Vårt hushåll har just nu en sändning med skid- och cykelgrejor från en firma i Tyskland, delvis på drift. En order men uppdelat tre paket verkar det blivit, ett fick en bomkörning igår (hemifrånarbete men bara lapp i lådan om ej hemma) och åkte till terminalen där det kunde hämtas idag, ett kom till dörren idag, ett är helt ovisst. Spännande... DHL från Tyskland, Postnord i Sverige.
Men, märkligaste hittills?
Early Bird, kör via morgontidningsdistributören? Låter ju som en bra idé på papperet, nyttja de som ändå kör runt och levererar något, och borde ju komma till folk innan de flesta hunnit åka till jobbet. Men... nej, välj aldrig, om du kan välja! Det kunde inte jag, välja firma för slutleveransen.
https://se.trustpilot.com/review/www.earlybird.delivery
Jag visste inte att det skulle komma något paket den dagen, eller hur det skulle levereras. Jag åter till arbetet strax innan kl 0600, och kl 0618 kom det ett SMS att ett paket var levererat till min brevlåda eller till min dörr. Jag hade ingen möjlighet att åka hem då eller under arbetsdagen, och av anledningen paket med kort förvarning, eeeh, nej.
Kl 1745 när jag kom hem, efter en dag med dåligt väder och mycket regn, hittade jag en påse liggande på gatan (villatomt), bredvid brevlådan. Påsen var genomblöt och lite regn hade läckt in till kartongen inuti, men innehållet hade faktiskt klarat sig som tur är.
Men, precis vem som helst som gått förbi kunde ju ha tagit påsen, sparkat iväg den, kört på den med något fordon?
Helt oacceptabel leverans för en vara som jag hade betalat flera hundra kronor för och som lyckats ta sig från en annan del av världen, men stupar på upploppet... Hur hade jag kunnat ha bevisa att varan inte levererats till mig, om någon hade tagit påsen eller förstört innehållet? Reklamation till e-handlaren säger budfirman, men osannolikt svårt bevisläge. Trots att paketet var levererat, så stod det inte så på tracking-informationen heller, under hela den dagen.
Har bara betyg 1 eller 5 på Trustpilot, "går det så går det" måste ju vara företagsslogan, men verkar vara väldigt många som får sina leveranser försvunna/stulna. Tror jag det... Huuuur dåligt?