Hur gör ni med cykelhållare?

Rattnalle

Aktiv medlem
Det går säkert bra med flyttad skylt eller tre skyltar.
Men den gången det inte går bra och man står i diket med 3 hojar man inte får plats med och har 80 mil hem är det nog inte så roligt.
Nån kan såklart cykla hem.
Kör man tre och polisen mot all förmodan inte gillar det får man väl plocka bort en tillfälligt när man kör därifrån bara. Klart. Inte för att det är något att fundera över i praktiken.

yonsson

Aktiv medlem
Går i tankarna att köpa en E-UP som andrabil.
Den här bilden ger mig tvångstankar att genast beställa både bil, räcken och takhållare till cyklarna.
Undrar hur många man kan få upp på taket, kanske måste beställa en till cykel när jag ändå håller på.
Do it! Väldigt mycket skönare att lyfta upp cyklar på Aygon än på XC60n.

jonte987

Aktiv medlem
Fast har det hänt att någon inte får köra vidare med "korrekt" men "olagligt" monterade cyklar på kroken?

Obromsat släp låter bra, men även om de inte har bromsar så måste de ha blinkers och bromsljus?

BJS

Aktiv medlem
Enorm skillnad i förbrukning på vår bil att sätta farthållaren på 100, jämfört med att ligga och pendla mellan 110-120 på motorvägen som det lätt blir om man kör "manuellt".

Det gör väldigt stor skillnad med några 10-tal km/h i fart för energiförbrukningen uppe i motorvägsfart. Det är inte anledning det tittas seriöst på att reducera maxhastigheten till 90 km/h på våra vägar. Besparingen i CO2 blir väldigt stor och det är en enkel, snabb och billig åtgärd. Dock gillar inte politikerna ideen då de tror att det kommer att kosta många väljare. Men oaktat politik så är sänkt hastighet väldigt enkelt och effektivt sätt att få ner energiförbrukningen.

jonte987

Aktiv medlem
Oklart, du kanske blir först.

Men det har väl alla rejäla Thule-hållare t ex?
Ah, det har de så klart.

Jag har en ikke rejäl Thule hållare utan ljus eller skylt. Samma typ har jag kört runt med sen 1990 så även om jag blir först tar det sin stund.
Möjligen är de rejäla hållarna mer provocerande för farbror blå....

Jag funderar på riktigt släp varje gång vi kör på semester...ska man mest köra ikke motorväg tror jag det vore värt det... I alla fall för oss som ändå ska förhålla oss till barn i bilen, åksjuka +ANNAT.

shro0maz

Aktiv medlem
Jag beställde extra skylt och satte på hållaren. I Sverige är det förbjudet, åker jag till Danmark är det krav på skylt, men Skåne är ju nästan Danmark.
Ts, 👆 This!

vi bor i ett nötskal till land, skylten skall vara synlig, monterad på rätt plats etc. Jag har samma hållare och oavsett 1,2 eller 3 cyklar på så täcks skylten. Dom gånger jag blivit stoppad av polisen har dom aldrig sagt något om det, mest ”ja det gick lite fort det där... ”

så du behöver inte bry dig så länge du inte åker utomlands med hållaren på.

thule tillverkar den för att passa fler länder än bara muppiga sverige!

shro0maz

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att det är betydligt skitigare bakom bilen än ovanpå, framförallt om man kör på grusväg. Jag skulle f.ö. vara mer rädd att nån klåpare kör in i bil eller ställ på en parkering när ens bil är "förlängd" uppåt en meter och sticker ut utanför rutan. Förbrukningsmässigt märker jag knappt skillnad på att köra med ställ och cykel på taket eller utan. Men det beror säkert på bil, en klen bil märks det antagligen mer på.
Det är en jävulsk skillnad, på dom bilar jag haft har det vart en betydande ökning, min bmw 330d, som med farthållare i 90 sög i sig 0.64l/mil (enligt mätare) låg helt plötsligt på 1.0l/mil med två cyklar på taket i 90km/tim

min bmw 335i med 3 cyklar på dragkroken vart ingen större skillnad. Uppe på bilen har du vindmotstånd, bakom bakrutan har du drag så det ska va mycket större skillnad i dom.

330D var chippad och 260-270hk
335i körde jag FBO och E30 mix i tanken o hade 460-470hk i motorn så effekten har mindre betydelse än aerodynamiken. En Sedan kommer märka mer skillnad än kombi med cykel på dragkroken.

fiskarn

Aktiv medlem
Det gör väldigt stor skillnad med några 10-tal km/h i fart för energiförbrukningen uppe i motorvägsfart. Det är inte anledning det tittas seriöst på att reducera maxhastigheten till 90 km/h på våra vägar. Besparingen i CO2 blir väldigt stor och det är en enkel, snabb och billig åtgärd. Dock gillar inte politikerna ideen då de tror att det kommer att kosta många väljare. Men oaktat politik så är sänkt hastighet väldigt enkelt och effektivt sätt att få ner energiförbrukningen.

Så är det. Vet inte om man ska gilla eller bli arg av ditt inlägg :)

shro0maz

Aktiv medlem
Måste säga att det låter helt sjukt att bilen skulle dra lika mycket mer med ett par cyklar som med en husvagn typ ??
Beror helt på aerodynamiken på bilen, en lite kantigare bil som pressar större delen av luften rakt upp vid vindrutan vs en ”sportigare” som skär genom luften.
Jag med ”sportiga” bilar väljer hållare baktill framför taket, inte bara för förbrukningen (vilket är ointressant mär jag inte kör min 335i på under 1.4l/milen oavsett) men för att oljan som droppar ner från cykeln när man precis kört en skogsrunda och spolar av den innan man ställer den på taket mördar lacken på taket.

fiskarn

Aktiv medlem
Beror helt på aerodynamiken på bilen, en lite kantigare bil som pressar större delen av luften rakt upp vid vindrutan vs en ”sportigare” som skär genom luften.
Jag med ”sportiga” bilar väljer hållare baktill framför taket, inte bara för förbrukningen (vilket är ointressant mär jag inte kör min 335i på under 1.4l/milen oavsett) men för att oljan som droppar ner från cykeln när man precis kört en skogsrunda och spolar av den innan man ställer den på taket mördar lacken på taket.

Jag tror också att baktill är betydligt bättre förbrukningsmässigt. Tror att folk gärna vill rättfärdiga coolheten i att ha cykar på taket med att det ändå inte drar mer vilket jag definitivt tror. Jag har inte så mycket erfarnehet, har nästan allltid kört cykeln inne i bilen om jag ska lite längre, det måste ju va bäst :)

MagerValp

Aktiv medlem
Lite data från vår Hyundai Kona Electric:

20:e/21:a, inga cyklar på taket
22:a, tre mtb på taket, farthållare och försiktig körning
23:e, tre mtb på taket, vanligt tempo
24:e, en mtb på taket, låg hastighet (inom stan bara)
8B168340-A674-49CE-91AC-64AB029DADD9_1_105_c.jpeg

shro0maz

Aktiv medlem
Enkel snabb och billig, den kan vi diskutera tills vi blir gamla nog att dö, vi pratar om politiker här, har det någonsin i historiens funnit ett ”enkelt, snabbt, billigt” när politiker är involverade??

timpengeb är skyhög för politiker, det är inte en ensam politiker som ska fatta beslutet, säkert 10-20st, dom ska diskutera det här ganska överdrivet länge, gärna över ett par lyxiga luncher och en utlandsresa för att ”studera andra länders skyltar” när det väl är klart ska det beställas utredningar på vilken åverkan detta skulle ha i en klimatsynpunkt, som tar tid och pengar, när den väl är färdig ska det börjas om, dom 10-20 (ursäkta uttrycket) obildade idioterna ska då försöka sig på att förstå själva utredningen, det går sådär med tanke på dagisnivån på våra politiker, så dom får helt enkelt ringa in en expert i ärendet som ska göra en flashig powerpoint i glada färger och lätt förstådda bilder till tillhörande texter.

Så vi kan ju försöka räkna ut klimatavtrycket som det här beslutet i sig skulle ha, sedan lägga till kostnaden för produktion av nya skyltar, byte av skyltar (vägarbete vet vi alla hur det går till, 1 jobbar 3 tittar på, minst 2 lasbilar måste användas, en skyddsbil och en som fraktar och monterar nya skyltar)

så att sänka hastigheterna har nog kostat klimatet mer än att bara låta det vara..

Säger inte att vi ska sluta värna om klimatet, men det finns betydligt bättre sätt än att höjja skatter på bensin o plast, speciellt för oss i sverige vars hela folkmängd motsvarar en byhåla i kina..

shro0maz

Aktiv medlem
Lite data från vår Hyundai Kona Electric:

20:e/21:a, inga cyklar på taket
22:a, tre mtb på taket, farthållare och försiktig körning
23:e, tre mtb på taket, vanligt tempo
24:e, en mtb på taket, låg hastighet (inom stan bara)
Visa bilaga 491289
Ja du ser, enorm skillnad.

utan cykel 15.6kwh/100km
Med cykel o lågt tempo 21.9kWh
Det är dryga 40% ökning..
Med cykel o lite fart har du dryga 60% ökning i förbrukning....

gsb

Aktiv medlem
Enklaste sättet att minska förbrukningen:
- Bli gubbe. Man har inte så bråttom längre.

Att ha cykelställ bak på kroken är också ett enkelt val. Mycket enklare. Och dammet som samlas på hojarna kan man spola av, jämfört med insekter å annad bös när de sitter på taket.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Märker ingen ökad förbrukning med cyklar på taket.... om den körs på bensin då!
Vid eldrift blir det tydligare. Smidigare än man tror med takmonterat ställ.
Brukar ha två på krokmonterat ställ också, ett Thule V, inget fancy! Där syns ingen regskylt tydligt kan jag lova. Varit inne i kontroller på semesterresor flera gånger med cyklarna hängandes så det skymmer skylten men polisen har varit med fokuserad på nykterhet då kanske. Vist beslut av dem!

Raggamuffin

Aktiv medlem
Brukar ha två på krokmonterat ställ också, ett Thule V, inget fancy! Där syns ingen regskylt tydligt kan jag lova. Varit inne i kontroller på semesterresor flera gånger med cyklarna hängandes så det skymmer skylten men polisen har varit med fokuserad på nykterhet då kanske. Vist beslut av dem!

Takställ är framförallt smidigast i vardagen imho.

Om det så går bra 1,5 miljard gånger så för den som har otur så räcker det med den gången.

Freddie L

Aktiv medlem
Takställ är framförallt smidigast i vardagen imho.

Om det så går bra 1,5 miljard gånger så för den som har otur så räcker det med den gången.
Du tänker att de beslagtar krokstället eller nåt sånt? För annars lär ju inte följden bli att man blir permanent strandsatt i ödemarken utan möjlighet att ta sig därifrån med alla cyklar.

jonte987

Aktiv medlem
Tycker också numera taket är enormt smidigt men ska man ha fyra cyklar ett par ggr om året är det enklare med 2 bak och 2 uppe än att köra permanent med 4a ställ på taket

Raggamuffin

Aktiv medlem
Du tänker att de beslagtar krokstället eller nåt sånt? För annars lär ju inte följden bli att man blir permanent strandsatt i ödemarken utan möjlighet att ta sig därifrån med alla cyklar.

Böter kan man sannolikt få om.
Man får helt enkelt inte köra vidare med cykelstället på. Får man då inte in allt i bilen kan det bli drygt om man har långt kvar.

Man kan såklart vänta en stund och sen köra igen, brukar funka om man inte har kort till släpet. Men de brukar vara sura andra gången om man har oflyt.

NickPick

Aktiv medlem
Bensin är ju trots allt riktig energi, annat med el.
Givetvis blir den ökade förbrukningen exakt lika stor, sen vad du "märker" är en annan femma 👍

Freddie L

Aktiv medlem
Böter kan man sannolikt få om.
Man får helt enkelt inte köra vidare med cykelstället på. Får man då inte in allt i bilen kan det bli drygt om man har långt kvar.

Man kan såklart vänta en stund och sen köra igen, brukar funka om man inte har kort till släpet. Men de brukar vara sura andra gången om man har oflyt.
Jo, det är ju förstås så man får göra. Ett mindre dåligt alternativ än att lämna en cykel ellet tvinga ett av barnen att cykla sista 800km. Och polisens känslor spelar tyvärr mindre roll i ett sådant läge, i vetkligheten.

rouster

Aktiv medlem
Givetvis blir den ökade förbrukningen exakt lika stor, sen vad du "märker" är en annan femma 👍
Ja det blir lika stor ökning men i och med att mer än hälften av bensinen går åt till värme så kommer räckvidden på en elbil påverkas mycket mer än i en bensinbil.

fiskarn

Aktiv medlem

Det är väl inte alls speciellt givet. En väldigt stor nackdel med övermotoriserade bilar är ju att de drar onödigt mycket. Det kan ju paradadoxalt nog också vara en fördel eftersom lite högre belastning ger högre verkningsgrad och därmed inte ökar förbrukingen lika mycket.

Bultfeber

Medlem
Orsaken att man beställer en extra skylt är för den andra är helt omöjlig att se med 4 cyklar på stället.
Använder alltid dragkrokställ när jag kan och på taket när jag måste. dvs Husvagn på kroken.
Men å baxa upp 4 downhill på taket e surt redan på en V60 å en djävla utmaning på XC90

Batavus

Aktiv medlem
Varför cyklar ni inte istället för att sätta den på taket eller en bakre hängare? Ni misstar er om att det ser sportigt ut.

fhloston

Aktiv medlem
På volvon har jag cykelställ på taket året runt, för att det ser sportigt ut. Eller var det för att jag är lat? Minns inte.

Jensen

Aktiv medlem
Sagt det förut. Säger det igen. Om polisen ska se mellan fingrarna på om man har två skyltar bak, men bara en syns, eller om de ska se mellan fingrarna att ingen skyllt syns bak, då är jag rätt övertygad om att de föredrar två skyltar bak.

Köp & Sälj

Topp