Hur farligt att köra park?

slim_jim

Ny medlem
Återfallsgubbe som blivit förälskad i parkåka har jag ihaft tre tripper till Järvsö nu i sommar, nyss hemkommen från den senaste.

Varje gång jag har varit där har det varit ambulans minst två gånger per resa och denna gång även helikopter.
Idag i Barbro kom jag efter/såg två som kraschat varav den ena brutit handen och den andra nyckelbenet.

Så hur farligt är det att köra nerförs egentligen?

jonte987

Aktiv medlem
Det går att välja insatsen själv. Jag kör rätt kontrollerat. Men ja, mycket ambulans på vallåsen också. Dags i onsdags igen.

s

Aktiv medlem
Kör man försiktigt och har koll på både vad som väntar runt nästa krök och cyklister som kommer uppifrån är risken för allvarliga skador ungefär som risken att få en stroke i TV-soffan.
Kör man över sin förmåga för att bevisa något för sig själv eller sina polare ja då kan man lika gärna ta ett turnummer för akuten samtidigt som man hämtar ut liftkortet.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Känns mindre farligt än att ligga och hoja LVG när ett flertal bilister ska uppfostra en.

Men krascha kan man ju göra var som helst. Jag har hojat med en kille som bröt nacken i Hellas när det var helt slätt men hans framhjul hamnade i ett hål han inte såg. Så man kan göra sig illa överallt.

H.

Aktiv medlem
Har för mig att jag läst att det är runt 3ggr fler olyckor som kräver vård per åk/person/motsvarande mätenhet, jämfört med skidåkning på vintern. Så farligare än alpinskidåkning, men samma storleksordning.

jonte987

Aktiv medlem
Måste dessutom vara fler slö åk på skidor än cykel tycker jag. I all fall om jag dömer efter mig själv som medioker skidåkare och dito cyklist.

Sam00

Aktiv medlem
Med lvg cykling känns det som om det är nära ögat väldigt ofta men det kanske inte är så ofta man faktiskt blir påkörd. Bara på sista turen var jag nära på att bli påkörd tre gånger. När jag skaffar kamera, kommer jag anmäla varenda en som åker för nära.

slim_jim

Ny medlem
Alltså jag tänkmer kontra andra sporter.

Fattar ju så klart att det handlar om hur mycket man laddar kontra sin förmåga.

Har skejtat en del och där är det inte ofta man ser någon behöva ambulans

H.

Aktiv medlem
Tror att den rena olycksrisken är klart störst och slumpmässig bland nybörjare, som dels ramlar ofta, dels har dålig fallteknik och dels ännu inte lärt sig läsa av när saker är på väg att gå åt skogen redan innan fallet sker, vilket kan göra att krascher undviks eller mildras.

Bland mer erfarna cyklister häbder det väl säkert en del slumpartade freak accidents också, men där är det nog främst en fråga om medvetet risktagande.

Gatesaver

Medlem
Jag har fått intrycket att det ofta är nybörjare på hyrcykel på åsen. Baserat på ett väldigt litet urval.
Det är ju vädligt ofta så, många nybörjare som vill köra "ren downhill" i något ställe nära, dom flesta nybörjare har ju inte heldämpad så därför väljer ju många att hyra. Vissa överestimerar deras förmåga och kör saker som de nog inte borde, vilket kommer skapa olyckor. Själv kraschade jag förra veckan på ett av gap-hoppen på Shimano i Åre som ganska ny till sporten.

Rattnalle

Aktiv medlem
Det är ju vädligt ofta så, många nybörjare som vill köra "ren downhill" i något ställe nära, dom flesta nybörjare har ju inte heldämpad så därför väljer ju många att hyra. Vissa överestimerar deras förmåga och kör saker som de nog inte borde, vilket kommer skapa olyckor. Själv kraschade jag förra veckan på ett av gap-hoppen på Shimano i Åre som ganska ny till sporten.
Shimano och liknande är ju livsfarligt. Fort och lätt att landa fel. Tacka vet jag att köra laps I Nelson därr det går långsamt. 😉

Gatesaver

Medlem
Shimano och liknande är ju livsfarligt. Fort och lätt att landa fel. Tacka vet jag att köra laps I Nelson därr det går långsamt. 😉
Knappast livsfarligt för de mer erfarna, fast för de mer nyare så är det ganska farligt, tar man det lungt så går det bra, alla hopp har chicken-lines och gap-hoppen går att undvika.

Rattnalle

Aktiv medlem
Knappast livsfarligt för de mer erfarna, fast för de mer nyare så är det ganska farligt, tar man det lungt så går det bra, alla hopp har chicken-lines och gap-hoppen går att undvika.
Klart de går att köra lugnt och försiktigt där. Det är också mycket lättare att överladda hårt i ett sånt spår än nåt som är tekniskt svårt. Jag är väl ändå hyfsat erfaren vid det här laget men har aldrig gillat hopp eftersom insatsen växer snabbt. Köra varv i dh-spåret/Nelson/tjärnis i maklig takt i dagens ösregn är mer min grej. Insatsen är lägre och mer sådan utmaning jag uppskattar.

Gatesaver

Medlem
Klart de går att köra lugnt och försiktigt där. Det är också mycket lättare att överladda hårt i ett sånt spår än nåt som är tekniskt svårt. Jag är väl ändå hyfsat erfaren vid det här laget men har aldrig gillat hopp eftersom insatsen växer snabbt. Köra varv i dh-spåret/Nelson/tjärnis i maklig takt i dagens ösregn är mer min grej. Insatsen är lägre och mer sådan utmaning jag uppskattar.
Förstår hur du inte gillar hopp, själv så gillar jag båda.

EW200

Medlem
Ambulans 2 gånger och helikopter för dig eller bara random personer när du varit där? Gäller det dig kanske du borde cykla mer på plan mark först. Alla sporter är farliga. På olika sätt. Spelar liksom ingen roll vad du pysslar med så finns det en skaderisk. Känns ändå som minimal risk i det mesta. Har pysslat med de flesta ”extremsporter” under min uppväxt och aldrig blivit skadad. Inte förns jag halkade ner från grävmaskin som vuxen och mosades foten. Det finns risker i allt.

Har haft min första MTB tur tillika skada. Nog för att det verkar vara mycket skador överlag, men tror att det kan ligga något i att det är mkt rookies som vurpar. Svårt att känna av var man ligger i nivå innan det skiter sig. Jag kände nog lite "äh vafan cykla har jag väl gjort hela livet" och sen helt plötsligt stack framhjulet över kanten på en berm och jag dundra i backen. Fick lära mig att jag ska investera i knäskydd.

-Andy-

Aktiv medlem
Jag har flera kollegor vars män (45+ gubbar) har kommit hem skadade (brutna ben, skadade ryggar, trasiga revben, hjärnskakningar, osv) från Gesunda. Kollegorna var måttligt imponerade i lunchrummet över sina mäns oförmågor att inse sina begränsningar och ålder. Hittills har ingen kommit hem hel så 100% fail än så länge. Efter semestern får vi se hur det har gått i år 😁

jonte987

Aktiv medlem
Jag är 45+ och min fru är inte imponerad men jag har aldrig skadat mig i park men brutit revben 2ggr på stig.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag har flera kollegor vars män (45+ gubbar) har kommit hem skadade (brutna ben, skadade ryggar, trasiga revben, hjärnskakningar, osv) från Gesunda. Kollegorna var måttligt imponerade i lunchrummet över sina mäns oförmågor att inse sina begränsningar och ålder. Hittills har ingen kommit hem hel så 100% fail än så länge. Efter semestern får vi se hur det har gått i år 😁
Det är väl knappast fail att komma hem med lite skador från att ha hängt i parken under semestern, name of the game.
Varför skulle ålder vara en begränsning? Mer än att det tar längre tid att läka och man är på det igen.

Antingen vurpar man ibland eller så vågar man inte närma sig sin gräns.

EW200

Medlem
Du tror inte det är såna fräna gubbar som egentligen aldrig cyklat men nu fan ska vi till gesunda? Macho coolingar som löser det där. Sånt där ser man överallt. En annan som var en fattig unge som hankat sig fram med bmx racing på svetsat skit och liknande har klarat sig. 😂 Vilken sport jag än pysslat med så finns det dom där lite bättre människorna med stålar som ska utöva sporterna. Helt utan Skills och talang. Resultat därefter.

m3lk3r

Aktiv medlem
Känner själv att jag gärna pressar på gränsen i berms och kör lite för snabbt för min förmåga. Tyvärr är det ju ibland som roligast när man är nära att krascha men kan inte tänka mig att det är så kul att åka in i ett träd i 45 km/h.

-Andy-

Aktiv medlem
Du tror inte det är såna fräna gubbar som egentligen aldrig cyklat men nu fan ska vi till gesunda? Macho coolingar som löser det där. Sånt där ser man överallt. En annan som var en fattig unge som hankat sig fram med bmx racing på svetsat skit och liknande har klarat sig. 😂 Vilken sport jag än pysslat med så finns det dom där lite bättre människorna med stålar som ska utöva sporterna. Helt utan Skills och talang. Resultat därefter.
Jo, så är det. De är inga vana cyklister utan vill ha kul med sina tonårssöner. Jag misstänker att det är samma typ av beteende som leder till skador i skidbacken när gubbarna ska visa ungdomarna hur grymma de är och att gammal är äldst.

EW200

Medlem
Jo, så är det. De är inga vana cyklister utan vill ha kul med sina tonårssöner. Jag misstänker att det är samma typ av beteende som leder till skador i skidbacken när gubbarna ska visa ungdomarna hur grymma de är och att gammal är äldst.
Garanterat. Jävligt stora pungkulor på vissa. Sen har vi alla grymma cyklister. Eller folk i vilken sport det än gäller som är så jävla duktiga men håller igen och glider som egentligen hade kunnat vara kungar inom sin sport. Eller alla dom som har talang men inte ekonomiska förutsättningar.

Ang. jämförelsen med skateboard: jag har åkt skateboard större delen av livet. För det första: dom flesta kan cykla, men att ens ta fart på en skateboard eller göra en ollie är avigt för nybörjare. Ingen som börjar åka skateboard får för sig att försöka dundra ut för trappor tex första veckan. För det andra: det är lättare att falla bra. En skateboard är bra mkt lättare att få undan än en cykel. För det tredje: när du faller på en skateboard är underlaget ofta slätt. Jmf med mtb då det är stubbar, stenar, stockar och skit.
Det är extremt sällan man hör om allvarliga skateolyckor. Jag har aldrig haft några skydd, varken när jag kört betongbowls eller rails. Har brutit armen, men det är den allvarligaste smällen jag tagit på väldigt många år. Skador på ryggrad verkar inte alls ovanligt inom mtb. Jag kan tycka att det är lite olyckligt att många, vad jag förmodar är vuxna, har en smått hånfull attityd här på forumet när folk frågar om skydd. Om du själv tycker att det är knökigt med skydd så fine, men om någon annan är villig att stå ut med det så är väl det i min mening skitbra!

EW200

Medlem
Ang. jämförelsen med skateboard: jag har åkt skateboard större delen av livet. För det första: dom flesta kan cykla, men att ens ta fart på en skateboard eller göra en ollie är avigt för nybörjare. Ingen som börjar åka skateboard får för sig att försöka dundra ut för trappor tex första veckan. För det andra: det är lättare att falla bra. En skateboard är bra mkt lättare att få undan än en cykel. För det tredje: när du faller på en skateboard är underlaget ofta slätt. Jmf med mtb då det är stubbar, stenar, stockar och skit.
Det är extremt sällan man hör om allvarliga skateolyckor. Jag har aldrig haft några skydd, varken när jag kört betongbowls eller rails. Har brutit armen, men det är den allvarligaste smällen jag tagit på väldigt många år. Skador på ryggrad verkar inte alls ovanligt inom mtb. Jag kan tycka att det är lite olyckligt att många, vad jag förmodar är vuxna, har en smått hånfull attityd här på forumet när folk frågar om skydd. Om du själv tycker att det är knökigt med skydd så fine, men om någon annan är villig att stå ut med det så är väl det i min mening skitbra!
instämmer. Även jag har åkt bräda större delen av min uppväxt. Åker ibland än idag. Nåt jag stör mig på nu för tiden, speciellt med egna barn är att dom ger upp för lätt. 😂 Man lär nöta som fan för att lära sig saker. Förra sommaren lärde jag junior att droppa i miniramp. Jaha och sen då. Nä men dataspel är roligare. Eller jävla sparkcykel. Man blir lite nörd när man vill att ungarna ska göra saker man själv gillar. Men dom har ju all backning i världen då. 🤪Men nej nåt jävla fortnite eller så. Det är viktigt.

Foxis

Aktiv medlem
Instämmer också helt. Skateboard är mer kontrollerat och har mycket större tröskel.

Park/downhill är absolut farligt. Finns säkert statistik på hur farligt och skulle tippa på att det hamnar nånstans runt motorcross eller fälttävlan med häst.
Men kör med förstånd och använd skydd så har du iallafall tagit höjd för risken!

instämmer. Även jag har åkt bräda större delen av min uppväxt. Åker ibland än idag. Nåt jag stör mig på nu för tiden, speciellt med egna barn är att dom ger upp för lätt. 😂 Man lär nöta som fan för att lära sig saker. Förra sommaren lärde jag junior att droppa i miniramp. Jaha och sen då. Nä men dataspel är roligare. Eller jävla sparkcykel. Man blir lite nörd när man vill att ungarna ska göra saker man själv gillar. Men dom har ju all backning i världen då. 🤪Men nej nåt jävla fortnite eller så. Det är viktigt.
Ja verkligen. Har försökt få min dotter att komma igång med skate men så fort nånting inte funkar på andra försöket så blir det bara gnäll

InlineOla

Aktiv medlem
Själv tycker jag grävda parkbanor e rätt trista o det finns inte mycket annat att ägna sig åt än att försöka köra fortare för varje åk. Jämför jag med när jag cyklade mycket naturliga tekniska alpstigar hade man alltid lite marginal till krasch då man inte riktigt visste hur stigen gick o va tvungen att hålla igen aningen. De vurpor man råkade ut för va ofta på knixiga lågfartspartier tex nån riktigt svår switchback. I parken vurpas det i full fart, det är inte vanligt vid "normal" mtb-cykling.

Nordlys

Medlem
Inget fel med 45+ som gör sitt bästa i att haka på tonårs sonen framför honom :-)
Men, jag vet också når jag skal varva ner och har noll behov av att "BRAAAAP"åka!
Vi började tillsammans på Vallåsen fyra år tillbaka, efter att ha cyklat stig i fyra år innan! Såklart är park läskigt i början, men i slutändan, om man har skoj och inte kör över förmåga, hamnar man plötsligt i Söldnen och Tirol utan problem.

Enda nackdel nu, är att 5 åringen också vill åka lift och jag gissar jag får köra park långt in i 50'talist livet!

Fredde78

Aktiv medlem
Var på Vallåsen i torsdags och då fick ambulansen komma. Tydligen någon som kraschat typ 50m in på v-line som är en grön led och helt oteknisk i början.
Personen måste haft maximal otur eller om något annat hänt. Så det är inte bara i dom svåra lederna det händer olyckor
Sen tror jag att drop och hopp är det som folk gör sig illa på.

Kung Stalle

Aktiv medlem
Men asså.. "man bestämmer själv" är ju inte svar på frågan. Det är ju knappast så att alla de som behöver skjuts med ambulansen bestämde sig för att göra nåt dumt. "Freak accidents" händer också, förmodligen i större utsträckning än i andra sporter.
Men om man försöker ignorera att parkåka är en riskövning (kanske tillochmen högrisk) ja då är man ju faktiskt lite eljest.

Stalle

Raggamuffin

Aktiv medlem
Inte relaterat ovan.

Det åks också ambulans för väldigt små saker idag med så som värdemätare har det tappat sin plats. Ambulans om man behöver fixera nacke eller behöver snabb livsuppehållande hjälp imho.

Sam00

Aktiv medlem
Mtb är definitivt inte en sport där man blir begränsad så mycket av utrustningen. Skulle vilja se en gubbe på en S-works försöka jaga den här killen.

Cykeln den yngre killen kör på är en 2012 Jamis X3. Inte för att BCpov är dålig eller nåt. Försöker bara visa att man inte behöver en dyr cykel för att vara bra.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer