Hur dåligt kan det bli? Postnord levererar inte...

stefank

Aktiv medlem
juliusjonzon sa:
Hur kann ett företag som verkar få så otroligt mycket kritik och negativ reklam överhuvudtaget finnas kvar?

För att de har lyckats norpa åt sig endast slutleveransen, dvs få (utländska) företag beställer en tjänst
från en annan paketfirma (t.ex. DPD) så jag antar att antalet kunder som får postnord (och får problem med leveransen) är
så pass liten att det inte motiverar dem att byta till en annan leverantör.

NLC

Aktiv medlem
stefank sa:
juliusjonzon sa:
Hur kann ett företag som verkar få så otroligt mycket kritik och negativ reklam överhuvudtaget finnas kvar?

För att de har lyckats norpa åt sig endast slutleveransen, dvs få (utländska) företag beställer en tjänst
från en annan paketfirma (t.ex. DPD) så jag antar att antalet kunder som får postnord (och får problem med leveransen) är
så pass liten att det inte motiverar dem att byta till en annan leverantör.

"Norpa åt sig"

Man kan ju se det så. Eller som att det är full normalt att logistikföretag har samarbetsavtal över landsgränserna.

frause

Aktiv medlem
Stumpy sa:
Jag har fått PostNord-leveranser till ombud på lördagar de senaste månaderna.

Jag med, men det verkar bara vara de som har tilläggstjänsten "ej fejkutkörning" som körs ut på lördagar.

Hade två paket för ett tag sen där det ena, från B-C, hade haft en fejkutkörning på fredagen och det andra från Mantel var med leverans till ombud. Mantelpaketet kom till ICA på lördagen och B-C-paketet på måndagen.

Cykeln00ben

Ny medlem
frause sa:
Stumpy sa:
Jag har fått PostNord-leveranser till ombud på lördagar de senaste månaderna.

Jag med, men det verkar bara vara de som har tilläggstjänsten "ej fejkutkörning" som körs ut på lördagar.

Hade två paket för ett tag sen där det ena, från B-C, hade haft en fejkutkörning på fredagen och det andra från Mantel var med leverans till ombud. Mantelpaketet kom till ICA på lördagen och B-C-paketet på måndagen.

Känns som att ombud är alternativet man ska köra på om man inte vill gambla. Då når det fram, eventuellt en dag senare, men till dörren kan det ju springa iväg nåt enormt.

ForesterGuy

Aktiv medlem
Postnord levererar! Det tog bara nån dag så fanns paketet för uthämtning på servicestället närmast min bostad. Problemet är bara att det är adresserat till min sommarstuga, tiotals mil bort...

D

Deleted member 43681

Guest
ForesterGuy sa:
Postnord levererar! Det tog bara nån dag så fanns paketet för uthämtning på servicestället närmast min bostad. Problemet är bara att det är adresserat till min sommarstuga, tiotals mil bort...
Men sommarstugan kanske ligger tiotals mil från närmaste ombud, så det kanske kuättar? :)

cubefritzz

Aktiv medlem
Postnord är katastrofalt urusel på leverans. Beställde cykelkläder från bike discount tyskland på en tisdag. På torsdag hade paketet nått Sverige med DHL däreter total katastrof. PostNord ville vänta tills tisdagen men jag lyckades spåra paketet till Postnords utlämningställe utan avi och hämtade det där måndag kväll =). Som sagt PostNord är skit.

ForesterGuy

Aktiv medlem
Örjan Lax sa:
ForesterGuy sa:
Men sommarstugan kanske ligger tiotals mil från närmaste ombud, så det kanske kuättar? :)

Det är faktiskt bara två mil till närmaste ombud där. Förr i tiden var det närmre, eftersom min farmorsfar var ombud i byn...
?

Jimel

Aktiv medlem
Postnords app levererar iaf, nu kan man legitimera sig med bank id och låta någon annan hämta paketet, riktigt smidigt.

Gimpen

Aktiv medlem
Jimel sa:
Postnords app levererar iaf, nu kan man legitimera sig med bank id och låta någon annan hämta paketet, riktigt smidigt.

Härligt, känns ganska så uppfriskande och progressivt mitt ibland all byrokrati med avier och fejkade utkörningsförsök.

Jag har fått 7 paket på sedan i torsdags så jag är nöjd med servicen i juni. Ett rejält trendbrott från hur det såg ut tidigare i våras...

Jimel

Aktiv medlem
Klavikel sa:
Jimel sa:

Härligt, känns ganska så uppfriskande och progressivt mitt ibland all byrokrati med avier och fejkade utkörningsförsök.

Jag har fått 7 paket på sedan i torsdags så jag är nöjd med servicen i juni. Ett rejält trendbrott från hur det såg ut tidigare i våras...

Skönt att det går åt rätt håll ?

frause

Aktiv medlem
Jimel sa:

Snyggt. Appen är ju klockren faktiskt. Ibland funderar man på om postnord vet vad deras app-leverantör pysslar med eller om de bara överlevererar.
Kan ju omöjligt vara meningen att det ska funka sådär bra?

j3n5

Medlem
Eftersom avsändare slarvat och fått ett nr fel i postnummer och då skrivit ett som inte finns bestämde PostNord att skicka försändelsen till Gotland istället för att titta på resten av den rätt unika adressen som var helt rätt.. Sedan ett dygn är paketet försvunnet i PostNords svarta hål.

ForesterGuy

Aktiv medlem
j3n5 sa:
Eftersom avsändare slarvat och fått ett nr fel i postnummer och då skrivit ett som inte finns bestämde PostNord att skicka försändelsen till Gotland istället för att titta på resten av den rätt unika adressen som var helt rätt.. Sedan ett dygn är paketet försvunnet i PostNords svarta hål.

Beställde nyligen lite prylar från Wiggle, de blir tydligen försenade då jag hade en gammal adress lagrad till sommarstugan, postnumret har bytts sen förra beställningen.
Beställningen jag nämnde tidigare i tråden, helt korrekt adresserad, har nu nått Örebro för omsortering. Hoppas jag slipper en felsorteringsloop...

ForesterGuy

Aktiv medlem
Nu verkar det som om idioterna på Postnord returnerat mitt paket till avsändaren...!
De har inte svarat på mitt meddelande heller...

Mayhem

Aktiv medlem
Beställde effektmätare från Hollandbikeshop i måndags, hade hoppats att den skulle skickats samma dag men kom tyvärr inte iväg förrän tisdag. Idag plingar det till i telefonen att paketet nått Toftanäs men att avi kommer skickas ut för att boka hemleverans. Eftersom jag angett jobbet som leveransadress vill jag ju inte vänta på någon avi utan få paketet levererat snarast möjligt.

Ringer omedelbart PostNord för att boka leverans på måndag. Med den tjänsten avsändaren skickat paketet (eller åtminstone efter PostNords översättning till sina egna tjänster) är det tydligen omöjligt att boka leverans innan paketet väl är i Stockholm och då tidigast dagen efter. Dagen efter sätter jag mig på ett plan till Italien 0605 och hade givetvis velat ha mätaren monterad på cykeln… suck…

Senast ändrad:

j3n5

Medlem
j3n5 sa:

PostNord; Du kommer se den uppdaterade adressändringen inom 24h efter ändring. 56h senare, på västfronten, intet nytt..

sdx

Aktiv medlem
j3n5 sa:
Det är väl inte PostNords fel att avsändaren inte klarade av att skriva ett postnummer det är maskiner som avläser postnumren så skall du gnälla gör det vid avsändaren .

Little Stereo

Aktiv medlem
Blir lite fundersam över PostNords bokade utkörningar.
Fick ett sms om att gå in och boka utkörning av större paket via bifogad länk på torsdagen en vanlig vecka.
Väljer fredag 10-12 för att frugan är hemma då. Får genast en bekräftelse om utkörning fredag 10-12.
På fredag morgon kommer nytt sms, där det står att paketet körs ut samma dag före klockan 16.
Vad är själva grejen att uppmana kunderna att gå in och boka utkörningsintervall, skicka bekräftelse och sedan köra ut det random tid utan att någon är hemma ??

Dave1979

Aktiv medlem
Little Stereo sa:
Blir lite fundersam över PostNords bokade utkörningar.
Fick ett sms om att gå in och boka utkörning av större paket via bifogad länk på torsdagen en vanlig vecka.
Väljer fredag 10-12 för att frugan är hemma då. Får genast en bekräftelse om utkörning fredag 10-12.
På fredag morgon kommer nytt sms, där det står att paketet körs ut samma dag före klockan 16.
Vad är själva grejen att uppmana kunderna att gå in och boka utkörningsintervall, skicka bekräftelse och sedan köra ut det random tid utan att någon är hemma ??

Större chans att kunna köra ett fejkat försök?

ForesterGuy

Aktiv medlem
Att mitt paket gick i retur hade sin förklaring. Avsändaren har skickat med extratjänsten att man kan välja utlämningsställe, vilket ju är bra...fast jag fick aldrig upp valmöjligheten när jag lade beställningen. Något slags defaultvärde har gått in, men de två gånger tidigare jag beställt från firman har leveransadressen också varit till sommarstugan. Jag väljer ju hellre Icabutiken två mil bort, åt "rätt" håll, än Icabutiken tre mil bort, åt "fel" håll. Det finns dessutom ett annat utlämningsställe, tre mil bort, som ligger åt "rätt" håll, dvs åt det håll jag brukar ha andra ärenden.

Nå, fick SMS igår om att paketet från Wiggle fanns att hämta, åt "fel" håll, eftersom jag var långt ute i skogen och cyklade då så sköt jag upp det till morgondagen. När jag kommit tillbaks till stugan slog det mej att DPD-paketet från Bike Discount borde komma snart, och det visade sej att Postnord försökt leverera under dagen, men att ingen varit hemma. Eftersom det lämnats över till lantbrevbäraren så tror jag faktiskt att de försökt. Det som är lite oklart nu är ifall de tänker göra ett nytt leveransförsök eller lämna över det till utlämningsstället, och i så fall vilket. Kan vara bra att veta innan jag åker de tre milen för att hämta paketet från Wiggle, man kan kanske slå två paket i en smäll. ?

aahlborg

Aktiv medlem
Jag har beställt hemkörning av en cykel imorgon kl 17-21. Hur stor är chansen att de lyckas hitta in i porten med koden jag gav dem och leverera?

De har förresten bestämt att portkoden inte får vara längre än 7 tecken så jag kunde bara ge dem koden till den yttre porten. Hoppas att de lyckas hitta dörrklockan.

Netzone

Ny medlem
aahlborg sa:
Jag har beställt hemkörning av en cykel imorgon kl 17-21. Hur stor är chansen att de lyckas hitta in i porten med koden jag gav dem och leverera?

De har förresten bestämt att portkoden inte får vara längre än 7 tecken så jag kunde bara ge dem koden till den yttre porten. Hoppas att de lyckas hitta dörrklockan.
Lyx du har som ens har en kod att ge ut! Vi kör allt på bricka och nyckel, jag har inte fått någon kod, så jag måste förlita mig på att de kan använda porttelefonen eller ringa och säga att jag får komma ner...

GoranS

Aktiv medlem
Netzone sa:
aahlborg sa:

Lyx du har som ens har en kod att ge ut! Vi kör allt på bricka och nyckel, jag har inte fått någon kod, så jag måste förlita mig på att de kan använda porttelefonen eller ringa och säga att jag får komma ner...
Jag tror att det i aahlborg:s fall är låg sannolikhet att det ska funka. I Netzone:s fall är det väl ungefär lika troligt som att en viss amerikansk president skulle idka självkritik.

eaglebay

Ny medlem
TOST sa:
Hur länge brukar ni få vänta på "tullklarering"? Det har pågått i 20 dagar för mig nu..

För mig tog det 20 dagar innan jag fick hem en avi om att betala tullavgiften/momsen (eller vad det nu räknas som), efter att statusen blev ”tullklarering”. Men insåg sedan att jag kanske kunde gått in på https://moms.postnord.se själv och betalat avgiften utan att invänta utskicket. Kan ju va värt att testa.

Lainen

Aktiv medlem
Och jag fick vänta i 5 veckor nu senast, och ändå ville de inte ha nån moms fast allt var tydligt specat på kartongen...

aahlborg

Aktiv medlem
GoranS sa:
Netzone sa:
aahlborg sa:

Jag tror att det i aahlborg:s fall är låg sannolikhet att det ska funka. I Netzone:s fall är det väl ungefär lika troligt som att en viss amerikansk president skulle idka självkritik.
Det kom en trevlig kille med min cykel. De kanske har lärt sig.

sdx sa:
j3n5 sa:
Det är väl inte PostNords fel att avsändaren inte klarade av att skriva ett postnummer det är maskiner som avläser postnumren så skall du gnälla gör det vid avsändaren .
Så om systemet läser in ett postnummer som inte finns så är det alltså helt ok att skicka det i slumpmässigt vald riktning? Eller hamnar alla försändelser som har ett ogiltigt postnummer på Gotland? Även om man nu avsändaren har gjort fel, är det ok att PostNord också gör fel? Hade det inte varit bättre att de försändelser där automatsorteringen fallerar hamnar i en hög som får hanteras något mindre automatiskt?

frause

Aktiv medlem
tinkerbell sa:
sdx sa:
j3n5 sa:
Så om systemet läser in ett postnummer som inte finns så är det alltså helt ok att skicka det i slumpmässigt vald riktning? Eller hamnar alla försändelser som har ett ogiltigt postnummer på Gotland? Även om man nu avsändaren har gjort fel, är det ok att PostNord också gör fel? Hade det inte varit bättre att de försändelser där automatsorteringen fallerar hamnar i en hög som får hanteras något mindre automatiskt?

Ja, så hamnar det framför nån postnordanställd dyslektiker som skriver ut en ny adresslapp och så är hela cirkusen igång igen.

geologen

Aktiv medlem
På mitt första jobb (i Hunnebostrand) fick vi ett brev som egentligen skulle till Skövde. Det enda i adressen som var rätt var "Box 44"...

Spacekitty

Aktiv medlem
Men jag bor ju i Lomma.

IMG_0849.PNG

sdx

Aktiv medlem
tinkerbell sa:
sdx sa:
j3n5 sa:
Det är ganska många paket som blir felsorterade och hamnar på Gotland av någon konstig anledning men du får väl forska i det .
jag hoppas att du vet hur dom sorterar paket .

J2W

Medlem
Parcel status
10.07.2018 03:38 Järfälla (SE)
Back at parcel delivery centre after an unsuccessful delivery attempt.
10.07.2018 03:38 Järfälla (SE)
At parcel delivery centre.
06.07.2018 10:51 Järfälla (SE)
Unfortunately we have not been able to deliver your parcel.
Consignee not located, notification has been left.
06.07.2018 09:42 Järfälla (SE)
Out for delivery.
05.07.2018 07:26 Järfälla (SE)
At parcel delivery centre.
02.07.2018 20:04 West Midlands (G ...
In transit..

Meh, jag var ju hemma båda gångerna även om jag sov 03.38....och någon lapp har jag inte fått...

Masjevel

Aktiv medlem
Lite oroväckande.. Inte ett ljud sen den 5/7

Händelser Datum/Tidpunkt Plats Händelse
2018-07-05 07:38 Veddesta Sverige Försändelsen är på väg
2018-07-05 07:38 Veddesta Sverige Försenad transport
2018-07-03 19:03 Örebro Sverige Försändelsen är på väg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer