsställe.

qma

Aktiv medlem
Fick en förklaring från Postnords kundtjänst om ovan nämnt problem.

Nånstans har fel postnummer matats in eller på annat sätt registrerats. Det kan kanske ha skett i den där sorteringen för hand som Plush nämnde. Hursom så lovade de att vidarebefordringen till mitt lokala utlämningsställe ska gå bra och jag får tillbaks de 39 kr jag betalade extra för det. Lite spännande ändå.

Resten av bygget har hämtats ut och det är bara hjulen, några däck, en kassett och kanske nåt litet till jag väntar på.

Kira

Medlem
Även jag har lite strul med PostMord. Har ett paket från Bulgarien där det gick väldigt fort fram till Danmark till Köge. Sedan i PostMords app stod det att jag skulle få paketet förra veckan men det hoppade med flera olika dagar titt som tätt. Har stått sedan 1a Februari att det varit i Köge. Har kontaktat PostMord som säger att jag ska kontakta avsändaren för reklamation eventuellt, det är ett paket på 40kg och man tänker att ett sådant paket inte ska försvinna så lätt... Paketet skickades med DPD och i Danmark tog PostMord över såklart och där började allt problem. Jag har försökt kontakta PostMord Köge i Danmark vid 2 tillfällen i Fredags men jag kom aldrig fram, var i kö 50 minuter sammanlagt utan att komma fram. Har kontaktat avsändaren också som säger att DPD har bekräftat att det har lämnat Hamburg/Tyskland, ska återkomma tidigt nästa vecka om det inte kommit fram. Hur fan kan de tabba sig så här mycket?

Uppdatering. Ringde PostMord 2 gånger i Fredags, de sa att de inte hade något paket alls, att jag skulle be avsändaren göra en reklamation. Jag fick kontakt med PostMord Danmark genom Messenger som bedyrade att dem INTE hade mitt paket alls trots att Köge i Danmark var senaste stället där scanning skett. Tog kontakt med avsändaren/säljaren som pratade med fraktbolaget han använde som startade sin process och pratade. Jag tog sedan kontakt med DPD som var ansvariga för försändelsen från ursprungsland fram till överlämning till PostMord i Danmark. DPD sa att de till 100% lämnade över paketet.

Pratade med säljare/avsändare, PostMord Sverige samt Danmark Måndag, Tisdag och idag (Onsdag) denna veckan. Paketet har äntligen hittats efter EN vecka ståendes i Köge trots att dem bedyrade att paketet lämnat/passerat dem. PostMord försvarade sig själva genom att hävda att paketet var för skrämmande/stort (över 40kg, men paketet vägde 36,1kg för att vara exakt, hur fick det dem kilona extra), och att paketet då blivit ståendes eftersom säljare/avsändare valt fel fraktsätt enligt dem, de ville inte ta något ansvar eller skuld alls för all frustration de orsakat mig. De var också "tvungna" att öppna upp och packetera om paketet. Jag fick nytt spårnummer där beräknad leverans nu är imorgon (Torsdag).. Hade jag och säljare/avsändare inte startat denna processen så hade paketet förmodligen stått där fortfarande. Kan det varit lata arbetare eller vad?

Laan84

Aktiv medlem
Tror att jag för första gången någonsin blivit av med en försändelse för det enorma värdet 115kr. Dock så skulle det levereras av relativt nya leverantören Airmee. Deras idé för kundtjänst är att skicka ut ett sms om försening, sen aldrig höra av sig igen 👍

me.I.am

Aktiv medlem
Tror att jag för första gången någonsin blivit av med en försändelse för det enorma värdet 115kr. Dock så skulle det levereras av relativt nya leverantören Airmee. Deras idé för kundtjänst är att skicka ut ett sms om försening, sen aldrig höra av sig igen 👍
Men då har dom ju rätt?
:)

Little Stereo

Aktiv medlem
Uppdatering. Ringde PostMord 2 gånger i Fredags, de sa att de inte hade något paket alls, att jag skulle be avsändaren göra en reklamation. Jag fick kontakt med PostMord Danmark genom Messenger som bedyrade att dem INTE hade mitt paket alls trots att Köge i Danmark var senaste stället där scanning skett. Tog kontakt med avsändaren/säljaren som pratade med fraktbolaget han använde som startade sin process och pratade. Jag tog sedan kontakt med DPD som var ansvariga för försändelsen från ursprungsland fram till överlämning till PostMord i Danmark. DPD sa att de till 100% lämnade över paketet.

Pratade med säljare/avsändare, PostMord Sverige samt Danmark Måndag, Tisdag och idag (Onsdag) denna veckan. Paketet har äntligen hittats efter EN vecka ståendes i Köge trots att dem bedyrade att paketet lämnat/passerat dem. PostMord försvarade sig själva genom att hävda att paketet var för skrämmande/stort (över 40kg, men paketet vägde 36,1kg för att vara exakt, hur fick det dem kilona extra), och att paketet då blivit ståendes eftersom säljare/avsändare valt fel fraktsätt enligt dem, de ville inte ta något ansvar eller skuld alls för all frustration de orsakat mig. De var också "tvungna" att öppna upp och packetera om paketet. Jag fick nytt spårnummer där beräknad leverans nu är imorgon (Torsdag).. Hade jag och säljare/avsändare inte startat denna processen så hade paketet förmodligen stått där fortfarande. Kan det varit lata arbetare eller vad?
Köge är PostNords svarta hål, de paket som har försvunnit under PostNords hantering för mig har ankomstregistrerats i Köge och sedan försvunnit på terminalen 👎

wukkaN

Aktiv medlem
F2C01FBA-5565-47F0-925C-E616D2B7C92A.jpeg

Jag var hemma och inga missade samtal eller dylikt. Förstår inte hur det går bra att komma in i porten när brev/reklam/samhällsinformation ska kastas in i brevskåpet men nu var det tydligen helt jävla omöjligt.

Avskaffa PostNord

ooms

Aktiv medlem
Visa bilaga 542391
Jag var hemma och inga missade samtal eller dylikt. Förstår inte hur det går bra att komma in i porten när brev/reklam/samhällsinformation ska kastas in i brevskåpet men nu var det tydligen helt jävla omöjligt.

Avskaffa PostNord
Brevbärarna har en speciell portkod pga sitt samhällsuppdrag, den har inte paketchaufförerna tillgång till för att inte skeva konkurrensen mot andra logistikbolag.

wukkaN

Aktiv medlem
Brevbärarna har en speciell portkod pga sitt samhällsuppdrag, den har inte paketchaufförerna tillgång till för att inte skeva konkurrensen mot andra logistikbolag.
Äh, nu låter du som mina gamla kollegor på PTS. Men du, liksom dem, har nog rätt. Men det förtar inte min sorg.

Som löken på laxen så har jag ett ombud 60 meter bort men istället ska det levereras på måndag igen. Det är synd om människorna.

D

Deleted member 78355

Guest
Här i norra delen av landet fungerar postnord ypperligt, aldrig några problem, Schenker däremot undviker jag helst. Hämtade nyligen ut två paket som dom levererat, bägge såg ut som att man hoppat på paketen(på alla sidor!) ren tur att allt var kvar i dom fd paketen🤬

Manurhin2

Aktiv medlem
Denna blir intressant, igår kunde jag boka hemleverans till idag mellan 17-22.
Idag är status nästkommande vardag......
I övrigt så har vi inte heller lantbrevbärsre i kommunen, iaf inte i skapligt centralt villaområde.

Screenshot_20220414-162210_PostNord.jpg

Lainen

Aktiv medlem
DHL Freight suger illerpung!
Dagens 2 försändelser som skulle levereras mellan 12 och15 gick det så här med och dom vägrar skicka till ombud så nu blir det tillbaka till avsändarna om inte dom kan lösa problemet...
00FF6C64-B47E-4E2F-9F57-45B432D461A9.png
8E39522C-3EF7-4FA3-B95D-02BDBA884B6B.png

Maakus

Aktiv medlem
Paxar en inlägg här.
Har ett paket som skall levereras till Servicestället idag. Men inte knyst än sålänge.
Det har varit på terminalen den 30:e.

Kanske uppdaterar här snart.

Bra jobbat PostNord
Screenshot_20220502-184026.png

Senast ändrad:

Storklas

Aktiv medlem
Skickade två paket för 3 veckor sedan. En retur till en lokal sportbutik (Göteborg) och ett paket till transportstyrelsen i Örebro. Paketet till transportstyrelsen registrerades som levererad till transportstyrelsen i Örebro efter några dagar. Sedan skickade transportstyrelsen ett paket till mig som jag aldrig hämtade ut (på semester). Paketet från transportstyrelsen gick i retur och registrerades som återlevererad till transportstyrelsen igen. En vecka senare får jag ett samtal från den lokala sportbutiken som meddelar att de fått min artikel i retur men att de också fått ett paket med nummerskyltar och blankett för avregistrering för bil.

Enligt postnord ska jag åka och hämta paketet hos sportbutiken och köpa ny frakt till transportstyrelsen och begära reklamation för den första försändelsen. Hur fungerar det? Hur kan jag bevisa att något gått fel då enligt postnords spårning ser allt ut som det gått rätt till?

jonte987

Aktiv medlem
Nu har Postnord fixat i appen precis som en riktig logistikfirma så jag kan se var bilen är och hur många stopp innan mig.
Hur ska det gå?

marr

Moderator
Forumvärd
Skickade två paket för 3 veckor sedan. En retur till en lokal sportbutik (Göteborg) och ett paket till transportstyrelsen i Örebro. Paketet till transportstyrelsen registrerades som levererad till transportstyrelsen i Örebro efter några dagar. Sedan skickade transportstyrelsen ett paket till mig som jag aldrig hämtade ut (på semester). Paketet från transportstyrelsen gick i retur och registrerades som återlevererad till transportstyrelsen igen. En vecka senare får jag ett samtal från den lokala sportbutiken som meddelar att de fått min artikel i retur men att de också fått ett paket med nummerskyltar och blankett för avregistrering för bil.

Enligt postnord ska jag åka och hämta paketet hos sportbutiken och köpa ny frakt till transportstyrelsen och begära reklamation för den första försändelsen. Hur fungerar det? Hur kan jag bevisa att något gått fel då enligt postnords spårning ser allt ut som det gått rätt till?
Det där låter lite för osannolikt faktiskt.

plumse

Aktiv medlem
Det där låter lite för osannolikt faktiskt.
Äsch då, knasiga saker händer hos Postnord ibland.
Som den gången jag hade gjort en beställning som levererades till lokalt utlämningsställe. Att det var jag som lagt beställningen var jättetydligt både i ordermailet och i appen men när jag skulle hämta paketet stod frugans namn i deras system. WTF liksom.
Det blev jättekrångligt för dem att förklara.

marr

Moderator
Forumvärd
Äsch då, knasiga saker händer hos Postnord ibland.
Som den gången jag hade gjort en beställning som levererades till lokalt utlämningsställe. Att det var jag som lagt beställningen var jättetydligt både i ordermailet och i appen men när jag skulle hämta paketet stod frugans namn i deras system. WTF liksom.
Det blev jättekrångligt för dem att förklara.
Jo fast att lämna in två olika paket, med helt olika adresslappar. Sen hamnar de på samma ställe? Rätt otroligt.

Healons

Aktiv medlem
Väntar med spänning på om detta kommer att funka. Fått tre lappar om att godkänna postnord för tull o moms… Legat hos tull sen 23e så kanske får ge det några veckor till…

Bilagor

• 82F4CCFB-2EE0-4274-B1BE-30BF3A8E8433.png
    82F4CCFB-2EE0-4274-B1BE-30BF3A8E8433.png
    22.6 KB · Besök: 45

DarkMatter

Aktiv medlem
Jag skulle inte vänta en dag till utan ringa PN så fårt som möjligt.
Har råkat ut för att ett paket, en gåva, fastnade i tullen.
Kontaktade PN och påtalade detta varpå de "fixade det".
Visade sig dock att det inte alls blev fixat. P.g.a. nåt odefinerat fel trodde PN att det var ordnat men tullen trodde det inte.
Paketet gick i retur....

Healons

Aktiv medlem
Jag skulle inte vänta en dag till utan ringa PN så fårt som möjligt.
Har råkat ut för att ett paket, en gåva, fastnade i tullen.
Kontaktade PN och påtalade detta varpå de "fixade det".
Visade sig dock att det inte alls blev fixat. P.g.a. nåt odefinerat fel trodde PN att det var ordnat men tullen trodde det inte.
Paketet gick i retur....
Låter ju som ett jävla kass upplägg.
Ringa postnord eller tullen?
Läge att spela in samtalet också så man har lite kött på benen isf…

hermannjoh

Aktiv medlem
UPS does it again, fjärde eller femte gången i rad var jag får sms om att ingen ha varit hemma och jag måste hämta paketet hos ombud.
Jag och min sambo var hemma, hela dagen 😆

Healons

Aktiv medlem
Också skumt. Står fortfarande som hanteras men klickar man så står det som lastat… 😬
Men antar att det får ses som positivt

Bilagor

• 143720CA-8A6F-46BE-8EF0-AAE3CF92807C.png
    143720CA-8A6F-46BE-8EF0-AAE3CF92807C.png
    26.1 KB · Besök: 26
  • 3C85EF7F-F439-4DFD-85E1-266C4A663861.png
    3C85EF7F-F439-4DFD-85E1-266C4A663861.png
    31.3 KB · Besök: 26

Storklas

Aktiv medlem
UPS does it again, fjärde eller femte gången i rad var jag får sms om att ingen ha varit hemma och jag måste hämta paketet hos ombud.
Jag och min sambo var hemma, hela dagen 😆
Det är bätte än för mig. Jag får inga SMS. Har dubbelkollat att de har rätt portkod och telefonnummer. Trots detta inga leveranser. Bara upprepade misslyckade leveransförsök utan att kunna ens hämta upp (har försökt övertyga kundtjänst at de ska lämna det för upphämtning men har ännu inte lyckats). Jobbar så klart hemifrån, har mobil på och uppsikt över gatan (återvändsgata så en UPS bil hade jag inte missat). Katastrof!

Storklas

Aktiv medlem
Jo fast att lämna in två olika paket, med helt olika adresslappar. Sen hamnar de på samma ställe? Rätt otroligt.
Hände mig också. Spårade paketet på nätet och de såg ut att gå till rätt ställe (retur till en lokal sportbutik i göteborg och ett paket till transportstyrelsen i örebro). Några dagar senare ringde sportbutiken och bekräftade att de mottagit min retur men undrade vad de skulle göra med registreringsskyltarna de också mottagit. Inlämningskvittot visar två helt olika addresser.

marr

Moderator
Forumvärd
Hände mig också. Spårade paketet på nätet och de såg ut att gå till rätt ställe (retur till en lokal sportbutik i göteborg och ett paket till transportstyrelsen i örebro). Några dagar senare ringde sportbutiken och bekräftade att de mottagit min retur men undrade vad de skulle göra med registreringsskyltarna de också mottagit. Inlämningskvittot visar två helt olika addresser.
Njaa.. Det är ju ditt inlägg jag syftade på :p

Skulle vara kul att se den spårningen och adresslapparna :)

Köp & Sälj

Topp