Så du använder något som faktiskt på pappret faktiskt inte är ok, av väldigt goda skäl, som argument för att det skulle vara en dålig idé att göra något som i värsta fall är otydligt, men ändå i linje med lagstiftarens avsikt (kunna identifiera fordonet). Rimligt. Internet i sitt esse.Böter kan man sannolikt få om.
Man får helt enkelt inte köra vidare med cykelstället på. Får man då inte in allt i bilen kan det bli drygt om man har långt kvar.
Man kan såklart vänta en stund och sen köra igen, brukar funka om man inte har kort till släpet. Men de brukar vara sura andra gången om man har oflyt.
Då är ju frågan om du begår ett brott som "avlägsnar" skylten från bilen. @Raggamuffin amuffin har säkert facit även här.Om man nu tvunget ska göra rätt, vilket jag absolut inte förespråkar, så borde man väl kunna täcka över skylten på bilen helt? Då ser det väl korrekt ut på avstånd i alla fall.
Det eller falskskylta med danska skyltar.
Då är ju frågan om du begår ett brott som "avlägsnar" skylten från bilen. @Raggamuffin amuffin har säkert facit även här.
Så du använder något som faktiskt på pappret faktiskt inte är ok, av väldigt goda skäl, som argument för att det skulle vara en dålig idé att göra något som i värsta fall är otydligt, men ändå i linje med lagstiftarens avsikt (kunna identifiera fordonet). Rimligt. Internet i sitt esse.
Då är ju frågan om du begår ett brott som "avlägsnar" skylten från bilen. @Raggamuffin amuffin har säkert facit även här.
Skylten är synlig när den sitter på stället. Jag forstod det som att enda sättet att vara laglig var att flytta den fram och tillbaka - vilket kan ansses orimligtHaha, nej.
Jag tog upp det för det nämndes tidigare som en lösning, så visst man kan ha det som lösning om man tycker det är ok för "det brukar ju gå bra". Men det blir inte lagligt för det. Det finns såklart olika grader men de båda fallen är på samma sida lagen, fel sida.
Möter man en paragrafryttare så finns det inga argument, det finns bara lagtext. Det kvittar hur bra eller rimligt någonting är, vill man eliminera den risken så finns det bara att följa lagen.
Ja det kostar 800 kr om inte skylten bak på bilen är synlig, LEX vintersmuts.
Du är tyvärr inte laglig då heller för skylten som sitter på bilen får inte tas bort. Så det är två bestämmelser som står emot varandra.Skylten är synlig när den sitter på stället. Jag forstod det som att enda sättet att vara laglig var att flytta den fram och tillbaka - vilket kan ansses orimligt
Vad fan menar du med att komma och lösa frågan på det här sättet? Vad tänker du ska hända med diskussionen i den här tråden nu? Eller tänker du kanske bara på dig själv? Inte okej!Nästa aber är ju att man egentligen inte få ha mer än två skyltar till bilen, en tredje till cykelhållaren har hittills tolkats som olaglig. Men enligt Transportstyrelsen ska nu lagtexten tolkas annorlunda så att den skymda skylten på bilen ska gå under ”av annan anledning inte lämpligen kan användas”. https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-maste-jag-vara-olaglig
Fråga:
Jag har skaffat en cykelhållare som har bakljus och blinkers. Den är också förberedd för att man ska kunna sätta dit en registreringsskylt.
Jag kontaktade Transportstyrelsen för att beställa en extra registreringsskylt. Svaret blev att det inte är tillåtet, att ett fordon bara får ha två registreringsskyltar och att jag var tvungen att se till att bakre skylten syntes, trots cykelhållaren.
Det gör mig irriterad. Jag har köpt en cykelhållare för nästan 4 000 kronor och så ska jag inte kunna köra lagligt!
Varför ska det vara olagligt att visa ett fordons identitet med en extra skylt? Lagen måste ändras, anser jag.
Michael Ljungqvist
Svar:
Lagstiftaren har varit otydlig i det här fallet. Enligt äldre lagstiftning fick man bara ansöka hos Länsstyrelsen om dubblett av registreringsskylten om man kunde svära på att den ursprungliga skylten förstörts, förkommit, eller undergått sådan förändring att den inte lämpligen kunde användas.
Enligt nuvarande lagstiftning kan var och en beställa en dubblett av registreringsskylten genom Transportstyrelsens e-tjänst om skylten förstörts, förkommit eller förändrats och så har man lagt till ”av annan anledning inte lämpligen kan användas”.
Detta skulle kunna läsas som att när cykelhållaren är monterad kan den ursprungliga bakre registreringsskylten lämpligen inte användas. Därför kan man med gott samvete beställa en ersättningsskylt att montera på cykelhållaren.
Även om det kan tyckas att det finns ett tolkningsutrymme lär man inte bli straffad för att man använder den extra skylten vid tillfällen då ursprungsskylten är dold av cykelhållaren. Någon straffbestämmelse att hänvisa till finns inte och polisen lär inte lägga kraft på att jaga bilägare som försöker göra rätt.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen
Det finns ju troligen ganska mycket statistik att samla i den här tråden för de som vill hålla diskussionen i gång. Hur många mil kan man statistiskt köra innan man åker fast för extraskylt? Min gissning är att du rent statistiskt kör ihjäl dig innan det händer.:-) Fortfarande långt från solklart! Finns fortfarande finns ett stort utrymme för diskussioner och tolkningar...
Nu fortsätter vi diskussionen om det är så här vi själva skulle tolka det eller fyller på med verkliga situationer där vi fått förklara för ordningsmakten om våra framflykter med för många skyltar uttagna till våra fordon varav vissa dolda...
Nej jag tror på allvar att de flesta poliser inte vet om hur lagen är och hade nog reagerat mer om du inte hade extraskyltBlivit stoppad i blås-kontroll. Kollade cykel och hållare, kort konversation om cykeln, inte ett ord om extraskylten.
Håller med. Tror det är en icke-diskussion.Nej jag tror på allvar att de flesta poliser inte vet om hur lagen är och hade nog reagerat mer om du inte hade extraskylt
Märker poliserna dessutom att du inte kör slanglöst så tar de däcken på plats. Skär loss dem bara.Nej jag tror på allvar att de flesta poliser inte vet om hur lagen är och hade nog reagerat mer om du inte hade extraskylt
Är det någon skillnad på 2 och 2b, annat än färg och högre prislapp?mest hanterbart i 2b versionen,
Har precis undrat samma sak. Inte lyckats hittat någon USP som skiljer.Är det någon skillnad på 2 och 2b, annat än färg och högre prislapp?
Jag är mer i dilemmat "ska man välja XT2, eller något som inte kostar som en bättre begagnat Hardtail".Har precis undrat samma sak. Inte lyckats hittat någon USP som skiljer.
Spännande och se om det kommer något svar här!
Borde jag valt den dyrare...
En annan fråga nu när vi pratar cykelhållare. Jag har Thules ställ bak. Jag har svårt att montera cyklarna rätt så att de inte går emot varandra, det är typ 2 cm för tight mellan cyklarna. Sist körde jag med en kartongbit tejpad mellan cyklarna på strategiskt sätt. Hemresan tänkte jag att jag lyckats bättre, min likförb%&/% skavde jag av lacken (typ ett stenskott) min nya Spark.
Har andra samma problem, några tips? En cykelhållare för flera tusen som räddas av en bit kartong känns ju sådär.
Testar Thule bara med chefens racer från -87? Det är inga extrema cyklar jag har.
Boost har ställt till det. Vissa av Thules ställ har mer plats än andra.En annan fråga nu när vi pratar cykelhållare. Jag har Thules ställ bak. Jag har svårt att montera cyklarna rätt så att de inte går emot varandra, det är typ 2 cm för tight mellan cyklarna. Sist körde jag med en kartongbit tejpad mellan cyklarna på strategiskt sätt. Hemresan tänkte jag att jag lyckats bättre, min likförb%&/% skavde jag av lacken (typ ett stenskott) min nya Spark.
Har andra samma problem, några tips? En cykelhållare för flera tusen som räddas av en bit kartong känns ju sådär.
Testar Thule bara med chefens racer från -87? Det är inga extrema cyklar jag har.
Aj då hade inte en tanke på det när jag köpte stället, inser nu att man borde testat. Funkar kanske med barnens cyklar om jag har tur.Boost har ställt till det. Vissa av Thules ställ har mer plats än andra.
Köp en bit rörisolering, jag slänger alltid med några kortare längder i skuffen att använda vid behov (jag köpte ett av Thules bättre i det avseendet). Sitter oftast kvar bra och går att återanvända.
Tycker du tänker helt rätt! Dvs satsar pengarna på att cykla. Det går ju tex utmärkt att köra två hojjar i skuffen på en SAAB 9000. Så har jag jobbat länge.Jag är mer i dilemmat "ska man välja XT2, eller något som inte kostar som en bättre begagnat Hardtail".
Men ja, ska man välja dyrt så kan man väl ändå välja lite lite dyrare :p
Menade 2bike respektive 3bike.Är det någon skillnad på 2 och 2b, annat än färg och högre prislapp?
Ja, jag tänker att det mer riktar sig till dom dom redan betalt ett par 100k extra för en bil med ett hippt utseende.Menade 2bike respektive 3bike.
Easyfold XT Black är nytt och mer hippare, därför dyrare.. säkert nån Limited Edition!
Om du sätter den inre klämman så högt upp på den inre cykeln som möjlig (långt fram på överröret förslagsvis) så att klämmans pinne blir så långt ifrån horisontell den kan bli så kommer hela cykeln att vinklas innåt lite. I kombination med att sätta den yttre klämman så horisontellt som möjligt så att den yttre cykeln hamnar så långt ut som möjligt så kan du få till några extra mm.En annan fråga nu när vi pratar cykelhållare. Jag har Thules ställ bak. Jag har svårt att montera cyklarna rätt så att de inte går emot varandra, det är typ 2 cm för tight mellan cyklarna. Sist körde jag med en kartongbit tejpad mellan cyklarna på strategiskt sätt. Hemresan tänkte jag att jag lyckats bättre, min likförb%&/% skavde jag av lacken (typ ett stenskott) min nya Spark.
Har andra samma problem, några tips? En cykelhållare för flera tusen som räddas av en bit kartong känns ju sådär.
Testar Thule bara med chefens racer från -87? Det är inga extrema cyklar jag har.
Om du sätter den inre klämman så högt upp på den inre cykeln som möjlig (långt fram på överröret förslagsvis) så att klämmans pinne blir så långt ifrån horisontell den kan bli så kommer hela cykeln att vinklas innåt lite. I kombination med att sätta den yttre klämman så horisontellt som möjligt så att den yttre cykeln hamnar så långt ut som möjligt så kan du få till några extra mm.
Jag kör enligt mitt knep ovan men även med rörisolering från Biltema. Brukar klämma dit en bit isolering på 5-10cm på gafflarna och sen skjuta dom neråt så dom kilas fast mellan cyklarna.
Ungefär det där testade jag en gång med ganska dramatiskt resultat. Klämman hamnade lite snett pga alla vinklar, låg alltså inte helt jämt mot ramen. Jag skruvade åt rejält och tänkte att vi skall inte åka så långt….Om du sätter den inre klämman så högt upp på den inre cykeln som möjlig (långt fram på överröret förslagsvis) så att klämmans pinne blir så långt ifrån horisontell den kan bli så kommer hela cykeln att vinklas innåt lite. I kombination med att sätta den yttre klämman så horisontellt som möjligt så att den yttre cykeln hamnar så långt ut som möjligt så kan du få till några extra mm.
Jag kör enligt mitt knep ovan men även med rörisolering från Biltema. Brukar klämma dit en bit isolering på 5-10cm på gafflarna och sen skjuta dom neråt så dom kilas fast mellan cyklarna.
Nej man måste ju fortfarande se till att klämmorna sitter ordentligt, har själv också märkt att dom är svåra att skruva åt om själva klämdelen inte hamnar helt rakt mot det den klämmer åt.Ungefär det där testade jag en gång med ganska dramatiskt resultat. Klämman hamnade lite snett pga alla vinklar, låg alltså inte helt jämt mot ramen. Jag skruvade åt rejält och tänkte att vi skall inte åka så långt….
Om någon undrar vad som händer när klämman lossnar på yttre cykeln så blir det coola gnistor när cykeln glider mot vägen och handtagets ände skrapats av (gäller nog inte kolfiberstyre, det får någon annan testa 🤔)
Ja vis av lärdomen är jag noggrannare nu…Nej man måste ju fortfarande se till att klämmorna sitter ordentligt, har själv också märkt att dom är svåra att skruva åt om själva klämdelen inte hamnar helt rakt mot det den klämmer åt.
Har själv tänkt på att det borde finnas en extra säkerhetsgrej som gör att saker inte kan glida ut ur klämman, så att klämmans yttre käft fortfarande håller cykeln mot bilen även om den är lös. Borde gå med en bagagestropp eller en bit snöre bara.
"Inte längre krav på att spela Judas Priest när man fraktar cykeln"![]()
Nu är extra registreringsskylt tillåten
Mest vanligt är att det är cykelhållare som sitter i vägen. Men från och med nu är det tillåtet med en extra registrerinwww.aftonbladet.se
![]()
Nu är extra registreringsskylt tillåten
Mest vanligt är att det är cykelhållare som sitter i vägen. Men från och med nu är det tillåtet med en extra registrerinwww.aftonbladet.se