Hur farligt att köra park?

H.

Aktiv medlem
En av världens skickligaste cyklister "just riding along", bara tur att han överlever. Alla kan ha otur. Eller som i detta fall, extrem tur i oturen.

Senast ändrad:

Fundadores

Aktiv medlem
Testade DH för första gången i måndags. Vurpade tre gånger (testade en tuff brud och det var väl lite över min förmåga). En sträckning i vänster sida och ett litet skrapsår på benet blev facit. Så jag gissar att de som skadar sig allvarligt cyklar väldigt fort och mycket över sin förmåga. Har brutit revbenen på vänster sida två gånger när jag cyklat vanlig stig (ramlat ner från en spång och halkat på is på asfalt precis på uppfarten).

Hälsingland

Aktiv medlem
Testade DH för första gången i måndags. Vurpade tre gånger (testade en tuff brud och det var väl lite över min förmåga). En sträckning i vänster sida och ett litet skrapsår på benet blev facit. Så jag gissar att de som skadar sig allvarligt cyklar väldigt fort och mycket över sin förmåga. Har brutit revbenen på vänster sida två gånger när jag cyklat vanlig stig (ramlat ner från en spång och halkat på is på asfalt precis på uppfarten).
Kan ju hända mycket utan att farten är så hög, gropar, stenar etc. som gör att det tar tvärstopp kan ju ställa till det för vem som helst.

Sist vi var i järvsö hittade vi en man med knäckta revben och kanske punkterade lungor, det var på en enkel del av Barbro. Oklart vad som hänt, cykeln vete fan var den var, såg den aldrig men den måste legat nere i skogen. På ess i Falun vred sig styret för mig på stökigaste stenpartiet i källviken, hade nog bara en jäkla tur att jag inte faceplantade då.

En bidragande orsak till många skador tror jag är att folk som knappt cyklar till Ica normalt får helt plötsligt för sig att det är en bra idé att testa DH. Cykeln och skydden gör att du känner dig som superman och gärna en öl eller två till lunchen så är allt på topp sen..

Foxis

Aktiv medlem
Jag har åkt över styret ett antal gånger, och i majoriteten av fallen har det skett just vid låg hastighet och på enkla stigar.
I misärtråden finns det många exempel på rätt läskiga skador efter ganska små incidenter. Vill inte skrämmas, men man ska ha respekt för vad som kan hända och vara förberedd.

Vad gäller alkohol så är min högst personliga men starka uppfattning att det är nåt man pysslar med då man åkt klart. (Oavsett cykel, skidor, whatever.)

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag har åkt över styret ett antal gånger, och i majoriteten av fallen har det skett just vid låg hastighet och på enkla stigar.
I misärtråden finns det många exempel på rätt läskiga skador efter ganska små incidenter. Vill inte skrämmas, men man ska ha respekt för vad som kan hända och vara förberedd.

Vad gäller alkohol så är min högst personliga men starka uppfattning att det är nåt man pysslar med då man åkt klart. (Oavsett cykel, skidor, whatever.)
Det jävligaste är ju att du blir en fara för andra, jag skiter i om någon orsakar sig själv skador även om det är onödigt sett ur ett samhällsperspektiv. Men jag har blivit påkörd i skidbacken av en idiot som inte kunde hantera sin hastighet, (jag stod still nere vid liften). Sen vet jag ju inte om han druckit eller inte, han stack utan ett ord. Men sådana idioter skulle ju portas på livstid.

Jag tar gärna en öl eller två men som du skriver efteråt.

Foxis

Aktiv medlem
Mmm. Kollade bara på mobilen, inte ens i fullskärm.
Får en nästan till att helt strunta i tankarna på en tur till vallåsen kommande vecka och snarare lägga ut cykeln på blocket.
Fast då kan man i princip sluta cykla. Hans olycka skedde väl (om jag förstod rätt) inte ens på något värst farligt ställe..

moros

Aktiv medlem
Fast då kan man i princip sluta cykla. Hans olycka skedde väl (om jag förstod rätt) inte ens på något värst farligt ställe..
Precis. Sälja allt och stanna hemma och internetcykla. Jag gjorde själv en väldigt obetydlig vurpa för ett tag sedan (finns i misärtråden). Körde styret i låret med rätt kraftig påföljd. Men inget bestående mer än ett ärr så här ett par månader senare.

Tänker bara på hur jävla illa det kunde gått om man har otur. Är man då ensam också. Sen är jag ju för jävla blödig av mig så jag svimmar ju nästan bara av att tänka på klippet

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag hade nog kunnat göra precis det där i sommar. Cyklade stig och skulle på ett enkelt parti rätta till brillorna, slog trampan i en stubbe jag inte såg och gjorde en frivolt över styret, landade på en hög smal stubbe som någon som kört röjsåg lämnat, och fick den i ljumsken. Klarade mig med rejält skrapsår men hade den varit vassare/längre hade det nog gått mindre bra.

jonte987

Aktiv medlem
Det är marginalerna. I princip kan man landa fel och dö varje gång man går omkull. Vi som är vuxna minns fogdö. Sen var det väl en freerider som dog på trail cykling förra året. Och nästan neff i år

Hälsingland

Aktiv medlem
Det är marginalerna. I princip kan man landa fel och dö varje gång man går omkull. Vi som är vuxna minns fogdö. Sen var det väl en freerider som dog på trail cykling förra året. Och nästan neff i år
Trail för honom är ju döds för en annan. Gapade inte han ett gigantiskt hopp och drog skallen i backen?

jonte987

Aktiv medlem
Trail för honom är ju döds för en annan. Gapade inte han ett gigantiskt hopp och drog skallen i backen?
Säkert, minns bara att första flashen att han cyklat lugnt med vänner. Neff är ju en tuffing också. De borde fan ha skydd som de kör.

Det är lätt hänt. Får lite ångest ibland. Gjorde tex en spd handlöst 50-60cm ner från en spång när jag var lite vilse off väderkullen. Landade mjukt men kunde lika gärna spetsat mig på nåt och legat till bockjakten. Good times

SIE

Aktiv medlem
Var på Vallåsen i torsdags och då fick ambulansen komma. Tydligen någon som kraschat typ 50m in på v-line som är en grön led och helt oteknisk i början.
Personen måste haft maximal otur eller om något annat hänt. Så det är inte bara i dom svåra lederna det händer olyckor
Sen tror jag att drop och hopp är det som folk gör sig illa på.
Första gången jag körde V-line var jag inte uppmärksam på den lilla träbron i början, och kom precis över rullandes med halva framdäcket utanför kanten. Klart relaterbart :)

Rattnalle

Aktiv medlem
Första gången jag körde V-line var jag inte uppmärksam på den lilla träbron i början, och kom precis över rullandes med halva framdäcket utanför kanten. Klart relaterbart :)
Jag har sett ett par rejäla krascher i den. Den håller inte riktigt för att köra fort i, delar av den gör men sen helt plötsligt kör man över en berm.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Mitt senaste självmordsförsök var i Spruffs på det långsamma precis i början 🤷‍♂️.

V-line är lite lurig då det oftast är löst och bermsen inte är så höga. Framförallt slutet innan det går ihop med Woodstock är svårt att ligga på i.

alex.asu

Medlem
Det var en intervju på Pinkbike med en akutläkare från Whistler i våras där han hävdade att de flesta olyckor som behöver sökas vård för sker på flow-trail.
Kan vara värt att tänka på, för det kan vara lite av en falsk trygghet med maskinbyggda leder.

yonsson

Aktiv medlem
Jag har skadat mig mer under två säsonger av Mtb än under 20 år av thaiboxning. Det är ganska höga farter och hårda hinder i mtb. Även om jag inte skadat mig under mina två park-rundor så kan jag tänka mig att konsekvenserna blir högre än i skogen eftersom hastigheten är så pass mycket högre.

n3wton

Aktiv medlem
En i grannskapet gick på stan när en långtradare genade i en sväng och klippte en superstor lyktstolpe, som föll och träffade med toppen rätt i huvudet på honom. Dog direkt.

Jag blir också skakig av att se föregående klipp, eller läsa trådar om ihjälkörda cyklister. Framförallt när de lämnar små barn efter sig, precis som jag själv hade gjort. Men det finns andra lägen där sjuka saker händer också, vilket är viktigt att komma ihåg. Det är nog inte sådär jättevanligt att man skadar sig såpass allvarligt på cykel, procentuellt sett.

Berk

Aktiv medlem
Det var en intervju på Pinkbike med en akutläkare från Whistler i våras där han hävdade att de flesta olyckor som behöver sökas vård för sker på flow-trail.
Kan vara värt att tänka på, för det kan vara lite av en falsk trygghet med maskinbyggda leder.
Kan helt förstår detta. Har själva bara kört flowtrail och Candyland i Fiskartorpet, det är enkelt att få flow på en enklare sträcka och då köra för snabbt över ett hopp eller flygga ut en berm. Min son hade sin enda seriösa crash på flowtrailen när han körde för snabbt på en double efter han såg mer än dubbelt så gamla barn köra snabbt. Tur att barn är tåliga och nära marken.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer