Hur kitta sin AM hojpa för utförsåka.

Jerry

Aktiv medlem
Jag är nybörjare så jag rullar försiktigt igenom banorna och försöker tillämpa det som Robin & Simon lärde ut på DH-lägret.

Här är en liten lista med grejor som jag tänkte skaffa till hojjen innan det är dags för Åre. Är det något ytterligare som jag kan göra?

1. Högre tryck i dämpare fram och bak. Check!

> 1. Det var ju enkelt! :-)
SVAR: Jorå, så att det:-)

2. Kortare styrstam och raiser styre

> Kommer att göra åkningen mkt bättre med kortare styrstam och mer raise på styret.

> Prioritera punkt 2 & 6, det andra tar du efter hand om du ser att du måste.

> *kort styrstam och högt styre

> 2. Ja!

3. DH slangar & Däck (eventuellt ett par DH-hjul att byta till så man slipper skifta slangar och däck).

> Bra däck är viktigt, Maxxis är bra!

> DH däck är bra, för de håller längre har ofta anpassade mönster och om du köper stålradialtyp
> stabila nog så att du bör kunna skippa DH-slang.

> *DH-däck före DH-slang. Då kan du köra med lägre lufttryck och få bättre grepp

> 3. Har du råd med hela hjul så visst är det trevligt men knappast nödvändigt. Men det beror ju på
> vad du har i dag, med xc-smala fälgar (under 25ish mm ytterbredd) på fälgen funkar det sämre med
> breda däck. Med DH-däck bör du klara dig utan dito slangar då de är tillräckligt kraftiga i sig
> själva. Prioritera däcken! Det är tokigt mycket roligare när man kan lita på greppet. Jag har
> provat köra kompromissdäck och det är definitivt roligare med riktiga däck!

> Viktigaste är egentligen däcken, släng på ett par DH däck. För om du kör hårt med ett par större
> XC däck så är de slut efter en vecka, då är det bättre att byta däck och spara XC däcken. Andra
> hjul är lyxigt, kan vara aktuellt om dina befintliga är lätta XC hjul.

> Fjärdebrunns däckstråd http://happymtb.org/forum/read.php/1/445679/445952#msg-445952

4. Kraftigt styrlager (mitt är ett nållager som verkar vara gjort av mjukost och inte känns hundra med den flacka gaffel vinkel som är på AM-hojjen).

> fetare styrlager är iofs najs, men nållager är betydligt bättre på att ta stryk än kullagrade dito. > Kolla bara att det inte glappar innan varje tur så skall du nog klara dig.

> kör på det du har tills det inte går längre

> 4. Kör det du har tills det rasar, byt sen till ett FSA XLII som klarar det mesta trots att det
> inte är DH-fett.

5. Bash guard

> Hur ser banan ut? drar du i klingorna ?
SVAR: Nej, inte särskilt ofta.

> inte säkert att du slår i klingan speciellt mycket, gör du det så köp...

> *bashguard (styrare är overkill om du inte kör fort när det stökar och är stenigt och rotigt)

> 5. Sorterar också in under "bra men inte nödvändigt". Men det kostar å andra sidan inte
> jättemycket...

6. Kedjestyrare

> Man vill inte tappa kedjan när man står på, men om man inte tillbringar så mycket tid i luften så
> tycker jag att man kommer långt med en framväxel. Dessutom är en styrare tung och dyr så man
> kanske inte vill ha den på i skogen. Styrare brukar dessutom vara jobbiga att ta av och på, så en
> styrare hör nog hemma på en renodlad nerförshoj.

> Prioritera punkt 2 & 6, det andra tar du efter hand om du ser att du måste.

> *bashguard (styrare är overkill om du inte kör fort när det stökar och är stenigt och rotigt)

> 6. Man klarar sig väldigt långt med framväxel och tillräckligt kort kedja. Jag hade problem med
> hoppande kedja i alperna -03 men sen jag experimenterat mig fram till hur kort kedja man egentligen
> kan köra (det är kortare än man tror, förutsatt att man inte kör helt tokiga växelkombinationer) så
> har jag haft väldigt lite problem med hoppande kedja.

> Kedjestyrare har jag inte på min Bullit, kör med 22/32/bash, har inte tappat kedjan än. Men kör man
> enkelklinga fram så är det ju helt klart inte fel att ha det.

> du såg ju att jag klarade mig runt kinnekulle med 38 klinga och kedjestyrare. jag skulle vilja
> påstå att kedjestyrare o 38 klinga är perfekt till allt. och absolut utmärkt till åre. och en bra
> kedjestyrare med dh klinga behöver inte bli mycket tyngre än att köra 2 drev+bash+framväxel med
> reglage...

7. Fetare bromsar. Check! Magura Louise FR 190 mm fram och 160 mm bak.

> 8" skivor kanske är en bra ide? 180mm kanske räcker iofs, vad vet jag.

> *8 tums bromsskiva fram

> 7. För riktig storbergsåkning finns en poäng med stora bromsar både bak och fram. Inte så mycket
> för bromskraften för den räcker på de flesta nya bromsar med 160mm skivor, men för kylningen. Med
> det sagt, jag har kört i både alperna och Åre med 160mm skivor och det går. Jag fick tufft
> blånerade skivor på köpet i Verbier.

8. platta pedaler

> Kör med flattisar så slipper du problemet med att klicka i pedalerna.

> *platta pedaler

> 8. Smakfråga. Många kör utför med spd el liknande. Jag föredrar plattisar.

> På andra plats kommer nog platta pedaler, men det beror lite på hur du vill köra. Gillar du att
> hoppa och trixa runt på smala northshore hinder så är plattisar att föredra. Största fördelen med
> plattisar är vid hård landningar, man kan centrera foten på pedalen så att man inte sliter av
> hälsenan när man bottnat dämparna... ;-) Vill du bomba på med full kontroll nerför snabbaste DH
> linjen så går det oftast lika bra med SPD.

9. sadeln tillräckligt lång ner.

EDIT: Lade till punkt 7 på listan.
EDIT2: Lade till punkt 8 på listan.
EDIT3: Uppdaterat med kommentarer sofar. Inte bara från tråden utan även från det jag pratat med folk.
EDIT4: Fler kommentarer.

Senast redigerad av en moderator:

rikard

Aktiv medlem
Jerry skrev:
-------------------------------------------------------
> 4. Kraftigt styrlager (mitt är ett nållager som
> verkar vara gjort av mjukost och inte känns
> hundra med den flacka gaffel vinkel som är på
> AM-hojjen).

fetare styrlager är iofs najs, men nållager är betydligt bättre på att ta stryk än kullagrade dito. Kolla bara att det inte glappar innan varje tur så skall du nog klara dig.

> 5. Bash guard

Hur ser banan ut? drar du i klingorna ?

> 6. Kedjestyrare

Man vill inte tappa kedjan när man står på, men om man inte tillbringar så mycket tid i luften så tycker jag att man kommer långt med en framväxel. Dessutom är en styrare tung och dyr så man kanske inte vill ha den på i skogen. Styrare brukar dessutom vara jobbiga att ta av och på, så en styrare hör nog hemma på en renodlad nerförshoj.

mats412

Medlem
Prioritera punkt 2 & 6, det andra tar du efter hand om du ser att du måste.

3. DH däck är bra, för de håller längre har ofta anpassade mönster och om du köper stålradialtyp stabila nog så att du bör kunna skippa DH-slang.

4. kör på det du har tills det inte går längre.
5. inte säkert att du slår i klingan speciellt mycket, gör du det så köp...

Westman

Aktiv medlem
Jag förordar _

*kort styrstam och högt styre
*platta pedaler
*bashguard (styrare är overkill om du inte kör fort när det stökar och är stenigt och rotigt)
*DH-däck före DH-slang. Då kan du köra med lägre lufttryck och få bättre grepp
*8 tums bromsskiva fram

Resten känns overkill.

Jerry

Aktiv medlem
Har 190 mm skiva fram. Går inte att montera 210 mm med mindre än att jag
byter till en "langarms zahne" fram. Bak sitter det en 160 mm skiva.

Magura tyckte att jag skulle montera en 190 mm skiva bak oxå för att få
bästa prestanda på mina bromsar men just nu känns det som det räcker
eftersom bakhjulet gärna släpper när jag nyper till lite hårdare med bak-
bromsen.

*micke*

Ny medlem
1. Det var ju enkelt! :-)

2. Ja!

3. Har du råd med hela hjul så visst är det trevligt men knappast nödvändigt. Men det beror ju på vad du har i dag, med xc-smala fälgar (under 25ish mm ytterbredd) på fälgen funkar det sämre med breda däck. Med DH-däck bör du klara dig utan dito slangar då de är tillräckligt kraftiga i sig själva. Prioritera däcken! Det är tokigt mycket roligare när man kan lita på greppet. Jag har provat köra kompromissdäck och det är definitivt roligare med riktiga däck!

4. Kör det du har tills det rasar, byt sen till ett FSA XLII som klarar det mesta trots att det inte är DH-fett.

5. Sorterar också in under "bra men inte nödvändigt". Men det kostar å andra sidan inte jättemycket...

6. Man klarar sig väldigt långt med framväxel och tillräckligt kort kedja. Jag hade problem med hoppande kedja i alperna -03 men sen jag experimenterat mig fram till hur kort kedja man egentligen kan köra (det är kortare än man tror, förutsatt att man inte kör helt tokiga växelkombinationer) så har jag haft väldigt lite problem med hoppande kedja.

7. För riktig storbergsåkning finns en poäng med stora bromsar både bak och fram. Inte så mycket för bromskraften för den räcker på de flesta nya bromsar med 160mm skivor, men för kylningen. Med det sagt, jag har kört i både alperna och Åre med 160mm skivor och det går. Jag fick tufft blånerade skivor på köpet i Verbier.

8. Smakfråga. Många kör utför med spd el liknande. Jag föredrar plattisar.

9. Bonuspunkt! Se till att du kan få sadeln tillräckligt långt ner. På många hojar är det inte självklart.

Leo

Ny medlem
Viktigaste är egentligen däcken, släng på ett par DH däck. För om du kör hårt med ett par större XC däck så är de slut efter en vecka, då är det bättre att byta däck och spara XC däcken. Andra hjul är lyxigt, kan vara aktuellt om dina befintliga är lätta XC hjul.

På andra plats kommer nog platta pedaler, men det beror lite på hur du vill köra. Gillar du att hoppa och trixa runt på smala northshore hinder så är plattisar att föredra. Största fördelen med plattisar är vid hård landningar, man kan centrera foten på pedalen så att man inte sliter av hälsenan när man bottnat dämparna... ;-) Vill du bomba på med full kontroll nerför snabbaste DH linjen så går det oftast lika bra med SPD.

Kedjestyrare har jag inte på min Bullit, kör med 22/32/bash, har inte tappat kedjan än. Men kör man enkelklinga fram så är det ju helt klart inte fel att ha det.

/Leo

PerJ

Aktiv medlem
Tänkte köra mina snikvarianter av Vertical och Diesel. Hur funkar det? Vilket däcksatryck är lämpligt vid hojning nerför?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Bra tråd,
jag funderar specifikt kring däcken inför Outbreak-resan i sommar. Jag har 24mm fälgar (WTB Speed disc) som funkar bra med 2,35 Fat Albert så jag räknar med att 2,5 kommer att lira även om det inte blir stort svängutrymme i ramen:-)

Min fråga är: I alperna räknar jag med att det blir AM-cykling med utförs-fokus samt en del DH. Mao ska vi trampa en del uppför också. Finns det några DH-däck med lite bättre trampegenskaper? (vikten går det väl inte att göra något åt:-( Byta däck mellan övningarna låter sådär okul...
Hjälper det att gå ner i t ex 2,3-bredd?

Jag har funderat på WTB Wierwolf, är jag ute och cyklar nu...

/Oscar

iMats

Aktiv medlem
Intressant ämne Fjärdebrunn, har också funderat på det där en hel del. Det förtjänar väl egentligen en egen tråd? Så vem fixar en alpdäckstråd?

hagdahl

Aktiv medlem
PerJ skrev:
> Tänkte köra mina snikvarianter av Vertical och
> Diesel. Hur funkar det? Vilket däcksatryck är
> lämpligt vid hojning nerför?

Dieseldäcken har väldigt klena kanter och går lätt sönder om det är mycket sten (Åre). Lite knappt 2kg brukar jag ha i mina när jag inte orkar sätta på DH-däcken. De blir sladdriga vid lägre tryck tycker jag.

//Per

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Leo skrev:
> Däck för alp-AM: Schwalbe Big Betty 2.4". Däck
> för DH: Något annat... :-)
>
> /Leo

Än mer övervikt alltså :-/

Du har ju kört Al Mighty på motsvarande resor, hur är de att trampa runt med på flackare stigar eller tom de med fel lutning:-) ?

Shit jag har ju skapat en egen tråd för detta...

Leo

Ny medlem
Fjärdebrunn skrev:
> Du har ju kört Al Mighty på motsvarande resor,
> hur är de att trampa runt med på flackare stigar
> eller tom de med fel lutning:-) ?

Tunga, mina Al Mighty väger närmare 1400gram styck. Har kört någon kort tur i skogen men det var inte kul. Så länge det inte är ren DH det handlar om utan alp-AM, så är Big Betty alldelse lagom.

/Leo

Köp & Sälj

Topp