HejBehöver klotsarna komma närmare fälgen spänn vajern, såklart omvänt om det behövs större mellanrum.
Sidledsjustering , släpp insexskruven på bromsens baksida centrera , dra åt .
Lycka till
Hej
Det är sidledsjusteringen jag syftar på. Samma avstånd från fälgkanten på båda klossarna. Är det den lilla insexskruven du menar som sitter snett till höger?
Skruven ”på baksidan” håller hela bromsen, den kan du lossa och vrida hela paketet så att säga. Den lilla skruven uppe till höger i bild (ovanför ”Ultegra”) finjusterar centreringen. Så är det bara lite som skiljer går det att justera på den.Skruven du refererar till är det den som sitter bakom bromsen i bakgaffeln s a s? Det är inte den lilla skruven som jag syftade på och som syns på bilden?
Ok. Det ser bra ut. Båda klossarna berör fälgen samtidigt. Det blev bra till slut. En fråga till bara. Finns det bromsklossar som nyper lite bättre än de jag har nu? Tycker att det är lite dålig bromsverkan men det kanske är så på fälgbromsar? Klossarna ser enligt mig rätt bra ut.Typ är kalliperbroms centrerings skruven sitter på bilden bakom text Shimano ULTEGRA (R) på den arm som håller vajer juster hölje.
Tryck in bromsen med bromshandtaget och se efter om båda klossarna kommer i kontakt med fälgens bromsyta samtidigt.
Se till att båda sidorna kommer i kontakt med fälgen samtidigt genom att vrida justerskruven på sidan av bromsarmen med en insexnyckel.
Detta kallas att "centrera" bromsarna.