Hur dåligt kan det bli? Postnord levererar inte...

ooms

Aktiv medlem
(och kör vidare med för få anstäldla)?
Jag tror mer på att det är organisation, företagskultur och effektivitet som är problemet, än att det skulle vara för få anställda.
Om en chaufför istf att kliva ur och ringa på en dörr för att leverera paketet, föredrar att köra tillbaka det till terminalen, nån ska lasta ur det, det ska sorteras och lagras på terminalen över natten, för att sedan återigen lastas på bil och köras ut till ombud dagen efter, så är det nåt som är allvarligt fel. Det är ett sånt ofantligt slöseri med företagets resurser att man baxnar, allt det omaket för att nån inte vill/orkar/får kliva ur, ringa på dörren, och direkt leverera paketet.

jonte987

Aktiv medlem
Jag tror mer på att det är organisation, företagskultur och effektivitet som är problemet, än att det skulle vara för få anställda.
Om en chaufför istf att kliva ur och ringa på en dörr för att leverera paketet, föredrar att köra tillbaka det till terminalen, nån ska lasta ur det, det ska sorteras och lagras på terminalen över natten, för att sedan återigen lastas på bil och köras ut till ombud dagen efter, så är det nåt som är allvarligt fel. Det är ett sånt ofantligt slöseri med företagets resurser att man baxnar, allt det omaket för att nån inte vill/orkar/får kliva ur, ringa på dörren, och direkt leverera paketet.
Iofs måste du ta med sannolikheten för att ingen är hemma i c/b kalkylen. Pre-covid var det inte så smidigt att överhuvudtaget göra en obokad hemleverans på arbetstid.
Men det spelar ingen roll om tysken betalt för att det ska göras.

Little Stereo

Aktiv medlem
Det ena problemet utesluter inte det andra. Men det framgår tydligt att de inte har för avsikt att åtgärda något av de problemet företaget dras med..

ooms

Aktiv medlem
Iofs måste du ta med sannolikheten för att ingen är hemma i c/b kalkylen. Pre-covid var det inte så smidigt att överhuvudtaget göra en obokad hemleverans på arbetstid.
Men det spelar ingen roll om tysken betalt för att det ska göras.
Visst, är det så, men kör man runt paketen utan att ens FÖRSÖKA kliva ur bilen och ringa på lär det inte bli bättre av. Några paket skulle man nog leverera om man åtminstone försökte.

ooms

Aktiv medlem
Oavsett Dahlsten och strippor, så skötte de åtminstone sina kärnuppgifter - att leverera brev och paket - på den tiden.

p3tre

Medlem
Uppföljning av korvpaketet:
Pratade med postnords kundtjänst i torsdags och beskrev problemet att streckkoderna från paketet jag väntar på har klistrats på någon annans paket.
Dom skickade en chaufför som hämtade paketet samma eftermiddag.
Igår fick jag den klassiska notisen om att paketet inte gick att leverera, trots att ingen försökt ringa och jag var hemma hela dagen.

Idag fick jag notis om att mitt paket fanns att hämta hos mitt lokala postombud. Glad i hågen gick jag dit för att hämta mina nya däck.
Tro på fan att det var samma låda med korvar igen...🥴

Jag har varit i kontakt med kvinnan som egentligen skulle ha paketet och mina nya däck lyser med sin frånvaro.😡

-****-

Aktiv medlem
Oavsett Dahlsten och strippor, så skötte de åtminstone sina kärnuppgifter - att leverera brev och paket - på den tiden.
Nja, det var redan då förfallet började. Först skulle Posten syssla med allt möjligt, förutom att vara ombud för bank som varit sen länge även syssla med exempelvis bolån och försäkringar, för att några år senare tvärvända och renodla verksamheten till enbart brev och paket. Hantering av kontanta in och utbetalningar knoppades av till Svensk kassaservice. Kassaservice blev inte långlivat och Post-verksamhetens förfall startade vid denna tid. Postverkets/Postens förfall kan gott skyllas på Ulf Dahlsten, liksom skolans förfall skylls på hans partikollega Göran Persson (trots att det startade långt tidigare). Förmodligen startade Postverket förfall (också) tidigare, före Dahstens tid som GD/koncernchef. Ett av misslyckande var webportalen "torget.se" som Dalsten brände närmare 1 miljard kr i slutet på 90-talet. Hur många minns torget,se? Ingen, Nä, tänkte väl det. 🤣

mzi

Aktiv medlem
Man förstår ju att det är express när den börjat flytta sig två gånger! Måste ju vara minst dubbelt så snabbt.

Källis

Aktiv medlem
Om Postnord bara hade en liten vilja att komma till rätta med det här skulle dom med mycket små medel göra det.

Gör bara som polisen, bevakningsbolagen och p-vakter, häng på chaufförerna en GoPro kamera som filmar hela arbetspasset.
Kommer samtal in om feljkleverans är det bara att titta på inspelningen om chauffören har varit på plats(tex. dörren) hos kunden för leverans. Om inte, meddela chauffören att det bara är att lämna in passerkortet och ta bussen hem enkelt resa.

Inga inkommande samtal om fejkleverans behövs ingen granskning av inspelningen och GoPro kameran laddas under natt så redo för en ny dag på fältet.

Spacekitty

Aktiv medlem
Jag har börjat beställa så mycket jag kan med Budbee. Dom kommer och levererar allt utanför dörren mellan 17-22, tar en bild på paketet och skickar med en notis till telefonen så jag kan se det och gå ut plocka in det. Går också att följa bilen i realtid när den är ute och kör.

ooms

Aktiv medlem
Jag tycker Earlybird är bra, då hänger det på dörren på morgonen. Och tidningsbudet har ju redan portkoden, så inget tjafs med sånt.

Källis

Aktiv medlem
Enligt Postnord chef i en intervju på SVT Aktuellt... -det är omöjligt att ha ett system som möjliggör direkttracking för kunden...

Screenshot_20200831_104956_com.android.chrome-01.jpeg

Screenshot_20200831_180317_com.android.chrome-01.jpeg

Screenshot_20200831_180330_com.android.chrome-01.jpeg

Screenshot_20200831_180359_com.android.chrome-01.jpeg

image.jpg

Screenshot_20200831_180427_com.android.chrome.jpg

Screenshot_20200831_181944_com.android.chrome.jpg

Screenshot_20200831_184603_com.android.chrome.jpg

roller

Aktiv medlem
Oj, jag kikade i denna tråd för att se om det stod något om leveranstiderna för paket utanför EU eller ännu mer specifikt Kina. Eller snarare Postnords hanteringstid. Men det verkar inte vara det som är aktuellt just nu...
Men jag kan ändå fråga. Jag beställde den 3/8 från Aliexpress och försändelsen kom till Sverige den 11/8. Hittills har jag inte hört något från PN. Det kanske jag inte hade väntat mig heller, men frågan är hur lång tid har ni fått vänta på Postnords hantering av moms på försändelser nu i närtid? När kan jag förvänta mig att jag kan skruva ihop min cykel?
Äntligen kom mitt paket! En månad och tre dagar från det att paketet kommit in i landet tills dess att jag fick det. Inte undra på att mina cykelbyggen inte går med raketfart. Väntar fortfarande på delar till min solskenscykel. Får hoppas att det blir soligt till våren då...

pennan

Aktiv medlem
hur lång tid kan det ta från att försändelsen ''importhanteras'' till att man får en avi om betalning av tull+moms?
min har haft samma status 2-veckor utan att jag fått något meddelande om betalning...

Little Stereo

Aktiv medlem
hur lång tid kan det ta från att försändelsen ''importhanteras'' till att man får en avi om betalning av tull+moms?
min har haft samma status 2-veckor utan att jag fått något meddelande om betalning...
Har svarat tidigare på sådana här frågor tidigare i tråden, ringer du posten och frågar kommer det magiskt nog fortsätta vidare, alternativet är att kolla paketnumret på: https://portal.postnord.com/betalamoms/search

De kan väl helt enkelt ta bort möjligheten till hemleverans då så att kunden vet vad den betalar för och mottagaren kan istället hämta paketet en dag tidigare hos ombudet. Det är så vitt jag förstår bedrägeri att med uppsåt ta betalt för en tjänst man vanemässigt låter bli att utföra.
Miljöaspekten är en annan otrevlig bieffekt nu när det är så populärt att vurma för miljön. Att sitta och åka runt med en massa paket i tomme man aldrig tänkt lämna ut. Stadsbrevbärarna skulle lika gärna kunna trampa single-speed lådcykel med brev och avier istället för stora skåpbilar där paketen bara ska åka runt för syns skull.

En anekdot; När jag beställde en stationär dator förra sommaren var den adresserad till Hemköp 150 meter från min adress. Den hamnade dock på en mack på totalt motsatta sidan stan, en hel paketvagn som skulle till Hemköp hade hamnat där. Jag hann inte ens dit och hämta den innan den gått iväg. Med bil till hemköp 9 km bort på andra sidan stan? Fan heller, det gick tillbaka till Örebro för omskeppning till Hemköp. 32 mil t o r istället för 9 km, eller att kunderna fått meddelande om att hämta paketen på macken istället. Fantastiskt.

Drosa

Aktiv medlem
Jag har då aldrig sett en stadsbrevbärare som åker omkring i en stor skåpbil för att dela ut brev samt ha med sig paket. Men jag kanske har missat nåt?

Tomcaten

Aktiv medlem
En leverans kom till dörren med postnord av vad jag tror 10 stycken som annars har behövts lösas ut. Det är inte bra.

pennan

Aktiv medlem
fick svar idag:
''Tack för ditt mejl,
Jag vill börja med att be om ursäkt för vår långa svarstid, vi jobbar på att korta ner den.

Jag kan se att dina försändelser finns i vår importhantering. De inväntar manuell hantering där vi för närvarande har kö. Det är ingenting vi kan påskynda härifrån. Jag råder dig att avvakta lite till för vidare avisering från oss.''

någon borde göra något.

Källis

Aktiv medlem
Så där ja! Lastat och klart för transport ner till en väntande frakkärra som snart är i luften igen. Två stycken Thrust Reverser till ett stort tyskt fraktbolag. Lägg i korgen redan nu så har ni snart era www beställningar levererat till dörren.
(skit i Postnord alltså 😉)

IMG_20200923_165838_931.jpg

IMG_20191120_120101_561.jpg

47566613751_8a20dced07_b.jpg

Bengt-re

Aktiv medlem

sdx

Aktiv medlem
Varning: Politik

sdx

Aktiv medlem
Borde det inte vara så här skrivet.
Hör kör han lastbil igen på sitt sätt.
För det krävs en stooooor lastbil om man skall få in de i lastbilen.
Men fanskapet borde göra något annat det finns larm system om bakgavlen är öppen.

Tomcaten

Aktiv medlem
Varning: Politik
Jag skulle inte ens kalla denne för "fanskapet" när jag redan vet hur låg nivå som råder hos personalen på Pn.
Onödigt att sparka på en som ligger redan liksom.
Det är arbetsförmedlingens fel som skickat ut massa kottar med statsfinansierade C och CE-kort ut i arbetslivet som nu gasar runt där ute.

Men det mest viktiga är att arbetslöshetsstatistiken hålles nere lågt för att inte någon uppifrån ska hälsa på de redan snart helt nedlagda kontoren.

D i U

Aktiv medlem
Jag är inte ironisk men postnord är nästintill de enda Jag litar på, alltid snabb leverans, leverans även på lördagar och ordning och reda på appen med uppdateringar och allt. Budbee är andravalet, earlybird är smart men tar lång tid på sig. Schenker sisådär, DHL e helt ok. UPS och inte minst Fedex e värdelösa.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer