Ja, i Nordkorea! 🇰🇵Har arbetsgivaren öht någon som helst rätt att ställa krav på hur man tar sig till/från jobbet (givet att det inte sker på betald arbetstid)?
Den har folk redan och behöver ändå. Året runt pendling på cykel blir en extra kostnad utöver.Vad kostar en bil och dess drift?
Men snälla, kolla på hur folk har det så ser du att det inte är så lätt genomförbart för alla att cykelpendla. Jag har sprungit och cyklat 5-10 timmar i veckan i 20 år så jag är definitivt ingen motståndare mot konditionsidrotter. Men att kräva att alla Svensson ska göra det, samt skaffa alla grejor som behövs, eller få sparken?Härligt första inlägg... Happy behöver fila på troll och BOT filtren ett steg till så att det inte blir en gratisplattform för politisk reklam.
Har arbetsgivaren öht någon som helst rätt att ställa krav på hur man tar sig till/från jobbet (givet att det inte sker på betald arbetstid)?
Ytterst tveksamt men en intressant fråga. Generellt bör svaret vara nej, men kanske finns det något sådant, lokalt avtal någonstans.
Rent principiellt tycker jag sådant här måste skötas väldigt snyggt. Arbetsgivaren bör i så liten utsträckning som möjligt lägga sig i vad de anställda gör på sin fritid. Att ens uppmuntra till vissa beteenden är inte helt oproblematiskt. Blir som sagt lätt så att de redan intresserade premieras medan de som i större utsträckning kanske skulle behöva den extra motionen känner sig utpekade och nedvärderade.
Sätter skattereglerna effektivt stopp för (om du inte behöver cykelkläder i arbetet)Det blir kallare och kallare, mörkt och blåsigt med inslag av regn. Jag börjar precis upptäcka att fortsatt pendling kräver lite investeringar för att vara bekväm.
Tänk om arbetsgivaren kunde stå för en höst-/vinterskrud med kläder och finurliga grejer som underlättar när vädret krigar med cykelpendlarna. Det skulle öka cyklandet.
Man kan inte som arbetsgivare ställa krav på att ens anställda ska cykla till jobbet.
Det är helt enkelt för farligt att cykla i trafiken idag för att jag tycker att det är rimligt att tvinga sina anställda med säg mindre än 10 km till jobbet (innanför staden här) att cykla. Vi som gör det är vana och en del bor sämre till ur den synpunkten än andra. Skulle min arbetsgivare göra det skulle jag som skyddsombud protestera. Sedan skulle arbetsgivaren behöva skriva under en överenskommelse på att cykeln ersätts vid stöld vid resa till och från jobbet (i. e. parkeras låst utanför affären). En cykel är stöldbegärlig, det är inte en bil idag.
Som skyddsombud skulle jag även påpeka vädret. Alla på en arbetsplats har inte god ekonomi. Man kan välja att inte ha bra kläder för cykling i regn, +2 grader och bra cykellyktor för mörkercykling utanför belyst område. Genom att helt enkelt cykla på dagen i bra väder. Man kan välja att inte ha dubbdäck på cykeln som jag kan tänka mig att en hel del behöver hjälp av en verkstad att skifta, genom att ställa cykeln i oktober. Om arbetsgivaren ställer ett krav som innebär att anställda måste cykla i regn och mörker (nu har det varit sommar, tänk på att en långvintersäsong är på gång) och ha en cykel utrustad för vinterpendling så måste man också ersätta arbetstagaren fullt ut för detta. Man ska även ersätta periodisk service av cykeln. Det ska finnas dusch och omklädningsrum, arbetstagaren ska få duscha och byta om på betald arbetstid, de ska inte behöva vara tidigare på jobbet för att arbetsgivaren kräver att de cyklar.
Man kan tycka att det är positivt att en del rör som verkligen behöver det rör sig mer, men de som redan tränar tar det med en klackspark, och de som skulle behöva träna tar bilen. Det är därför de är i det skick de är.
Det är också jävligt lätt för oss, som redan har intresset och alla prylar och kläder man kan tänka sig för att kunna cykelpendla året runt, att utgå från att alla andra också har det. Det är rätt många tusenlappar som ska ut på en gång för de som inte har grejorna redan.
Det finns en tjej på min arbetsplats som har 11-12 km till jobbet och tar cykeln till jobbet via dagis varje dag med ungen i cykelkärra. Hon har det som grej att hon ska ta cykeln varje dag oavsett väder, när det var 20+ cm nysnö fick hon ge upp dock =)
Hon har för det första en dyr el-MTB (för att slippa duscha innan jobbet allt som oftast) och cykelvagn som ska till och en hel mängd med dyra funktionskläder som ska köpas och sedan has med om det behövs. Så här års är det ju allt från minusgrader på morgonen till 20+ på eftermiddagen. Hon kraschade i vintras och var sjukskriven 3-4 veckor. Hon tuppade av vid vurpan och minns inte vad som hände. Sådant får man faktorera in.
Förutom pengarna och det praktiska har du tiden. Har man 15 km till jobbet har Svensson troligen att göra 45+ minuter på cykeln (+ en kvart för att duscha och byta om) så en timme för att ta sig till jobbet istället för 15-20 minuter med bil för en stressad småbarnsförälder. Det är 2 timmar per dag istället för 30-40 minuter.
Man kan önska att folk rör på sig mer, men att tvinga folk att cykla till jobbet är inte en lämplig väg. De som vill cykla till jobbet gör det redan. Vakna upp ur bubblan och kolla på de förutsättningar och intresset genomsnittet av populationen har, inte vi och våra polare som har cykling som en träningsform. Vi är en klar minoritet.
vem sa något om att tvinga folk att cykla till jobbet??Man kan inte som arbetsgivare ställa krav på att ens anställda ska cykla till jobbet.
Det är helt enkelt för farligt att cykla i trafiken idag för att jag tycker att det är rimligt att tvinga sina anställda med säg mindre än 10 km till jobbet (innanför staden här) att cykla. Vi som gör det är vana och en del bor sämre till ur den synpunkten än andra. Skulle min arbetsgivare göra det skulle jag som skyddsombud protestera. Sedan skulle arbetsgivaren behöva skriva under en överenskommelse på att cykeln ersätts vid stöld vid resa till och från jobbet (i. e. parkeras låst utanför affären). En cykel är stöldbegärlig, det är inte en bil idag.
Som skyddsombud skulle jag även påpeka vädret. Alla på en arbetsplats har inte god ekonomi. Man kan välja att inte ha bra kläder för cykling i regn, +2 grader och bra cykellyktor för mörkercykling utanför belyst område. Genom att helt enkelt cykla på dagen i bra väder. Man kan välja att inte ha dubbdäck på cykeln som jag kan tänka mig att en hel del behöver hjälp av en verkstad att skifta, genom att ställa cykeln i oktober. Om arbetsgivaren ställer ett krav som innebär att anställda måste cykla i regn och mörker (nu har det varit sommar, tänk på att en långvintersäsong är på gång) och ha en cykel utrustad för vinterpendling så måste man också ersätta arbetstagaren fullt ut för detta. Man ska även ersätta periodisk service av cykeln. Det ska finnas dusch och omklädningsrum, arbetstagaren ska få duscha och byta om på betald arbetstid, de ska inte behöva vara tidigare på jobbet för att arbetsgivaren kräver att de cyklar.
Man kan tycka att det är positivt att en del rör som verkligen behöver det rör sig mer, men de som redan tränar tar det med en klackspark, och de som skulle behöva träna tar bilen. Det är därför de är i det skick de är.
Det är också jävligt lätt för oss, som redan har intresset och alla prylar och kläder man kan tänka sig för att kunna cykelpendla året runt, att utgå från att alla andra också har det. Det är rätt många tusenlappar som ska ut på en gång för de som inte har grejorna redan.
Det finns en tjej på min arbetsplats som har 11-12 km till jobbet och tar cykeln till jobbet via dagis varje dag med ungen i cykelkärra. Hon har det som grej att hon ska ta cykeln varje dag oavsett väder, när det var 20+ cm nysnö fick hon ge upp dock =)
Hon har för det första en dyr el-MTB (för att slippa duscha innan jobbet allt som oftast) och cykelvagn som ska till och en hel mängd med dyra funktionskläder som ska köpas och sedan has med om det behövs. Så här års är det ju allt från minusgrader på morgonen till 20+ på eftermiddagen. Hon kraschade i vintras och var sjukskriven 3-4 veckor. Hon tuppade av vid vurpan och minns inte vad som hände. Sådant får man faktorera in.
Förutom pengarna och det praktiska har du tiden. Har man 15 km till jobbet har Svensson troligen att göra 45+ minuter på cykeln (+ en kvart för att duscha och byta om) så en timme för att ta sig till jobbet istället för 15-20 minuter med bil för en stressad småbarnsförälder. Det är 2 timmar per dag istället för 30-40 minuter.
Man kan önska att folk rör på sig mer, men att tvinga folk att cykla till jobbet är inte en lämplig väg. De som vill cykla till jobbet gör det redan. Vakna upp ur bubblan och kolla på de förutsättningar och intresset genomsnittet av populationen har, inte vi och våra polare som har cykling som en träningsform. Vi är en klar minoritet.
Har du länk till studien? Frågar inte i ifrågasättande syfte utan för att jag är nyfiken 🙂 Satt för något år sedan och räknade på vilket transportsätt som var snabbast om man räknade in arbetstiden som krävdes för att finansiera transporten. Minns att flyg var snabbast men såklart ohållbart vid kortare transporter, och att taxi var överlägset slöast.vem sa något om att tvinga folk att cykla till jobbet??
tråden handlar väl om att underlätta för folk att ta cykeln, på ett positivt sätt.
för övrigt kan man gärna lägga till tiden det tar att tjäna ihop merkostnaden för bil, och då är den plötsligt inte lika snabb längre. 6-7 kmh har nämnts i en engelsk studie. du kan alltså kapa din arbetstid med den extra tid cykelpendlingen tar, och lätt sitta kvar med mer pengar när månaden är slut
nej tyvärr, det var en tidningsartikel jag läste någonstans som refererade till studien.Har du länk till studien? Frågar inte i ifrågasättande syfte utan för att jag är nyfiken 🙂 Satt för något år sedan och räknade på vilket transportsätt som var snabbast om man räknade in arbetstiden som krävdes för att finansiera transporten. Minns att flyg var snabbast men såklart ohållbart vid kortare transporter, och att taxi var överlägset slöast.
Ytterst tveksamt men en intressant fråga. Generellt bör svaret vara nej, men kanske finns det något sådant, lokalt avtal någonstans.
Rent principiellt tycker jag sådant här måste skötas väldigt snyggt. Arbetsgivaren bör i så liten utsträckning som möjligt lägga sig i vad de anställda gör på sin fritid. Att ens uppmuntra till vissa beteenden är inte helt oproblematiskt. Blir som sagt lätt så att de redan intresserade premieras medan de som i större utsträckning kanske skulle behöva den extra motionen känner sig utpekade och nedvärderade.
Du är ju fan sämsta skyddsombuden nånsin.
1: visa på att cykling är farligare än att köra/åka bil.
2: inkludera hälsa o livsstilssjukdomar.
3: du förutsätter att alla ("inom staden") äger en bil, men inkluderar inga kostnader för den, däremot kostnader för cykling. Som någon annan påpekade, både bil och kollektivtrafik kostar också, bil betydligt mer.
4: visa den som kommer till ett arbete i Stockholms innerstad på 15-20 minuter från 15 mm iväg.
Som skyddsombud borde du göra allt för att dina medarbetare skulle göra något så nyttigt som att cykla till jobbet.
Nu cyklar jag bara mtb på fritiden ibland i rent träningssyfte, men för att ge lite input till trådskapare, för att få fler att cykla, nej man kommer aldrig att få hela befolkningen att cykla men kanske fler.
Minimum krav som jag tror.
- Ett ordentligt omklädningsrum, med dusch, torkskåp, förvaringsskåp, eller gått om upphängningsplats.
- Cykelrum
- Arbetsgivaren står för huvuddelen av cykelkostnaden, inkl fri service.
Sedan så är avståndet en stor faktor, jag tror att bor man längre än en mil bort så ökar motståndet.
Företaget har en fritidsförening där man i sin tur har en cykel förening, i vilken jag är ordförande i. Vi har redan en del aktiviteter för att främja cykel pendling och cykling rent generellt. Nu vill man från ledningen hjälpa till att boosta upp detta i hopp om att fler väljer cykel.
Tack, du verkar ha bra koll så jag värdesätter din åsikt otrooligt mycket. Både min arbetsgivare och mina medarbetare tycker i alla fall att jag gör ett bra jobb som skyddsombud och min mamma säger att jag är vacker så det så...
1. Varför ska jag det? Det räcker att konstatera att många vurpar och fler blir det på vintern. Mörker ökar risken för olyckor på cykeln. Skadorna blir helt andra än en fender-bender i en rondell i en modern bil i stadsfart.
2. Irrelevant för frågan.
3. Då cyklar dessa personer redan, eller går. Eller åker elmoppe, hoverboard, enhjuling whatever. Alltså irrelevant.
4. Jag förstår inte vad du menar för enhet. Hur som helst irrelevant. Det handlade om huruvida man kan kräva att anställda cyklar. Om Benke vill sitta i bilen en halvtimme i Stockholm för att slippa cykla tio minuter i regnet eller för att han inte har en vinterskodd cykel så ser jag inget problem med det och det ska inte heller arbetsgivaren göra. Samma sak om han inte vill sitta på cykeln 10 minuter i Värnamos utkanter där det tar 3 minuter med bilen.
Som skyddsombud ska jag bl a verka för att anställda inte ska må dåligt för sin fysiska status eller missgynnas på arbetet p g a skillnader i ekonomiska förutsättningar. Det ärb bla reglerat att arbetsgivare ska bekosta arbetskläder/ skyddskläder och personlig skyddsutrustning om det behövs.
Instämmer ! Men också att få tillräckligt säker vägar/cykelvägar.Nu cyklar jag bara mtb på fritiden ibland i rent träningssyfte, men för att ge lite input till trådskapare, för att få fler att cykla, nej man kommer aldrig att få hela befolkningen att cykla men kanske fler.
Minimum krav som jag tror.
- Ett ordentligt omklädningsrum, med dusch, torkskåp, förvaringsskåp, eller gått om upphängningsplats.
- Cykelrum
- Arbetsgivaren står för huvuddelen av cykelkostnaden, inkl fri service.
Sedan så är avståndet en stor faktor, jag tror att bor man längre än en mil bort så ökar motståndet.
Så huvuduppgiften för ett skyddsombud är att få fler att cykla?Nej, du fattar inte mycket.
1: anekdotisk bevisföring är inte fakta.
2: Hur du som skyddsombud kan ignorera dina medarbetares totala hälsa, och hur din arbetsgivare kan göra det, visat att du inte har förstått vad du kan göra för skillnad. Att din arbetsgivare inte gör det visar att de inte är en bra arbetsgivare.
3: vad menar du med det, du kan inte välja o vraka i förutsättningarna för att få fram det resultat som passar dig.
4: 15 km, jävligt svårt att fatta. Nej, inte irrelevant då det är precis det du tar upp som argument. Det tar inte längre tid att cykla 15 km in till en arbetsplats i Stockholm jämfört med att åka bil samma sträcka. Och tråden handlar om ett företag i Stockholm, så Värnamo är irrelevant.
Jag och en räcertokig kollega pratar om att försöka starta upp en cykelförening på vår arbetsplats som är en av de större arbetsgivarna i Järfälla kommun. Hade varit intressant att höra hur aktiv er cykelförening är, är det många engagerade medlemmar? Vad var era trösklar för att starta och hålla föreningen aktiv? Har ni en företagskultur som främjar detta? Eller råkar ert företag vara ett företag med många redan föreningsaktiva medarbetare?