Hur hitta vettig landsvägsrunda (eller stig) på nya platser?

Putteman

Aktiv medlem
Som deltidspermitterad så får jag lite extra fritid plötsligt. Jag tänker att det vore kul att lasta på cykeln på bilen och åka iväg en bit för att prova i första hand landsvägscykling på nya platser. Skulle eventuellt även kunna bli att jag väljer MTB och vill cykla stig.

Jag bor i Malmö, och funderar spontant på att t.ex. Österlen och Bjärehalvön borde testas.

Var hittar man enklast en färdig runda på olika platser som är lämpliga att cykla? Självklart kan man ta fram google maps, men jag tänker att det finns såklart en massa folk med lokalkännedom som redan har koll på fina vägar.

Jag har möjlighet att få med iPhonen på styret, så skulle kunna köra t.ex. googlemaps, Strava eller nåt där. Men jag har inte hittat några vettiga sådana funktioner i just gratis Strava iaf? Det bästa vore ju om man kunde hitta någon runda i förväg som man bestämmer sig för, och sen nån app som kunde routa efter den.

Och om man får för sig att ta MTB istället, vad är vettigast då? Är det Trailforks som gäller?

Och framförallt, någon som har nåt tips om var jag bör cykla? Kommer lämna och hämta på skolan, så gärna max 1-1,5 timme iväg med bilen för att hinna cykla. Har redan koll på Genarp och Hörby vad gäller MTB.

Hur gör ni andra vad gäller nya platser? Hade en ny cykeldator, t.ex. Garmin Edge 830 varit lösningen? Nödvändigt?

Fredrik Å

Aktiv medlem
Installera Naviki som finns i appshoppen och på weben www.naviki.org
Rutter gör du enkelt genom att välja vad du åker med för typ av cykel,startpunkt och hur lång rundan ska vara.
Appen tillverkar då en rutt på cykelvänliga vägar.
Vill man ha talad hänvisning får man betala för appen annars är den gratis.

Bikzz

Aktiv medlem
Tycker det är roligast och mest inspirerande att hitta på nya rundor själv, utan att följa andras gpx. En bra karta räcker långt, sen leta efter småvägar odyl att följa. Antingen online kartor som tex eniro el hitta, en bra bilkarta, eller friluftskartor 1:50k.

Stravas Route builder är bra om du vet vart du vill men inte hur du bäst cyklar dit - du bygger kartor där den föreslår baserat på hur andra cyklat/sprungit

Hejnrik

Aktiv medlem
Roadfinder kanske kan vara till viss hjälp. Den sidan visar alla asfalterade vägar i Sverige. Vägarna är dessutom färgklassade efter hur säkra och lämpliga de är för cykling. https://roadfinder.se/

Eapea

Aktiv medlem
Stalka någon som cyklar i området på Strava (till exempel genom att kolla namnen på topplistor på Segment) och kopiera någon runda av lämplig distans som dessa människor gör. Allra finaste om du kan följa kartan direkt i app eller cykeldator. Blir sånt sjukt fint flyt jämfört med att behöva kika på fysisk karta eller öppna upp telefon och kolla.

kais01

Aktiv medlem
strava heatmap är till stor hjälp. här en bit av hellas.
.
A8E7BC6B-6B84-42A4-BA49-0E394107EC30.jpeg
61A91C46-A2C2-4C25-8595-CF42472C7D78.jpeg

Putteman

Aktiv medlem
Tack för en massa goda idéer.

Jag hittade nu t.ex. en sida med en massa GPX filer för just Bjärehalvön.

Vad är bäst plattform för att ladda GPX filer?

Och finns det någon bra hemsida med många GPX filer samlat?

Jag har ju fått en massa bra förslag ovan. Men jag söker just efter enkelheten, och inte behöva hoppa runt bland en massa olika appar, hemsidor osv. I en perfekt värld så tänker jag en mängd GPX filer samlat för en massa olika regioner, och sen en given plattform där man laddar in dom i nån app, cykeldator eller nåt, och sen kan routa efter dom. Skulle gärna slippa att liksom sätta ihop en egen tur, hade varit kul att routa en tur som någon redan provat liksom.

Lingon

Aktiv medlem
Tack för en massa goda idéer.

Jag hittade nu t.ex. en sida med en massa GPX filer för just Bjärehalvön.

Vad är bäst plattform för att ladda GPX filer?

Och finns det någon bra hemsida med många GPX filer samlat?

Jag har ju fått en massa bra förslag ovan. Men jag söker just efter enkelheten, och inte behöva hoppa runt bland en massa olika appar, hemsidor osv. I en perfekt värld så tänker jag en mängd GPX filer samlat för en massa olika regioner, och sen en given plattform där man laddar in dom i nån app, cykeldator eller nåt, och sen kan routa efter dom. Skulle gärna slippa att liksom sätta ihop en egen tur, hade varit kul att routa en tur som någon redan provat liksom.
Som sagt Strava.
Det är bara att knappa in var du vill starta och hur långt du vill cykla, så får du förslag på rutter.
Screenshot_20200403-090016.png

grondahl

Aktiv medlem
Jag skulle säga att Komoot och RideWithGps verkar vara de bästa apparna för cykelnavigering inkl ruttskapande för lvg/grus/touring, de har också stöd för turn-by-turn-navigering och delning/nedladdning av rutter.

kais01

Aktiv medlem
för navigering på landsväg och kända cykelvägar kan hammerhead karoo vara värd att överväga. slippa dra ur mobilbatteriet på några timmar.

den funkar bra standalone även ute på vägen, och är buslätt att lägga upp en rutt på med hjälp av pins som man droppar på intressanta platser.

och får inte fnatt om du tar en spontan omväg utan beräknar om; precis som en vettig navi till bilar.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Routefunktionen i Strava är ny och tittar på heatmaps. Har lekt lite med den för löprundor hemma och den föreslår rimliga rundor.

Finns det mycket stigar inlagt på Trailforks är det ett bra alternativ för MTB, då kan man markera de man vill köra och bygga en GPX att följa. Användargränssnittet lämnar dock en hel del att önska tycker jag, får alltid lära mig på nytt varje gång jag ska göra det.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag använder mest stravas heatmap och sen strava routes, ofta i samband med segment explore. Kollar av resultatlistan och spanar in 5-6 rundor av de som kört segmentet för att hitta populära turer.

Trailfork tycker jag är sådär, i skåne är det i alla fall meningslöst ändå.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Det är bara att köra och att försöka komma ihåg var du har varit. GPS är bara avtrubbande för ditt minne.
Hem kommer du oftast även om du tar rundan förbi akuten.

BJS

Aktiv medlem
Det är bara att köra och att försöka komma ihåg var du har varit. GPS är bara avtrubbande för ditt minne.
Hem kommer du oftast även om du tar rundan förbi akuten.

Delvis håller jag med. Och att cykla i skåne är ju enkelt då man nästan kan cykla rent på vädersträck - det finns ju banne mig vägar överallt nästan så cykla en halv vattenflaska västerut, sedan norrut och när det är dax för flaskbyte sikta in sig på öst-sydöst och möjligen ta hjälp av gps på slutet om man inte hittar eller har dåligt lokalsinne. Ett kul sätt att hitta nya vägar.

Hej
Utöver ovanstående tips, kolla även in Gravel Bike Skåne och Gravel Bike Sverige på Facebook. Där hittar du tips på rutter och kan be om tips. Kolla även in grvl.se De samlar på fina grusturer, dock inte så många i Skåne ännu.
Personligen kör jag Strava och Komoot för att spara rutter. Båda synkroniserar med min Element Bolt cykeldator. Komoot beräknar procentuell fördelning mellan grus, stig, asfalt etc.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Några lekkamrater sa att de bara körde några timmar för att köra tillbaka samma väg åt motsatt håll. De hade lite svårt med lokalsinnet.

Putteman

Aktiv medlem
Jag använder mest stravas heatmap och sen strava routes, ofta i samband med segment explore. Kollar av resultatlistan och spanar in 5-6 rundor av de som kört segmentet för att hitta populära turer.

Trailfork tycker jag är sådär, i skåne är det i alla fall meningslöst ändå.

Den där Strava Segment Explore funktionen verkar vara perfekt, precis vad jag söker för lvg.
Hur kör du Strava då? Telefon på styret? Tycker det känns lite olustigt att ha telefonen där den dagen man klotar, plus att man lär behöva även powerbank?

Jag beställde precis en Garmin Edge Explore cykeldator, och där finns ju också funktioner för att autogenerera förslag på rutter, precis som t.ex. Garmin 830, 1030 osv. Nån som vet hur den funktionen är jämfört med Stravas?

För övrigt dagens inköpstips, Garmin Edge Explore på Bikester för 2085:-. Jäkligt mycket funktion för i sammanhanget resonabla pengar.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Den där Strava Segment Explore funktionen verkar vara perfekt, precis vad jag söker för lvg.
Hur kör du Strava då?
Man kan exportera rutten från Strava och lägga in på din Garmin t ex, lägg bara gpx-filen i \Garmin\New Files\ så har du den där

Jag beställde precis en Garmin Edge Explore cykeldator, och där finns ju också funktioner för att autogenerera förslag på rutter, precis som t.ex. Garmin 830, 1030 osv. Nån som vet hur den funktionen är jämfört med Stravas?
Inte provat Stravas så mycket men har lekt en del med Garmins rutt-funktion (i min Edge 1000 då). Den fungerar rätt bra. Ställ in önskad längd så föreslår den tre olika rundor. Plocka den som verkar bäst. Den lägger ofta in någon sevärdhet också tycker jag. Har fått många bra rundor mha den finessen.

Jon

Aktiv medlem
Landsvägscykling på Bjärehalvön e lätt.
Cykla upp på Hallandsåsen, blir det slätt-vänd om, kommer det en motorväg-vänd om, kommer det hav-vänd om.
Nästan alla vägar väster om E6 är asfalterade, undvik de största som inte e roliga att cykla på, de mindre är oftast bilfria och ligger riktigt tätt. Det finns massor med vägar på Hallandsåsen öster om E6 också, där är en del grus iofs. Som någon skrev finns det flera fina rundor på turistbyråns hemsida Bastad.com
Finns massor av fin MTB också, tyvärr inte mycket som är markerat (än). Skåneleden funkar bra, kan vara en del asfalt och grus förstås. Slingorna uppe vid Hålehall ovanför Förslöv och Axelstorpsrundan från Båstad e också bra. Finns en Mtb-slinga på Hökafältet i Mellbystrand(Laholm) som Bukten MTB byggt (sök på FB).

Raggamuffin

Aktiv medlem
Hur kör du Strava då? Telefon på styret? Tycker det känns lite olustigt att ha telefonen där den dagen man klotar, plus att man lär behöva även powerbank?

För övrigt dagens inköpstips, Garmin Edge Explore på Bikester för 2085:-. Jäkligt mycket funktion för i sammanhanget resonabla pengar.

Precis som Sambal kör jag filen till mina Garmin.

Putteman

Aktiv medlem
Man kan exportera rutten från Strava och lägga in på din Garmin t ex, lägg bara gpx-filen i \Garmin\New Files\ så har du den där

Inte provat Stravas så mycket men har lekt en del med Garmins rutt-funktion (i min Edge 1000 då). Den fungerar rätt bra. Ställ in önskad längd så föreslår den tre olika rundor. Plocka den som verkar bäst. Den lägger ofta in någon sevärdhet också tycker jag. Har fått många bra rundor mha den finessen.
Nu har jag hunnit prova min Explore någon runda. Testade att låta Garmin föreslå en lvg runda, och den blev kanon.

Jag försöker lära mig alla funktioner och möjligheter, och skulle testa att ladda in en GPX fil på något vis, men lyckades inte. Vilken väg brukar ni ta?

Gör man normalt det via Garmin Connect hemsidan? Eller går ni via Strava och sen skickar till Garmin Connect? Jag har testat bägge, men dom köper inte den GPX filen iaf. Den jag har försökt med är "Bokskog på Hallandsåsen" från denna sidan.

Får meddelande att filen saknar tidsangivelser, men jag vill ju liksom bara ha rundan. Finns det någon lösning på det?

Jag vill ha enkelheten, och både Garmin funktionen och Strava funktionen för att generera förslag på rundor verkar vara kanon. Men fortfarande ingen som har koll på någon databas för att hitta färdiga användbara GPX filer på olika platser? Tänker typ som länken till Bjäre jag lade in ovan, där man kan läsa lite om karaktären på rundan, och sen se vilken man vill använda.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Nu har jag hunnit prova min Explore någon runda. Testade att låta Garmin föreslå en lvg runda, och den blev kanon.

Jag försöker lära mig alla funktioner och möjligheter, och skulle testa att ladda in en GPX fil på något vis, men lyckades inte. Vilken väg brukar ni ta?

Gör man normalt det via Garmin Connect hemsidan? Eller går ni via Strava och sen skickar till Garmin Connect? Jag har testat bägge, men dom köper inte den GPX filen iaf. Den jag har försökt med är "Bokskog på Hallandsåsen" från denna sidan.

Får meddelande att filen saknar tidsangivelser, men jag vill ju liksom bara ha rundan. Finns det någon lösning på det?

Jag vill ha enkelheten, och både Garmin funktionen och Strava funktionen för att generera förslag på rundor verkar vara kanon. Men fortfarande ingen som har koll på någon databas för att hitta färdiga användbara GPX filer på olika platser? Tänker typ som länken till Bjäre jag lade in ovan, där man kan läsa lite om karaktären på rundan, och sen se vilken man vill använda.
kul att det funkade bra med ruttfunktionen!

Jag brukar normalt lägga över GPX'en manuellt som jag skrev ovan. Eftersom man ändå ska ladda den så kan man lika gärna ladda via datorn och då kan man passa på att slänga över nån rutt.

Annars finns det, om du använder Strava. En Garmin-app från Strava för att hämta rutterna. Men just det, det fungerar ju bara om rutten redan funkar i Strava. Bråkar den kan du testa denna:

Annars brukar Garminen acceptera det mesta rakt av bara :)

SIE

Aktiv medlem
Bumpar tråden då stigcykeln verkar få stå parkerad i några månader till pga skaderehab, så då gör man lemonad av citronerna och passar på att bli roadie. Jag har redan införskaffat smala (38mm) däck till grushojen samt kombipedaler så jag är i det stora hela redan där.

Men jag undrar några saker avseende navigering.

1: Jag tycker inte jag hittar några turn-by-turn-navigeringsappar (iOS) som inte kräver abonnemang. Abonnemang har jag så det räcker, finns det några köp-appar som funkar bra eller är det bara att bita ihop och köpa en Garmin (830 verkar prisvärd)?

2: Nej till kreativitet och ja till enkelhet: var hittar jag bra gpx-rutter att enkelt slanga ner till min enhet, vilken det nu blir? Är det Strava routes som gäller? Måste jag skaffa Strava premium så försvinner iofs fråga 1 då jag inbillar mig att Strava stöder turn-by-turn-navigation om man har betalvarianten.. eller?

/Lycra-SIE

SIE

Aktiv medlem
Svarar mig själv: jag är ju redan djupt inne i Garmin-ekosystemet (med alla dess brister) och inser nu att de har en herrans massa sökbara rundor på Garmin Connect.

Så blir det att köpa sig ännu en pryl då..

Fredrik Å

Aktiv medlem
Svarar mig själv: jag är ju redan djupt inne i Garmin-ekosystemet (med alla dess brister) och inser nu att de har en herrans massa sökbara rundor på Garmin Connect.

Så blir det att köpa sig ännu en pryl då..
Om det primära är kartor och navigation är stor skärm bra att ha.
Kolla om någon har kvar 1030 plus i lager till ett bra pris.

HåkanC

Aktiv medlem

SIE

Aktiv medlem
+1

Den äldre 1030 har väl lika stor skärm?
Här säljs det en med pulsband
Jag cyklar ju MTB när jag inte är skadad (därav skadan), läste att Trailforks-integrationen är ”native” på Edge 830 och nyare enheter, i motsats till t ex 1030 som kör det som en IQ-app. Någon som har erfarenhet av skillnaderna? Är rätt glad i Trailforks när jag är ute på stigarna, hade varit rätt gött att slippa plocka upp luren när man kör mindre bekanta områden.

MotoVeloce

Aktiv medlem
Ett tips som jag alltid brukar ge när man letar nya rundor, är att surfa in på https://gpx.studio/ och lägga på Strava overlayet Ride. Då ser man var Strava folk har cyklat föregående kalender månad (dock lite osäker på om de inte ändrat tidsintervallet sen en tid tillbaka?).
Vill man ha riktigt stökig stig så kan man lägga på ett Run lager också. Går även att lägga in vandringsleder m.m. och numera en svensk topografi som motsvarar Gröna kartan så man ser alla småvägar och stigar med.

Sen skapar man sin egen rutt utifrån det man tycker ser intressant ut och exporterar till valfri GPX app/device.

Senast ändrad:

DanielS

Aktiv medlem
Jag cyklar ju MTB när jag inte är skadad (därav skadan), läste att Trailforks-integrationen är ”native” på Edge 830 och nyare enheter, i motsats till t ex 1030 som kör det som en IQ-app. Någon som har erfarenhet av skillnaderna? Är rätt glad i Trailforks när jag är ute på stigarna, hade varit rätt gött att slippa plocka upp luren när man kör mindre bekanta områden.
Jag har en 530 som har mindre skärm än 1030 (samma skärm som 830 men utan pek-funktion). Jag tycker det är rätt svårt att följa trailforks-stigar på enheten. När det blir en stig-korsning som inte är med på trailforks eller en korsning mitt i en sväng är det svårt att hänga med, och då cyklar jag oftast på Lovön som inte har samma gytter av stigar som mera stadsnära områden.

Osäker på om det är skärmstorleken eller GPS-noggrannheten som brister, kanske en 1040 som har förbättrat båda skulle behövas för att jag skulle vara nöjd...

SIE

Aktiv medlem
Jag har en 530 som har mindre skärm än 1030 (samma skärm som 830 men utan pek-funktion). Jag tycker det är rätt svårt att följa trailforks-stigar på enheten. När det blir en stig-korsning som inte är med på trailforks eller en korsning mitt i en sväng är det svårt att hänga med, och då cyklar jag oftast på Lovön som inte har samma gytter av stigar som mera stadsnära områden.

Osäker på om det är skärmstorleken eller GPS-noggrannheten som brister, kanske en 1040 som har förbättrat båda skulle behövas för att jag skulle vara nöjd...
Hmm. Explore 2 har ju lite större skärm, klurar på om det kan vara något ist för 830. Förmodligen kommer jag få spel på äldre/segare interface, om det nu är ngt som t ex ”gamla” 1030 utan plus dras med.

DanielS

Aktiv medlem
Hmm. Explore 2 har ju lite större skärm, klurar på om det kan vara något ist för 830. Förmodligen kommer jag få spel på äldre/segare interface, om det nu är ngt som t ex ”gamla” 1030 utan plus dras med.
Det jag skulle sakna på Explore 2 är multiband GPS och stöd för structured workouts.

Multiband GPS verkar kunna förbättra navigeringen i skogen men för att få det så måste man upp på en av de nyare enheterna, tex edge 1040.

Structured workouts har man på de flesta icke explore-enheter.

SIE

Aktiv medlem
Det jag skulle sakna på Explore 2 är multiband GPS och stöd för structured workouts.

Multiband GPS verkar kunna förbättra navigeringen i skogen men för att få det så måste man upp på en av de nyare enheterna, tex edge 1040.

Structured workouts har man på de flesta icke explore-enheter.
Är Structured Workouts något att ha om man saknar effektmätare?

HåkanC

Aktiv medlem

Det är väl endast Edge 1040, av edgemodellerna, som har multiband-GPS?

DanielS

Aktiv medlem
Det är väl endast Edge 1040, av edgemodellerna, som har multiband-GPS?
Ja det tror jag stämmer.

Är Structured Workouts något att ha om man saknar effektmätare?
Ja om man vill kunna lägga in några mer avancerat är raka intervaller (jag hittar inte i manualen om det ens går att lägga in raka intervaller på explore 2). Man kan ju styra intensitet på puls eller upplevd ansträngning, måste ju inte vara effekt bara för att man cyklar.

Men å andra sidan, personligen blir det inte många uppstyrda intervallpass utomhus, de som blir av brukar inte styras på tid utan mer på "uppför backen" eller till "nästa korsning" osv.

Senast ändrad:

SIE

Aktiv medlem
Ja det tror jag stämmer.

Ja om man vill kunna lägga in några mer avancerat är raka intervaller (jag hittar inte i manualen om det ens går att lägga in raka intervaller på explore 2). Man kan ju styra intensitet på puls eller upplevd ansträngning, måste ju inte vara effekt bara för att man cyklar.

Men å andra sidan, personligen blir det inte många uppstyrda intervallpass utomhus, de som blir av brukar inte styras på tid utan mer på "uppför backen" eller till "nästa korsning" osv.
Men vafan, det är ju omöjligt att välja just nu.

830 verkar smidig men känns knepig/liten i skogen när man inte hittar (där jag hittar behöver jag ingen GPS).

Explore 2 verkar vara lagom stor, men då jag har fastnat för intervallpass i Zwift under hösten så finns risk att Structured Workouts är något jag kommer vilja ha när det väl blir civiliserat väder, även om jag aldrig ägnat mig åt sådant utomhus innan.

1030 plus/1040 tycker jag verkar för jävla stora/klumpiga, å andra sidan har de alla funktioner.

HåkanC

Aktiv medlem
1030 plus/1040 tycker jag verkar för jävla stora/klumpiga, å andra sidan har de alla funktioner.
Det är svårt att kombinera en stor skärm och ändå få en liten apparat, är det ett krav kanske du får fixa ngt eget specialbygge på en Samsung Flip, eller åtminstone en sådan skärm
Samsung-Galaxy-Z-Flip-4-Recension-vik-1080.jpg

Men med Edge GPSerna monterade på ett "Out-Front"-fäste tycker åtminstone jag att de inte ser så stora ut
ce9b9a322fb24edf89d49b342dc5b4a5.jpg

Men då sitter den å andra sidan mer utsatt, särskilt på en MTB. Hur ofta vurpar du?

SIE

Aktiv medlem
Det är svårt att kombinera en stor skärm och ändå få en liten apparat, är det ett krav kanske du får fixa ngt eget specialbygge på en Samsung Flip, eller åtminstone en sådan skärm
Samsung-Galaxy-Z-Flip-4-Recension-vik-1080.jpg

Men med Edge GPSerna monterade på ett "Out-Front"-fäste tycker åtminstone jag att de inte ser så stora ut
ce9b9a322fb24edf89d49b342dc5b4a5.jpg

Men då sitter den å andra sidan mer utsatt, särskilt på en MTB. Hur ofta vurpar du?
På MTB vurpar jag förvisso ibland, men då kan man ju ha enheten på stem cap eller längst fram på toppröret så är den iaf lite mindre utsatt. Och pajar något så pajar det, det är väl snarare min kropp jag är bekymrad över i sådana lägen.

Explore 2 med Structured Workouts hade jag nog köpt på momangen. Kanske kommer Garmin på bättre tankar och fixar det via FW-update medans jag velar? Med tanke på dagens snöfall och annalkande slask här i Göteborg så får grushojen ändå stå på trainern ett tag till känner jag..

Topp