Hur hindrar man cykeln från att frysa ihop?

Trasselplanta

Aktiv medlem
Hej allihopa. Jag cykelnpendlar i Stockholm och brukar dra rätt tidigt. Senaste veckan har det varit så kallt att många reglage fryst samman helt. Dropper och lockout kan jag leva utan, men mina mekaniska bromsar och växlar är rätt sköna att kunna använda. Även kedja och kuggar har varit stelfrusna ibland och funkat rätt dåligt. Jag udrar om det finns någon produkt, typ en spray eller liknande, man kan använda för att hindra delarna från att alldeles frysa samman? Bonus om den kan hindra mitt Kryptonite-lås från att frysa ihop. Sjukt trött på att stå med tändare och värma det för att kunna låsa eller låsa upp cykeln.

Wet Lube hjälper ju på kedjan, men svårt att smeta in allt annat i den oljan.

Manurhin2

Aktiv medlem
Byt vajer/hölje till det som fryser.
Smorda delar utan vatten fryser inte i första taget om det inte är mkt nederbörd och precis under nollan. Kedja exempelvis är helt kass med vatten i vid kyla.

M

johan44

Aktiv medlem
det enda som funkar i längden är väl om den kan stå inne hemma eller på jobb och tina/torka. Och när det står ute så behövs tak...

Senast ändrad:

Beagleboy

Aktiv medlem
Vad tros om att hållas med farkost som inte kan strula och fallera?
Navväxlat Duomatic och trumbroms fram är mitt val under rådande väderförhållande i Stora Staden. Det blir mest promenadcykling ändå, när även vädret pendlar och byter tecken. Vaselinsmörja är att rekommendera.
I navet blandar man m nån motorolja t lagom konsistens. PAM/ St Gobain har kiloburkar m vaselin. Würth m fl har i sprayform.

Pyssliga bygellås brukar vara största bekymret när regn och smältvatten rinner in och fryser. Har just nu ett lås med grovtandad nyckel från Asaklitt. Det har fungerat men man får dränka in det i låsolja titt som tätt.

Bilagor

• 20210115_134849.jpg
    20210115_134849.jpg
    327.9 KB · Besök: 36

n3wton

Aktiv medlem
Nej. Du ska inte ha något på kassetten. Frihjulsmekanismen behöver vara ren och smord. Inga ytor utan kontakt med någon annan rörlig del ska smörjas kan man säga. Har du vatten eller smuts på dessa ytor tappar du mer eller mindre funktion.

Nya fräscha höljen och vajrar brukar inte frysa.

Ovanstående är svårt att uppnå om man cyklar mycket i saltslasket såklart. Men en viktig faktor är att hålla grejerna i gott skick "hela tiden" och inte köra allt i botten. Då funkar det mycket bättre.

När man väl tappat funktionen brukar diverse mirakelsprayer osv eller olja i överflöd bara göra saken värre på lite sikt.

n3wton

Aktiv medlem
Vad tros om att hållas med farkost som inte kan strula och fallera?
Navväxlat Duomatic och trumbroms fram är mitt val under rådande väderförhållande i Stora Staden. Det blir mest promenadcykling ändå, när även vädret pendlar och byter tecken. Vaselinsmörja är att rekommendera.
I navet blandar man m nån motorolja t lagom konsistens. PAM/ St Gobain har kiloburkar m vaselin. Würth m fl har i sprayform.

Pyssliga bygellås brukar vara största bekymret när regn och smältvatten rinner in och fryser. Har just nu ett lås med grovtandad nyckel från Asaklitt. Det har fungerat men man får dränka in det i låsolja titt som tätt.
Du menar att det inte går att använda cyklar utan duomatic och trumbroms? Jag har aldrig ägt en sådan cykel, och jag tror få Ötzi-turer och annat vinterhärj utförs på sådana. Om man måste promenera titt som tätt så har man bara inte hittat rätt utrustning, eller så bor man där det är vinter på riktigt (vilket ju knappast är Stockholm..).

Beagleboy

Aktiv medlem
Du menar att det inte går att använda cyklar utan duomatic och trumbroms? Jag har aldrig ägt en sådan cykel, och jag tror få Ötzi-turer och annat vinterhärj utförs på sådana. Om man måste promenera titt som tätt så har man bara inte hittat rätt utrustning, eller så bor man där det är vinter på riktigt (vilket ju knappast är Stockholm..).

Jag tycker du har svarat ganska bra på frågan redan i tidigare inlägg. Nya wirar och höljen gör susen. Men det krävs närmast daglig tillsyn och rengöring av utanpåliggande växelarrangemang såhär års. Det finns en djungel av smörjmedel, vissa snarare grusar än smörjer i fel kombination med materialen i höljen och wirar. Kunskap så självklar för några av alla de rått drivna materialare som häckar här.
Som sällan behöver lyfta frågan på nåt forum. Det är a non issue, på nusvenska.

Vad gäller fälg- och skivbromsar i midvintern är jag inte rätt man att svara säkert. Min variant med trumma fram fungerar, så även Duomaticnavet från 1965. För många här framstår förslagen som ett hån och en förnedring, men det är en fungerande lösning om man är bekväm och inte alltid kan förvara cykeln inomhus eller pyssla med den nu och då.

Min våta dröm är en kardandriven Dürkopp 28" från hedenhös.
Sen kan man seriöst göra lange Nase åt vintern.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Elektriska växlar. Hydrauliska bromsar. Löser inte allt, men mycket. För mig har annars vanliga heldragna växelvajrar funkat bra, men som sagt beror nog utfallet på hur de är dragna längs ramen.

Makten

Aktiv medlem
Hur förvarar du cykeln? Står den i kallt cykelförråd så kommer den aldrig torka helt, och då blir det fukt här och där som sen kan frysa när du cyklar. Att förvara cykeln inomhus bör åtminstone i teorin hjälpa en skvätt.

Ett gott tips är att INTE pumpa däcken utomhus när det är minus 25 grader och sedan ställa cykeln i trapphuset brevid elementet för då kan det går som för en fd arbetskamrat.
Han hade just pumpat däcken utomhus och ställde in cykeln i trapphuset allt väl så långt men när han satt och tittade på aktuellt så small det utav bara hvete i trapphuset å han svor i sin fåtölj sedan gick det 20 minuter och det small en gång till i trapphuset å han flyger upp å slänger upp lgh-dörren och skriker åt snorungarna att ge fn i att skjuta smällare i trapphuset innan han smäller igen dörren och går å lägger sig.
PÅ morgonen när han skulle cykla till jobbet så insåg han att det inte var några snorungar som skjutit i trapphuset utan det var hans däck och slang på cykeln som explodera så den dagen blev det till att gå till jobbet t 😂😂

kais01

Aktiv medlem
så när trycket inne i däcket gick upp typ från 3 till 4 bar sprack däcken? låter som något annat bör ha bidragit till explosionerna?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer