Hur får man igång en äldre Tacx Trainer?

Johan Rusk

Ny medlem
Tips tages tacksamt emot!

Jag har en Tacx Fortius (Multiplayer VR) som jag kopplat mot en dator och kört olika träningsprogram och banor via Tacx trainer software 3.6.
Efter några år nedpackad så försöker jag nu få igång den. Jag misstänker att datorn är problemet. Enligt Tacx support (numera Garmin) kan jag inte installera Trainer software på en ny dator efter Jan 2020 då de stängt ned hemsidan och support för detta.
Jag har googlat och det verkar som att det går att med mycket tålamod och fix överföra signalerna från trainern till tex Swift.
Är det någon som har några tips och idéer?
Misstänker att fler haft samma problem

DanielS

Aktiv medlem
Jag googlar och träff nr 5 leder till följande:

Verkar ju som det kan fungera?

Johan Rusk

Ny medlem
Jo, jag har också googlat och läst om hur man lyckats koppla upp sig via ANT+ stickor men det verkar svårt och kräver en hel del datorkunskaper. Mitt första problem är att få igång trainern/ datorn först och främst.
Kan man läsa in Trainer Software på en ny dator med gammalt operativsystem?

jonte987

Aktiv medlem
Jo, jag har också googlat och läst om hur man lyckats koppla upp sig via ANT+ stickor men det verkar svårt och kräver en hel del datorkunskaper. Mitt första problem är att få igång trainern/ datorn först och främst.
Kan man läsa in Trainer Software på en ny dator med gammalt operativsystem?
Har du installations filerna? Fick för mig att du inte hade det.
Utan dem kräver det nog lite kompetens ja.

Johan Rusk

Ny medlem
Jag har en cd skiva från Tacx med deras Trainer software 3.6. Det borde vara det som krävs. Om jag förstått det rätt så har Tacx stängt ner sin supportsida online vilket enligt vissa gör att man inte kan ominstallera Trainer software på andra datorer men att det skall fungera på datorer som redan har programmet.

brynar

Ny medlem

andben

Ny medlem
Tips tages tacksamt emot!

Jag har en Tacx Fortius (Multiplayer VR) som jag kopplat mot en dator och kört olika träningsprogram och banor via Tacx trainer software 3.6.
Efter några år nedpackad så försöker jag nu få igång den. Jag misstänker att datorn är problemet. Enligt Tacx support (numera Garmin) kan jag inte installera Trainer software på en ny dator efter Jan 2020 då de stängt ned hemsidan och support för detta.
Jag har googlat och det verkar som att det går att med mycket tålamod och fix överföra signalerna från trainern till tex Swift.
Är det någon som har några tips och idéer?
Misstänker att fler haft samma problem
Jag har precis installerat TTS4.6 och det funkade inte med w10, usb-drivrutinen gick inte att installera så programmet fick ingen kontakt med trainern. Går säkert att lösa men jag tog den enkla vägen och installerade om det i windows 7 istället, hade båda operativsystemen på datorn så det var inget extrabesvär för min del. Hur man aktiverar kan du hitta i länken nedan, funkar inte hundraprocentigt på min dator för man behöver trycka på "activate" varje gång man startar men i övrigt fungerar det som det skall.

kromis23

Ny medlem
Det fungerar med FortiusAnt, jag har en gammal Tacx Fortius som jag kör Rouvy med men har även testat Fulgaz.

Installationen är enkel, installera drivrutiner enligt instruktionerna och kopiera exe filerna sedan är det bara att starta fortiusant.exe.

Det trickiga för mig var att den första ant+ dongeln inte fungerade, när jag läste nogrannare stod det vilka som fungerade och inte. Nästa problem var att apparna har ganska stora krav på PCn och min var för klen, det smidigaste är att använda Viiiiva 4iiii pulsband för att brygga ant+ till blåtand och sen kan man köra direkt på en Apple TV eller iphone och skärmdubblering.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer