Hur dåligt kan det bli? Postnord levererar inte...

-****-

Aktiv medlem
Funderade i dagarna över vad Dan Eliassons nästa statliga institution att förstöra blir. Kunde inte komma på nån som inte redan var förstörd. Ulf Dahlsten förstörde posten redan på 90-talet. Får nog ändå bli posten för Dan i brist på annat. Nåt finns kanske kvar av posten som fortfarande fungerar, oklart vad.

ooms

Aktiv medlem
Funderade i dagarna över vad Dan Eliassons nästa statliga institution att förstöra blir. Kunde inte komma på nån som inte redan var förstörd. Ulf Dahlsten förstörde posten redan på 90-talet. Får nog ändå bli posten för Dan i brist på annat. Nåt finns kanske kvar av posten som fortfarande fungerar, oklart vad.
Det finns 316 ”myndigheter med flera” i Sverige, så det ska nog gå att hitta nåt...

Raemoe

Aktiv medlem
Det här blir nog en klassiker...

Väntar på en försändelse från Yokozuna/Soma som är beställd i november. 30 december meddelar PostNord att de hanterar ett paket som tulldeklareras, jag får uppgifter på SMS att det ska betalas. Loggar in i portalen med försändelsenummer och min postadress, betalar beloppet som stämmer ganska bra med 25% moms och så vidare.

Följer försändelsen i appen, och den skickas vidare mot Stenungssund istället för Solna. Pratar med någon på mitt Postnord-ombud som säger att det händer hela tiden, det ska korrigeras automatiskt när de ser att det kommit fel.

I morse hämtades paketet ut hos ombudet. Vad i helvete?! Mina bromsar!?

Jag går in på Postnords hemsida och söker på olika försändelsenummer som jag fått för paketet, och tydligen har Postnord skickat mig fel tulldeklaration. Jag har betalat 1215 kr för någon annans paket och någon glad medmänniska har hämtat ut sitt paket utan att behöva betala tullkostnader. Mitt paket, som jag till slut hittar med original-försändelsenumret, sitter och väntar på tullavgifter på 1263 kr sedan 30 december.

Pratar med Postnords kundtjänst på telefon, och de bekräftar detta och säger att jag får försöka göra en överklagan hos Tullverket för att få tillbaka pengarna. Hon är lite förvirrad och ber mig hänga kvar i luren medans hon diskuterar med kollegor. Efter en stund meddelar hon att en annan kollega ska kolla med Tullverket och återkoppla senare om det går att kreditera beloppet. Blir intressant att se vad som händer.

sdx

Aktiv medlem
Efter som pn sköter tullklareringen så är det deras sak att rätta till felet och inte kunden.

Spacekitty

Aktiv medlem
I går lunchtid beställde jag lite skräp på nätet nånstans från Härryda. Under natten plingar det till i Postnordappen att paketet redan finns på Toftanäs och att jag beräknas kunna hämta ut det idag, lördag, hos utlämningsstället i Lomma.

Vad är det som händer, har Postnord börjat arbeta på lördagar?
Börjar dom känna av konkurrensen från andra paketförmedlare?

marr

Moderator
Forumvärd
I går lunchtid beställde jag lite skräp på nätet nånstans från Härryda. Under natten plingar det till i Postnordappen att paketet redan finns på Toftanäs och att jag beräknas kunna hämta ut det idag, lördag, hos utlämningsstället i Lomma.

Vad är det som händer, har Postnord börjat arbeta på lördagar?
Börjar dom känna av konkurrensen från andra paketförmedlare?
De har ju kört lite såndär lördag runt jul även tidigare.

Spacekitty

Aktiv medlem
Det har jag missat. Försöker alltid beställa av sådana som inte använder PN eller där det går att välja annat.

marr

Moderator
Forumvärd
Jo det är öppet både lördag och söndag hos dom flesta utlämningsställe, men själva paketen brukar inte röra på sig från terminalerna när fredagen är slut och fram till söndags natt.
Jag har också ett som är påväg till ombud idag lördag.

MrSpock

Aktiv medlem
Jag beställde en bok på bokbörsen 6 januari. Igår 8 januari ringde det på dörren. Där stod Postnord-killen och levererade till dörren (istället för att ta tillbaka den) eftersom brevet var för stort för brevlådan (bor i villa).
Så glad och överraskad jag blev! Plötsligt händer det!

sdx

Aktiv medlem
Jag beställde en bok på bokbörsen 6 januari. Igår 8 januari ringde det på dörren. Där stod Postnord-killen och levererade till dörren (istället för att ta tillbaka den) eftersom brevet var för stort för brevlådan (bor i villa).
Så glad och överraskad jag blev! Plötsligt händer det!
Du hade otur.

Hep

Aktiv medlem
Jo det är öppet både lördag och söndag hos dom flesta utlämningsställe, men själva paketen brukar inte röra på sig från terminalerna när fredagen är slut och fram till söndags natt.
De har lördagsutkörning till ombuden i de tre största städerna sedan ett bra tag, men jag vet inte hur långt ut från stadskärnorna det gäller.

Spacekitty

Aktiv medlem
Brevbäraren från Postnord slängde en post-it lapp i bolagets brevlåda, den säger att jag från och med nu har min post i en brevlåda på andra sidan kvarteret att hämta i och att den nu bara kommer måndag, onsdag, fredag.

Manurhin2

Aktiv medlem
Vilka jävla klåpare.
Nyss leveransstatus , levererad till kundens postlåda(eller liknande) i appen.
Nu: omöjligt att leverera, körs till utlämningsstålle(typ)

Vem faan kör en kartong med 2 fälgar för att lägga i adressats brevlåda?

M

moros

Aktiv medlem
Beställde ett par grejer från svenska Amazon igår 11.05. Det skickades i två olika paket och sedan några timmar ligger båda sakerna på PostNords utlämningsställe (använde Amazons standardfrakt). 24h och 53m tog det för det första att anlända och aviseras. Det ena paketet skickades från deras lager i Örebro och det andra från okänd ort...

BFS

Aktiv medlem
En konkurrent till Postnord lyckas med detta (beställde i måndags och paketet ska till Skellefteå):
20210114_090657.jpg

Det tar alltså en dag från Sundsvall till Gävle. Ännu en dag till Jönköping. Och paketet ska åt andra hållet. I vanliga fall hade jag inte varit stressad men jag vill verkligen ha paketet innan helgen.

moros

Aktiv medlem
En konkurrent till Postnord lyckas med detta (beställde i måndags och paketet ska till Skellefteå):
Visa bilaga 464447
Det tar alltså en dag från Sundsvall till Gävle. Ännu en dag till Jönköping. Och paketet ska åt andra hållet. I vanliga fall hade jag inte varit stressad men jag vill verkligen ha paketet innan helgen.
Bring? De skickade i alla fall mina grejer som skulle från Trelleborg till Malmö med den smidiga omvägen via Göteborg. 99% säker på att de kör med lastbil och då är det svårt att missa Malmö på vägen till Göteborg

ooms

Aktiv medlem
Bring? De skickade i alla fall mina grejer som skulle från Trelleborg till Malmö med den smidiga omvägen via Göteborg. 99% säker på att de kör med lastbil och då är det svårt att missa Malmö på vägen till Göteborg
Troligtvis har de bara ett fåtal sorteringsterminaler dit allt privatgods måste fraktas, jag tror det är samma sak med Schenker.

mzi

Aktiv medlem
Får du tracking från Bring? Min tracking när jag beställde någon bok var "hämtat paketet", sedan var det tyst i ett par dagar, sedan låg det i brevlådan och efter några timmar sa trackingen "levererat".

jomper

Forumpappa
Forumvärd
De har kört ut paket till ombud på lördagar sen i höstas allra minst, tycker det fungerar bra för det mesta. Och appen är bättre än alla konkurrenters, mycket bättre.

Vi har postfacken mitt mot vår port, brevbäraren brukar ringa på om det inte går in i lådan. Men det är väl lite tur kanske.

BFS

Aktiv medlem
Jepp, det är Bring. Jag är ingen stjärna på geografi men det låter definitivt som en omväg via Göteborg.

BFS

Aktiv medlem
Troligtvis har de bara ett fåtal sorteringsterminaler dit allt privatgods måste fraktas, jag tror det är samma sak med Schenker.
Jag hade kunna acceptera att mitt paket lastades om i Gävle (även om det är åt fel håll), men att köra åt fel håll, lasta om det och köra ytterligare 50 (?) mil söderut för att lasta om paketet igen? Ska mitt paket också förbi Göteborg?

BFS

Aktiv medlem
Kanske fintar de mig med trackingen och lurar mig att tro att paketet är i Jönköping, för att sedan överraska mig positivt?

Spacekitty

Aktiv medlem
Bring har nån omlastningcentral i Jönköping.

Jag beställer grejer på jobb från Danmark, dom kommer dagen efter utan problem, men alla har först varit och vänt i Jönköping innan dom är tillbaka i Malmö. Helt normalt.

BFS

Aktiv medlem
Det verkar ju som att de lastat om i Gävle först. Då känns det ologiskt/onödigt att köra till Jönköping för att lasta om IGEN.

ooms

Aktiv medlem
Det verkar ju som att de lastat om i Gävle först. Då känns det ologiskt/onödigt att köra till Jönköping för att lasta om IGEN.
Det står ju att Gävle är en inlämningsterminal, troligtvis har de ingen sorteringsanläggning utan allt samlas ihop och skickas vidare till Jönköping.

Hep

Aktiv medlem
Får du tracking från Bring? Min tracking när jag beställde någon bok var "hämtat paketet", sedan var det tyst i ett par dagar, sedan låg det i brevlådan och efter några timmar sa trackingen "levererat".
Gissar att det var Citymail som levererade ett paket från Bokus. De är inte en del av Bring sedan några år, men de har fortfarande en del loggor kvar på uniformer och liknande.

j12d342

Medlem
Visa bilaga 464447
Det kan vara så att försändelser blir felsorterade, dom läggs i fel paketbur eller ställs på fel ruta på terminalen. Lätt hänt med den "mänskliga faktorn".
Ingen speditör skickar något från Malmö-området över Göteborg eller Sundsvall över Jönköping,då är det garanterat något som blivit fel-sorterat/lastat/märkt.
Däremot går brings Norgegods på järnväg till Jönköping, evt kanske även från Danmark?
Tänk på att köpa frakt (med lastbil) idag är billigare än Taxi, Makedonierna måste också ha jobb.

BFS

Aktiv medlem
Det kan vara så att försändelser blir felsorterade, dom läggs i fel paketbur eller ställs på fel ruta på terminalen. Lätt hänt med den "mänskliga faktorn".
Ingen speditör skickar något från Malmö-området över Göteborg eller Sundsvall över Jönköping,då är det garanterat något som blivit fel-sorterat/lastat/märkt.
Däremot går brings Norgegods på järnväg till Jönköping, evt kanske även från Danmark?
Tänk på att köpa frakt (med lastbil) idag är billigare än Taxi, Makedonierna måste också ha jobb.
Man får det man betalar för. Och frakten var gratis...

Eld

Aktiv medlem
Jag är inte imponerad av era exempel av försändelser på avvägar.

Redan 1991 råkade jag ut för att ett brev som skickades från sverige till frankrike kom fram flera veckor för sent. När brevet till slut kom fram var det försett med japanska poststämplar.

sdx

Aktiv medlem

Redan 1991 råkade jag ut för att ett brev som skickades från sverige till frankrike kom fram flera veckor för sent. När brevet till slut kom fram var det försett med japanska poststämplar.
Hur vet du att brevet inte landade i Frankrike först?????

Manurhin2

Aktiv medlem

Man glömmer lätt hur det var förr.
I dagens samhälle där ett normalt brev tar en microsekund att skicka elektroniskt så blir vi upprörda när andra saker inte dyker upp?

Manurhin2

Aktiv medlem
Vilka jävla klåpare.
Nyss leveransstatus , levererad till kundens postlåda(eller liknande) i appen.
Nu: omöjligt att leverera, körs till utlämningsstålle(typ)

Vem faan kör en kartong med 2 fälgar för att lägga i adressats brevlåda?

M
Nu är äntligen fälgarna hos ägaren👍

Barnsligt och leder ingenstans men det kändes bra☺

Bilagor

Raemoe

Aktiv medlem
Uppdatering på följande:

Det här blir nog en klassiker...

Väntar på en försändelse från Yokozuna/Soma som är beställd i november. 30 december meddelar PostNord att de hanterar ett paket som tulldeklareras, jag får uppgifter på SMS att det ska betalas. Loggar in i portalen med försändelsenummer och min postadress, betalar beloppet som stämmer ganska bra med 25% moms och så vidare.

Följer försändelsen i appen, och den skickas vidare mot Stenungssund istället för Solna. Pratar med någon på mitt Postnord-ombud som säger att det händer hela tiden, det ska korrigeras automatiskt när de ser att det kommit fel.

I morse hämtades paketet ut hos ombudet. Vad i helvete?! Mina bromsar!?

Jag går in på Postnords hemsida och söker på olika försändelsenummer som jag fått för paketet, och tydligen har Postnord skickat mig fel tulldeklaration. Jag har betalat 1215 kr för någon annans paket och någon glad medmänniska har hämtat ut sitt paket utan att behöva betala tullkostnader. Mitt paket, som jag till slut hittar med original-försändelsenumret, sitter och väntar på tullavgifter på 1263 kr sedan 30 december.

Pratar med Postnords kundtjänst på telefon, och de bekräftar detta och säger att jag får försöka göra en överklagan hos Tullverket för att få tillbaka pengarna. Hon är lite förvirrad och ber mig hänga kvar i luren medans hon diskuterar med kollegor. Efter en stund meddelar hon att en annan kollega ska kolla med Tullverket och återkoppla senare om det går att kreditera beloppet. Blir intressant att se vad som händer.
Okej... Jag fick återkoppling samma dag, 8 januari, att tullkostnaden jag betalat var rätt summa, och att paketet hade markerats som betald och borde skickas under nästkommande vecka. Kontaktar dem på onsdagen veckan efter eftersom återkopplingen hamnat i skräpkorgen (där den hör hemma) och får höra att javisst, det är löst, det ska skickas när som helst.

Idag, 18 januari, kontaktar jag dem och frågar hur det går. De påstår då att paketet skickades 5 januari men tyvärr har de ingen skanning för paketet och ingen aning om var det har tagit vägen. Jag påpekar att det påstådda skickat-datumet var 3 dagar innan jag först kontaktade dem och att det var datumet som den andra personens paket skickades, och att tullen i så fall släppt iväg ett obetalt paket. Kan de ha kollat fel? De säger att "ja det låter märkligt" men inge mycket mer. Ringde igen och fick samma svar av en annan person.

Nu har de bett mig kontakta Yokozuna för att starta en reklamation. Hur får jag tillbaka pengarna? Vad kan jag få tillbaka - varornas kostnad, fraktkostnader, tull och moms? Hittade deras reklamationssida och det verkar som att man kan göra en reklamation både som avsändare eller mottagare, så jag knappar väl in uppgifter och ser vad som händer...

Senast ändrad:

mzi

Aktiv medlem
Du är inte kund till posten när det kommer till varorna, utan bara när det gäller momsen.
Jag skulle skriva ett brev, fysiskt i pappersform och skicka till Postnord där du kräver tillbaka momsen som du betalat, plus en skälig summa pengar för det merarbete det krävt dig. Räkna med telefontid, en halvtimme per skrivet brev, osv. Och så en timkostnad på det. 200-400kr per timme är inte orimligt, tänker jag mig.

Kolla här: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2018.4/331772.html

Storklas

Aktiv medlem
Kan rapportera 100 % success rate med paket även under covid. Det försvann i 1.5 månader med sedan levererades det i gott skick!

Källis

Aktiv medlem
Märkligt att det ska behöva vara så här 2021....sitter nu och väntar på två hemleveranser, en levereras av Budbee och en av Postnord. Gissa vilken leverans jag är orolig för att den inte utförs som utlovat eller stöter på problem...
Screenshot_20210118_170301_com.budbee.tracking-01.jpg
Screenshot_20210118_170236_se.postnord.private-01.jpg

Budbee har redan skickat mig en preliminär leveranstid medan Postnord tycker det är OMÖJLIGT att säga mer än 17-22.

ooms

Aktiv medlem
Märkligt att det ska behöva vara så här 2021....sitter nu och väntar på två hemleveranser, en levereras av Budbee och en av Postnord. Gissa vilken leverans jag är orolig för att den inte utförs som utlovat eller stöter på problem...
Visa bilaga 465263Visa bilaga 465264

Budbee har redan skickat mig en preliminär leveranstid medan Postnord tycker det är OMÖJLIGT att säga mer än 17-22.
Lycka till att chauffören ringer. Den gång jag satte en stor skylt nere i porten att de skulle ringa, så sket de förstås i det. Jag ringde kundtjänst och fick svaret att ”avisering inte ingår”...
De tar hellre krånglet att köra tillbaka, lasta om, och köra ut till ombud dagen efter, istället för att hala upp telefonen och bli av med paketet inom 1-2 minuter...

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer