Hur jag föll för Revel Ranger

nr83

Medlem
Hur jag föll för Revel Ranger
-”Håll i er, detta blev en uppsats”
I över 20 år har jag varit övertygad om att less is more när det kommer till cykling. Därför har jag envisats med helstela stålramar med så få växlar som möjligt vart jag än cyklat (undantaget bikeparken iofs).
Steel is real och allt detdär. Och det fortsätter jag nog skandera trotts att jag, förhoppningsvis, snart blir med en heldämpad kolfiberhojj.
Det är väl egentligen frugans fel efter som hon, till skillnad från mig, ledsnade på alla stela skogstraktorer jag byggde till henne. Hon köpte sig en stumpjumper och blev frälst.
Visst, jag paddlade omkring med stumpjumpern några gånger och kunde uppskatta utförslöporna men där emellan var det bara transport och jag kände mig långsam. Jag saknade accelerationen och klättringsförmågan en odämpad MTB erbjuder.
Utförs var ju heldämpat snäppet roligare men vägde det då upp?
Tankarna malde i bakhuvudet, sen började Pinkbike rulla ut sin 2020 XC/DC följetong. Svaret på alla mina bryderier EPIC EVO! Jag ringde runt till alla handlare och det som fanns tillgängligt var en ”vit” (specialized butiken i GBG kallade den rosa) i storlek medium. Inte för att det är nå fel med d men jag var inte helt såld på kulören. Sen tittade jag typ 5ggr till på videoserien från Pinkbike och började gräva djupare i var och en av modellerna. Jag kom över ett reportage där en av Revels ingenjörer nördade ner sig fullständigt i det så kallade CBF-länkaget. Är man ingenjör till yrket så känner man igen det där lätt upphetsade tonfallet och glittret i ögonen någon får när man har kommit på en lösning som gör att alla bitar bara faller på plats.
Det var avgörandet.
Skit i att den är lite tyngre, skit i att jag troligtvis får vänta tills att det börjar snöa innan jag får den.

Jag hade tidigare pratat med Jonatan på Trailstore om Spuren men kände att den tummade lite väl mycket på klättringsförmågan. Men Jonatan följde upp och frågade om jag inte var sugen på en Rascal. Nej, men en Ranger kanske gick att ordna? Och visst, det gjorde det.
Jonatan satt uppe till midnatt i fredags för att lägga till den i sortimentet på hemsidan och jag tryckte på köp.

Antiklimax.

Hjärnan har snurrat med cyklar i en månad och nu, tomt.
Bara å vänta. En månad.
Antar att det är därför jag skriver av mig.

Så medans jag väntar kanske jag kan få höra om någon har cyklat med den patenterade CBF upphängningen, är den så revolutionerande som jag fantiserar om?
Please, let me down gently ;-)
/Magnus
CAA744AB-B127-401C-A80A-2C16DD4884E4.jpeg
 
Senast ändrad:

Westman

Aktiv medlem
Hur jag föll för Revel Ranger
Canfield som ligger bakom CBF är ju ett märke med sjuk cred och anor. Förutom bra engineering. Var själv dreglande spekulant på en Riot förut. Men sedan blev brorsorna osams och ingenjörsbrorsan startade Revel. (Nu har dom återstartat Canfield).

Rascal placerade jag topp 3 när jag traverserade marknaden förra året (https://happyride.se/forum/threads/...rre-berg-del-5-intryck-och-recension.3564457/) men jag har lite problem med storlekarna. En kompis köpte en Rascal i år och är toppnöjd. Trampeffektivt som tusan det länkaget. Hans är för liten för mig men jag kan känna trampsvaret.

Jag tror Ranger är kanon. Downcountry är kul och Ranger ser väldigt balanserad ut. Och snygg.

En månads väntetid är väl inget, den som väntar på något gott..
 

Crocko

Aktiv medlem
Hur jag föll för Revel Ranger
-”Håll i er, detta blev en uppsats”
I över 20 år har jag varit övertygad om att less is more när det kommer till cykling. Därför har jag envisats med helstela stålramar med så få växlar som möjligt vart jag än cyklat (undantaget bikeparken iofs).
Steel is real och allt detdär. Och det fortsätter jag nog skandera trotts att jag, förhoppningsvis, snart blir med en heldämpad kolfiberhojj.
Det är väl egentligen frugans fel efter som hon, till skillnad från mig, ledsnade på alla stela skogstraktorer jag byggde till henne. Hon köpte sig en stumpjumper och blev frälst.
Visst, jag paddlade omkring med stumpjumpern några gånger och kunde uppskatta utförslöporna men där emellan var det bara transport och jag kände mig långsam. Jag saknade accelerationen och klättringsförmågan en odämpad MTB erbjuder.
Utförs var ju heldämpat snäppet roligare men vägde det då upp?
Tankarna malde i bakhuvudet, sen började Pinkbike rulla ut sin 2020 XC/DC följetong. Svaret på alla mina bryderier EPIC EVO! Jag ringde runt till alla handlare och det som fanns tillgängligt var en ”vit” (specialized butiken i GBG kallade den rosa) i storlek medium. Inte för att det är nå fel med d men jag var inte helt såld på kulören. Sen tittade jag typ 5ggr till på videoserien från Pinkbike och började gräva djupare i var och en av modellerna. Jag kom över ett reportage där en av Revels ingenjörer nördade ner sig fullständigt i det så kallade CBF-länkaget. Är man ingenjör till yrket så känner man igen det där lätt upphetsade tonfallet och glittret i ögonen någon får när man har kommit på en lösning som gör att alla bitar bara faller på plats.
Det var avgörandet.
Skit i att den är lite tyngre, skit i att jag troligtvis får vänta tills att det börjar snöa innan jag får den.

Jag hade tidigare pratat med Jonatan på Trailstore om Spuren men kände att den tummade lite väl mycket på klättringsförmågan. Men Jonatan följde upp och frågade om jag inte var sugen på en Rascal. Nej, men en Ranger kanske gick att ordna? Och visst, det gjorde det.
Jonatan satt uppe till midnatt i fredags för att lägga till den i sortimentet på hemsidan och jag tryckte på köp.

Antiklimax.

Hjärnan har snurrat med cyklar i en månad och nu, tomt.
Bara å vänta. En månad.
Antar att det är därför jag skriver av mig.

Så medans jag väntar kanske jag kan få höra om någon har cyklat med den patenterade CBF upphängningen, är den så revolutionerande som jag fantiserar om?
Please, let me down gently ;-)
/Magnus
Visa bilaga 438163
Hej

Du kommer säkert bli supernöjd, om du vill få lite förhandsinformation kan du kanske stäcka ut en hand till Daniel på nicket kortatjocka som rullar på min gamla Rascal som han köpte av mig innan sommaren.
Jag detta var ju min fösta FS på 10år borta från skogen så min förmåga att fullt ut göra den rättvisa kan nog ifrågasättas men den säsongen som jag hade cykeln tyckte jag väldigt bra om den och den upplevdes trampeffektiv eftersom den lyckades ta mig fram i skogen utan att jag direkt bidrog med allt för mycket själv.

Jag tar dock din resa i motsatt riktning och bygger en Shan no5 som ersättare för Rascal, men det har helt andra anledningar hade livet sett annorlunda ut så hade jag glatt behållt den som tanken var från början, tror inte det fanns någon annan som hade en samtidigt, jag beställde väldigt tidigt och byggde min förra hösten.
 

nr83

Medlem
Hur jag föll för Revel Ranger
Hehe ja det finns ju mycket att nöta på där. Hur många segment finns det på den sträckan nu?
Holabandola
Uppola
Bandolahola loopen
Uppnholarev
Loopen till holabandola
Helahola
Holabandola från utsikten

Vi får väl ut å nöta lite tillsammans nåndag snart. Ska bara läka gårdagens face plant på area 51 lite ;)
BA9A7DC6-38DE-4063-A1F5-33E43CC66C6D.jpeg
 

nr83

Medlem
Hur jag föll för Revel Ranger
Canfield som ligger bakom CBF är ju ett märke med sjuk cred och anor. Förutom bra engineering. Var själv dreglande spekulant på en Riot förut. Men sedan blev brorsorna osams och ingenjörsbrorsan startade Revel. (Nu har dom återstartat Canfield).

Rascal placerade jag topp 3 när jag traverserade marknaden förra året (https://happyride.se/forum/threads/...rre-berg-del-5-intryck-och-recension.3564457/) men jag har lite problem med storlekarna. En kompis köpte en Rascal i år och är toppnöjd. Trampeffektivt som tusan det länkaget. Hans är för liten för mig men jag kan känna trampsvaret.

Jag tror Ranger är kanon. Downcountry är kul och Ranger ser väldigt balanserad ut. Och snygg.

En månads väntetid är väl inget, den som väntar på något gott..
Ja, om man läser på amerikanska forum så verkar Canfield-hojjarna omtalas med stor vördnad. Får se vad de kommer upp med härnäst, mer inriktat mot utförsåkning vad jag förstår.

Gillar oxå looken på Rvels cyklar, hoppas bara den inte blir allt för försenad nu. Har haft lite direktkontakt med deras säljare och tydligen var det Rock Shox som var flaskhalsen nu. Så sjukt många nya downcountry modeller som kör SID Ultimate dämparna nu.
Kunde snabba på leveransen om jag uppgraderade till FOX 34 med kashima, men det adderar minst 5000:- på priset och jag är tveksam att resultatet på dämningen motsvarar den prisökningen.
 

nr83

Medlem
Hur jag föll för Revel Ranger
Hej

Du kommer säkert bli supernöjd, om du vill få lite förhandsinformation kan du kanske stäcka ut en hand till Daniel på nicket kortatjocka som rullar på min gamla Rascal som han köpte av mig innan sommaren.
Jag detta var ju min fösta FS på 10år borta från skogen så min förmåga att fullt ut göra den rättvisa kan nog ifrågasättas men den säsongen som jag hade cykeln tyckte jag väldigt bra om den och den upplevdes trampeffektiv eftersom den lyckades ta mig fram i skogen utan att jag direkt bidrog med allt för mycket själv.

Jag tar dock din resa i motsatt riktning och bygger en Shan no5 som ersättare för Rascal, men det har helt andra anledningar hade livet sett annorlunda ut så hade jag glatt behållt den som tanken var från början, tror inte det fanns någon annan som hade en samtidigt, jag beställde väldigt tidigt och byggde min förra hösten.
Shan no5 såg ju väldigt intressant ut, kul att nån bygger fulldämpade cyklar med modern geometri i stål!
 

Crocko

Aktiv medlem
Hur jag föll för Revel Ranger
Ja, om man läser på amerikanska forum så verkar Canfield-hojjarna omtalas med stor vördnad. Får se vad de kommer upp med härnäst, mer inriktat mot utförsåkning vad jag förstår.

Gillar oxå looken på Rvels cyklar, hoppas bara den inte blir allt för försenad nu. Har haft lite direktkontakt med deras säljare och tydligen var det Rock Shox som var flaskhalsen nu. Så sjukt många nya downcountry modeller som kör SID Ultimate dämparna nu.
Kunde snabba på leveransen om jag uppgraderade till FOX 34 med kashima, men det adderar minst 5000:- på priset och jag är tveksam att resultatet på dämningen motsvarar den prisökningen.
När jag beställde var det väldigt mycket som var nytt hos dem, så jag började mail i mars, beställde i April och fick leverans i slutet av Juni, men när de väl fick in ramen från fabrik så gick det fort och de var snälla och anpassade värdet till en nivå så att tullen inte skinnade en totalt.

Hade en bra dialog med Greg Herrman som är logostikchef och måste säga att för att vara en startup så fungerade allt väldigt bra, men det är ju inte det första cykelmärket de där herrarna startat så lite har de väl lärt sig.

Mina bestående intryck är nog, en suverän passform, snygga integrerade dragningar som medger en väldigt clean cockpit och en bra finish på lack mixen mellan matt och blank lack ger bra effekter och känns genomtänkt ur slitagesynpunkt. På det hela taget en bra cykel som jag absolut skulle kunna tänka mig att äga igen. Men nu skall jag ju testa om stål kan vara grejen och ser verkligen fram emot lite trevliga prylar som snart kommer till min brevlåda.

Här är byggtråden när det begav sig om du lyckas missa den:

 

Caretta

Medlem
Hur jag föll för Revel Ranger
Hehe ja det finns ju mycket att nöta på där. Hur många segment finns det på den sträckan nu?
Holabandola
Uppola
Bandolahola loopen
Uppnholarev
Loopen till holabandola
Helahola
Holabandola från utsikten

Vi får väl ut å nöta lite tillsammans nåndag snart. Ska bara läka gårdagens face plant på area 51 lite ;)
Visa bilaga 439952
Har i så bra koll på stigarna där, men vi får väl köra lite snart
 

nr83

Medlem
Hur jag föll för Revel Ranger
Fick den i onsdags faktiskt! Tidigare än jag tillochmed hade kunnat hoppas på. Jonatan på Trailstore satte ihop den på 0-tid och jag spenderade ons eftermiddag i skogen :D när jag få lite mer tid över och har tagit den på några fler vändor så skall jag skriva ett utförligare intryck. Men första intrycket är att den klättrar sjukt bra och jag tar mig upp för vissa krux tillochmed bättre än på min gamla hardtail 29er. Utförs går det oxå undan och man har svårt att tro att den bara har 120mm slag. Saknar dock den endel av den rappa accelerationen på plattare terräng man har på en HT. Men jag har en del att testa med lufttryck i dämpare och så vidare innan jag kan säga mig veta säkert...
Sjukt nöjd med färgvalet iaf, superbra finish oxå!
EA9727C4-706C-4A1A-8BED-28D2BC94CCFE.jpeg
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer