Hur dåligt kan det bli? Postnord levererar inte...

ooms

Aktiv medlem
Man blir ju vansinnig på deras nya giv att man ska göra leveransval. Har ett paket på väg hem till föräldrarna. Får först sms att det går att göra leveransval, men det gjorde det inte alls. Tänker skit samma, de kör väl ut det direkt om man inte gör nåt val. Sedan ändras status att det är överlämnat till lantbrevbärung för leverans nästa vardag (dvs idag). Vad händer? Fick nyss sms att jag ska göra leveransval. Går in och försöker välja utkörning på måndag. Får ett felmeddelande. Väljer tisdag, får återigen felmeddelande. Är det nån ny giv för att slippa köra ut, och i slutändan få en att välja leverans till ombud? Och varför i h-e kör de inte bara ut det på en gång om inget val gjorts?
Prövade nu igen att försöka välja hemleverans, fick återigen felmeddelanden. Spelade ingen roll hur jag valde, kontaktlös eller inte, med meddelande till chauffören eller inte. Hela tiden ”Ett fel inträffade, försök igen senare”. Provade att välja leverans till ombud, det gick igenom direkt och sparades. Då var det minsann inga problem att nå servern…🤨

sdx

Aktiv medlem
Prövade nu igen att försöka välja hemleverans, fick återigen felmeddelanden. Spelade ingen roll hur jag valde, kontaktlös eller inte, med meddelande till chauffören eller inte. Hela tiden ”Ett fel inträffade, försök igen senare”. Provade att välja leverans till ombud, det gick igenom direkt och sparades. Då var det minsann inga problem att nå servern…🤨
Välkomen till verkligheten så har jag haft det senaste året allt går till ombud och det ligger bara 17km bort och 17 km hem.

Earlslick

Aktiv medlem
Hur lång tid tror ett sånt teknisk hjälp medel skulle ta på sig 3 trappor upp men det är väl bara att gnugga geniknölen och sälja det färdiga konseptet til pn.
Om det tar tid får de väl göra som alla andra tjänsteföretag, prisa in det i tjänsten. Vad är problemet med det?

fedde

Aktiv medlem
Är det bara PostNord som har detta "problem"?
Jag har inte hört något från Schenker, DHL, UPS
m fl andra firmor om detta "problem".

Schenker, DHL m fl levererar många stora paket utan invändningar, pallvis med paket som ibland behöver
flyttas om vid avlastningen eller stora paket som inte levereras på pall, ex stora bildskärmar.
Inga klagomål, inga synpunkter etc, fast det är förstås
vid leverans till företag.
Då kanske inte arbetsmiljöreglerna gäller?!

PostNord arbetar mer och mer aktivt med att försöka
gräva sin egen grav.

/Fedde

ooms

Aktiv medlem
Är det bara PostNord som har detta "problem"?
Jag har inte hört något från Schenker, DHL, UPS
m fl andra firmor om detta "problem".

Schenker, DHL m fl levererar många stora paket utan invändningar, pallvis med paket som ibland behöver
flyttas om vid avlastningen eller stora paket som inte levereras på pall, ex stora bildskärmar.
Inga klagomål, inga synpunkter etc, fast det är förstås
vid leverans till företag.
Då kanske inte arbetsmiljöreglerna gäller?!

PostNord arbetar mer och mer aktivt med att försöka
gräva sin egen grav.

/Fedde
Ja, det är lite lustigt att det bara är Postnord som ”drabbas” av dessa arbetsmiljöregler, inte de andra. Eller så är det så att de som kommersiella företag har lärt sig att tjänsten måste utföras om man vill ha kunderna kvar, dyker det upp nya regler eller annat så tänker man nytt för att kunna fortsätta leverera sin tjänst. Allt annat är aktiva steg mot graven.

ooms

Aktiv medlem
Handlade f.ö. på Apotea igår. Är det nåt annat företag som har mängden fraktalternativ som de har? Jag tror det gick att välja alla aktörer på svenska marknaden; Postnord, Schenker, DHL, Earlybird, Budbee, Instabox, och fan vet allt. De flesta brukar ju ha en eller två upphandlade logistikpartners, men här fanns alla.

marr

Moderator
Forumvärd
Handlade f.ö. på Apotea igår. Är det nåt annat företag som har mängden fraktalternativ som de har? Jag tror det gick att välja alla aktörer på svenska marknaden; Postnord, Schenker, DHL, Earlybird, Budbee, Instabox, och fan vet allt. De flesta brukar ju ha en eller två upphandlade logistikpartners, men här fanns alla.
Ingen aning. Men jag valde early bird. Funkar rätt bra här på landet

sdx

Aktiv medlem
Och ändå sitter du ständigt och försvarar detta fullständigt inkompetenta företag, som agerar som om de fortf är ett statligt monopol…
Det är väl inte att försvara dom om man har fått ett försämrat utdelning och det är ingen på det företaget som kan förklara varför dom gör om det till pacsoft på paket som kommer i från utlandet med Dhl.

J2000E

Aktiv medlem
Och ändå sitter du ständigt och försvarar detta fullständigt inkompetenta företag, som agerar som om de fortf är ett statligt monopol…

Förvänta dig inte logik eller konsekventa inlägg från sdx. Ofta funderar jag på om sdx är på riktigt eller om det är en slumpvalsgenerator som ligger bakom svaren. Antingen är det ett genialt trick från Putin eller så är det det motsatta från Norrlands inland. Framtiden får utvisa. Håll inte andan.

Tant_Trek

Aktiv medlem
Enligt mina paket kom leveransen 05:42, smset kom nu kl 08:00
Jag har 3 dåliga Early Birds. Första var absolut minst bra, då kom SMS:et en halvtimme efter leveransen så jag hade hunnit åka till jobbet 20 minuter innan, och det var ett paket större än brevlådan så de la det ute på gatan (villagata utan trottoar). Där hade det alltså legat hela dagen jag var på jobbet, ren tur att ingen kört på det/kickat iväg det/stulit det/inte regnskadat. De två andra gångerna har det bara varit att SMS:et kommer ganska långt efter leverans och att jag hunnit åka till jobbet på morgonen, lite synd om man gärna minimerar tiden det ligger i brevlådan (men det är ju mitt problem att jag har en olåst låda, självklart).

Men villkor i branschen? Jag skäms för min delaktighet i denna nutid.
Amazon-paket (platt lätt litet paket, vadderat kuvert, med skärmskydd till mobiltelefoner, behövde ett halvakut byte tyckte jag i min egocentrerade värld). Valde hemleverans dagen efter. Fick ett leveranstidsintervall, inklusive att jag gav dem alternativet att de kunde lämna vid ytterdörr om ingen hemma. Tidsintervallet tog slut utan leverans, fredagskväll. En halvtimme senare fick jag SMS att det tyvärr var försenat, OK, ingen större fara helt ärligt. Ny leveransinfo kom dagen efter, ett stort tidsintervall under dagen, men även det rann ut och förbi. Efter kl 22 på kvällen kom en stackars chaufför med budbil och lämnar över detta lilla lätta kuvert...
Jag skäms över att vara del i att skapa dessa usla arbetsvillkor! Nu blir det mer eftertanke, och inte välja snabb hemleverans om det verkligen inte behövs. (Och såklart behöver jag mer eftertanke om konsumtion i allmänhet.) Jag har promenadavstånd till flera ombud med ganska generösa öppettider.

sdx

Aktiv medlem
Förvänta dig inte logik eller konsekventa inlägg från sdx. Ofta funderar jag på om sdx är på riktigt eller om det är en slumpvalsgenerator som ligger bakom svaren. Antingen är det ett genialt trick från Putin eller så är det det motsatta från Norrlands inland. Framtiden får utvisa. Håll inte andan.
Det märks att du har fått en fin utbildning i skrivar konsten men jag tar gärna en diskution mellan 4 ögon då jag inte har någon fin utbildning i skrivar konsten.

Martin-84

Ny medlem
Ja, det är lite lustigt att det bara är Postnord som ”drabbas” av dessa arbetsmiljöregler, inte de andra. Eller så är det så att de som kommersiella företag har lärt sig att tjänsten måste utföras om man vill ha kunderna kvar, dyker det upp nya regler eller annat så tänker man nytt för att kunna fortsätta leverera sin tjänst. Allt annat är aktiva steg mot graven.
Ja jag ska säga jag har haft skit mycket problem med DHL dålig kundservice ringer alldrig har dom på app så ser när de markerar paket att kund inte var där. Senaste gångerna har de skickat tillbaka paketet till leverantören då har de flyttat den till transport några sekunder senare gick ej att leverera och så vidare. Det ena paket gick fram och tillbaka så i 9 dagar var kontakt med dom minst tre gånger per var också iväg till Arlanda för att hämta paketet. Det löste sig när jag tog kontakt med DHL i Tyskland och sa att jag kommer att anmäla dom för stöld av den cykel som dom vägrade att leverera till mig.

MrSpock

Aktiv medlem
Enligt mina paket kom leveransen 05:42, smset kom nu kl 08:00
Det finns inga garantier att SMS eller email kommer fram fort eller överhuvudtaget. Jag har varit med om (iofs länge sedan) att SMS tar 24 timmar. Det är många servrar som ska passeras och om någon av dem har lite problem är det kört.

HejaSverige!

Aktiv medlem
Varför används inte elektriska pallbjörnar av fraktbolagen mer, man ser ju ofta hur dom står och sliter och drar i för tunga pallar? finns ju rätt smidiga modeller?

RN

Aktiv medlem
Gud i himmelen. Jag har varit förskonad från detta men nu jävlar slår det till.
Har beställt däck till bilen och tre av fyra är levererade. Ett däck står på trackingsidan att det är i Växjö sedan 12 okt. Idag ringer jag postnord och de svarar att eftersom paketet varit borta från radarn mer än 5 dagar så går det inte att skapa ett ärende om det utan jag måste kontakta leverantören för att hantera det.

ÖÖööööhhhh, logiken här är alltså om ett paket varit borta så går det inte att reklamera. Gissa om jag kommer ringa och fråga om mina paket och starta ärenden varje dag framöver.

C

CCS

Guest
Som köpare av varor är man aldrig kund mot fraktbolaget så att säga. Utan den bästa vägen är att reklamera och anmäla leveransproblem till där man köpt varan/varorna så är det deras skyldighet att sköta processen mot Postnord eller aktuellt fraktbolag.

jesperC

Aktiv medlem
Tycker faktiskt att Postnords leveranser har funkat riktigt bra de senaste åren.
Miljarden som vi betalar Annemarie Gardshol i månadslön har har verkligen gjort nytta.

//j

ooms

Aktiv medlem
Tycker faktiskt att Postnords leveranser har funkat riktigt bra de senaste åren.
Miljarden som vi betalar Annemarie Gardshol i månadslön har har verkligen gjort nytta.

//j
Nja, när det gäller paket fr utlandet som ska köras ut (det som tidigare resulterade i fejkade leveransförsök) har jag upptäckt ett nytt mygel. Man får ju nu ett meddelande att man ska välja hur man vill ha det levererat - hämta direkt på terminal, hemleverans på vald tid, eller utkörning till ombud. När man då försöker välja hemleverans kommer meddelandet ”tekniskt fel, försök igen senare”. När man slutligen tröttnar och väljer leverans till ombud går det igenom direkt, då blir det minsann inget tekniskt fel. Har varit så på mina 2-3 senaste paket. Så fejkade leveransförsök har ersatts av fejkade leveransval.

SafeSurfer

Aktiv medlem
Ett stort företag som postnord har givetvis bra och dålig personal. Har man otur får man en distributionscentral med dålig personal. Det unika med postnord är den usla kundtjänsten och oviljan att rätta till fel. Om man tar betalt för en tjänst man sen inte utför borde man försöka förklara varför den inte utfördes i syfte att undvika att felet upprepas. Har fått paket returnerade till avsändaren i tyskland flera ggr och inte lyckats få en förklaring på varför, allt jag kunnat kontrollera är korrekt och kundtjänst bekräftar att adressen i systemet är korrekt. I stugan har vi annan distributionscentral för postnord som funkar mycket bättre. Viljan att förbättra de dåliga distributionscentralerna verkar dock saknas.

RN

Aktiv medlem
Jag anmälde mitt ovanstående ärende till deras kundombudsman som inte tyckte de gjort något fel.
Var lite syrlig i svaret på den inställningen :)

/R

ooms

Aktiv medlem
Jaha, nu är klåparna igång igen. Beställde lite prylar fr Tyskland. Skickades för ett par dagar sedan med hemleverans. Fick igår meddelande att jag kunde välja hur det skulle levereras. ”Kontaktfri leverans” ikväll kl 17-22 var förvalt, bra tänker jag och lägger till portkod då jag inte är hemma ikväll. Nu får jag ett mail att de är ute för leverans, och att ”du har bett om personlig leverans, nån behöver ta emot paketet”. Wtf! Så helvete heller att jag bett om det! Klickar på ändra leverans, går inte, kan bara uppdatera meddelande. Går man in på paketspårningssidan står det dock att den är ute för leverans, levereras till dörren, och om jag inte är hemma lämnas det utanför dörren. Så olika besked beroende på viken av deras plattformar man tittar på. Jättebra! Blir intressant att se vad som händer.

weldion

Aktiv medlem
Jaha, nu är klåparna igång igen. Beställde lite prylar fr Tyskland. Skickades för ett par dagar sedan med hemleverans. Fick igår meddelande att jag kunde välja hur det skulle levereras. ”Kontaktfri leverans” ikväll kl 17-22 var förvalt, bra tänker jag och lägger till portkod då jag inte är hemma ikväll. Nu får jag ett mail att de är ute för leverans, och att ”du har bett om personlig leverans, nån behöver ta emot paketet”. Wtf! Så helvete heller att jag bett om det! Klickar på ändra leverans, går inte, kan bara uppdatera meddelande. Går man in på paketspårningssidan står det dock att den är ute för leverans, levereras till dörren, och om jag inte är hemma lämnas det utanför dörren. Så olika besked beroende på viken av deras plattformar man tittar på. Jättebra! Blir intressant att se vad som händer.
Hyr in grannen att vara paketvakt.

roller

Aktiv medlem
Skickade efter prylar från Bikester under black week. Fick mail och notis i Postnordappen att det fanns att hämta på närmaste servicestället. Väl på plats säger de att de inte fått det. Det var på kvällen och jag tänkte att jag går dit igen i morgon. Kollade för säkerhets skull hemma att det verkligen fanns för upphämtning och att det var på det servicestället. Jajjamensan, allt var som det skulle i appen. Så glad i hågen går jag till servicestället igen dagen efter. Men jag får samma besked igen, inget paket. De tipsar om att gå och titta på det närliggande servicestället. Jag går dit och kollar, men inget paket där heller. Då kontaktar jag Postnord och upptäcker hur "bra" telefonsupporten är med en robot. Så jag blir tvungen att maila dem istället. Beskedet jag får två dagar senare är att paketet ska finnas på det servicestället. Tredje gången jag stövlar till servicestället och frågar efter paketet. Återigen kan de inte hitta det och jag hävdar att det måste finnas där och förklarar min historia. Till slut är de två som letar efter det och kön blir bara längre bakom mig. En tredje person kommer och tar andra kunder. Nästa kund sa att hen hade varit där tidigare och inte fått sitt paket och därefter kontaktat Postnord som säger att paketet ska finnas där. Hur som haver, till slut hittas både mitt och hens paket. Men det tog nästan 30 minuter för dem. Ordning och reda var inget de verkar prioritera allt för högt. Detta är kanske inte Postnords fel, men man bör välja rätt inrättningar som serviceställen. Men jag är glad att jag fick paketet innan helgen i alla fall, då vinterpendlaren är väldigt sugen efter ny drivlina.

Manurhin2

Aktiv medlem
Hur gick det?

ooms

Aktiv medlem
Jag hann hem, och det kom en tjej med paketet och ville ha en signatur i handdatorn. Jag frågade inte vad hon skulle gjort om jag inte varit hemma.
Däremot hade de ny feature (för mig iaf), man kunde följa bilen i realtid på karta i paketspårningen, stod även hur många stopp som återstod innan mig och det fanns ett estimerat tidsfönster för leverans som uppdaterades och stämde rätt bra med hennes ankomst. Så det blir det pluspoäng för.

Jag har väntat på min stackars katt kattmat i två veckor, fyra utkörningsförsök som jag inte sett röken av och personalen på kundtjänst som har mitt ärende ”får inte tag på” någon på terminalen i Landvetter. Senast igår ringde dom och sa att paketet fanns hos dom och frågade om jag ville ha det igår mellan 16-22, ingen dök upp.

(OBS! Katten har fått annan mat!!!)

weldion

Aktiv medlem
Postnord levererar inte, för det gör DHL.
Första gången som jag fått paket skickat med DHL från Bikester.

Manurhin2

Aktiv medlem
Screenshot_20230125_081316_NWT.jpg

ooms

Aktiv medlem
Postnord levererar inte, för det gör DHL.
Första gången som jag fått paket skickat med DHL från Bikester.
Bara skickat, eller t.o.m. levererat?
(Postnord tar ju över mycket av det som skickas med DHL fr Tyskland. Det är bara när det skickas med buddelen av DHL det är de som även levererar)

Pfaff

Aktiv medlem
Vet inte om Bring platsar in här men ett paket som inte aviserades alls och med ett sändningsnummer som först med en del svett, tårar och helig upprördhet lät sig användas landade i ett utlämningsställe som Bring med hänvisning till GDPR inte kunde lämna ut…
Dock fanns ett postnummer som reducerade antalet möjligheter till tre. Jag fick napp på det första.

Köp & Sälj

Topp