Hur dåligt kan det bli? Postnord levererar inte...

weldion

Aktiv medlem
man skall mäta omkretsen där paketet är som störst.
Du skall även mäta längden där paketet är som längst. Övriga sidor blir omkrets.
En flyttkartong är ”jämntjock”, så där kan du mäta var som helst. Ett par 120 cm långa skidor lär vara störst över bindningarna, där skall du mäta.

velman

Aktiv medlem
"omkrets : mät runt paketet där det är som tjockast". Dvs höjdx2 + breddx2? (givet att det är någon form av låda du skall skicka)
Eller snarare höjdx2 + längdx2. Det blir ju omöjligt att få till ett paket som är 120cm långt.

Om någon tycker annorlunda, visa gärna med ett räkneexempel!

moros

Aktiv medlem
man skall mäta omkretsen där paketet är som störst.
Du ser på bilden som du själv lagt in. Omkretsen mäts tvärs mot längden. Dvs som jag skrev på förra sidan

En kartong på 120x60x10

120 + 60x2 + 10x2

Är det en kon du packat in så blir det längden + omkretsen kring den tjockaste delen av konen

velman

Aktiv medlem
Du skall även mäta längden där paketet är som längst. Övriga sidor blir omkrets.
En flyttkartong är ”jämntjock”, så där kan du mäta var som helst. Ett par 120 cm långa skidor lär vara störst över bindningarna, där skall du mäta.
Tack. Så omkretsen är per automatik vinkelrät längden? Jag föll på att det stod att man skall mäta där omkretsen är som störst.

weldion

Aktiv medlem
Tack. Så omkretsen är per automatik vinkelrät längden? Jag föll på att det stod att man skall mäta där omkretsen är som störst.
Du har fått en ”pott” när det kommer till maxmått från Postnord, 300 cm.
Längden är paketet längsta sida, 120 cm.
300-120=180 cm.
Nu så har du bara två mått kvar att ta hänsyn till. Höjd och bredd.
Om paketet är 10x10 cm första halvmetern och 30x30 cm resterande del av längden, då skall du mäta omkretsen där paketet är som tjockast.
30+30+30+30=120 cm.
300-120-120 cm = 60 cm = du klarar maxmåtten.

velman

Aktiv medlem
Jag missade som sagt var att omkretsen inte skulle innehålla längden. 🙂 jag skickar tre hjul. 290cm blir paketet. Under 5kg. 149kr. Helt ok pris ändå!

weldion

Aktiv medlem
Skickade för ett par år sedan en hel cykel för 249 kr (kanske blev lite till när jag valde till utökad maxlängd) med Postnord med hjälp av ett räknefel.
Då skulle man räkna längd+bredd+höjd för paket upp till och med 5 kg har jag för mig. Mätte kartongen med längdtillägg (max 150 cm) på det sättet och valde sedan 20 kg för att klara maxgränsen.
Skickade hojen och fick ett meddelande om ”försändelsen försenad pga för stort mått (typ)”. Då såg jag att det gällde längd+omkrets för 20 kg-paket.
Cykeln kom i alla fall fram utan problem.

Manurhin2

Aktiv medlem
Och 2 veckor senare än alla andra.....

Screenshot_20230412_102105_Expressen.jpg

mrholmiz

Aktiv medlem
Heja Postnord! Sålde en dropper förra veckan här på happy.
Dropper postad men köparen fick två par skor som någon annan skulle returnera till skopunkten, fraktsedeln som ombudet klistrat på hade lossnat och hamnat på ett annat paket.
Postnord vekade jättepositiva med att jag reklamera och det kunde ta några månader att lösa.

Swishat tillbaka pengar till köparen ialf men känns rätt surt och blir inte att posta mer saker vid försäljning :/

j12d342

Aktiv medlem
Heja Postnord! Sålde en dropper förra veckan här på happy.
Dropper postad men köparen fick två par skor som någon annan skulle returnera till skopunkten, fraktsedeln som ombudet klistrat på hade lossnat och hamnat på ett annat paket.
Postnord vekade jättepositiva med att jag reklamera och det kunde ta några månader att lösa.

Swishat tillbaka pengar till köparen ialf men känns rätt surt och blir inte att posta mer saker vid försäljning :/
Viktigt att tänka på idag med Postnord. Appen kan vara lurig vid köp av frakt.
Spårbart finns både som brev och paket.

Spårbara brev är inget man ska använda.
Varför?
1.Ingen (eller låg?) försäkring. Paket är försäkrat till 5000kr om du inte köper tillägg upptill 200000kr
2.Inget ansvar att "leta" efter borttappade paket som klassas som brev.
3.PTS (som är jättebra) har ansvar för brev som gått sönder saknar adress osv, tar ca 1mån innan dom får felsorterat från Postnord.
4.Om man skickar något lätt under 1kg kostar det 69kr? som brev, men även 69kr som paket. Dock är appen lite lurig här, så se till att använda "paket".

Jag tror jag har skickat över 300 försändelser med Postnord, 1 sändning har gått galet och det tog en 10 samtal till PTS inann dom hittade mina 2 sadlar. Men på PTS har dom koll, men det är bra om man ringer o jagar dom.

Samma hände den gången, damen på coop klistrade på sin lilla lapp lade sedan paketet i en säck (det är jue brev) och där bytte lappen till en leopard paket som sen min kund fick, med 2st adresslappar.

Så idag skriver jag alltid ut mina egna adresslappar och tejpar över hela med genomskinlig tejp.

Manurhin2

Aktiv medlem
Hur kan PN ens vara lagligt?
Väntade 2 paket, 1 import, 1 happypaket inrikes.
Fick tullombudsmail från PN-jävulen för nån vecka sen på importen och godkände dom som ombud.
När jag sen hämtade ut inrikes happypaketet så var det importpaketet med Wattbikegummifötter isf 2 kassetter.
Men nu har såklart mitt enda paket i appen , det inrikes, levererats och PN sitter nöjda.

Står i telefonkö sen 30:08, hoppas jag är trevlig när / om dom svarar

marr

Moderator
Forumvärd
Hur kan PN ens vara lagligt?
Väntade 2 paket, 1 import, 1 happypaket inrikes.
Fick tullombudsmail från PN-jävulen för nån vecka sen på importen och godkände dom som ombud.
När jag sen hämtade ut inrikes happypaketet så var det importpaketet med Wattbikegummifötter isf 2 kassetter.
Men nu har såklart mitt enda paket i appen , det inrikes, levererats och PN sitter nöjda.

Står i telefonkö sen 30:08, hoppas jag är trevlig när / om dom svarar
Hur har det gått till? Du måste ju ha två olika kollinummer du kan titta på. Oavsett app.

j12d342

Aktiv medlem
Nope
Wattbikekuddarna skickades icke spårbart men postnord är nu mitt tullombud. Har ett sändningsnummer från Royal mail men inget mer.
Sändningsnr från royalmail kan du lägga in i appen.
Ser ut typ CK996687766GB.
Jag tror du har snurrat till det eller 🤔
Ett annat tips är att kolla Mail/sms som du fick vid förfrågan från postnord om tullombud, där står garanterat kolliid

marr

Moderator
Forumvärd
Sändningsnr från royalmail kan du lägga in i appen.
Ser ut typ CK996687766GB.
Jag tror du har snurrat till det eller 🤔
Ett annat tips är att kolla Mail/sms som du fick vid förfrågan från postnord om tullombud, där står garanterat kolliid
Verkar tillsnurrat ja. Att paketen skulle blandas ihop är helt osannolikt.

Manurhin2

Aktiv medlem
Att jag ens bryr mig........

Detta paketet(ni får gissa vart det skickas ifrån) är markerat som levererat i appen i samma sekund som det ligger ett platt kartongkuvert med 4 st gummikuddar från England i min brevlåda.
Screenshot_20230510_193346_PostNord.jpg

Dom 2 kassetterna som paketet innehåller från Nyköping har inte anlänt.
Det enda jag kan tänka mig som verkar logiskt är att bägge paketen var med bilen ut, att sverigepaketet scannades men englandspaketet lades i lådan.

Gjort ärende i appen, fattas bara att jag får svar att jag inte är deras kund😅

marr

Moderator
Forumvärd
Att jag ens bryr mig........

Detta paketet(ni får gissa vart det skickas ifrån) är markerat som levererat i appen i samma sekund som det ligger ett platt kartongkuvert med 4 st gummikuddar från England i min brevlåda.
Visa bilaga 624851

Dom 2 kassetterna som paketet innehåller från Nyköping har inte anlänt.
Det enda jag kan tänka mig som verkar logiskt är att bägge paketen var med bilen ut, att sverigepaketet scannades men englandspaketet lades i lådan.

Gjort ärende i appen, fattas bara att jag får svar att jag inte är deras kund😅
Ja fast detta paketet är ju inte levererat. Det kommer finnas hos ditt ombud som ett brev. Att du sen fick ett brev samma dag är en slump.

Manurhin2

Aktiv medlem
Ja fast detta paketet är ju inte levererat. Det kommer finnas hos ditt ombud som ett brev. Att du sen fick ett brev samma dag är en slump.
Att jau ens äåojkaj
Vi är överens om att det inte är levererat, det trodde jag hade framgått tydligt i text tidigare.
Här är andra änden på flödet(du får gissa vilkens brevlåda dom tror dom lämnat det i)

Screenshot_20230510_195003_PostNord.jpg

Manurhin2

Aktiv medlem
Det lär finnas på ica maxi :) de kommer hitta det bland de stora breven.
Nu har du fel igen, det dök precis upp 2 nya loggar i appen🤣
Det verkar ha kommit till Hallsberg imorse trots att det levererats hos mig, nu är det dessutom påväg.......

Status är självklart fortfarande "levererat"
Att dom ens får befatta sig med post🤬

marr

Moderator
Forumvärd
Nu har du fel igen, det dök precis upp 2 nya loggar i appen🤣
Det verkar ha kommit till Hallsberg imorse trots att det levererats hos mig, nu är det dessutom påväg.......

Status är självklart fortfarande "levererat"
Att dom ens får befatta sig med post🤬
Jaja chillaxa. Du kan väll iallafall erkänna att din första teori om att de blandat ihop paketen var fel?

Skicka det som paket och inte brev nästa gång. Betala lite mer. Få det som paket.... Alternativt, försök få säljaren att välja att skicka till ombud istället för brevlåda om det inte får plats i brevlådan. Vilket tydligen var grundproblemet.

mzi

Aktiv medlem
Det som är svårt och dyrt att bygga upp är ju internationell line-haul (och täckning på landsbygd) . Mellan storstäderna så finns ju redan flera "last mile"-bolag som numer sköter hela kedjan. Frågan är när de börjar samarbeta mer och även ha handover mellan sig. Det hade varit otänkbart för ett par år sedan, men nu när pengar kostar igen är det kanske inte en jättedum idé.

Manurhin2

Aktiv medlem
Jaja chillaxa. Du kan väll iallafall erkänna att din första teori om att de blandat ihop paketen var fel?

Skicka det som paket och inte brev nästa gång. Betala lite mer. Få det som paket.... Alternativt, försök få säljaren att välja att skicka till ombud istället för brevlåda om det inte får plats i brevlådan. Vilket tydligen var grundproblemet.
Inget i hanteringen utesluter väl teorin om ihopblandning? Är skickat som skicka lätt antar jag, brukar alltid funka.

Skulle ha cyklat och hämtat grejerna

Manurhin2

Aktiv medlem
Topp