Hur dåligt kan det bli? Postnord levererar inte...

Spacekitty

Aktiv medlem
Jag har fått . Rätt säker på det handlade om 2h typ 12-14 osv. Tyckte detvar många val. Även kvällstid

Jag skulle vilja veta exakta alternativen.

För att kunna veta om jag vill beställa från leverantören som har Postnord hemleverans eller om jag ska välja en annan leverantör. Leverantören säger bara att alternativen är dagtid 8-17.

Ragnvald

Aktiv medlem
Jag har fått . Rätt säker på det handlade om 2h typ 12-14 osv. Tyckte detvar många val. Även kvällstid
Fick det på en leverans förra veckan. Mina alternativ påföljande dagar var
10-14 fredag
17-22 fredag
10-15 lördag
10-14 måndag
17-22 måndag
Leverans i centrala Malmö

Bajker

Medlem
Jag backar. Kan ha fel. Sorry. Vet att nån gång för inte så längesen fick jag iaf välja ett spann på 2h. Men jag är snurrig, kan lika gärna varit tandläkarn

Postnord är ju himlen jämfört ett totalt imbecillt företag vid namn UPS. Du som kund har tydligen ansvaret för att de överhuvudtaget skall göra ett försök att leverera. De har inte gjort ett endaste försök att vare sig ringa smsa eller skicka ut ett brev om paket. Och för att kontakta dem har du två val. Ett är att sitta i telefonkö orimlig tid eller att logga in och bli "medlem" hos dem. WTF? Kontaktformuläret är ett skämt där det inte går att skicka frågor och uppgifter då det hela tiden står att spårningsnumret är fel. Det hela blir som ett moment 22. Paketet jag har väntat på skiter jag i nu. Orkar inte bry mig längre men hoppas avs är såpass tillmötesgående att jag får pengarna tillbaka för betalningen.
UPS 🖕🤮!
Varje leverans med UPS slutar så att jag blir tvungen att hämta på utlämningsställe. Jag har jobbat hemifrån sen innan C19 och får alltid SMS om att det gick inte leverera. Så jätte dåligt.

Hep

Aktiv medlem
Jag backar. Kan ha fel. Sorry. Vet att nån gång för inte så längesen fick jag iaf välja ett spann på 2h. Men jag är snurrig, kan lika gärna varit tandläkarn
Kan också varit från någon annan transportör än Postnord. Det finns de som kör tvåtimmarsintervaller med bilar i andra färger.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Jag tycker Postnord har blivit mycket bättre senare tiden, skickar en del paket själv och brukar inte ens fundera på något annat alternativ om det är små paket det gäller. Brev funkar också finfint. Brukar landa dagen efter. Just mitt farsdagskort kom för sent iofs :) men annars har jag nog inte haft strul på bra länge (y)

• Gilla
Reactions: LFN

marr

Moderator
Forumvärd
Raderat.

Senast ändrad:

Eld

Aktiv medlem
Vänta nu här? Vad är det du sitter och skriver? Ska man mörda ups chauffören?
"Hugga i nacken" läser jag som ta tag i nacken som man kunde göra med olydiga barn när barnaga fortfarande var tillåtet.

weldion

Aktiv medlem
Varje leverans med UPS slutar så att jag blir tvungen att hämta på utlämningsställe. Jag har jobbat hemifrån sen innan C19 och får alltid SMS om att det gick inte leverera. Så jätte dåligt.
DHL/JetPak gjorde så med mitt senaste cykelköp. Jobbar hemifrån mest hela tiden och hade bokat tid för hemleverans och den gick direkt till utlämningsställe. Ingen som varit in på gården med paketbil under hela dagen, så ingen miss från min del.

Eld

Aktiv medlem
Kräver för övrigt stor storleksskillnad mellan utövare och offer för att det ska fungera.

Att aga tjänstefolk förbjöds 1858 om jag inte minns fel.

Precis. Men du borde i princip hugga den chaufför som kör i området i nacken för det här han eller hon som medvetet skiter i dig. Egentligen inte Ups för att vara korrekt.
"It's never the user its always the system"

Om dom kan utnyttja systemet på detta sättet då kommer dom göra det. Som nån beskriver innan, för många paket att lämna ut så om du ska hinna färdigt med dina leveranser innan viss tidsram då måste du plocka ut vissa "jobbiga" leveranser.

Kanske onödigt att hugga nån men svårt att UPS i sin helhet känner sig annat en bra om ingen klagar.

Tomcaten

Aktiv medlem
Hugga tag i som man gör med handen, det är bättre.

Tomcaten

Aktiv medlem
Inte skulle jag sitta på ett forum och föreslå mord för någon annan.

Den gången en cyklande kvinna sabbade kofångaren på min bil och smet från platsen nästan på ett hånflinande sätt så var det jag som lovade att prygla upp henne eller vad jag skrev på forumet och ett par blev berörda.

Och definitionen blir ju bred i att "prygla" från var man och kvinnas uppfattning av det ordet men jag står bara för min definition av det för det var bara jag som var på plats.
Somliga kan eller snarare vill tro lite vad som helst om en vilket oftast blir fel men i den här situationen och beteendet ifrån den person så var det värt en fysisk uppläxning enligt mig och det står jag för.
Så resonerade jag för hur hon betedde sig så var det bland det lägsta som jag menar att man kan göra mot en själv och tom. likasinnade.

Men en stackars papperskorg inne i stan fick utstå all aggression och många förvånande blickar eftersom det var på en annan plats, så det blev jag skyldig till. Skadegörelse av en redan risig papperskorg på Södermalm.
Eftersom denna smet undan så är jag övertygad att hon kommer att smita igen helt utan ansvar om något liknande inträffar från hennes sida.

Men att jag skulle förespråka att hugga, alltså döda en UPS-chaufför för att han undviker ett stopp varje gång på rundan :unsure: hmmm....

Kanske, kanske om jag hade delat cell med Jackie Arklöw(se Malexander) eller Tomas Quick för några år så hade jag kanske tillskansat mig sådana cyniska intentioner. Men dock även i detta fiktiva tillstånd så betvivlar jag att jag skulle ha gjort det.

(y)

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Fick mitt paket idag, första från Amazon.se :censored: de har ju rätt bra utbud, snabb leverans, gratis var den också just nu. Beställde i helgen, fick idag!

_C010121.jpg

moros

Aktiv medlem
DHL Express. Varför finns inte "vanlig" hemleverans som val, dvs varför finns inget alternativ "hemleverans" (budet ringer på och lämnat paketet). Finns bara "dumpa på trappan" och då måste man avstå ansvar för leveransen. Konstigt. (man skulle kunna ringa och fråga men det är stängt)
Screenshot_20201201-194058_DHL Express.jpg

(tänkte att tråden täcker in mer än postnord nu)

mzi

Aktiv medlem
I somras var det default med hemleverans, och man behövde bara besöka den där skärmen om man ville ändra det.
2020-12-01_19-12-1606848438.png

Tant_Trek

Aktiv medlem
Vårt hushåll har just nu en sändning med skid- och cykelgrejor från en firma i Tyskland, delvis på drift. En order men uppdelat tre paket verkar det blivit, ett fick en bomkörning igår (hemifrånarbete men bara lapp i lådan om ej hemma) och åkte till terminalen där det kunde hämtas idag, ett kom till dörren idag, ett är helt ovisst. Spännande... DHL från Tyskland, Postnord i Sverige.

Men, märkligaste hittills? Early Bird, kör via morgontidningsdistributören? Låter ju som en bra idé på papperet, nyttja de som ändå kör runt och levererar något, och borde ju komma till folk innan de flesta hunnit åka till jobbet. Men... nej, välj aldrig, om du kan välja! Det kunde inte jag, välja firma för slutleveransen.
https://se.trustpilot.com/review/www.earlybird.delivery

Jag visste inte att det skulle komma något paket den dagen, eller hur det skulle levereras. Jag åter till arbetet strax innan kl 0600, och kl 0618 kom det ett SMS att ett paket var levererat till min brevlåda eller till min dörr. Jag hade ingen möjlighet att åka hem då eller under arbetsdagen, och av anledningen paket med kort förvarning, eeeh, nej.

Kl 1745 när jag kom hem, efter en dag med dåligt väder och mycket regn, hittade jag en påse liggande på gatan (villatomt), bredvid brevlådan. Påsen var genomblöt och lite regn hade läckt in till kartongen inuti, men innehållet hade faktiskt klarat sig som tur är.

Men, precis vem som helst som gått förbi kunde ju ha tagit påsen, sparkat iväg den, kört på den med något fordon?
Helt oacceptabel leverans för en vara som jag hade betalat flera hundra kronor för och som lyckats ta sig från en annan del av världen, men stupar på upploppet... Hur hade jag kunnat ha bevisa att varan inte levererats till mig, om någon hade tagit påsen eller förstört innehållet? Reklamation till e-handlaren säger budfirman, men osannolikt svårt bevisläge. Trots att paketet var levererat, så stod det inte så på tracking-informationen heller, under hela den dagen.

Har bara betyg 1 eller 5 på Trustpilot, "går det så går det" måste ju vara företagsslogan, men verkar vara väldigt många som får sina leveranser försvunna/stulna. Tror jag det... Huuuur dåligt?

Tant_Trek

Aktiv medlem
Svar från Earlybird Kundtjänst på ovanstående gnäll:
"Hej,
Paket levereras med tidningsdistributören mellan 01:00 - 07:00.
Dom ringer inte i telefonen/ porten/dörren vid leverans utan avisering skickas på morgonen för att inte störa.
För lägenhet har distributören tillträde till portarna nattetid.
Bor ni i hus levereras paket till brevlådan, inte dörren då buden inte beträder hustomter nattetid.
Bor ni i lägenhet levereras paket till postboxarna eller till lägenhetsdörren.

Med vänlig hälsning,
Earlybird Kundservice"

ooms

Aktiv medlem
Vårt hushåll har just nu en sändning med skid- och cykelgrejor från en firma i Tyskland, delvis på drift. En order men uppdelat tre paket verkar det blivit, ett fick en bomkörning igår (hemifrånarbete men bara lapp i lådan om ej hemma) och åkte till terminalen där det kunde hämtas idag, ett kom till dörren idag, ett är helt ovisst. Spännande... DHL från Tyskland, Postnord i Sverige.

Men, märkligaste hittills? Early Bird, kör via morgontidningsdistributören? Låter ju som en bra idé på papperet, nyttja de som ändå kör runt och levererar något, och borde ju komma till folk innan de flesta hunnit åka till jobbet. Men... nej, välj aldrig, om du kan välja! Det kunde inte jag, välja firma för slutleveransen.
https://se.trustpilot.com/review/www.earlybird.delivery

Jag visste inte att det skulle komma något paket den dagen, eller hur det skulle levereras. Jag åter till arbetet strax innan kl 0600, och kl 0618 kom det ett SMS att ett paket var levererat till min brevlåda eller till min dörr. Jag hade ingen möjlighet att åka hem då eller under arbetsdagen, och av anledningen paket med kort förvarning, eeeh, nej.

Kl 1745 när jag kom hem, efter en dag med dåligt väder och mycket regn, hittade jag en påse liggande på gatan (villatomt), bredvid brevlådan. Påsen var genomblöt och lite regn hade läckt in till kartongen inuti, men innehållet hade faktiskt klarat sig som tur är.

Men, precis vem som helst som gått förbi kunde ju ha tagit påsen, sparkat iväg den, kört på den med något fordon?
Helt oacceptabel leverans för en vara som jag hade betalat flera hundra kronor för och som lyckats ta sig från en annan del av världen, men stupar på upploppet... Hur hade jag kunnat ha bevisa att varan inte levererats till mig, om någon hade tagit påsen eller förstört innehållet? Reklamation till e-handlaren säger budfirman, men osannolikt svårt bevisläge. Trots att paketet var levererat, så stod det inte så på tracking-informationen heller, under hela den dagen.

Har bara betyg 1 eller 5 på Trustpilot, "går det så går det" måste ju vara företagsslogan, men verkar vara väldigt många som får sina leveranser försvunna/stulna. Tror jag det... Huuuur dåligt?
Som boende i lägenhet funkar earlybird skitbra. Hänger på dörren när man vaknar, bara att plocka in! Enda problemet är det där j-a sms:et som väcker en mitt i skönhetssömnen...

Det man däremot ska akta sig för är att välja instabox för potentiellt stora paket. Är det för stort för boxen får man vänta flera dagar extra på hemleverans.

moros

Aktiv medlem
Early Bird är "hit and miss" från gång till gång. Har använt det bla från apotea. Iden är som sagt bra, nyttja befintlig infrastruktur, gott så. Problem ett, flera dagars försening, min uppfattning är att Early Bird är sena att hämta upp paketet. Problem två, lite som du beskriver. Bor i hus, paketet går inte ner i lådan. De går in på tomten och lägger det, helt ok, jag vill inte att de ringer på kl 05. Perfekt att paketet är levererat innan man går till jobb. Men, inkonsekvent, någon gång har paketet legat slängt på trappan, eller lutar mot räcket (inget tak). Och en enstaka gång har det varit upphängt på dörrhandtaget som det borde vara. Har också varit inslaget i en påse men samma sak där. Allt från inslaget, till delvis inslaget.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Premo Express heter tjänsten här. Funkar extremt bra från Apotea t.ex för oss men det beror ju helt på hur man bor. Och det känns en aning tveksamt att det är OK att beställa receptbelagd medicin den vägen.

ooms

Aktiv medlem
1.3 miljoner levererade eller bortslarvade paket? 😂

Tant_Trek

Aktiv medlem
Som boende i lägenhet funkar earlybird skitbra. Hänger på dörren när man vaknar, bara att plocka in! Enda problemet är det där j-a sms:et som väcker en mitt i skönhetssömnen...
Skönt att höra att det funkar för några!
Hade väl extrem otur att tidningsbudet lämnade kl 0618 och jag åker kl 0600, även för en pappers-morgontidning kunde ju den utdelningstiden ha varit ganska sen för såna som är morgontidiga.

ostkaka

Aktiv medlem
Valde hemleverans till dörren (villa) i dag 17-22. Plingade till i appen för 30 minuter sedan om att jag åter igen skulle välja leveransalternativ - i morgon 17-22 eller till utskänkningsställe. Antar att chaffisen tog tidig kväll och tänkte "gör inget i dag som du kan skjuta upp till i morgon"...

ooms

Aktiv medlem
Valde hemleverans till dörren (villa) i dag 17-22. Plingade till i appen för 30 minuter sedan om att jag åter igen skulle välja leveransalternativ - i morgon 17-22 eller till utskänkningsställe. Antar att chaffisen tog tidig kväll och tänkte "gör inget i dag som du kan skjuta upp till i morgon"...
Leverans till utskänkningsställe låter trevligt. Ingår det en öl när man hämtar paketet, kanske? :giggle:

Petrus

Medlem
Skönt att höra att det funkar för några!
Hade väl extrem otur att tidningsbudet lämnade kl 0618 och jag åker kl 0600, även för en pappers-morgontidning kunde ju den utdelningstiden ha varit ganska sen för såna som är morgontidiga.
Jag jobbar som tidningsbud och det där med utdelning av paket har vi hållit på med nått år i vårt område. Känns lite sådär att lämna paket i postlådor/trappuppgångar. Vem som helst kan ju gå förbi och ta paketen. Dock tror jag att det hänt ett fåtal gånger för min del att paket försvunnit. Vi kvitterar i "budboken" att paketet är utdelat, då går det väl iväg sms till kunden, eller om det sker när man är klar med distriktet kanske. Jag har ett ganska litet distrikt så är väl typ 10 paket/natt i snitt. Dom andra större distrikten kan det nog vara 30-40 paket varje natt :oops: så då kan man bli lite sen 😊 en riktig mardröm är alla "kina" paket som vi delar ut, väldigt bristfälliga adresser och namn på dessa...man får leka detektiv för det mesta 😁

Alex_85

Medlem
Jag jobbar som tidningsbud och det där med utdelning av paket har vi hållit på med nått år i vårt område. Känns lite sådär att lämna paket i postlådor/trappuppgångar. Vem som helst kan ju gå förbi och ta paketen. Dock tror jag att det hänt ett fåtal gånger för min del att paket försvunnit. Vi kvitterar i "budboken" att paketet är utdelat, då går det väl iväg sms till kunden, eller om det sker när man är klar med distriktet kanske. Jag har ett ganska litet distrikt så är väl typ 10 paket/natt i snitt. Dom andra större distrikten kan det nog vara 30-40 paket varje natt :oops: så då kan man bli lite sen 😊 en riktig mardröm är alla "kina" paket som vi delar ut, väldigt bristfälliga adresser och namn på dessa...man får leka detektiv för det mesta 😁
Har ni lärt er att lägga försändelserna i lådan nu? Mina hamnar alltid utanför dörren trots att dom får plats i boxen och det är ju inte ovanligt att man ser paket liggandes uppepå brevlådorna i villaområden.

Petrus

Medlem
Har ni lärt er att lägga försändelserna i lådan nu? Mina hamnar alltid utanför dörren trots att dom får plats i boxen och det är ju inte ovanligt att man ser paket liggandes uppepå brevlådorna i villaområden.
Paketen i trappuppgångar ska hängas på dörren.För villor osv ska dom läggas i postlådan eller hängas i påse om det inte får plats i lådan. Vet ej hur det fungerar i andra områden.

ostkaka

Aktiv medlem
Jaha ja. I går struntade Postnord att leverera (till dörren) som överenskommet, och jag var tvungen att välja nytt leveranssätt. Valde mitt vanliga ombud, knappa en kilometer bort. En dag senare går paketet att hämta, men hos ett annat ombud 10 km bort. Men jag kan ju alltid välja ett annat leveranssätt en gång till för bara 39 kr extra...

sdx

Aktiv medlem
2 paket ligger vid olika ombud precis som jag hade beställt och diregerat paketen.

Little Stereo

Aktiv medlem

Det betyder att de fick försendelsen försent för att få med på dagens runda = flyttas automatiskt till nästa dag.

Little Stereo

Aktiv medlem

Tidningsbuden har väl inte nyckel till postfacken, eller menar du att paketet är så litet att det går in genom "inkastet"?

Alex_85

Medlem
jag antar att det är earlybird försändelser det rör sig om, träffade en av utdelarna i mitt område som påstod att det ska läggas i box/låda om det får plats
Tidningsbuden har väl inte nyckel till postfacken, eller menar du att paketet är så litet att det går in genom "inkastet"?
Det är inget som hindrar dom från att skaffa nyckel om dom vill, den jag mötte i min trapp har nyckel.
Kanske får skämmas nu men det är väl tidningsbuden som delar ut earlybird paketen?

Källis

Aktiv medlem
Trot eller ej med Postnord kommer att släppa funktionen "live tracking" där man kan följa chauffören i realtid.

Testkörs nu på ett par orter och tanken är att utöka funktionen successivt.

ooms

Aktiv medlem
Trot eller ej med Postnord kommer att släppa funktionen "live tracking" där man kan följa chauffören i realtid.

Testkörs nu på ett par orter och tanken är att utöka funktionen successivt.
Ojoj, hur ska det gå? Vad säger facket? Då blir ju chaufförerna tvungna att sköta jobbet, mygel kommer ju synas direkt för kunderna annars...

sdx

Aktiv medlem
Ojoj, hur ska det gå? Vad säger facket? Då blir ju chaufförerna tvungna att sköta jobbet, mygel kommer ju synas direkt för kunderna annars...
Dom är övervakade alleredan genom handdatorn. Eller har du missat något.

jonte987

Aktiv medlem
Det lär bli riskanalys och löntagarkonsulent. Been there done that.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer