Hemma igen efter en tuff cykelvecka, då vi i "Team Happymtb.org" startade uppladdningen för Tellus Sömnlös i Rudan med tre dagar i Åre, därefter avverkades Lunsen på onsdagen och även en tur i Hellas på torsdagen hanns med. Som pricken på i:et så körde vi då Sömnlös också. ;-)
Sömnlös banan var riktigt rolig och bra, kan inte tänka mig en bättre bana för ett 24 timmars lopp. Precis så tekniskt svår att det aldrig gick att slappna av och somna vid styret. Hela banan var möjlig att cykla utan att stiga av, även om det var svårt. Under natten lyckades jag köra ett helt varv utan fotnedsättning och det var riktigt kul! Själv njöt jag fullt ut av varje rot och sten/klipphäll och uppförsbacke som dök upp mellan grusvägarna. Det var även på de ställena jag avancerade längs banan, så om ni blev omkörda av en svart heldämpad freeridecykel så var det jag bakom styret med ett brett leende! ;-) Roligast var nog att cykla i mörktret, lyckades att köra tre varv på raken med nära nog samma varvtider, 35 minuter var.
Vi i Happylaget hade faktiskt inga alls förväntningar på placeringen i tävlingen, då vi bara hade ambitionen att köra för att det var skoj. Dessutom hade vi de tyngsta cyklarna, tre Specialized Enduro(snittvikt på 14kg?) och en Santa Cruz Bullit(15.7kg), bara det borde gett oss ett pris. ;-) Trots allt hamnade vi på plats 5 av 12 i fyrmannaklassen, kul!
Lusläste resultatlistan och såg att jag lyckades iaf att köra snabbast av alla tävlanden på varv nummer 20, 00:34:23, alltid något. :-) Annars var mitt eget snabbaste varv det första på 00:31:01 och mitt sista(varv 34) gick på 00:33:24. Inte så illa med en cykel som även håller för lite flygturer i Åre... ;-)
Så här dagen efter mår man rätt bra, fast lite trött fortfarande. Skulle jag mot all förmodan ställa upp nästa år igen så blir också i ett fyrmannalag, det fungerade bra och man hann vila tillräckligt emellan varven. Däremot så blir det nog på en lättare cykel, då får danskarna se upp i spåret. :-D
Stort tack till alla i lag Happymtb.org; Jonas/Jomper(med de bredaste däcken, 2.4"), PelleHå(som körde med ett brutet revben, imponerande!!!) Oskar(som fixade fram partytältet på 27kvm!) och Anna(som fick fart på våra "döda" kroppar genom massage av högsta klass!)! Likaså ett stort tack till Mattias och alla andra bakom Sömnlös arrangemanget!
/Leo