Hur gick det på Sömnlös i Rudan?

Tobe

Aktiv medlem
Tävlingen är väl inte avslutad ännu, så jag förväntar mig inga svar från deltagare på ett par dar... ;-)

Kaijan Skrev:
>iofs så kunde man
> bli antingen först eller sist då det endast var 2
> lag med=)
Det var väl onödigt att avslöja. Jag som tänkte skryta med att vara klass-vinnare för andra året i rad.
Jag försöker komma på hur många varv vi körde, men skallen står still just nu.

Bilder dåba:
7135.jpg

Markus är glad, har fulla fickorna med skräp han plockat runt banan!

Trött Happygäng.
Hjälp mig med namnen, jag har dåligt minne.... svårt å komma ihåg allas när jag träffar så många nya på en gång. Skriv gärna till mig, eller som ett svar här.
7155.jpg

Mer bilder från idag: http://expedition.pantograph.se/index.php?exp=2004/somnlos_rudan_1_augusti_2004

Senast redigerad av en moderator:
En till bra: Oscar (eller Oskar?) sista rycket innan målet stänger. Jomper på väg att plocka fram stafettpinnen ur ryggan. Kallas lagarbete.
7157.jpg

Kul att få träffa er alla. synd att jag inte fick (!?) va med.... men nästa år.

Team Rumpmasarna (Tobbe & Harri) rapporterar från Simon's lägenhet som fullkomligt doftar pizza till den milda grad att magen vänder sig ut och in och försöker sluka maten som inte är klar ännu...

Tävlingen gick bra, vi körde 3x4h (mer och mindre).

Mörkerkörning var en riktig höjdare!

Placering då? Jo, Tobbe fick ställa sig på pallen och motta pris för tredjeplats medan Harri irrade runt efter sin plånbok (som fortfarande inte återkommit).

Antal varv okänt.

Det är väl lika bra jag säger det själv, det var bara tre lag i två-manna ;)

Hälsar en väldigt trött Tobbe och en Harri i koma...

Jaha! Så det var du (TnT) som stod och trängdes med mig på pallen. Grattis! :-) Vi, The Living Dead, kom 2a på 26 varv. (Jag tror vinnarna hojade 30.) Jag cyklade 11 och Magnus cyklade 15.

På förnatten var vi trötta och låga och ville åka hem, istället la vi oss för att sova ett tag (2-3 timmar). Kunde dock ej somna utan jag låg mest och mådde apa. Stack sedan ut på en trevarvsrunda tidigt på morgonen och fick närapå hammaren på sista varvet. (Va? räcker inte en näve russin till "frukost"?) Sen sov jag fint i en timme på morgonen, vaknade av gassande solsken kl 10. Det blev dock ej mycket mer solsken denna söndag...

Banan var i jävligaste laget för mig. Alltför tekniskt krävande för mig som mest pendlar till jobbet (på slät fin asfalt)och bara ibland knölar runt på oftast torra stigar (utan rötter tack!). Mörkerkörning (mörkerpromenad) var inte så kul. Skitsvårt på den där j-a banan. Tog nästan en timme varvet ju! Kul dock på de stigar som var farbara. Det var första gången för mig dock.

Kroppen höll sådär. Ryggen packade ihop på varv 3 och jag var kunde endast cykla i krypfart i någar varv. Fick massage av en sån där elgrunka som sänder elimpulser till musklerna och det hjälpte en aning faktisk! Lär nog dröja ett tag innan "senan som håller upp arslet" är i ordning. Benen höll mycket på bra, kanske för att det gick så långsamt! Fick dock krampattacker båda lårens baksidor här i hemmet, alldeles nyss. hemskty oskönt faktiskt! Skallen känns: "Lyset är tänt men ingen hemma", typ. Hoppas ni fattar nåt av detta babbel förresten.

Hojen funkade också sådär. Sadelstolpen brast, som tur var inte så långt från målet. Tack till de happyiter som engagerade sig i frågan. Det ordnade sig på bästa sätt och jag fick låna kompanjonens stolpe de sista 3 varven. Däcken, Continental - Vertical - Protection, funkar finfint på torra underlag, men när det är blött på tex sten och klipphällar och rötter. NÄ! Tjuvsläpp hela tiden som gjorde att jag slapp satsa så hårt!

Detta var en upplevelse utöver det valiga i MTB sammanhang. Ett fint arrangemang med en salig blandning cyklister. Jag hade verkligen mina ups and downs under dessa 24 timmar, men mest UPS!

bruse Skrev:
-------------------------------------------------------
> Bilder dåba:
>
> Markus är glad, har fulla fickorna med skräp han
> plockat runt banan!
>
> Trött Happygäng.
> Hjälp mig med namnen, jag har dåligt minne....
> svårt å komma ihåg allas när jag träffar så många
> nya på en gång. Skriv gärna till mig, eller som
> ett svar här.

Är det inte vår käre simon 2:a från höger?

Hoppas ni var nöjda med banmarkeringarna på stadion. Den del av dom var jag med och satte upp. Jag slog mig på tummen med hammaren så jag såg stjärnor. F-n vad ont det gjorde!

Tyvärr svarade inte min tolvåriga dotter på mobilen när jag ringde så jag fick åka hem för att leta upp henne så jag missade tyvärr att kolla på starten.:-(

Hon var välbehållen, förresten.

Jag och sambon var där som happy-hang-arounds under lördagen och hjälpte (stjälpte?) happylaget med det vi kunde. Mycket trevligt arrangemang och otroligt trevliga människor, synd på regnet bara men man kan inte få allt antar jag :-)

Är helnöjd! Vi (laget jag var med i) slutade tvåa i fyrmannatävlingen.
Vi gav danskarna som hade stor erfarenhet av 24h-tävlingar en match nästan ända in på målsnöret.
Dock känns det som man var svagaste länken i laget men någon skall ju vara det också.
Får skylla på den analkande förkylningen...
Det var länge sedan jag mådde så dåligt som vid nio-tio snåret för ett dygn sedan då jag inte hade lyckats somna på hela natten pga av jag inte fick ned pulsen...
Nu har jag sovit i 13h i sträck och är fortfarande sliten.

Ja, er framfart var imponerande helt klart, danskarna var nog inte säkra på segern förrän framåt sista fjärdedelen av loppet kanske. Fast det märktes att de hade rutin. Full fart dygnet runt, varv på långt under halvtimmen även i slutet av loppet.

Jag lärde mig tre saker:

* Att köra med färre än fyra i laget kommer inte på fråga för min del. Det är alldeles för elakt mot kroppen.

* Äta är väldigt viktigt, man måste äta även om man inte är hungrig eller sugen. Jag åt i stort sett inget alls sista halvan av tävlingen vilket var riktigt korkat.

* Ett separat, myggfritt sovtält hade varit väldigt skönt. Jag sov inte mycket alls om ens något på natten trots att jag hade ca 4 timmars vila i stöten.

Dessutom var det en otrolig lyx att ha egen massör, fasen vad mina ben behövde kärlek efter nattens cykling.

Men kul var det!!

Tack för bra arrangemang, Mattias L! Nästa år funderar jag även på att cykla då det verkar som om folk här har mått väldigt dåligt av det:-)

Men nu är det ju Lugnet nästa helg. Vilka ska dit?

Både kul och jobbigt var det. klart roligast var nattkörningen med pannlampa när det kändes som det gick tokfort men där tiderna visar något annat, anar att man kommer att vara lite sliten ett tag framöver nu.

Loggade in pulsklockan i PCn nu och kollade lite,
Blev totalt 12 varv delat på 3 omgångar för mig, syns ganska tydligt på tiderna att banan tog på krafterna.
pass 1, pass 2, pass 3
29.43 35.50 32.35
33.28 37.40 34.08
33.38 39,27 36.09
35.00 39.57 37.56

Totalt 108km och 1650 höjdmeter, 63763 pulsslag på 7 timmars åkning.

Får tacka vårt lag "Skrubbsår" och vårt kompis lag "Blåmärke" samt alla andra kombatanter/publik för ett härligt och smärtsamt dygn i Rudan.

Det var ett gäng med Happy-relaterade..Mighty Lion Rockers,happy,Living dead,Rumpmasarna,Blåmärke,Skrubbsår..Fyll på om jag missat något

En annan känner ju sig mer död än levande efter 24 varv i solo-klassen. Hade tänkt jobba idag, men det var bara till att sjukskriva sig... Ont i arslet, armar, ben, rygg, huvud... Fast det var grymt kul, särskilt nattkörningern när man hade fått kläm på det efter några varv. Vill passa på att hälsa till Mattias L: GRATTIS!!! Grymt bra att klämma 31 varv!! Du är fortfarande 24 h - kungen. Vill också hälsa alla som var där, BRA JOBBAT, ses vi nästa år???

Kaijan skrev:
>Det var ett gäng med Happy-relaterade..Mighty Lion Rockers,happy,Living >dead,Rumpmasarna,Blåmärke,Skrubbsår..Fyll på om jag missat något
Mitt lag "The team bakväxelöron knäckers" där åtminstonde jag hänger på happy frekvent...

Trodde att jag skulle ha mera ont i ryggen än vad jag har i dag, men hälsenorna och knän värker det i och skinnflådd i arslet efter 30 varv i solo, tack Tim att du inte gav dig ut på ett varv till och grattis Mattias! Nu får man väl pallra sig ut och tvätta hojen.

//Tobbe//Kolmården

Tjenix allihopa.

Vill bara tacka _alla_ för insatserna i Rudan. Resultatlistan är uppe på siten nu. Är för trött för att skriva något annat.

Jag är för trött :) Skulle ha skrivit att det är Sömnlös delen som är uppdaterad. Resten kommer löpande.

htt://www,ettannatlopp.nu/somnlos där finns det.

Gjorde en vild chansning, och den gick hem :-)
Kolla på <http://ettannatlopp.nu/somnlos/resultat.php>

Det är ett infogat exceldokument, du måste köra Internet Explorer och ha officepaketet installerat. Kika i min resultatstråd för en enklare version av resultatlistan!

Efter att ha blivit bryskt väckt av att telefonen ringer och en kompis vill ha hjälp med att byta generatorrem på bilen är man igång igen efter 13 timmars sömn, det hadde nog blivit mer om jag inte blivit väckt, jag kom fram till att jag varit vaken i 36 timmar innan jag till slut somnade vid klockan 9 igår kväll. Ganska nöjd med en tredje plats i fyrmanna-lag tävlingen, vi hade inte kunnat göra det varken mycket bättre eller sämre. Det flöt på bra för hela laget och det blev genomgående tider mellan 30-40 min per varv och vi hade åkare på banan hela tiden utom sista timman, som jag skulle kört men jag stod över pga ont i ett knä. Inga större missöden för laget förutom en punktering för min del och slut på batteri för mig och en lagkamrat under natten. Som tur var tog batteriet slut för båda precis vid sista stigpartiet så det fick man gå genom men det gick att åka där det var grusväg med hjälp av en liten reserv diodlampa som vi hadde.

Man kan inte annat än att bli imponerad av Kasper, den snabbaste av danskarna i det vinnande laget som åkte första varvet på 24 minuter. När man stod och väntade på att åkarna skulle komma var luckan i mål så stor att man undrade vad som hänt. Min lagkamrat som körde förstasträckan kom in som fyra eller femma 4 min efter första åkaren så det var glest i täten.

Det var grymt kul att åka på natten med pannlampa (förutom när batteriet tog slut) och trots att jag inte har någon erfarenhet av mörker körning sedan tidigare tappade jag inte speciellt mycket mer än någon minut per varv i mörkret. Jag fick låna en lampa av en lagkamrat eftersom jag inte hade någon egen, och sedan fick jag hoppas på att jag skulle vinna på lotteriet men det blev ju inget:-( trots att det var mycket höga odds att vinna. Så nu får jag ta och köpa mig en egen lampa och ge mig ut i natten:-)

Kan konstatera samma sak som Jomper, att det räckte gott att köra i ett fyrmanna lag. Jag är mycket imponerad av alla som tog sig runt som soloåkare varav vissa inte vilade så speciellt mycket. Håller också med om det här med maten, första tolv timmarna kändes det helt okej men efter en natt utan sömn (låg och vilade nästan fem timmar men sov inget) och för lite att äta kom kroppen ur balans och jag mådde lite små illa hela tiden.

Förutom bristen på mat och sömn (som hämtats igen nästan helt känns det som)lite skavsår samt lite ont i knät fortfarande så känns det helt ok i kroppen, benen känns så pass bra att jag skulle kunna cykla flera mil idag (i lättare terräng då). Men jag kommer nog inte att sätta mig på en cykel sadel förän nästa helg då det är Långa Lungnet, kanske något kort pass i slutet av veckan.

En stor eloge också till Mattias L och dom andra i arrangörs gruppen som skötte allt bra under dyngnet, det enda som man kanske kan klaga lite på var att banmarkeringen var lite dålig i några vägskäl så att man kunde åka fel. Banmarkeringarna var iofs inget problem när man åkt ett eller två varv och kom ihåg hur banan gick. Det var faktiskt så kul att jag skulle kunna tänka mig att komma tillbaka en gång till om det blir bättre väder (kan faktisk överväga det även om det regnar)och det finns folk som vill ställa upp i ett lag, för att åka själv är inget alternativ:-)

Känner mig ganska besviken på mig själv så här dagen efter.
Var ganska laddad på morgonen trots att jag inte laddat något under veckan och dessutom känt mig allmänt trött efter första jobbveckan efter semestern.
När det började regna strax före informationsmötet började jag redan tappa lite av lusten att cykla 24 timmar.
Redan på tredje varvet lyckades jag på något konstigt vis med en SPD vurpa och ramlade ner från ett berg bara några hundra meter in i skogen och slog ur bromshandtaget ur cylindern.
Grabbarna på Tellus gjorde ett tappert försök att laga bromsen men just dom delarna saknades i deras sats så det blev att fortsätta med bara bakbroms.
Körde på tills det började bli mörkt och det var lampa på som gällde då passade jag på att försöka sova drygt två timmar och äta lite för att spara batterierna tills det blev riktigt mörkt.
Körde två varv och sen in för att byta batteri och sedan ett varv till, här började det spåra ur för av någon anledning blev det inte ett mörkervarv till (kan inte komma ihåg varför) utan i stället blev det sovsäcken.
Nu skulle det bli 3 timmars sömmn så att det skulle vara ljust när frukosten var i magen och man satt på sadeln igen men när jag hörde regnet på tältduken så blev det 6 i stället.
När röven nu åter igen fick träffa sadeln kände jag att jag för första gången lyckats få skavsår mellan skinkorna som sved riktigt ordentligt när man skakade runt i skogen.
Två varv och sedan pannkakor lite snabbt för att ta två varv till, här skulle jag ha kört ett varv till innan pannkakorna och ett till efter för jag var inte trött men lusten fanns inte med.
Tänkte ta ett sista varv lagom till målgången men när regndropparn åter började smattra på tältduken så 14 varv fick det vara nog för den här helgen.

Hemma igen efter en tuff cykelvecka, då vi i "Team Happymtb.org" startade uppladdningen för Tellus Sömnlös i Rudan med tre dagar i Åre, därefter avverkades Lunsen på onsdagen och även en tur i Hellas på torsdagen hanns med. Som pricken på i:et så körde vi då Sömnlös också. ;-)

Sömnlös banan var riktigt rolig och bra, kan inte tänka mig en bättre bana för ett 24 timmars lopp. Precis så tekniskt svår att det aldrig gick att slappna av och somna vid styret. Hela banan var möjlig att cykla utan att stiga av, även om det var svårt. Under natten lyckades jag köra ett helt varv utan fotnedsättning och det var riktigt kul! Själv njöt jag fullt ut av varje rot och sten/klipphäll och uppförsbacke som dök upp mellan grusvägarna. Det var även på de ställena jag avancerade längs banan, så om ni blev omkörda av en svart heldämpad freeridecykel så var det jag bakom styret med ett brett leende! ;-) Roligast var nog att cykla i mörktret, lyckades att köra tre varv på raken med nära nog samma varvtider, 35 minuter var.

Vi i Happylaget hade faktiskt inga alls förväntningar på placeringen i tävlingen, då vi bara hade ambitionen att köra för att det var skoj. Dessutom hade vi de tyngsta cyklarna, tre Specialized Enduro(snittvikt på 14kg?) och en Santa Cruz Bullit(15.7kg), bara det borde gett oss ett pris. ;-) Trots allt hamnade vi på plats 5 av 12 i fyrmannaklassen, kul!

Lusläste resultatlistan och såg att jag lyckades iaf att köra snabbast av alla tävlanden på varv nummer 20, 00:34:23, alltid något. :-) Annars var mitt eget snabbaste varv det första på 00:31:01 och mitt sista(varv 34) gick på 00:33:24. Inte så illa med en cykel som även håller för lite flygturer i Åre... ;-)

Så här dagen efter mår man rätt bra, fast lite trött fortfarande. Skulle jag mot all förmodan ställa upp nästa år igen så blir också i ett fyrmannalag, det fungerade bra och man hann vila tillräckligt emellan varven. Däremot så blir det nog på en lättare cykel, då får danskarna se upp i spåret. :-D

Stort tack till alla i lag Happymtb.org; Jonas/Jomper(med de bredaste däcken, 2.4"), PelleHå(som körde med ett brutet revben, imponerande!!!) Oskar(som fixade fram partytältet på 27kvm!) och Anna(som fick fart på våra "döda" kroppar genom massage av högsta klass!)! Likaså ett stort tack till Mattias och alla andra bakom Sömnlös arrangemanget!

/Leo

Jodå jag såg dig (och många andra happyiter), mitt tält var bara några meter framför erat partytält (grönt tunneltält).
Var för "inne" i mitt så jag höll mig mest för mig själv men snackade lite med Oxr och mytomspunnen.

Glömde förresten att säga att arrangemanget var utmärkt och att jag kan tänka mig att göra det igen.

Starkt jobbat Leo att köra utan att sätta ner foten på natten! Jag var nöjd dom gånger jag kom undan med 5-6 nersättningar och någon avstigning. Men så är man väll inget teknik ess heller och jag tycker med facit i hand att jag överträffade mig själv, Det värsta varvet var det första, jag blev lite chockad av hur teknisk banan var och tänkte att det här kommer ju aldrig att gå, jag är ju van vid långlopps cupens banor och stigarna här hemma som inte är lika fyllda med rötter (det otäckaste jag vet är att åka på blöta rötter men efter den här helgen känns det inte lika farligt längre). Men det gick bättre och bättre, det var nog ett nyttigt tekniktränings pass för mig. Till slut klarade jag nästan alla partier av banan iallafall på något varv utan nersättning, det enda ställe jag alltid var tvungen att gå av på var vid den svängda spången och rotuppförsbacken som följde. En av mina lagkamrater klarade det partiet med en nersättning men han körde resten utan nersättningar nästan alla varv och hadde därför lite bättre varvtider hela tiden. Man förlorar mycket på att gå av!

Tillbaka
Topp