Hur justera bromsok/caliper så att den sitter rätt men också snyggt?

Så jag har ett bromsok som hamnar väldigt långt ut från skivan på grund av att jag använt spacers så att hjulet är linjerat i mitten på ett bra och funktionellt sätt.

Men när jag körde på spacers på axeln så att hjulet rätades upp fint så hamnade bromsoket väldigt långt från skivan.

Min första lösning var att använda skivor från Biltema som är i översta bilden här. Men jag tycker det blev fult och ser oproffsigt ut. Så jag undrar hur riktiga cykelmekaniker och meckare löser det här?

Vad för typ av spacers kan jag sätta antingen så att skivan(finns sådana spacers?) kommer ut närmare bromsoker/calipern. Eller andra typer av spacers som gör att bromskoket/calipers kommer inåt närmare skivan?

Är även en liten video här som förhoppningsvis kan illustrera vad jag menar.

Bilagor

• skivor.png
    skivor.png
    156.4 KB · Besök: 66
  • Skärmavbild 2022-12-03 kl. 17.20.41.png
    Skärmavbild 2022-12-03 kl. 17.20.41.png
    170.1 KB · Besök: 66
  • Skärmavbild 2022-12-03 kl. 17.20.19.png
    Skärmavbild 2022-12-03 kl. 17.20.19.png
    71.5 KB · Besök: 66

Raemoe

Aktiv medlem
Låter som att du försöker släta över ett riktigt fulmek med ett annat fulmek... Varför har du behov att centrera hjulet med spacers, kör du typ 135mm hub i 142mm ram eller vad?

weldion

Aktiv medlem
Håller med funderingarna som @Raemoe har, att du har ett för smalt nav för ramen.
I sådana fall så skall du byta nav eller mer troligt skaffa ett nytt hjul med rätt nav för ramen.
Ta gärna några bilder i bättre ljusförhållande, så kan du säkerligen få det bekräftat.

Det är ett elhjul med bakhjulsmotor jag satt på en fatbike. Så det gamla bakhjulet är utbytt. Hjulet centreras når jag kör med de spacers som kom med kitet. Vet inte riktigt varför det inte vill lägga sig totalt rakt på ramen från början. Men det gör det när jag använder ett par spacers där på själva axeln. Men då hamnar istället sivan långt från bromsen. Möjligt skivan är längre från ramen generellt också, jämfört med det gamla hjulet. Fungerade med dom där skivorna. Men hade varit fint att göra det lite snyggare.

ething

Aktiv medlem
På MC-sidan är det normala att man svarvar en spacer som flyttar bromsskivan motsvarande i sidled så att oket kan sitta där det borde.

På MC-sidan är det normala att man svarvar en spacer som flyttar bromsskivan motsvarande i sidled så att oket kan sitta där det borde.
Ofan. Det var något sånt jag tänkte borde kunna finnas men ingen koll på vad det heter eller var jag hittar något liknande. Men det hade nog blivit snyggast

jolov

Aktiv medlem
Senast ändrad:

Velocipeden

Aktiv medlem
Jag har bara sett en och den har jag tyvärr slipat ner, men det finns tjockare IS>PM adaptrar (den delen oket är skruvat i) det gör någon millimeters skillnad.

kais01

Aktiv medlem
om det inte blir problem på drivsidan kan man ju via ekrarna istället välja att flytta fälgen i sidled...

Topp