Hur kitta sin AM hojpa för utförsåka.

Jerry

Aktiv medlem
Jag är nybörjare så jag rullar försiktigt igenom banorna och försöker tillämpa det som Robin & Simon lärde ut på DH-lägret.

Här är en liten lista med grejor som jag tänkte skaffa till hojjen innan det är dags för Åre. Är det något ytterligare som jag kan göra?

1. Högre tryck i dämpare fram och bak. Check!

> 1. Det var ju enkelt! :-)
SVAR: Jorå, så att det:-)

2. Kortare styrstam och raiser styre

> Kommer att göra åkningen mkt bättre med kortare styrstam och mer raise på styret.

> Prioritera punkt 2 & 6, det andra tar du efter hand om du ser att du måste.

> *kort styrstam och högt styre

> 2. Ja!

3. DH slangar & Däck (eventuellt ett par DH-hjul att byta till så man slipper skifta slangar och däck).

> Bra däck är viktigt, Maxxis är bra!

> DH däck är bra, för de håller längre har ofta anpassade mönster och om du köper stålradialtyp
> stabila nog så att du bör kunna skippa DH-slang.

> *DH-däck före DH-slang. Då kan du köra med lägre lufttryck och få bättre grepp

> 3. Har du råd med hela hjul så visst är det trevligt men knappast nödvändigt. Men det beror ju på
> vad du har i dag, med xc-smala fälgar (under 25ish mm ytterbredd) på fälgen funkar det sämre med
> breda däck. Med DH-däck bör du klara dig utan dito slangar då de är tillräckligt kraftiga i sig
> själva. Prioritera däcken! Det är tokigt mycket roligare när man kan lita på greppet. Jag har
> provat köra kompromissdäck och det är definitivt roligare med riktiga däck!

> Viktigaste är egentligen däcken, släng på ett par DH däck. För om du kör hårt med ett par större
> XC däck så är de slut efter en vecka, då är det bättre att byta däck och spara XC däcken. Andra
> hjul är lyxigt, kan vara aktuellt om dina befintliga är lätta XC hjul.

> Fjärdebrunns däckstråd http://happymtb.org/forum/read.php/1/445679/445952#msg-445952