Hur får man på kedjan igen?

helljuset

Ny medlem
Hej!

Är helt ny på det här och köpte cykeln för ett par veckor sen. Idag tog jag av hjulet för att laga en trasig slang och får nu inte på kedjan igen. Vet inte riktigt hur den ska träs på för det går inte att röra växeln så mycket från positionen den är på bilen. Om jag drar med pekfingret enl. bilden rör sig växelkorgen lite inåt fälgen men den går inte rakt ner vilket hade gjort det väldigt enkelt.

SRAM 9X är det på bilden.

Tacksam för hjälp
F272133E-A064-421D-BC30-9010DF09899D_1_105_c.jpeg

-martin-

Aktiv medlem
Du behöver inte plocka bort kedjan i fortsättningen för att ta av hjulet.
Anledningen till att du inte kan röra växeln är troligtvis för att den har en clutch mekanism, (en spak på "framsidan") stäng av den så går det lättare :)

camber16

Ny medlem
Som föregående inlägg sa så behöver du inte ta bort kedjan om du skall ta bort hjulet. Den delen på bakväxeln som du har fingret på trycker du bara neråt så långt att den rör sig framåt. Sedan ser jag att du har en liten låsmekanism som sitter under den vita delen på växeln där det står x9. Det är en liten symbol på den i form av ett hänglås. den trycker du in när du har tryckt fram delen som du har ditt finger på så långt att det låser armen i ett läge så att den står rakt ner och då är det lätt att få på din kedja. Och plocka av och på ditt hjul. Om du är osäker så kollar du gärna med någon som har cyklat ett tag. lycka till

helljuset

Ny medlem
Tack för svaren!
Den där lilla låsknappen skickar bara ut en liten metallpinne som jag antar kan låser armen i ett bra läge, problemet är att det inte går att flytta armen till rätt läge. Det går i princip bara att rucka lite på den så att den går snett ner och in mot fälgen men inte mer än nån centimeter.

darkforce

Aktiv medlem
Tack för svaren!
Den där lilla låsknappen skickar bara ut en liten metallpinne som jag antar kan låser armen i ett bra läge, problemet är att det inte går att flytta armen till rätt läge. Det går i princip bara att rucka lite på den så att den går snett ner och in mot fälgen men inte mer än nån centimeter.
hur hårt har du tryckt? den del du håller fingret på är fjäderbelastad o kan ha rätt mycke motståndskraft..

Classe75

Medlem
Hej!

Är helt ny på det här och köpte cykeln för ett par veckor sen. Idag tog jag av hjulet för att laga en trasig slang och får nu inte på kedjan igen. Vet inte riktigt hur den ska träs på för det går inte att röra växeln så mycket från positionen den är på bilen. Om jag drar med pekfingret enl. bilden rör sig växelkorgen lite inåt fälgen men den går inte rakt ner vilket hade gjort det väldigt enkelt.

SRAM 9X är det på bilden.

Tacksam för hjälp
Visa bilaga 426828
Har kedjan varit på cykeln sedan du köpte den?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer