Hur dåligt kan det bli? Postnord levererar inte...

WSMC

Aktiv medlem
Jag fick paket idag! Till dörren! Var hemma! Hade inte bilen hemma på garageuppfarten, men de kom och knackade på fast det var osannolikt att det skulle finnas en tant hemma! Hann precis springa nerför trappan från andra våningen och öppna! De finns, och de levererar - Postnord!
1607546828134.png

Little Stereo

Aktiv medlem
Hej!

Beställde en MTB på bikester på black friday. Dock inte för att det var bättre pris på cykeln den dagen utan för att den kom in i lager då. Kanske inte relevant för min fråga dock..

NU är cykeln iaf Lübeck och verkar ha varit det sen den 2/12. Det står att den är "på väg". Bör man bli orolig eller är allt i sin ordning? Någon med samma erfarenhet? Förstår så klart att det är långsammare än vanligt i världen just nu.

Ibland får man mer information via tracking från hemsidan postnord.se än vad som visas i appen.

Adamfua

Ny medlem
Ibland får man mer information via tracking från hemsidan postnord.se än vad som visas i appen.
Ja, nu är statusen enligt följande. Har pratat med både Bikester och PostNord och tydligen har paketet varit i Lübeck alldeles för länge. Fick ett mail igår om att man har startat en utredning med vad som kan ha hänt med min cykel. Om det inte återfinns så menar Bikester att jag ska få återbetalning av cykeln. Jag hoppas ju så klart att dem hittar den och att den är i gott skick. Det är en orbea laufey h10 och är väldigt svår att få tag på just nu, vilket gäller många andra modeller. Hur kan en CYKEL försvinna? Det är ju inget som faller ner i golvbrunnen på terminalen direkt.

Little Stereo

Aktiv medlem
Ja, nu är statusen enligt följande. Har pratat med både Bikester och PostNord och tydligen har paketet varit i Lübeck alldeles för länge. Fick ett mail igår om att man har startat en utredning med vad som kan ha hänt med min cykel. Om det inte återfinns så menar Bikester att jag ska få återbetalning av cykeln. Jag hoppas ju så klart att dem hittar den och att den är i gott skick. Det är en orbea laufey h10 och är väldigt svår att få tag på just nu, vilket gäller många andra modeller. Hur kan en CYKEL försvinna? Det är ju inget som faller ner i golvbrunnen på terminalen direkt.

Det försvann två kameror för mig i somras på PostNords terminal i Köge, ingeting är omöjligt tyvärr.

Little Stereo

Aktiv medlem
Men du ersattes eller?

Två kameror från samma butik, efter att kamera två försvann på samma terminal kom vi överens att vänta 14 dagar och sedan fördes min betalning tillbaka. Tyvärr tog det väl 5-6 veckor totalt innan jag det visade att jag inte skulle få någon kamera och kunde köpa i ställe från en annan butik som lyckades leverera kameran på två dagar.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Något man ska vara extremt nog med i de här sammanhangen är vem som är kund hos fraktbolaget.
Har man köpt något i en webshop är det faktiskt inte mottagaren som är kund hos transportören utan det är webshoppen.
Det här är något som fraktbolagen inte alltid fattar. Personligen har haft mer än en diskussion med både Schenker och Postnord om detta.
När jag frågade om det var jag som betalat transportören brukar budskapet gå fram.
Varför ska mottagaren anmäla fraktskador till transportören när det inte är mottagaren som köpt tjänsten?
Av den anledningen ska man vända sig till avsändaren om prylarna fastnar någonstans eller är skadade då det är deras problem att hantera transportören.

NickPick

Aktiv medlem
Man kan fundera på vad det jobbet för bös på terminalerna. Det försvinner ju en hel del dyra saker, eller bara ett par solbrillor som är uttagna ur förpackningen som sedan skickas fram.

För info: fläckfritt med PostNord än. Fick paket senast igår .

jonte987

Aktiv medlem
Så, nu fick vi en misslyckad leverans från R2 med två personer på hemarbete.
Ingen möjlighet att välja utlämningsställe i appen istället.

Raemoe

Aktiv medlem
Nu är det jäkligt tydligt att julposten har börjat gå, men 6 dagar för att lämna över ett paket till USPS? Det är inte ens accepterat, bara fysiskt mottaget. Blir nog ingen premiärrunda på nya hojen i år...

Screenshot_20201216-110637_Outlook.png

Senast ändrad:

Adamfua

Ny medlem
Jag har fått min cykel (Om någon undrade hur det gick)! PN löste gåtan och skannade paketet tillslut. Faktiskt väldigt trevliga i kundservice på telefon och chatt. Dem verkar dåligt bemannade i kundservicen. Vet hur det är, jobbar själv i sjukvården och det är inte kul när det saknas resurser.

Wictor.c

Aktiv medlem
Beställde styre ifrån Wiggle 23/11 ...
returnerat av posten 7/12 tillbaka ...

Paketet var på en härlig färd!
motagarens adress:80258 Gävle
Levereras till: Skogås/länna utlämning

kontaktade posten och Wiggle,Bad Wiggle bara skicka styret igen för jag velade ha det.. men det var ej i lager då... aha så ni menar att styret jag har köpt är sålt redan till någon annan eller vadå? 🙄
Fick ju pengarna tillbaka men styret var på halva priset, vill inte ha pengarna jag vill ha styret för det priset!

Bilagor

• 255FB663-DAE7-41A2-87A9-BCB1E660E757.png
    255FB663-DAE7-41A2-87A9-BCB1E660E757.png
    54.6 KB · Besök: 55
  • D3D9FB2A-06CE-4557-B5E6-E377D64D781B.png
    D3D9FB2A-06CE-4557-B5E6-E377D64D781B.png
    46.9 KB · Besök: 52
  • E81A8700-904D-4B38-A819-41925A193CF5.png
    E81A8700-904D-4B38-A819-41925A193CF5.png
    56.9 KB · Besök: 49
  • 5826D497-7A12-4A27-8CA5-A99BB148947A.png
    5826D497-7A12-4A27-8CA5-A99BB148947A.png
    191.7 KB · Besök: 50

Wictor.c

Aktiv medlem
Och beställt en PNW dropper post ifrån England tisdags förra veckan ( efter att paketet ovanför tappades bort )

är livrädd och ganska säker på att detta också är borta 😑✌️
har inte hänt något alls på över en vecka på trackingen ... har hängt på EBay och dessa cykel sidor i snart 20 år ( 270 saker köpta från EBay )
Har alldrig varit med om borttappade paket under alla dessa beställningar!
England, Tyskland, usa, kina!
Och nu verkar jag bli/ha blivit av med 2 paket under väldigt kort tid ihop 👍🤷‍♂️🙆‍♂️

Bilagor

• B5E7869B-B387-4B7C-94F3-AAB2862F8857.png
    B5E7869B-B387-4B7C-94F3-AAB2862F8857.png
    74.1 KB · Besök: 47

weldion

Aktiv medlem
Och beställt en PNW dropper post ifrån England tisdags förra veckan ( efter att paketet ovanför tappades bort )

är livrädd och ganska säker på att detta också är borta 😑
har inte hänt något alls på över en vecka på trackingen ... har hängt på EBay och dessa cykel sidor i snart 20 år ( 270 saker köpta från EBay )
Har alldrig varit med om borttappade paket under alla dessa beställningar!
England, Tyskland, usa, kina!
Och nu verkar jag bli/ha blivit av med 2 paket under väldigt kort tid ihop 👍🤷‍♂️🙆‍♂️
2020-12-09 19:26
X-Border Depot Receipt
2020-12-09 12:57
Dropped off at the ParcelShop
2020-12-08 18:03
Order Generated
2020-12-08 17:48
Order placed

Wictor.c

Aktiv medlem
2020-12-09 19:26
X-Border Depot Receipt
2020-12-09 12:57
Dropped off at the ParcelShop
2020-12-08 18:03
Order Generated
2020-12-08 17:48
Order placed

paketet kom automatiskt in på PostNord appen direkt där 8e när han gjorde en beställning. Men inte hänt något alls nu på över 1 vecka som sagt?

Bilagor

• 487DD143-558F-4C66-B576-66C867D16D19.png
    487DD143-558F-4C66-B576-66C867D16D19.png
    40.4 KB · Besök: 27

weldion

Aktiv medlem
paketet kom automatiskt in på PostNord appen direkt där 8e när han gjorde en beställning. Men inte hänt något alls nu på över 1 vecka som sagt?
Risk för att det kan ta en stund från UK nu i jultider och frågetecken kring Brexit. Beställt några saker från UK som tog ganska så lång tid på sig.

Wictor.c

Aktiv medlem
Risk för att det kan ta en stund från UK nu i jultider och frågetecken kring Brexit. Beställt några saker från UK som tog ganska så lång tid på sig.
Jag ”hoppas” det är så!
det står dock på sökningen ”Inge senare än 18 dec ” så lär väll vänta tills imorn/nästa vecka också!

Storklas

Aktiv medlem
Hur långa väntetider ska man vänta sig i dessa jul och pandemitider? Skickar ett paket utomlands och det kom till Toftanäs den 9e men har sedan inte rört på sig.

Ragnvald

Aktiv medlem
Hur långa väntetider ska man vänta sig i dessa jul och pandemitider? Skickar ett paket utomlands och det kom till Toftanäs den 9e men har sedan inte rört på sig.

Har du kollat hos postverket som tar över i mottagarlandet?
Jag har haft ett par fall där posten missat exportregistreringen men den har redan varit anlänt och på väg runt i mottagarlandet. :-)

unsuspected

Aktiv medlem
Själv väntar jag sen den 17e på paket från Toftanäs. Undrar om jag hinner få avin för betalning av tull och moms innan det hinner gå tillbaka till mottagaren?

Ragnvald

Aktiv medlem
Tack för tipset. Ska testa det. Samma trackingnummer om det är inom EU?

Ibland samma, ibland inte, tyvärr.
ibland funkar kollinummer (lång sifferkombination) bättre än sändningsnummer (CD##########SE). Beror på systemet i mottagarlandet. Men kundtjänst hos postnord eller mottarlabdets post brukar kunna hjälpa en med att få det nya numret, men det kan ju ta sin tid bara det i dessa dagar.

Storklas

Aktiv medlem
Ibland samma, ibland inte, tyvärr.
ibland funkar kollinummer (lång sifferkombination) bättre än sändningsnummer (CD##########SE). Beror på systemet i mottagarlandet. Men kundtjänst hos postnord eller mottarlabdets post brukar kunna hjälpa en med att få det nya numret, men det kan ju ta sin tid bara det i dessa dagar.
Det fungerade i det att informationen var lite tydligare men inte mer än så. Paketet lämnade Sverige 9dec så jag misstänker att det väntar på någon central på att bli inskannat. Inte livsviktiga saker så det går bra att vänta. Att skicka från Tyskland till samma land går fortfarande ganska snabbt dock men det kan kanske bero på saker jag inte förstår (och har inte direkt statistiskt underlag).

Tack för tipset. Dom hade levererat till fel adress 450m bort. Jag knallade bort och där låg mitt paket på verandan. Skönt för mig. Men visst är det dåligt av ups att bara lämna paket utan signatur utan höra av sig. Lite speciellt också att det stod att jag (mitt namn) hade mottagit det.

Det har hänt flera gånger med paket på jobbet. De (för det har varit flera transportbolag) säger att de p g a Corona inte ska ha kontakt med kunderna. Man får inte plita på plattan själv längre utan blir bara frågad efter namn, sedan skriver budet under. En del bud verkar självmant dragit det så långt att de inte ens går in i lokalen utan bara slänger av paketet i godskuren, skriver under själva och drar. Man får inte ens en chans att kolla på paketet och upptäcka att adressen är fel eller att det inte jobbar någon med mottagarens namn där. Och den gången jag ringde upp ett fraktbolag och klagade försvarade de helt den anställdes agerande (tänk på Corona!). Jag tänkte nästan svara att jag skiter väl i vad han dricker bakom ratten så länge jag slipper sitta ringa runt till andra företag och göra hans jobb när vi får fel paket.

Vilken frustration innan vi kom på att det är så de "jobbar"! Vi höll på med ett projekt i våras som höll på att kunna bli flera veckor försenat (fick beställa nya delar från Tjeckien som skulle tillverkas) för att en halvpall med kritiska grejor försvunnit på det sättet. Den som skrivit under paketet hade ett namn som inte finns hos oss. Visade sig att chauffören skrivit under själv som mottagare. I pappren stod det att paketet lämnats hos oss. Flippin' A!

När vi fick tag på pallen i sista stund visade det sig att en budfirma från Borlänge kört pallen från Borlänge till Sala istället för Falun och dumpat av den hos ett industriföretag enligt ovan. Vi var ganska elaka på budfirman och sade att om de inte hittar pallen får de inga jobb mer av oss (stort kommunalt bolag) så de fick väl sätta sig och ringa runt till alla ställen de varit på de dagarna och be dom kolla hos sig, så det stack iväg några arbetstimmar i området p g a en lat chaufför som inte orkade knalla upp en våning, för det är det det egentligen handlar om. Sedan fick antagligen leverantören av projektet ett litet helvete med att försöka göra något med den helt plötsligt dubbla uppsättningen specialtillverkade delar de satt med.

Redan före Corona hade vi problem med att de lämnade mindre paket nere i godskuren fastän det var sagt att de bara fick lämna pallar där. Sedan knallade de upp med plattan för en signatur från vem som helst de stötte på vilket ledde till att vi ibland fick fel paket. Och fick vi det fick naturligtvis andra också det.

Corona är bekvämt för vissa. Varför inte bara ringa ned någon som får kolla (utomhus) att paketet de ska till att leverera har kommit rätt? För att det inte är vad det handlar om förstås. De vill kunna dumpa och dra.

Fast det där borde man gå vidare rättsligt emot med en advokat.

Jag kan tänka mig att göra det, det är inte ok nånstans när det blir urkundsförfalskning.

Troligen måste man begära ut infon ifrån företaget ifråga men med GDPR så bör ju det gå.
Frågan är bara om de hinner sudda ut väsentlig info innan de lämnar ut det.

Men paketbäraren som en dag gör det och blir processad i rätten kommer att tänka sig för nästa gång i livet som denne står inför samma situation igen. Och det är värt det menar åtminstone jag.

Jag har som sagt testat att påpeka det. "Corona" fick jag som svar. Chaufförerna ska inte ha kundkontakt, då gör de så. I mitt fall med störst konsekvenser hade chauffören skrivit sitt eget namn i alla fall, men i och för sig som mottagare vilket ju inte stämmer.

Storklas

Aktiv medlem
Det fungerade i det att informationen var lite tydligare men inte mer än så. Paketet lämnade Sverige 9dec så jag misstänker att det väntar på någon central på att bli inskannat. Inte livsviktiga saker så det går bra att vänta. Att skicka från Tyskland till samma land går fortfarande ganska snabbt dock men det kan kanske bero på saker jag inte förstår (och har inte direkt statistiskt underlag).
3 dagar tog det att skicka från Tyskland med statlig post. Två olika paket skickade från Sverige med PostNord har ännu inte registrerats någonstans 12 dagar efter de lämnade Sverige.

Senast ändrad:

Simpa85

Aktiv medlem
Jag borde egentligen inte klaga. Samtliga paket och brev jag skickade och tog emot under året med postnord har gått felfritt. Inga missade lämningar, inga paket till fel utlämningsställe eller ens förseningar där paket legat i längre än 12 timmar. PostNord har levererat i år *barabumdish*.

Men nu har jag förmodligen årets sista paket. En liten sketen washer i ett reklamationsärende som skickats från ibis i Santa Cruz till Sverige. Gissar på vadderad brev. Det klarade sig förbi pandemin, förbi brexit kaos, förbi tull. Men nu ligger det helt still sen det kom fram i Stockholm den 21.

Imorgon kommer färden Stockholm-Göteborg tagit längre än Santa Cruz-Stockholm.

D

Deleted member 43681

Guest
Editerat // moderator.

Senast redigerad av en moderator:

Frenchy

Aktiv medlem
Jag borde egentligen inte klaga. Samtliga paket och brev jag skickade och tog emot under året med postnord har gått felfritt. Inga missade lämningar, inga paket till fel utlämningsställe eller ens förseningar där paket legat i längre än 12 timmar. PostNord har levererat i år *barabumdish*.

Men nu har jag förmodligen årets sista paket. En liten sketen washer i ett reklamationsärende som skickats från ibis i Santa Cruz till Sverige. Gissar på vadderad brev. Det klarade sig förbi pandemin, förbi brexit kaos, förbi tull. Men nu ligger det helt still sen det kom fram i Stockholm den 21.

Imorgon kommer färden Stockholm-Göteborg tagit längre än Santa Cruz-Stockholm.
My guess is customs
They are rather slow nowdays

ooms

Aktiv medlem

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer