Hur f*n får man loss frysta kolvar från bromsok?

ejnar82

Medlem
Åhoj!
Jag har ett par XT BR-M8000 bromsok som jag köpte som renoveringsobjekt i hopp om att kunna renovera. Kolvarna i oken sitter som berget, hur fasen åtgärdar man detta? Jag har nya kolvar osv, men får inte loss dom gamla... :rolleyes:

Tacksam för tips!

Velocipeden

Aktiv medlem
Har inte testat själv men hört tryckluft som lösning.
Bra att iaktta försiktighet och vira trasa runt t.ex.

Edit: Snavning.

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Man borde ju kunna trycka ut kolvarna med den inbyggda hydrauliken? Betydligt mer kraft bakom än tryckluft.
Fast är de fastrostade blir det nog inte lätt att renovera tillfredsställande.

skier

Aktiv medlem
Det är väl keramiska kolvar? Isf är det nog inte rost, men kanske fel bromsvätska som fått tätningarna att svälla. Jag hade också försökt med hydrualiken, möjligtvis försökt trycka in kolvarna lite först för att få lite rörelse.

De är väldigt spröda, så de brukar inte tåla speciellt mycket våld innan de spricker. Visste inte att det gick att få tag på reservdelar, det har inte gått förr till shimano.

ejnar82

Medlem
Det är väl keramiska kolvar? Isf är det nog inte rost, men kanske fel bromsvätska som fått tätningarna att svälla. Jag hade också försökt med hydrualiken, möjligtvis försökt trycka in kolvarna lite först för att få lite rörelse.

De är väldigt spröda, så de brukar inte tåla speciellt mycket våld innan de spricker. Visste inte att det gick att få tag på reservdelar, det har inte gått förr till shimano.
Stämmer bra att det är keramiska kolvar! dom har legat ett tag så det har fastnat totalt. Ska införskaffa slang och olja när den ekonomiska ravinen stoppas :LOL: Så då blir det till att försöka sig på att pressa ut med hydrauliken.

Det är inte oficiella kolvar från shimano man får införskaffa, men jo, det finns diverse reservdelar att få tag på :giggle:

AX3L

Aktiv medlem
Det viktiga är att kunna pressa en kolv i taget medan de andra hålla tillbaka. Gör ett verktyg av ett gammalt bleed block eller liknande som du skär ut en kvart ur så att säga.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Normalt använder man tryckluft.
Passa fingrarna bara när dom väl släpper för då far dom ut med rejäl fart.
Finns det packningar att köpa till oken?

Mekaniker här; För keramiska kolvar skulle jag rekommendera att motionera igång kolvarna med hydrauliken först, spraya gärna på lite rostlösande/friktionshjälpande smörja. När kolvarna går fritt igen så skulle jag "ploppa" loss dem med tryckluften. Men var försiktiga när ni trycker med luft för luft kan komprimeras mycket mer än olja/bromsvätska så när kolvarna släpper så kan det både bli sprutlackering av garaget och spruckna kolvar/bortflugna kolvar.
Lycka till!

Trim

Aktiv medlem
Något som är kraftfullt är fett trycka med fettspruta av högtrycks typ fylla upp med olja före fett tryckning används ju i bandsträkare på grävmaskin tar även motor kolvar fast rostade håller oket av oljetyp är mer frågan har lossat variator snöskoter så den satt men kom när högtrycks användes vanliga var för klent tryck i fettspruta.
Har aldrig provat på cykel ok men metoden fungerar på mycket.

Senast ändrad:

ejnar82

Medlem

Fredrik Å

Aktiv medlem
Något som är kraftfullt är fett trycka med fettspruta av högtrycks typ fylla upp med olja före fett tryckning används ju i bandsträkare på grävmaskin tar även motor kolvar fast rostade håller oket av oljetyp är mer frågan har lossat variator snöskoter så den satt men kom när högtrycks användes vanliga var för klent tryck i fettspruta.
Det gäller att få bort fettet sen bara.
Vissa ok är delbara men så är det nog inte med ett ok till en trampcykel.

Topp