Det här blir nog en klassiker...
Väntar på en försändelse från Yokozuna/Soma som är beställd i november. 30 december meddelar PostNord att de hanterar ett paket som tulldeklareras, jag får uppgifter på SMS att det ska betalas. Loggar in i portalen med försändelsenummer och min postadress, betalar beloppet som stämmer ganska bra med 25% moms och så vidare.
Följer försändelsen i appen, och den skickas vidare mot Stenungssund istället för Solna. Pratar med någon på mitt Postnord-ombud som säger att det händer hela tiden, det ska korrigeras automatiskt när de ser att det kommit fel.
I morse hämtades paketet ut hos ombudet. Vad i helvete?! Mina bromsar!?
Jag går in på Postnords hemsida och söker på olika försändelsenummer som jag fått för paketet, och tydligen har Postnord skickat mig fel tulldeklaration. Jag har betalat 1215 kr för någon annans paket och någon glad medmänniska har hämtat ut sitt paket utan att behöva betala tullkostnader. Mitt paket, som jag till slut hittar med original-försändelsenumret, sitter och väntar på tullavgifter på 1263 kr sedan 30 december.
Pratar med Postnords kundtjänst på telefon, och de bekräftar detta och säger att jag får försöka göra en överklagan hos Tullverket för att få tillbaka pengarna. Hon är lite förvirrad och ber mig hänga kvar i luren medans hon diskuterar med kollegor. Efter en stund meddelar hon att en annan kollega ska kolla med Tullverket och återkoppla senare om det går att kreditera beloppet. Blir intressant att se vad som händer.