Hur klarar man sig i en bikepark med släpliften?

jonte987

Aktiv medlem
Fast jag vet i fan om jag tycker att det är samma grej som med skidor alls. Att fatta mekaniken kanske men inte svårighetsgrad.

H.

Aktiv medlem
Att spåren är fint pistade på vintern men ibland på sommaren är det som att åka uppför en röd backe.
Ja, men jag menar dels teknik för av- och påstigning, dels konceptet som sådant. "Upplevelse med släpliftarna är helt annan sak. Man kan krascha vid start, vid slut och som värst mitt i åket.". Same same på vintern.

Släpliftar är en naturlig del av ett liftsystem. Det är bara att acceptera.

fredrikw

Aktiv medlem
Jag var i alla fall tacksam för repvarianten de har i Flottsbro när jag körde där för några veckor sedan, en liten ögla som de hakar på bakom styrstammen. Bra för oss nybörjare som tyckte det verkade lite knepigt med ankarliften.

ambientzz

Aktiv medlem
Jag som åker mycket i yxbacken vilket är en av de svåraste rekommenderar starkt å ha droppern i botten, och sen sitta på sadeln med bygeln klämd mellan sadeln och röven. Båda händerna på styret och stången på insidan av höger arm. Svårt att tro att de andra varianterna är bättre. Jag hör prövat det mesta. Menar du att det gör för ont då? Många byglar är för veka och böjer sig lite. Då lossnar det direkt om man har den under sadeln. Jag är nog av den åsikten att det faktiskt finns ett ”rätt” sett att använda ankarlift. De andra är fel ;)
Intressant med klämtekniken. Jag personligen känner att det är lättare att hålla balans/parera ståendes. Jag sitter på cykeln, tar liften, rullar/trampar med sittandes och sen kommer det kritiska momentet att ställa sig upp med en hand på styret och liften i den andra för att sedan sedan sätta bakom lår/röv. Dock ska tilläggas att i yxbacken fallet siktar jag alltid på att hugga en plättlift, om det inte kommer 10 ankare på rad, som känns bra mycket enklare och stabilare.

H.

Aktiv medlem
Jag var i alla fall tacksam för repvarianten de har i Flottsbro när jag körde där för några veckor sedan, en liten ögla som de hakar på bakom styrstammen. Bra för oss nybörjare som tyckte det verkade lite knepigt med ankarliften.
Klarar du att åka med sånt klarar du allt. Jag har åkt cykel i ett tiotal olika backar med släplift och bortsett från Faluns gamla backe där man åkte genom en sänka som var så djup att snörerna inte räckte, utan man flög en bit, så är de där öglorna på styrstammen det läskigaste och svåraste jag gjort i liftväg.

calmbay

Aktiv medlem
Du åker släplift med cykel på väldigt lika sätt som du åker släplift med skidor. Står upp, bygeln under rumpan. Håller in den mot kroppen genom att stången passerar under armen. Låter bygeln dra dig upp. Sitta ner varianter kan du öva in sen. Eller aldrig

KOLOSS

Aktiv medlem
Kom och besök oss i Hanaslöv nästa säsong! Vi har sveriges bästa släplift!

fredrikw

Aktiv medlem
Klarar du att åka med sånt klarar du allt. Jag har åkt cykel i ett tiotal olika backar med släplift och bortsett från Faluns gamla backe där man åkte genom en sänka som var så djup att snörerna inte räckte, utan man flög en bit, så är de där öglorna på styrstammen det läskigaste och svåraste jag gjort i liftväg.
Aha, jag vågade mig aldrig på ankaret utan höll mig till öglan alla mina åk den där första och enda gången. Den enda knepigheten var ju att öglan drog hårt i styret så man fick styra ganska hårt för att inte åka in i lådbilsavfarten. Det gjorde att jag tyckte ankarliften verkade ännu läskigare, innan jag insåg att det nog är lättare att styra om det inte sitter ett snöre som drar i styrstammen :)

Minns för tydligt alla förnedrande liftvurpor från min barndoms slalomäventyr. Den dagen jag åkte i Flottsbro var det en stackare som tappade liften tre åk i rad, han kämpade sig upp gåendes bredvid liftgatan i full stridsmundering i solen.

Atakua

Aktiv medlem
Det är klart en fördel om man är van vid det med skidor. Då har du en vecka du vet vad du ska göra i vinter :)
Nej tack skulle jag säga. Man måste ju sätta gränsen för antal sina hobbyer. Annars blir det först löpning, sen cykling, skidåkning, rafting, alpinism, gitarr, motorcykel, flygplan osv. etc. Nya hobbyer innebär nya kostnader på utrustning, mindre familjetid osv. Så blir man begravd under helt onödiga prylar och har glömt sanningen att glädje finns i enkla saker, till exempel, att lära sig åka lift utan att ramla varannan gång.

Dessutom har jag haft nog av skidor under mina skoldagar. På vintern åkte vi längdskidor 5, ibland 6 gånger i veckan. Vilket jag hatade! Och det varade från den 5:e till den 11:e årskursen.

Vintertid åker jag fatbike, ifall det blir någon snö alls (globaluppvärmningen och sånt shit).

N_sandstrom

Aktiv medlem
Hugg tag i ankaret, kroka fast det under sadeln. Du kan ha båda händerna på styret, slappna bara av. Ju mer man stirrar med krokjävlen desto större risk att nått händer.
Sen är det bara att åka med.
Men att slappna av är mitt största tips
Ha, skitsnack. Håller jag inte i pinnen eller bygeln när cykeln kör över ojämnheter så kryper den utåt.

Och på min hardtail behövs inte ens ojämnheter, där behövdes bygeln konstant hållas på plats.

Jag undrar hur mycket utformningen på cykeln spelar in i hur bygeln "vill" ligga.

quid

Aktiv medlem
Kör bygeln bakom sadelstolpe, sitter tungt på sadeln och håller en hand på ankaret. Varje gång det guppar och repet slackar trycker jag in bygeln om den börjat glida utåt. Har stått liftvakt ett antal gånger och lär alltid ut på det sättet.
Knapplift har jag tyckt varit klurigare att komma igång med.

ambientzz

Aktiv medlem
Det verkar som att teknikerna skiljer sig beroende på kvalite/svårhetsgrad på liftspår. Bara tanken på att sitta ner med bygeln bakom stolpe och en hand på styret ger mig rysningar om jag skulle testa det på min lokala anläggning.

trailbiker

Aktiv medlem
Inför mitt första besök i hammarbybacken virade jag en bit slang runt sadelstolpen. Sätt ankaret mot stolpen, dra armen runt skaftet på ankaret så kan du hålla i styret med två händer. HBB's liftstig är både brant och oftast i dåligt skick.

Atakua

Aktiv medlem
Inför mitt första besök i hammarbybacken virade jag en bit slang runt sadelstolpen.
Jag antar att detta gäller endast enkla sadelstolpar, d.v.s. inte sänkbara som nu är vanliga på stigcyklar?
Jag höjer sadeln något inför en liftresa så att det blir enklare att fånga bygeln under den, och sänker den hela vägen ner inför en utförstur. Jag tror att jag kan linda en översta centimeter på skaftet, precis under sadelklämman. Alternativt kan jag linda ~3 cm på yttre röret och kragen och sedan lämna stolpen helt nedsänkt hela tiden.
1603092523728.png

dra armen runt skaftet på ankaret så kan du hålla i styret med två händer.
Det gjorde jag faktiskt och hade en viss framgång med att inte tappa bygeln. Inte utan problem tyvärr: ankarets skaft hade en sådan låg lutning att det gled på styret, hotade fucka upp reglagen och slog regelbundet i handvristen vilket fotfarande gör ont två dagar senare.

ambientzz

Aktiv medlem
Tänker lite löst att det kan väl inte vara nyttigt för en sänkstolpe att utsätts för en bygel? Jag skulle personligen köra med en billig vanlig stolpe alternativ låta bygeln sitta vid rumpan. När jag kör så nuddar aldrig liften någon del av cykeln.

Johge

Aktiv medlem
Man bör absolut INTE ha ankaret direkt på dropperpostens innerrör.. sänk ner, tejpa dit en tjock bit gummi Som då kommer hjälpa ankaret att ”borra” in sig i gummit och inte glida lika lätt

H.

Aktiv medlem
Har du provat att stå med ankaret bakom röven? Det är liksom för den användningen släpliftar är designade. Enda skillnaden mot vintern är att snötäcket vanligtvis är tjockare än 30 cm (BB-höjd vid sag) så man kommer längre från liftvajern och får därmed en lite brantare vinkel på snöret. Men denna vinkel blir ju ännu brantare om man sätter ankaret under sadeln.

Stöket i liftspåret lär ju knappast vara värre än de leder man planerar att åka nerför och när man står upp funkar ju interaktionen mellan människa och cykel ganska likt hur det gör när man cyklar själv.

Känns som många hittar på massa metoder för att möjliggöra att inte använda släpliften så som det är tänkt.

etnica

Aktiv medlem
Nu har jag inte åkt mycket ankarlift för jag tyckte det sög.

Få den bakom sadeln inga problem.

Problemet började i backen när terrängen flackade ut lite påvägen upp och ankaret inte längre drog och linan blev slak.
Ankaret börja glida ner och ut, samtidigt som man skall hålla balans och styra med vänster hand. Samtidigt som detta händer så börjar terrängen bli ojämn och det blir svårare att hålla balansen.

Har inga problem att åka skidor/snowboard med ankarlift men cykel är helt annan teknik imho.

Har bara åkt ankare på ett ställe så kanske är bättre där det är konstant lutning på backen hela vägen upp.

Edit: jag skall testa att sitta på ankaret nästa gång.

H.

Aktiv medlem
Problemet började i backen när terrängen flackade ut lite påvägen upp och ankaret inte längre drog och linan blev slak.
Ja, detta är vanskligt, särskilt första gångerna på nya ställen. Sen vet man var det händer och kan vara beredd att håla linan spänd genom att bromsa lätt när man närmar sig krönet.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Man bör absolut INTE ha ankaret direkt på dropperpostens innerrör.. sänk ner, tejpa dit en tjock bit gummi Som då kommer hjälpa ankaret att ”borra” in sig i gummit och inte glida lika lätt
Har flera hundra åk på min dropper och det syns pyttepyttelite baktill att den legat emot. Ingen annan symptom.
Gummi är säkert bra för att den inte ska glida.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Känns som många hittar på massa metoder för att möjliggöra att inte använda släpliften så som det är tänkt.
Det svåra (nu, i mitt huvud, när jag sitter vid en dator och inte står vid en backe) känner jag är själva fångandet bakom röven?

På skidor står man rakt och fint, ev bromsar lite med en bakvänd plog.

På cykeln står man med kroppen vriden, ena foten i marken osv. Det finn inte riktigt någon röv på rätt plats just när man ska fånga bygeln?

Dom få gånger jag lyckats åka så har jag först fångat den under sadeln, och sedan lyckats flytta upp den.

Men det är svårt att försöka "minnas" hur saken går till i praktiken. Kan ingen bara hänga upp ett stillastående ankare vid någon bra backe så att man kan åka och öva lite i lugn och ro? :p

mikaeljc

Aktiv medlem
Jag önskar att fler tyckte att det var svårt med släplift så man slapp de ofantliga liftköerna som varit i Flobban senaste helgerna. Men tyvärr verkar de flesta (precis som jag) tycka att det är relativt enkelt.

Atakua

Aktiv medlem
Tänker lite löst att det kan väl inte vara nyttigt för en sänkstolpe att utsätts för en bygel? Jag skulle personligen köra med en billig vanlig stolpe alternativ låta bygeln sitta vid rumpan. När jag kör så nuddar aldrig liften någon del av cykeln.
Bygeln är gjord av plast, stolpen är anodiserad metall vilken är mycket hårdare och kommer inte att nötas av plast. Så länge bygeln inte är täckt med sand (hård SiO₂) från en förr användares rumpa %-).

Att byta sadelstolpen inför varje bikeparksbesök vore praktiskt om jag fortfarande hade en trådlös Magurastolpe, då är det bara ett 3 minuters jobb. Att syssla med en vanlig kabelstyrd (eller hydrauliskstyrd) sadelstolpe skulle man helst undvika.

Senast ändrad:

Atakua

Aktiv medlem
Jag önskar att fler tyckte att det var svårt med släplift så man slapp de ofantliga liftköerna som varit i Flobban senaste helgerna. Men tyvärr verkar de flesta (precis som jag) tycka att det är relativt enkelt.
En möjlig lösning som jag kom på är att skaffa mig en elcykel, ett par reservbatterier till denna, hitta en traktorväg till toppen och på så vis undvika liftköer, liftavgifter och allt obehag och risk för livet som släpliften innebär.

H.

Aktiv medlem
Bygeln är gjord av plast, stolpen är anodiserad metall vilken är mycket hårdare och kommer inte att nötas av plast. Så länge bygeln inte är täckt med sand (hård SiO₂) från en förr användares rumpa %-).
Din stolpe samlar ingen lera när du cyklar?

Atakua

Aktiv medlem
Har du provat att stå med ankaret bakom röven? Det är liksom för den användningen släpliftar är designade. Enda skillnaden mot vintern är att snötäcket vanligtvis är tjockare än 30 cm (BB-höjd vid sag) så man kommer längre från liftvajern och får därmed en lite brantare vinkel på snöret. Men denna vinkel blir ju ännu brantare om man sätter ankaret under sadeln.
En brantare vinkel på snöret är både bra och dålig sak. Det är bra eftersom man har cykelns styre framför sig och vill inte att snöret glider på det. Det är dålig eftersom ett brantare snöre kan trycka i pungen vilket organiskt kompletterar sadomaso-upplevelsen av slälpliften. Jämfört med skidor är man böjd fram för att hålla styret och kan inte luta bakåt för att minska trycket.

Stöket i liftspåret lär ju knappast vara värre än de leder man planerar att åka nerför och när man står upp funkar ju interaktionen mellan människa och cykel ganska likt hur det gör när man cyklar själv.
Det är ju en bra observation som jag inte tänkt på. Verkligen vore det dumt att sitta ner på stöket utför; man sitter inte heller när man trampar upp på ojämnt underlag; varför får man sitta när cykeln dras upp av ett snöre?

Vid både tillfällen när jag som nybörjare närmade mig till en ny släplift/knapplift frågade jag den person som kontrollerade påstigning om hur man skulle koppla sig och sin cykel till den djävulska maskinen. I båda fallen var svaret att bygeln/knappen borde gå under sadeln. De flesta som jag cyklade med gjorde det; det tog en dag observation för att upptäcka att ett fåtal cyklister faktiskt stoppar knappen/bygeln under rumpan istället.

Senast ändrad:

H.

Aktiv medlem
En brantare vinkel på snöret är både bra och dålig sak. Det är bra eftersom man har cykelns styre framför sig och vill inte att snöret glider på det. Det är dålig eftersom ett brantare snöre kan trycka i pungen vilket organiskt kompletterar sadomaso-upplevelsen av slälpliften. Jämfört med skidor är man böjd fram för att hålla styret och kan inte luta bakåt för att minska trycket.

Det är ju en bra observation som jag inte tänkt på. Verkligen vore det dumt att sitta ner på stöket utför; man sitter inte heller när man trampar upp på ojämnt underlag; varför får man sitta när cykeln dras upp av ett snöre?

Vid både tillfällen när jag som nybörjare närmade mig till en ny släplift/knapplift frågade jag den person som kontrollerade påstigning om hur man skulle koppla sig och sin cykel till den djävulska maskinen. I båda fallen var svaret att bygeln/knappen borde gå under sadeln. De flesta som jag cyklade med gjorde det; det tog en dag observation för att upptäcka att ett fatal cyklister faktiskt stoppar knappen/bygeln under rumpan istället.
Kör du ankaret som när du åker skidor, dvs linan/armen bredvid dig, och inte mellan benen, måste du vara väldigt anatomiskt speciell för att ha problem med mosad pung. Jag kommer att tänka slutscenerna av Ace Ventura...

Sen är det ju som du säger. 9 av 10 kör med liftbygeln bakom stolpen. Jag får ofta höra att jag gör "fel", men har fått väldigt få motiveringar till varför. Den enda nackdelen som jag ser är att man inte kan vila på samma sätt i liften. Så det är kanske lite mer ansträngande, men det ser inte jag som något problem.

Atakua

Aktiv medlem
Din stolpe samlar ingen lera när du cyklar?
Sant, det gör den. Man kan i princip rensa den inför varje liftåk; samma med bakdämparen och gaffelben. Men finns det människor som verkligen gör det flera gånger om dagen?
Jag tror även att bygeln trycker/glider snarare på sadelns reling än på stolpens rör. Byxor sliter den också om man sitter på den… Ett visst slitage kan man inte utesluta i vilket fall, men "who wants to live forever?"

Jag har faktiskt åkt bikepark med en justerbar sadelstolpe bara en gång och vid detta tillfälle samlade den knappt lera på sig (torrt underlag?). Alla andra gånger var det alltid hyrda DH-hojar med enkla sadelstolpar.

H.

Aktiv medlem
Sant, det gör den. Man kan i princip rensa den inför varje liftåk; samma med bakdämparen och gaffelben. Men finns det människor som verkligen gör det flera gånger om dagen?
Jag tror även att bygeln trycker/glider snarare på sadelns reling än på stolpens rör. Byxor sliter den också om man sitter på den… Ett visst slitage kan man inte utesluta i vilket fall, men "who wants to live forever?"

Jag har faktiskt åkt bikepark med en justerbar sadelstolpe bara en gång och vid detta tillfälle samlade den knappt lera på sig (torrt underlag?). Alla andra gånger var det alltid hyrda DH-hojar med enkla sadelstolpar.
Med hyrcykel är det ju helt rätt att prioritera sina egna kläder framför cykeln! 😀

Velocipeden

Aktiv medlem
Jag säger också under rumpan, då går det lätt att lägga mer vikt bakåt när/om repet/jojon slackar.

Att dra i en sänkt sänkstolpe tror jag är dumt, jag har sabbat en reverb genom att åka "hänglift" med den infälld.

Det som tidigare var tricket i Yxbacken (tror någon nämnde liknade ovan) innan starten på liftgatan planades ut var att trampa upp lite fart så att inte hela jojon åker ut och lift wiren drar/rycker med full kraft från stillastående, sett många vurpor på så sätt.
*Edit stav och syltfel

Senast ändrad:

Atakua

Aktiv medlem
Kör du ankaret som när du åker skidor, dvs linan/armen bredvid dig, och inte mellan benen, måste du vara väldigt anatomiskt speciell för att ha problem med mosad pung. Jag kommer att tänka slutscenerna av Ace Ventura...
Det ovanstående gäller förstås endast knapplift, inte ankarlift. En knapp går mellan lår.

mikaeljc

Aktiv medlem
Teknik 1 bygeln bakom sadeln: Fördel, enkel av och påstigning och bra vila, kräver inte att man är vig. Nackdel, ibland glider bygeln av och man får skämmas. Något skav på sadelstolpe har i alla fall inte jag sett på någon av de fem hojar jag åkt släplift med.

Teknik 2 benet över bygeln: Fördel, båda händerna på styret och man kan inte tappa bygeln. Nackdel, kräver snabbhet/vighet och frågan är vad som händer om man går omkull.

Teknik 3 stående med bygeln bakom röven: fördel, enkelt att bemästra. Nackdel mindre vila i liften.

Edit: Gäller ankarlift, knapplift har jag bara åkt i Gesunda och det var en hemsk upplevelse.

Senast ändrad:

Karl-Luis

Ny medlem
Har inte hunnit köra med ankarlift men med tanke på ditt problem skulle jag valt att kapa en bit avloppsrör i plast en tunn bit och öppna den till ett C sätta den under sadeln så när du drar dit ankarliften har den ett stöd att hammna i utan mjukdels obehag

sandos

Medlem
Edit: Gäller ankarlift, knapplift har jag bara åkt i Gesunda och det var en hemsk upplevelse.
Har (bara) åkt knappliften i Västerås, och visst det var lite skakigt de första gångerna men när jag läser denna tråd så känns den som en barnlek! I början experimenterade jag med att försöka fästa knappen bakom sadel för att jag tyckte det var lite jobbigt annars. Nu är det helt avslappnat i princip att åka stående, man lutar sig lite bakåt och det är lite som att sitta i en stol... lite. Är det samma sak med ankarlift, att med övning så är stående inget problem? Skillnaden dock är att med knapp får du bäda händerna fria. Att försöka gränsla en ankarlift verkar helt galet i min mening men men :)

Hozo

Medlem
Be dem göra som här på Södra berget, knyt ett kortare snöre i bygeln som sedan krokas i stammen. Helt sjukt awesome lätt att åka då! Backen här är rätt brant en bit så även för mig som bott i ankarliftar vintertid och cyklat i typ 12 år så var det förut lite sketchy att åka med cykeln men nu kan knattar åka obehindrat.

qma

Aktiv medlem
Jag var sugig på flobbans ankarlift tills i somras då jag hittade ett sätt som är enkelt för mig. Ankaret på övre delen av röven, sitt ner och luta överkroppen lite bakåt så att det inte kan släppa längs ryggen, höger hand på vajern och armbågen på höger sida. Slappna av och styr med vänster hand, använd fötterna för att hålla emot när det rycker. En enkel kaströrelse med högerarmen för att släppa där uppe.

Erik O

Aktiv medlem
Vi verkar ha lite olika erfarenheter av att åka med ögla. Åkte på Södra berget i Sundsvall i somras och tyckte det var plättlätt. Och då är du garanterat en vassare cyklist än jag är. Inte så lätt så man kunde lalla fram hur som helst men med båda händerna på styret var det inga problem. Kanske är den liften ovanligt lätt.

H.

Aktiv medlem
Vi verkar ha lite olika erfarenheter av att åka med ögla. Åkte på Södra berget i Sundsvall i somras och tyckte det var plättlätt. Och då är du garanterat en vassare cyklist än jag är. Inte så lätt så man kunde lalla fram hur som helst men med båda händerna på styret var det inga problem. Kanske är den liften ovanligt lätt.
Det kan ju vara att känslan av kontroll försvinner och därmed känns det svårt/läskigt. Men jag tyckte det kändes som om man hade någon annan som höll i styret och drog det åt andra håll än vad jag själv var beredd på hela tiden. Så balansen blev omvänd. Istället för att göra små styrutslag för att korrigera balansen blir det att man parerar antingen med kraft på styret eller genom en kroppsförflyttning. Kan inte riktigt sätta fingret på det men jag upplevde det som läskigt.

Dessutom svårt att hinna med vid påstigning iom att man måste släppa båda händerna från styret för att fippla in öglan.

Jag har kört ögla i Flottsbro och Väsjö. Men som sagt, jag pratar ju bara ur min erfarenhet. Många barn verkar föredra öglan.

Hozo

Medlem
Det kan ju vara att känslan av kontroll försvinner och därmed känns det svårt/läskigt. Men jag tyckte det kändes som om man hade någon annan som höll i styret och drog det åt andra håll än vad jag själv var beredd på hela tiden. Så balansen blev omvänd. Istället för att göra små styrutslag för att korrigera balansen blir det att man parerar antingen med kraft på styret eller genom en kroppsförflyttning. Kan inte riktigt sätta fingret på det men jag upplevde det som läskigt.

Dessutom svårt att hinna med vid påstigning iom att man måste släppa båda händerna från styret för att fippla in öglan.

Jag har kört ögla i Flottsbro och Väsjö. Men som sagt, jag pratar ju bara ur min erfarenhet. Många barn verkar föredra öglan.

Tycker det drar mycket mer utan ögla. Med öglan känns det för mig mer som att styrningen laggar lite gran. Men du har helt rätt att man gärna gör riktningsförändring med kroppen men jag tycker det är som att luta i svängar när man hojjar.

Olika snören (ögglor) kanske spelar in? På södra har jag aldrig behövt släppa två händer utan man kastar lite "lasso" så fastnar den, sätter den sig lite dåligt kan man lätt justera lite efter när man rullar. Och man kan lätt trampa med lite för att underlätta påstigningen efter man fångat liften.

Generellt tror jag ingen knatte skulle våga åka på södra utan ögla så i det fallet är det sjukt bra tycker jag för då kan parken få en bra bas med åkare så den kan utvecklas och faktiskt inte stänga efter 2-3 säsonger. Vi vuxna får MTFU och ta vad som ges;)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer