Hur dåligt kan det bli? Postnord levererar inte...

Tomcaten

Aktiv medlem
Jodå. Förr o nuvarande lastbilar har ingen signalgivare fram till cockpit.

Bara en kontrollpanel på sidan för att reglera bakgavellyften upp och ned.

Men om man ser "skivan", så ser ungefär en bakgavellyft ut fullt upphissad men ej stängd alltså helt horisontell i en rak 90 graderssväng så har man placerat sig själv i hall-of-shame facket genast.
Om man har rakat av ett biltak för där nånstans går höjden på skivan beroende på bil såklart så kommer du att dömas för vårdslöshet i trafik men var glad för att det stannar där och inte vållande till något annat.

Drosa

Aktiv medlem
Postnord är ju himlen jämfört ett totalt imbecillt företag vid namn UPS. Du som kund har tydligen ansvaret för att de överhuvudtaget skall göra ett försök att leverera. De har inte gjort ett endaste försök att vare sig ringa smsa eller skicka ut ett brev om paket. Och för att kontakta dem har du två val. Ett är att sitta i telefonkö orimlig tid eller att logga in och bli "medlem" hos dem. WTF? Kontaktformuläret är ett skämt där det inte går att skicka frågor och uppgifter då det hela tiden står att spårningsnumret är fel. Det hela blir som ett moment 22. Paketet jag har väntat på skiter jag i nu. Orkar inte bry mig längre men hoppas avs är såpass tillmötesgående att jag får pengarna tillbaka för betalningen.
UPS 🖕🤮!

Tomcaten

Aktiv medlem
Postnord är ju himlen jämfört ett totalt imbecillt företag vid namn UPS. Du som kund har tydligen ansvaret för att de överhuvudtaget skall göra ett försök att leverera. De har inte gjort ett endaste försök att vare sig ringa smsa eller skicka ut ett brev om paket. Och för att kontakta dem har du två val. Ett är att sitta i telefonkö orimlig tid eller att logga in och bli "medlem" hos dem. WTF? Kontaktformuläret är ett skämt där det inte går att skicka frågor och uppgifter då det hela tiden står att spårningsnumret är fel. Det hela blir som ett moment 22. Paketet jag har väntat på skiter jag i nu. Orkar inte bry mig längre men hoppas avs är såpass tillmötesgående att jag får pengarna tillbaka för betalningen.
UPS 🖕🤮!
Det låter typ som Postnord och jag har arbetat hos UPS men jag slutade efter tre månader.
Men de tre månaderna arbetade jag på rätt sätt, alltså inga "fulscanningar" men när jag fick det förstått av de andra att man behövde göra på det viset för att undvika 20h övertid/veckan så valde jag att hellre sluta med huvvet högt.

Ustzeust

Aktiv medlem
Valde att hämta på utlämningställe på orten, ca 25 minuter utanför Växjö, men det verkar för mycket begärt att få ett kolli flyttat 3 mil.

Notera att Outnorth ligger i Växjö också, gör det hela ännu mer tragiskt.

Screenshot_20201119-122651~2.png

ooms

Aktiv medlem
Har sett att PN verkar hålla på och sätta upp leveransboxar liknande instabox. Känns som ett bra initiativ.
Instabox är snabbt och bra så länge det funkar. Nu senast valde jag instabox eftersom jag då skulle få varan 2 dagar snabbare än hemleverans med Postnord. Vid tidpunkten när paketet ska vara i boxen får jag ett sms att paketet var för stort, och uppmanas boka utkörning. Loggar in, och det visar sig att de har utkörning enbart tre kvällar i veckan, och närmsta bokningsbara tid ligger 5 dagar framåt. Så istället för att få varan på 2 dagar, blev det 7...
Värt att tänka på om det man köper potentiellt blir ett ganska stort paket (i mitt fall dock tre klädesplagg, så svårt att förutse...)

Tomcaten

Aktiv medlem
Jag fick en PN lastbil att börja formel ett-svänga på E4an häromveckan.

Orsaken var att han hatade att se mig köra in framför honom fast jag redan låg före. Jag såg hur han tryckte ut en massa diesel i uppförsbacken för att blockera mig ute som ändå var längre fram.

Gjorde några svängningar på ratten för att uppmärksamma honom som en idiot, kanske inte borde gjort det för det ser nog bara mest retsamt ut. Sedan gör idioten samma sak med lastbilen.

Postnord är ett företag som hela tiden ser sin marknadsandel krympa, bra för jag tycker att man ska avveckla hela företaget och skicka ut hela personalstyrkan på gatan.

marr

Moderator
Forumvärd
Jag fick en PN lastbil att börja formel ett-svänga på E4an häromveckan.

Orsaken var att han hatade att se mig köra in framför honom fast jag redan låg före. Jag såg hur han tryckte ut en massa diesel i uppförsbacken för att blockera mig ute som ändå var längre fram.

Gjorde några svängningar på ratten för att uppmärksamma honom som en idiot, kanske inte borde gjort det för det ser nog bara mest retsamt ut. Sedan gör idioten samma sak med lastbilen.

Postnord är ett företag som hela tiden ser sin marknadsandel krympa, bra för jag tycker att man ska avveckla hela företaget och skicka ut hela personalstyrkan på gatan.
Du kanske ska låta lastbilschaufförerna göra sitt jobb, inte köra runt och provocera, det är förmodligen någon form av trafikbrott det med. Som du väldigt nogsamt alltid påpekar när andra gör.

Bajker

Medlem
Jaha då blev det min tur att bli blåst av UPS? Enligt deras tracker ska dom ha lämnat ett paket till mig för 30min sen. Inte en chans. Jag har varit hemma hela eftermiddagen. Och jag har inget paket i näven. Vilka bluffare. Nu är frågan då hur man går till väga? Kontakta ups eller avsändaren som finns i Belgien *suck*
Tycker framförallt sättet är så himla fult. Det är ju en fullständig lögn att dom skulle ha levererat paketen.

Akronym

Aktiv medlem
Jaha då blev det min tur att bli blåst av UPS? Enligt deras tracker ska dom ha lämnat ett paket till mig för 30min sen. Inte en chans. Jag har varit hemma hela eftermiddagen. Och jag har inget paket i näven. Vilka bluffare. Nu är frågan då hur man går till väga? Kontakta ups eller avsändaren som finns i Belgien *suck*
Tycker framförallt sättet är så himla fult. Det är ju en fullständig lögn att dom skulle ha levererat paketen.
Kontakta UPS direkt och berätta att dom har levererat fel. Om det är som när jag körde för schenker så ska dom ha både Namnteckning och Förtydligande. Då ser du direkt om dom blåste dig eller om dom kanske har råkat leverera fel.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Hur fn lyckas man kontakta ups? Ringa?
Ring!
Dom har öppet till 19:00 så du hinner idag.

Kundtjänst tel.: 077-662 20 77

Mer info här!

Senast ändrad:

Bajker

Medlem
Tack för tipset. Dom hade levererat till fel adress 450m bort. Jag knallade bort och där låg mitt paket på verandan. Skönt för mig. Men visst är det dåligt av ups att bara lämna paket utan signatur utan höra av sig. Lite speciellt också att det stod att jag (mitt namn) hade mottagit det.

Akronym

Aktiv medlem
Tack för tipset. Dom hade levererat till fel adress 450m bort. Jag knallade bort och där låg mitt paket på verandan. Skönt för mig. Men visst är det dåligt av ups att bara lämna paket utan signatur utan höra av sig. Lite speciellt också att det stod att jag (mitt namn) hade mottagit det.
Utan tvekan en oseriös chaufför som bara skriver mottagarens Namn förtydligande och sen drar ett streck på Namnteckning. Tyvärr alldeles för vanligt :/

Bajker

Medlem
plus till deras kundtjänst. Tog 30 sek från att jag lyfte luren tills jag var på väg ut på paketjakt. Jag trodde aldrig man kunde ringa kundtjänst 18:30, komma fram och få hjälp. Så tack happy för det.

Tomcaten

Aktiv medlem
Utan tvekan en oseriös chaufför som bara skriver mottagarens Namn förtydligande och sen drar ett streck på Namnteckning. Tyvärr alldeles för vanligt :/
Fast det där borde man gå vidare rättsligt emot med en advokat.

Jag kan tänka mig att göra det, det är inte ok nånstans när det blir urkundsförfalskning.

Troligen måste man begära ut infon ifrån företaget ifråga men med GDPR så bör ju det gå.
Frågan är bara om de hinner sudda ut väsentlig info innan de lämnar ut det.

Men paketbäraren som en dag gör det och blir processad i rätten kommer att tänka sig för nästa gång i livet som denne står inför samma situation igen. Och det är värt det menar åtminstone jag.

Akronym

Aktiv medlem

Jag kan tänka mig att göra det, det är inte ok nånstans när det blir urkundsförfalskning.

Troligen måste man begära ut infon ifrån företaget ifråga men med GDPR så bör ju det gå.

Men paketbäraren som en dag gör det och blir processad i rätten kommer att tänka sig för nästa gång i livet som denne står inför samma situation igen. Och det är värt det menar åtminstone jag.
Just det där med urkundsförfalskning funderade jag mycket på när jag körde. Hade alltid samma runda så hade många ”stammis”-ställen där man t ex fick en portkoder in på ett lager och fick skriva på själv. Rätt stor risk att ta som chaufför men nödvändigt ibland för att kunna jobba normala arbetstider istället för att stå och vänta på lastkajer hela dagarna.
Det finns mycket fel med branschen och tyvärr sjukt mycket oseriösa chaufförer. Dock är det mycket ofta som det är problem på terminaler som gör att paket kommer bort eller blir försenad (inte sällan saker som avsändaren hade kunnat råda bot på rätt lätt)

Tomcaten

Aktiv medlem
Men rätt ska vara rätt och ett inträffat rättsfall kan bli nyttigt inom branschen för att få bort fusk.
Det ska ju inte vara på något annat sätt. Jag vill ändå se det så i det där samhället men jag känner mig väldigt ensam i hörnet ibland men sluggar mig gärna utåt stenhårt.

marr

Moderator
Forumvärd

Är det verkligen urkundsförfalskning när man drar ett streck istället för en namnteckning? Tveksamt kanske.

Däremot borde ju avsändaren inte vara så nöjd med fraktbolaget om paketet inte kommer fram. Som mottagare är man ju inte ens kuns hos fraktbolaget.

Tomcaten

Aktiv medlem
Förklara för mig vad som är en namnteckning och inte. Det finns inga villkor för det men att i någon annans ställe skriva på något, är urkundsförfalskning. Då hävdar du ju att du är någon som du inte är.

Som sagt, Advokat, rättegång och mangla över snabbscannar-pelle vore nyttigt!

Akronym

Aktiv medlem
Är det verkligen urkundsförfalskning när man drar ett streck istället för en namnteckning? Tveksamt kanske.

Däremot borde ju avsändaren inte vara så nöjd med fraktbolaget om paketet inte kommer fram. Som mottagare är man ju inte ens kuns hos fraktbolaget.
Ja om du tänker att ett streck knappast kan tyckas vara en förfalskning av en namnteckning så blir det väl lite tveksamt. Samtidigt är det sjukt många som faktiskt bara drar ett streck när dom skriver på paketen dom tar emot.
Tror inte du skulle ha så mycket på fötterna som chaufför om det gick upp i rätten, sen kanske inte påföljderna blir lika stränga som vid vanlig urkundsförfalskning

moros

Aktiv medlem
Tror DHL satte ett streck också. Coronasäkrat sa chauffören. Har för mig jag kanske fick ett mail om förfarandet 🤔

marr

Moderator
Forumvärd
Saxat från lawline.

För att urkundsförfalskning ska vara straffbart måste förfalskningen vara tillräckligt skickligt gjord för att andra ska kunna bli lurade. En förfalskning som är så dålig att ingen blir lurad av den utgör alltså inget brott

moros

Aktiv medlem
Från DHL "For the time being, we will therefore sign for shipments that require a signature ourselves. We sign in front of the recipient. "

moros

Aktiv medlem
De hemleveranser jag fått från postnord senaste tiden har jag själv valt att de får lämna utan att knacka på så då löser det sig :)

Akronym

Aktiv medlem
Saxat från lawline.

För att urkundsförfalskning ska vara straffbart måste förfalskningen vara tillräckligt skickligt gjord för att andra ska kunna bli lurade. En förfalskning som är så dålig att ingen blir lurad av den utgör alltså inget brott
Se på fan. Då är man safe med bara ett streck då

Akronym

Aktiv medlem
Ja alltså man är kamske safe från att dras inför tinget. Men man kan nog fortfarande bli av med jobbet om man super bort för många paket :p
Jojo så är det ju. Nu är jag ju inte i branschen längre. Och när jag var det var det extremt sällan nåt blev fel. Men man hade ju som sagt ett antal ställen där mottagare och jag hade en rutin(som bla innefattade ett streck som namnteckning) som nog inte var 100% godkänd enligt åkeriet. Dock endast med väl kända mottagare och aldrig privatpersoner

marr

Moderator
Forumvärd
Jojo så är det ju. Nu är jag ju inte i branschen längre. Och när jag var det var det extremt sällan nåt blev fel. Men man hade ju som sagt ett antal ställen där mottagare och jag hade en rutin(som bla innefattade ett streck som namnteckning) som nog inte var 100% godkänd enligt åkeriet. Dock endast med väl kända mottagare och aldrig privatpersoner
Jag får ganska mycket jobbpaket hem till mig, ups, postnord och dhl har alla lärt sig var de kan ställa av det. Signa eller inte, vad vet jag?
Skulle ett paket som påstods levererats saknas, så reklammerar jag hos avsändaren så får de lösa det. Inte riktigt mitt problem. Defintivt skulle inte jag börja jaga chauffören och försöka anmäla dem iallafall.

(ja jag har kameraövervakning så jsg skulle se om något försvann)

Akronym

Aktiv medlem
Defintivt skulle inte jag börja jaga chauffören och försöka anmäla dem iallafall.

(ja jag har kameraövervakning så jsg skulle se om något försvann)
Tyvärr landar det väldigt ofta i knät på chaufför tillslut ändå. Gärna med en anklagande ton från speditören. Men visar väl bara på hur mycket problem dom har, när inställningen från speditörens sida alltid är att det är chauffören som är orsaken

marr

Moderator
Forumvärd
Tyvärr landar det väldigt ofta i knät på chaufför tillslut ändå. Gärna med en anklagande ton från speditören. Men visar väl bara på hur mycket problem dom har, när inställningen från speditörens sida alltid är att det är chauffören som är orsaken
Jo, såklart. Men det är definitivt inte mitt jobb att jaga chauffören. Mitt intresse ligger endast i att fä mott paket levererat, hur avsändare plus fraktbolag löser det bryr jsg mig ganska lite om.
Att bedriva någon slags aktioner mot enskilda förare ser jag inte mycket poäng med. Fel på systemet oftast och inte den enskilda personen. Oftast. Inte alltid.

Bajker

Medlem
Men jag kan inte begripa hur ups har tänkt sig att det ska fungera om ingen öppnar dörren. Ska dom lämna lapp i brevlådan? Ringa upp? Att bara lämna ett paket utanför kan väl inte vara sanktionerat uppifrån? Ups är väl ändå ett jätteföretag som levererar miljon paket om dagen

ooms

Aktiv medlem
Men jag kan inte begripa hur ups har tänkt sig att det ska fungera om ingen öppnar dörren. Ska dom lämna lapp i brevlådan? Ringa upp? Att bara lämna ett paket utanför kan väl inte vara sanktionerat uppifrån? Ups är väl ändå ett jätteföretag som levererar miljon paket om dagen
De gånger jag inte varit hemma, har chauffören ringt och jag har varit tvungen att sms:a en fullmakt när jag sagt att de kan lämna paketet vid dörren.
Så nä, att bara lämna paketet lär nog inte vara godkänt uppifrån, det kan ju funka men blir det skit lär chauffören torska på det.

Tomcaten

Aktiv medlem
Man kunde även gömma paketet i trädgården! :ROFLMAO:

Lapp i lådan var aktuell när paketet inte kunde lämnas ut och så fick man skriva utlämninsstället på den lappen.

Att lämna paketet på pation var enbart vid kundens medgivande och högsta hönsen på UPS ställer sig utanför din dörr och sjunger "AMAZING GRACE"

Ett jävla piss-företag enligt mig som borde förbjudas i Skandinavien. De var så råa mot personalen att man kände att inget annat duger än 10h/dgr.

Till slut tyckte mina kollegor och chefer för mycket synd om mig för jag var sist in nästan varje gång tillbaka till utkörningshallen.

Men innan jag gick ut så blev det en heligt stor Big Bang från mitt håll samma dag som de skulle ha en hög chef som kom och synade alla utkörningsstatistik(succesfull attempts/ratios) ja det är sant och den svarta flaggan var i topp på parkeringen tom. :LOL:

Det var det sista som jag såg, lämnade in uniformen och passerbrickan och smet ut bakvägen efter den sämsta utdelningshistoriken i UPS historia den dagen.
Jag var fri igen.

marr

Moderator
Forumvärd
Man kunde även gömma paketet i trädgården! :ROFLMAO:

Lapp i lådan var aktuell när paketet inte kunde lämnas ut och så fick man skriva utlämninsstället på den lappen.

Att lämna paketet på pation var enbart vid kundens medgivande och högsta hönsen på UPS ställer sig utanför din dörr och sjunger "AMAZING GRACE"

Ett jävla piss-företag enligt mig som borde förbjudas i Skandinavien. De var så råa mot personalen att man kände att inget annat duger än 10h/dgr.

Till slut tyckte mina kollegor och chefer för mycket synd om mig för jag var sist in nästan varje gång tillbaka till utkörningshallen.

Men innan jag gick ut så blev det en heligt stor Big Bang från mitt håll samma dag som de skulle ha en hög chef som kom och synade alla utkörningsstatistik(succesfull attempts/ratios) ja det är sant och den svarta flaggan var i topp på parkeringen tom. :LOL:

Det var det sista som jag såg, lämnade in uniformen och passerbrickan och smet ut bakvägen efter den sämsta utdelningshistoriken i UPS historia den dagen.
Jag var fri igen.
Fick du sparken?

Bajker

Medlem
Jag gissar detta är priset vi får betala för ”fri frakt” . Ingenting är gratis och vår självisk a önskan om alltid få gratis leverans betalas av usla anställningsvillkor.

Tomcaten

Aktiv medlem
Nej jag slutade på rot efter tre månader av terror. Cyklade inte en endaste dag under den här sommaren. Det fanns inte den minsta ork för det för varje dag som man såg den packade, från golvet till taket, ups-bilen mådde man så illa.

Jag slutade inte helt snyggt mot cheferna men den sista arbetsdagen var jag så sönderarbetad att jag inte längre brydde mig.
Fram tills dess skötte jag arbetet bra och fulskannade inte vilket alla andra hade satt i system för att sluta till en någorlunda rimlig tid efter varje arbetsdag.

Jag körde by-the-book helt på deras vis och det bevisade också hur omänskligt arbete det var när jag stupade efter bara tre månader.
Men ups är kända hos transport-facket för deras sätt att slänga in personal och checka ut de när de sjukskriver sig.
Då var jag i arbetssvängen och gick även på en intervju inom företag till ekonomi-avdelningen så jag hade ett mod och arbetsvilja.
Men när man efter tre månader kände sig som "canon fodder" så fick de det tillbaka på sig själva till lagom tajming när en hög chef flög in för att inspektera arbetsplatsen.
I min bok är det att man lever som man lär och jag förväntar mig inget annat av någon annan person gentemot mig själv.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer