Hur gör ni med batteriet till elcykeln? - Elcykeltjuvens metoder och affärsmodeller

BigR

Medlem
Hur gör ni med batteriet till elcykeln? - Elcykeltjuvens metoder och affärsmodeller
Jag har blivit med elcykel och det mesta är ju hur bra som helst ?.

Men batteriet... Risken att någon tar det, trots lås, är ju rätt uppenbar när ett nytt kostar 6000kr. Batteriet är ju hyfsat otympligt att bära omkring på. Man får ta med sig ryggan på bio, restaurangbesök, varuhus etc. Sedan väger det en hel del. Känns som risken att tappa det i backen är rätt stor nu på vintern när fingrarna är kalla o stela och man ska plocka fram det flera ggr per dag.

Hur gör ni med batteriet egentligen?

Senast ändrad:
Tar alltid med batteriet som stöldskydd för hela cykeln. Att lämna det på cykeln ser jag som samma sak som att lämna 5000 pix på gatan och hoppas att de är kvar när filmen är slut. Köp en cykel där det är lätt att ta bort batteriet och där batteriet har ett schysst handtag alt konstruera ett bra handtag själv.

Senast ändrad:
Jag tar också alltid med batteriet. Det har hänt nån enstaka gång att jag har låtit det sitta kvar medan jag gått in på macken och köpt en dricka. (Men enbart om det inte är en massa folk i närheten och cykeln har givetvis varit låst)
Om jag stannar för att äta så kan det hända att batteriet får sitta kvar om jag har full uppsikt över cykeln.
På vintern när det är -15 kanske det inte är någon hit.

Cyklar med batteriet utanpå ramen löper störst risk att bli av med batteriet. De sparkas tydligen loss, fästet håller inte för vad som helst även om batteriet är låst. Det finns dock cyklar med ramintegrerade batterier där det inte går att sparka loss batteriet. Kan bara gissa att en sådan erbjuder ett i grunden bättre stöldskydd av batteriet, de måste i såna fall bändas loss ur facket vilket skadar dem.

Däremot är cyklar med ramintegrerade batterier oftast av dyrare modell så sammantaget kanske det bara ökar risken för stöld av hela cykeln istället.

Ja, det är ju förmodligen det bästa sättet att ta med batteriet. Ryggan blir dock otymplig och TUNG med laptop, laddare och ett cykelbatteri som dubblar vikten.

Borde inte vara så svårt att komma på ett yttre lås för utanpåliggande batterier, typ ett delat metallrör som man viker över Batteriet eller en strumpa av kedjor (ringbrynja?) som gör att batteriet inte går att lirka loss från ramen. Allt handlar ju om att krångla till det så tjuvarna går vidare till något lättare objekt. Hittar inget liknande.

Då tar de hela cykeln istället.
Du kan inte krångla till det för tjuvar eftersom de inte drar sig för att använda batteridrivna vinkelslipar mitt i stan, mitt på blanka dan med massor av folk runt omkring som inte (vågar?) bry sig eller som bara är helt ouppmärksamma.
Elcyklar är lätta att sno men oftast saknas batteriet eftersom ägaren brukar ta med sig det.
Om en tjuv däremot har kommit över ett batteri, så kan han välja och vraka och sno den finaste elcykeln som batteriet passar till.
Av just denna anledning lär batteriet vara mycket värdefullare för en tjuv än själva elcykeln, men kombon batteri+fin elcykel blir ju jackpot.

Elhojtok sa:
Då tar de hela cykeln istället.
Du kan inte krångla till det för tjuvar eftersom de inte drar sig för att använda batteridrivna vinkelslipar mitt i stan, mitt på blanka dan med massor av folk runt omkring som inte (vågar?) bry sig eller som bara är helt ouppmärksamma.
Elcyklar är lätta att sno men oftast saknas batteriet eftersom ägaren brukar ta med sig det.
Om en tjuv däremot har kommit över ett batteri, så kan han välja och vraka och sno den finaste elcykeln som batteriet passar till.
Av just denna anledning lär batteriet vara mycket värdefullare för en tjuv än själva elcykeln, men kombon batteri+fin elcykel blir ju jackpot.
Exakt, poängen med att ta med batteriet är ju att det som blir kvar på gatan inte har nåt värde eftersom laddare+batteri kostar ungefär vad man kan få ut för hela härligheten på blocket.

Jamen tack för era insikter och åsikter. Intressant att höra om erfarenheter och gissningar på elcykeltjuvens metoder och affärsmodeller. Kanske borde jag uppdatera trådnamnet med just det?

Så min ny ”fritidsvikt” ökar alltså Nu med tre kilo och min siluett får en puckel av de ständigt närvarande ryggsäcken jag bär på. Jaja bara tugga i sig ?

Beror självklart på var jag parkerar å hur länge. På stan mitt på dagen om jag ska göra ett kortare ärende, söka en lunch tex, tar jag sällan av batteriet.
Jag har valt att ta en medveten risk att jag blir av med det mot besväret att hela tiden ta loss det och bära det med mig. Tycker lite av tjusningen med att cykla försvinner om det ska till en seg låsrutin och ett konkande på batteri.

Äh, idag var jag på möte i ett projekt och hade bråttom. Naturligtvis glömde jag ryggan. Tog med mig batteriet när jag parkerat och langade upp det på bordet i konferensrummet och sa att jag förväxlat datorn med batteriet i all hast.

Hade jag haft ett mer svårforcerat skydd, typ en härdad metallbrynja med ett rejält granitlås på, så hade jag lämnat batteriet där ute. Precis som du säger PeterE, man tar en risk och om man kan sänka den ytterligare lite så finns det många fler situationer där jag kan lämna batteriet utan oro.

Säkerhet är aldrig något absolut, utan en ekonomisk kompromiss för att nå en acceptabel risknivå.

Senast ändrad:
BigR sa:
Äh, idag var jag på möte i ett projekt och hade bråttom. Naturligtvis glömde jag ryggan.

Ett tips är att använda väska för pakethållare, den sitter på cykeln för det mesta så potentialen till att glömma den hemma är mindre. Dessutom får du ingen svett på ryggen och en lägre tyngdpunkt på ekipaget.

ortlieb_3.jpg

Tompot sa:
BigR sa:
Äh, idag var jag på möte i ett projekt och hade bråttom. Naturligtvis glömde jag ryggan.

Ett tips är att använda väska för pakethållare, den sitter på cykeln för det mesta så potentialen till att glömma den hemma är mindre. Dessutom får du ingen svett på ryggen och en lägre tyngdpunkt på ekipaget.

Borde ju underlätta när man ska göra manuals också ?

Tompot sa:
BigR sa:

Bra tips ?, jag ska nog skaffa en eller ett par sådana.

Parka inomhus hemma och jobb=lugnast och bäst för prestandan på de elektriska attiraljerna. Kontaktstiften nöts om man tar loss batteriet hela tiden. Ökad risk att tappa batteriet i backen också
Jag fick felmeddelanden efter en period då jag tog loss batteriet. Böjde då till kopparn samt körde på kopparpasta sen dess no problemo

Tillbaka
Topp