Hur justerar man avståndet mellan bromsklossarna och däck.

simson

Aktiv medlem
Behöver klotsarna komma närmare fälgen spänn vajern, såklart omvänt om det behövs större mellanrum.
Sidledsjustering , släpp insexskruven på bromsens baksida centrera , dra åt .
Lycka till

Pfaff

Aktiv medlem
Det finns två billiga verktyg som gör justeringen enkel, En tredje hand och Taxc klämma.
AFD4F72B-CADA-4645-8719-508F8952D958.jpeg 00EDB775-CF07-473C-8DEE-9BF3076A95E5.jpeg

helgonet1

Medlem
Behöver klotsarna komma närmare fälgen spänn vajern, såklart omvänt om det behövs större mellanrum.
Sidledsjustering , släpp insexskruven på bromsens baksida centrera , dra åt .
Lycka till
Hej
Det är sidledsjusteringen jag syftar på. Samma avstånd från fälgkanten på båda klossarna. Är det den lilla insexskruven du menar som sitter snett till höger?

Berk

Aktiv medlem
Hej
Det är sidledsjusteringen jag syftar på. Samma avstånd från fälgkanten på båda klossarna. Är det den lilla insexskruven du menar som sitter snett till höger?

Man brukar kunna vrida bromsen utan att lossna skruven. Men obs att klossorna bor har olika avstånd till fälgen när du inte drar i bromsen för att båda armarna har olika längd. Man måste justera det så att klossarna berör fälgen precis på samma moment. Om det inte är rätt justerat ser man det enkelt för att fälgen böjer lite till höger eller vänster när du tar i hård.

helgonet1

Medlem
Skruven du refererar till är det den som sitter bakom bromsen i bakgaffeln s a s? Det är inte den lilla skruven som jag syftade på och som syns på bilden?

ooms

Aktiv medlem
Skruven du refererar till är det den som sitter bakom bromsen i bakgaffeln s a s? Det är inte den lilla skruven som jag syftade på och som syns på bilden?
Skruven ”på baksidan” håller hela bromsen, den kan du lossa och vrida hela paketet så att säga. Den lilla skruven uppe till höger i bild (ovanför ”Ultegra”) finjusterar centreringen. Så är det bara lite som skiljer går det att justera på den.

Batavus

Aktiv medlem
Kan vara klokt att kolla riktigt ordentligt att hjulet sitter ordentligt, är rakt och väl fastspänt och snurrar fritt. Annars är centreringen snart ogjord. Klossarna ska inte röra däcket, men så mycket som möjligt av fälgkanten. Det är vad du använder Pfaffs högra, blå pryl härovan till. ...I såna här lägen är tre händer oftas bättre än två, eller så får du vara beredd på litet efterjustering. (Rör inte gärna styrets reglerskruvar! 'Bara komplicerar allt.)

Trim

Aktiv medlem
Det blåa verktyget ger tå in vilket ger mjukhet i inbromsning vissa klossar kan om de monteras kloss mot fälg centrering med vid inbromsning tvär nypa vid inbromsning vilket det inte gör med 1 mm i bakant längre ut än framkant på klossarna det är ett snabb centrerar verktyg för klossar i tå in men de andra klämma avstånd sid lika de ställs med skruv på broms arm fjädra ut och nypa sidor samtidigt.

helgonet1

Medlem
Ok. tack för svar. Hjulet sitter som det ska, snurrar fritt och är rakt och fint. Tyckte bara att ena klossen låg lite närmare fälgkanten än den andra. Har skruvat på den lilla skruven och det fungerade men nu sitter den lite högre upp och jag har fått för mig att den ska sitta iskruvad/åtskruvad. Så satt den när jag köpte cykeln samma på frambromsen.

Trim

Aktiv medlem
Typ är kalliperbroms centrerings skruven sitter på bilden bakom text Shimano ULTEGRA (R) på den arm som håller vajer juster hölje.

Tryck in bromsen med bromshandtaget och se efter om båda klossarna kommer i kontakt med fälgens bromsyta samtidigt.

Se till att båda sidorna kommer i kontakt med fälgen samtidigt genom att vrida justerskruven på sidan av bromsarmen med en insexnyckel.
Detta kallas att "centrera" bromsarna.

helgonet1

Medlem
Typ är kalliperbroms centrerings skruven sitter på bilden bakom text Shimano ULTEGRA (R) på den arm som håller vajer juster hölje.

Tryck in bromsen med bromshandtaget och se efter om båda klossarna kommer i kontakt med fälgens bromsyta samtidigt.

Se till att båda sidorna kommer i kontakt med fälgen samtidigt genom att vrida justerskruven på sidan av bromsarmen med en insexnyckel.
Detta kallas att "centrera" bromsarna.
Ok. Det ser bra ut. Båda klossarna berör fälgen samtidigt. Det blev bra till slut. En fråga till bara. Finns det bromsklossar som nyper lite bättre än de jag har nu? Tycker att det är lite dålig bromsverkan men det kanske är så på fälgbromsar? Klossarna ser enligt mig rätt bra ut.

simson

Aktiv medlem
Nu har jag inte några fälgbromsar längre men kool stop kanske kan vara ett alternativ…
Mange

helgonet1

Medlem
Ok. Nyper dessa lite bättre? Passar dem till Ultegra 6600? Stod lite luddigt på bikester. Stod att de passar till aluram, vet ej vad som menas med det men jag har ju carbonram. Ursäkta frågorna men jag är lite nybörjare på detta.

Topp