Hur kapabel är en Downcountry egentligen?

mafakka

Medlem
Ja hur kapabel är den egentligen för alla som inte är proffs? Är nämligen ute efter en Transition Spur, planen är att ha den till 80% av min cykling dvs stigar Enduro light, kommer nog ha kvar min Hightower för park men klarar en ex Spur park om man är är 193/93 och bränner på bra i blå/röda leder? Fattar att den inte kommer vara helt optimal men klarar den min vikt om det är lite stökigare utan att kasta av mig vid dåliga linjeval?

glitch

Aktiv medlem
Frågan är nog snarare hur kapabel är du?
Det är 120 mm i slutändan hur du än vrider och vänder på det.
120 mm på röda leder i Järvsö kommer ge materialet och föraren mycket stryk.
Klart det går, men din Hightower (är det en LT?) är mycket bättre för ändamålet.

mafakka

Medlem
Klart det går, men din Hightower (är det en LT?) är mycket bättre för ändamålet.
Det är ju det som är frågan, är nog helt ok enligt mig själv men vill ju inte ha en totalt oförlåtande cykel som dödar en vid mindre missar om man slvar och är ofokuserad :) Kör mest i Åre, i blåa leder utnyttjar jag ca 80-85% av dämparna på min Hightower så det är ju lite borderline. Den kommer ju som sagt mest gå i stig men har inte testat en kortslagig 29" innan så har ingen egen referens.

Hightowern (ej LT) kommer nog vara kvar alt bytas mot en riktig enduro, Downcountryhojen är väl mer i parken om den andra är paj eller en polare lånar.

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Det förnuftiga svaret- köp ett par lätta hjul med snabba däck till din Hightower.

Du verkar dock köpsugen. Då hade jag i ditt ställe köpt en DC hoj och en Enduro som är biffigare än din Hightower för park / utförs.

Utnyttjar du bara 80-85% av slaget på din Hightower utför får du ta i lite mer ;-) eller så är du supersmutt. Så kan det ju också vara.

Med det sagt, min Tallboy med 140/120 funkade bra i snäll bikepark med grävda relativt släta spår. Den var riktigt kul där.
I mer naturliga leder med mycket bröt som t.exmä. Gesunda hade den varit rätt jobbig att ha och göra med.

Men jag kör inga stora hopp och är en högst medioker utförsscyklist med alldeles för stort konsekvenstänk.

Sen är det alltid svårt med referensramar. Har aldrig cyklat i Åre så kan inte uttala mig om deras blåa leder. Järvsös blåa hade jag nog kunnat tänka mig på typ en Spur men har inte testat. Tallboy hade ju rätt utförs / stökoptimerat länkage medan Spur ska vara mer XC enligt vad man läser.

mafakka

Medlem
Kliar lite i köpfingret absolut men börjar störa mig på att min Hightower knarrar och skruvar gängar. Kanske ska svälja min stolthet sluta mecka själv :D
Min Novatec nav ska bytas på garanti och ramen har gängats om (inte mitt fel men bidrar till min bitterhet intill cykeln) :).

Har precis satt på Sram AXS så kanske ska unna mig ett par lättare hjul med bra nav och lämna in den på riktig service istället så kanske köpsuget minskar... :) Farligt när man börjar leta på forum, skapar sig lätt köpbehov.

Tips på bra hjul för ca 10k? Kikar lite på Industry Nine Enduro S, Aluminium känns rätt spår om man inte går all in och köper Reserve med garanti.

glitch

Aktiv medlem
10k får du väl superfina Light bicycle hjul för.
De här ska vara superbra annars

För 10k finns rätt mycket att välja på. Beror ju på också vad dina nuvarande väger så det blir stoe nog skillnad.

Rattnalle

Aktiv medlem
Rött i Järvsö lär ju vara lugnt. Där är det ju bara Itsy Bitsy och Kristin som verkligen tuggar slaglängd. Rött i Åre eller Gesunda är en annan femma..

Men klart det blir jobbigare på en kortslagig cykel. Blir lite annan körstil.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer