Hur hitta hål i däck

ostkaka

Aktiv medlem
Hur hitta hål i däck
Den lövtunna sidoväggen i mitt Rejsande Raffe stod inte emot en liten kvist som jag olyckligtvis lyckades landa på efter ett hopp. Naturligtvis dagen efter jag hade tätat däcket med Stans vita sås. I skogen ville jag ju snabbt vidare, kastade i en slang och glömde givetvis markera hålet.

Nu till problemet - givetvis hittar jag inte hålet nu när jag ska reparera däcket. Lär ju vara ett pyttelitet hål, men tyvärr tillräckligt för att Stans sås inte ska täta. Någon som har några idéer annat än att montera däcket på fälgen och försöka blåsa upp med kompressor för att eventuellt kunna höra var det läcker? Kanske fylla däcket inifrån med såpvatten och se var det bubblar?

Edit: Jag körde alltså med slanglöst, och vill gärna göra det igen. Därför behöver jag reparera hålet (som jag inte hittar) i däcket. Byta och laga slang kan jag redan.

Senast redigerad av en moderator:

Muts

Ny medlem
Hur hitta hål i däck
: O

Sätta på däcket, fyll de med vatten, vet inte hur din pump funkar, men de finns såna som man kan dra upp helt o sen fylla me vatten, o sen pumpa i de i cykeln/köra me vattenslang som du trycker ner vatten i däcket

sen pumpa de hårt o fast, sen se vart strålen e ngn stans

annars tror ja de räcker me att pumpa de skit hårt o känna me handen vart de pyser

Upup

Ny medlem
Hur hitta hål i däck
öh.... alltså, är det verkligen så... att folk utav idag inte kan laga en vanlig punka utan att byta slang?... har fått den känslan ett antal ggr när det diskuterats punka.

Sänk du ned den luftfyllda slangen i handfatet. Handfatet har vatten i sig, inte slangen

Edit, ett däck alltså... ja, lär ju fungera på samma sätt som med en slang.

Senast redigerad av en moderator:

s

Aktiv medlem
Hur hitta hål i däck
Upup skrev:
-------------------------------------------------------
> öh.... alltså, är det verkligen så... att folk
> utav idag inte kan laga en vanlig punka utan att
> byta slang?... har fått den känslan ett antal
> ggr när det diskuterats punka.

Nej. Se http://happymtb.org/forum/read.php/1/491823/1197228#msg-1197228 & http://happymtb.org/forum/read.php/1/491823/1197285#msg-1197285

Det är enklare att slänga i en ny slang ute i skogen och samla de trasiga på hög och laga en hel bunt på en gång.

Topp