Hur klarar man sig i en bikepark med släpliften?

Atakua

Aktiv medlem
Idag hände det igen. Jag besökte en backe som erbjuder liftburen utförscykling. Och där kör man ankarlift (även kallad T-bygellift). Då började mina lidande och skam.
Jag har haft inga problem med olika stolliftar där man hänger cykeln på på ett eller annat sätt. Men när jag närmar mig en släplift finns stora chanser att ett eller fler av nedanstående kommer att hända:

1. Jag lyckas inte fånga och fästa det förbiflygande ankaret och får vänta på en nästa. Vanligtvis brukar en anställd kille/tjej hjälpa att sätta mig igång efter att de har sett hur hjälplös jag är.
2. Liftankaret som borde sitta under sadeln råkar klämma min mjukvävnad vilket skapar obehag. Idag råkade jag även få blåmärke på handvristen som rörde ankarets stag.
3. Ankaret börjar krypa underifrån min sadel tills ankaret lossnar sig. Det går inte att försöka hålla den med ett ben på länge, kom ihåg att jag samtidigt behöver styra cykeln och att spänningen på trossen ändras plötsligt och oförutsägbart. Till slut lossnar ankaret sig helt och flyger iväg, och jag blir strandad sittande (alternativt tumlande) någonstans halvvägs på backen.

Om ni såg en idiot idag som traskade uppför längst liftbanan efter att han hade ramlat av liften, då var det jag.

Sådana saker har faktiskt hänt flera gånger idag. Idag har jag kraschat oftare under liftresor än under utförsåkning! Jag har redan klagat på mina problem med släpliften tidigare här på forumet efter mitt Gesundabesök då jag också har lidit. Saken har inte förbättrats för mig sedan dess, har jag lärt känna idag.

Det verkar att bikeparkers andra besökare inte har några sådana problem alls. Alla utom mig fäster sig till sin ankare nere och åker hela vägen upp utan att ramla någon gång. Tydligen saknar jag någon kritisk kunskap eller tricks som gäller på släpliften.

Framförallt undrar jag hur man försäkrar att ankaren inte glider/kryper åt sidan av sig själv under hela resan upp. Om du har ett tricks att dela med mig, tar jag den med tacksamhet!

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Vissa har den under rumpan och står upp.
Jag hakar den bak sadeln men har höger ben ner och mest tyngd vilar där. Benet får du ha nästan rakt och sitta bak på sadeln. Sadelstolpen glider den tyvärr av ganska lätt och man hinner inte fånga den. Sänker sadeln typ 5 cm.
Är det slätt så släpper jag ankaret men stökar det till i spåret hållet jag i det med handen.

Du har ingen erfarenhet av skidåkning? Hade jag börjat med att åka ankarlift med cykel och inte skidor hade det nog tagit en stund att bli bekväm.

Hälsingland

Aktiv medlem
Sätt den på röva då, och sedan sätter du dig på sadeln så klämmer du fast den. Du behöver väl bara hålla styret med en hand om det är så att du behöver hålla fast liftbygeln.

darkforce

Aktiv medlem
nybörjartipsen e väl sänk sadeln sen så de flesta krokar liften bakom röven ist för bakom stolpen du får mer kontroll på "kroken" sen en hand på liftröret nånstans mellan mitten på låret o knät o en på styret ta sikte på ett spår o se en bit framåt. fokuserar man för nära blir de lätt vingligt

men alla har väl sin egen teknik själv krokar ja antingen under sadeln eller bakom röven precis där sadeln slutar o håller röret som skrivet ovan eller har de under armen o håller båda händerna på styret lite olika beroende på underlaget

TinyTemper

Aktiv medlem
Ha ankaret bakom sadelstolpen och benen på vars en sida av själva mittstolpen på ankaret. Då kan det inte sticka åt något håll. När det åker åt sidan är det bara att trycka tillbaka det med låret. (Hade varit mycket lättare att förklara detta med bild...)

darkforce

Aktiv medlem
Ha ankaret bakom sadelstolpen och benen på vars en sida av själva mittstolpen på ankaret. Då kan det inte sticka åt något håll. När det åker åt sidan är det bara att trycka tillbaka det med låret. (Hade varit mycket lättare att förklara detta med bild...)
antar du menar så här

H.

Aktiv medlem
Fin video, men de borde förklarat hur man kliver av när man trasslat in sig sådär...

För övrigt. Att sätta bygeln bakom sadeln är en jättebra metod om man vill gnida sönder sin sadelstolpe och få slagmärken från ankaret på styret. Men 9 av 10 verkar gilla att ha ankaret bakom sadeln. Jag föredrar som sagt röven. 🍑⚓

Johge

Aktiv medlem
Fin video, men de borde förklarat hur man kliver av när man trasslat in sig sådär...

För övrigt. Att sätta bygeln bakom sadeln är en jättebra metod om man vill gnida sönder sin sadelstolpe och få slagmärken från ankaret på styret. Men 9 av 10 verkar gilla att ha ankaret bakom sadeln. Jag föredrar som sagt röven. 🍑⚓
Eltejp på styret och en gammal cykelslang virad/tejpad runt sadelstolpen löser såna småproblem

davveno1

Medlem
Endel släpliftar jag använt har påbuntade gamla cykeldäck på hårdplasten, då är det mycket lättare för den glider inte i sidled då.

Cpt01

Medlem

Hur trasslar man sig loss på toppen då?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Har inte upplevt några problem med skav på sadelstolpen. Styret är väl mest problem med DH? Då sadeln är så låg, har man sänkstolpe och bara sänker lite är ankaret en god bit ovanför mitt styre.

Har funderat på att prova mellan benen med och starten känns lugn men där uppe.... Men man kör väl en kissande hund bara?

ambientzz

Aktiv medlem
antar du menar så här
Det där ser ju helt galet ut. Ramlar man i liften så blir det spännande. Men detta spår ser ju iof helt slätt ut så risken är väl inte jättestor. Jag jämför då med Yxbacken som börjar svinbrant och är nästan som ett DH-spår uppåt ;). Jag kör som många andra säger ståendes med en sidan av bygeln strax under skinkorna och sen själva stolpen innanför valfri arm och båda händerna på styret. Då ska tilläggas att jag kör med sänkstolpe och vill inte utsätta den för våld.

kais01

Aktiv medlem
oavvsett hur man sätter bygeln är det ett viss utmaning att få den att släppa taget när man skall av.

operationen förutsätter att man skall dra sitt ekipage framåt för att få till en avlastning. har man inte ett stadigt grepp om bygelskaftet i det läget kan det bli problem, likaså om avklivningsplatsen lutar fortsatt uppåt..

skier

Aktiv medlem
Jag kör sittandes med sänkt sadel och ankaret under sadeln, men jag måste hålla i ankaret med ena handen för att det ska funka. Det går fint om liftspåret är någorlunda slätt, i Vallåsen förra helgen var det riktigt jobbigt pga obefintligt underhåll.

Hugg tag i ankaret, kroka fast det under sadeln. Du kan ha båda händerna på styret, slappna bara av. Ju mer man stirrar med krokjävlen desto större risk att nått händer.
Sen är det bara att åka med.
Men att slappna av är mitt största tips

EST

Aktiv medlem
Ja den på röven då glider den inte. Hur lätt som helst. Bara att slappna av sen

jonte987

Aktiv medlem
Fast som nån skrev så spelar underlaget stor roll också. Hur sketchy men tror också man kunde fixa lutningen vid avstigning som kais är inne på.

Jimel

Aktiv medlem
Jag sitter på den, försökt en del annat men har precis som TS blivit ståendes i backen eller fått in den i bakhjulet 😬

jonte987

Aktiv medlem
Ser ut som de glömmer slå av slow motion på slutet. Fortfarande 1/4 fart jämfört med Vallåsen

TinyTemper

Aktiv medlem
Kan skriva under på att slappna av (och titta långt fram) hjälper massor. Jag har själv svart bälte i att tabba mig i liftar (av alla typer)... Men ja, ankarlift åker jag som på videon (om liftspåret är brant och stökigt). Och det fungerar fint.

kais01

Aktiv medlem
oavvsett hur man sätter bygeln är det ett viss utmaning att få den att släppa taget när man skall av.

operationen förutsätter att man skall dra sitt ekipage framåt för att få till en avlastning. har man inte ett stadigt grepp om bygelskaftet i det läget kan det bli problem, likaså om avklivningsplatsen lutar fortsatt uppåt..
en sak till; det är lättare att komma av om man har bygeln så att man kan ta några tramptag. och inte har altför lätt växel i.

KOLOSS

Aktiv medlem
Det där ser ju helt galet ut. Ramlar man i liften så blir det spännande. Men detta spår ser ju iof helt slätt ut så risken är väl inte jättestor. Jag jämför då med Yxbacken som börjar svinbrant och är nästan som ett DH-spår uppåt ;). Jag kör som många andra säger ståendes med en sidan av bygeln strax under skinkorna och sen själva stolpen innanför valfri arm och båda händerna på styret. Då ska tilläggas att jag kör med sänkstolpe och vill inte utsätta den för våld.
Ja, och det bryter mot SLAOs regler så det kommer antagligen inte vara tillåtet speciellt länge till

InlineOla

Aktiv medlem
Släplift kan verkligen ta ner en på jorden om man nu trodde man va hyfsat vass på det där med att cykla MTB..

Minns mitt första försök, Vångabacken för många år sedan. På något vis fick jag bygeln genom ekrarna i bakhjulet då jag hoppade på 😂. Ett par meter med låst bakhjul sen tryckte dom på nödstoppet.

Senast ändrad:

Johge

Aktiv medlem
Jag får nog ändå kalla mig själv rätt erfaren av ankarlift efter typ 50 bikeparkdagar sen i maj inräknat Flottsbro,Hammarbybacken och Väsjöbacken..kör med ankaret bakom sadelstolpen och slänger över benet sen har man full kontroll med båda händerna på styret. Vid avstigning är det säkrast att lyfta höger benet så högt man kan sen ta tag i ankarpinnen och slänga det snett neråt höger för att undvika att det slår till styret. Funkar bra till 99,5% men senast igår lyckades jag få ankaret på styret och höll på att vurpa😂

Mini_me

Aktiv medlem
Jag får nog ändå kalla mig själv rätt erfaren av ankarlift efter typ 50 bikeparkdagar sen i maj inräknat Flottsbro,Hammarbybacken och Väsjöbacken..kör med ankaret bakom sadelstolpen och slänger över benet sen har man full kontroll med båda händerna på styret. Vid avstigning är det säkrast att lyfta höger benet så högt man kan sen ta tag i ankarpinnen och slänga det snett neråt höger för att undvika att det slår till styret. Funkar bra till 99,5% men senast igår lyckades jag få ankaret på styret och höll på att vurpa😂
Precis så gör jag oxå.
Åk till Hammarbybacken och öva. Klarar man den så kan man klara allt.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag kör sittandes med sänkt sadel och ankaret under sadeln, men jag måste hålla i ankaret med ena handen för att det ska funka. Det går fint om liftspåret är någorlunda slätt, i Vallåsen förra helgen var det riktigt jobbigt pga obefintligt underhåll.
Tyckte det gick bra då, Vallåsen har några rötter men det var inte vattenskadat som det ofta varit bak i tiden.

mtb565

Aktiv medlem
Om liften/liftkön tillåter tar jag helst ankaret i farten, men det kärvs lite timing för att du och ankaret ska va framme vid rätt punkt samtidigt men så svårt är det inte, då rullar cykeln redan och tar ankaret med höger hand och sätter den under sadeln. För att slippa få in ankaret i hjulet lägger jag ankaret mott ryggen och låter den glida ner tills den är under sadeln.

Folk verkar bli lite förvirrade av rullande start eftersom man står längre bak än om man startar stillastående och tränger sig då före, för tydligen står jag längst fram i liftkön men tänker inte åka (?).

Maakus

Aktiv medlem
Lätt. Jag åker inte till sånna B-parker.
Man åker till park för att det är bekvämt!
Sittlift or stay home

🤪😘
Tji fick jag.
Åkte till Isaberg och tänkte åka lift. Den var stängd. Fick trampa, växlarna vägrade vara med så jag kunde inte använda 52t.
Men det gjorde inget, skrapade ihop 1076 höjdmeter haha.

Atakua

Aktiv medlem
Hej, tack för alla era förslag! Jag kan medge att jag inte prövat att stå upp med bygeln under rumpan; istället har jag alltid placerat den under sadeln. Det mellersta läget, d.v.s. bygeln delvis under rumpan och rumpan sittande på sadeln, ska jag helst undvika då det skaver som sämst.

Jag antar att man kan ha bara en hand på styret och hålla sig vid liftröret med den andra handen för att känna liften bättre. Vet inte dock om jag inte skulle börja krascha p.g.a. att styra fel.

Tyvärr kunde jag inte testa era idéer idag då fick jag feber och stannade hemma :-(

Atakua

Aktiv medlem
Sittlift or stay home
En sådan typ släplift upplevde jag själv på första gången i somras. Förut hade jag endast sett bikeparker med ordentliga sittliftar och hade tänkt att de var hur bekväma som helst.

Jo, det tar lite tid att lära sig att klättra på och av en sittlift och inte glömma att fästa/lossna cykeln. Men inte mycket kan hända under själva åket om man inte aktivt försöker mista livet.

Upplevelse med släpliftarna är helt annan sak. Man kan krascha vid start, vid slut och som värst mitt i åket.

Atakua

Aktiv medlem
Men vad skiljer från släpliftar för vinterbruk?
De är samma släpliftar som används vintertid. Fast har man med sig en 20 kg cykel vilken måste styras på en lerig ojämn skena istället för två fina skenor i snö. Krokarna är inte anpassade för att det skulle finnas en sadel någonstans under.

Eller så föreställer jag mig. Jag har aldrig använt släplift för skidåkning för att jag har vuxit upp där det inte funnits någon liftburen skid-/cykelåkning alls. Så vet jag inte om det kommer att bli lika svårt för mig att åka skidor upp med en släplift.

Raggamuffin

Aktiv medlem
De är samma släpliftar som används vintertid. Fast har man med sig en 20 kg cykel vilken måste styras på en lerig ojämn skena istället för två fina skenor i snö. Krokarna är inte anpassade för att det skulle finnas en sadel någonstans under.

Eller så föreställer jag mig. Jag har aldrig använt släplift för skidåkning för att jag har vuxit upp där det inte funnits någon liftburen skid-/cykelåkning alls. Så vet jag inte om det kommer att bli lika svårt för mig att åka skidor upp med en släplift.
Det är klart en fördel om man är van vid det med skidor. Då har du en vecka du vet vad du ska göra i vinter :)

Åkerskog

Medlem
Jag som åker mycket i yxbacken vilket är en av de svåraste rekommenderar starkt å ha droppern i botten, och sen sitta på sadeln med bygeln klämd mellan sadeln och röven. Båda händerna på styret och stången på insidan av höger arm. Svårt att tro att de andra varianterna är bättre. Jag hör prövat det mesta. Menar du att det gör för ont då? Många byglar är för veka och böjer sig lite. Då lossnar det direkt om man har den under sadeln. Jag är nog av den åsikten att det faktiskt finns ett ”rätt” sett att använda ankarlift. De andra är fel ;)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer