Hur länge håller lätta knäskydd?

Berk

Aktiv medlem
Upptäckte idag att en av mina trevliga Ion K-Sleeve knäskydd har rivits sönder vid sömmen. Kanske hände något förra veckan när jag ramlade på ett konstigt sätt och skyddet drogs ned av marken. Det var dock ingen riktigt impact. Andra skyddet hade redan ett små hål. Jag försökte att sy den, men man drar ut tråderna av tyget. Skydden är änvändt i lite mindre än ett år. Är så nöjd att jag gärna vill köpa samma, men 1 år verkar lite kort.

Gummin i min sons Sweet Protection Knee Guards töjade så mycket att det inte längre gick att använda dom efter 1,5 år. Sina nya 7IDP Flex, som verkar tuffare, har hål av sten som han ramlade på, det går kanske inte att undvika.

Så min fråga är: hur länga håller lätte knäskydd för er?

239 (1).jpg

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Mina ixs flow har hängt med några år. Lite småhål i meshen på baksidan och kardborrebandet är rätt sladdrigt men de funkar fortfarande bra och sitter på plats.
Så överlag är jag väldigt nöjd med dem. Har räddat knäna många ggr.

Konvalj

Aktiv medlem
Mina POC (VPD, första modellen) har hållt i kanske 5 år. De börjar fallera lite på baksidan med flertalet hål och sömmar som lossnat, men de sitter fortfarande på plats. Armbågsskydden i samma serie är dock sämre, där har kardborren gett upp på båda. De är lika gamla men använda mindre.

unsuspected

Aktiv medlem
Mina ixs flow har hängt med några år. Lite småhål i meshen på baksidan och kardborrebandet är rätt sladdrigt men de funkar fortfarande bra och sitter på plats.
Har också IXS men Carve EVO+ och ena har 2 stora hål i tyget på baksidan medan den andra något/några mindre bara. Funderar om det går att sy igen de större utan att de kommer kännas konstigt.

Berk

Aktiv medlem
Jag har just ny sytt ihop min K-Sleeve. Men måste vänta till nästa tur för att ser om det håller. Den känns inte konstigt iaf.

Senast ändrad:

Hälsingland

Aktiv medlem
Mina vpd air har hållit fyra säsonger, köpte senaste modellen från POC nu då dom gamla börjat spricka men upptäckte tyvärr att man vidareutvecklat sin produkt att bli sämre. Även om den senaste erbjuder lite mer skydd runt knäna så sitter dom iaf sämre på mig och skaver mer.

Berk

Aktiv medlem
Tack för alla svar hittills.
Alla nämnde knäskydd är lite mindre lätt än mina, men inser inte varför lätta skydd inte skulle kunna hålla lika långt.

En annan parameter är hur mycket man cyklar. Jag cyklar ofta, man kankse inte oftare än dom som har svarat, och jag gissar att jag ramlar mindre hård, och det har bara hänt några få gånger.

Hälsingland

Aktiv medlem
Tack för alla svar hittills.
Alla nämnde knäskydd är lite mindre lätt än mina, men inser inte varför lätta skydd inte skulle kunna hålla lika långt.

En annan parameter är hur mycket man cyklar. Jag cyklar ofta, man kankse inte oftare än dom som har svarat, och jag gissar att jag ramlar mindre hård, och det har bara hänt några få gånger.

Mina vpd air har nog hållit ca 500 mil om jag kollar strava. Dom är ju inte slut heller utan går garanterat några säsonger till, det var mer köplusten som gjorde att jag köpte ett par nya.

Hälsingland

Aktiv medlem
Sen är det väl som med allt annat, lätta produkter är inte lika hållbara som tyngre (oftast). Knäskydd i kolfiber blir ju dyra och inte så mjuka 😁

Berk

Aktiv medlem
Sen är det väl som med allt annat, lätta produkter är inte lika hållbara som tyngre (oftast). Knäskydd i kolfiber blir ju dyra och inte så mjuka 😁

Ja, det var det jag undrade. Vikten i sig är ingen problem för mig, men jag vill inte känna dom när jag cyklar och det är bra om kan enkelt kan sätta på och drar ner dom utan att justera kardborreband.

Makten

Aktiv medlem
Mina vpd air har hållit fyra säsonger, köpte senaste modellen från POC nu då dom gamla börjat spricka men upptäckte tyvärr att man vidareutvecklat sin produkt att bli sämre. Även om den senaste erbjuder lite mer skydd runt knäna så sitter dom iaf sämre på mig och skaver mer.

Ungefär samma här; jag tyckte att mina antagligen borde bytas efter massor av år, men de nya jag köpte har på kortare tid blivit lika slitna som de gamla. Vet ej om det beror på sämre kvalitet eller att jag cyklar mycket mer nu, eller en kombination. Nån förändring i designen har jag dock inte sett, men jag kanske bytte innan den kom.

Jag hatar egentligen att cykla med knäskydd då det är så enormt mycket skönare utan, men eftersom passformen på nästan alla jag provat är helt kass så får jag snällt fortsätta med VPD Air. De sitter hyggligt i alla fall.
Tror inte jag ramlat på knäna en enda gång sen jag började cykla i skogen för sisådär tio år sen. Jag kraschar i och för sig i stort sett aldrig heller. När det sker är det vid nästan stillastående på grund av nåt allmänt fummel. 😁

Utter

Aktiv medlem
Kör med Pocs lättaste, VPD system(?). Dyra, men har hållit bra nu i 4 år. Litet hål i en söm efter en krasch bara.

Berk

Aktiv medlem
Ungefär samma här; jag tyckte att mina antagligen borde bytas efter massor av år, men de nya jag köpte har på kortare tid blivit lika slitna som de gamla. Vet ej om det beror på sämre kvalitet eller att jag cyklar mycket mer nu, eller en kombination. Nån förändring i designen har jag dock inte sett, men jag kanske bytte innan den kom.

Jag hatar egentligen att cykla med knäskydd då det är så enormt mycket skönare utan, men eftersom passformen på nästan alla jag provat är helt kass så får jag snällt fortsätta med VPD Air. De sitter hyggligt i alla fall.
Tror inte jag ramlat på knäna en enda gång sen jag började cykla i skogen för sisådär tio år sen. Jag kraschar i och för sig i stort sett aldrig heller. När det sker är det vid nästan stillastående på grund av nåt allmänt fummel. 😁

Jag har tre hål i underbenet från just innan jag började använda knäskydd. Sedan dess har jag nästan aldrig ramlat på knäer, förutom enda gången jag körde utan ...
De gånger jag har ramlat (inte riktigt på knä dock) sista året var när det var lite blött och jag inte hade full koll. Men jag vill inte har flera håll i underbenet och knä, så jag kör med skydd. Det skulle dock vara bättre om skyddet gick lite längre ner, men det ger problem med värme. Vid 20 grad är knäskydd egentligen redan för varm för mig.

qma

Aktiv medlem
Samma här, zip-versionen.

Hälsingland

Aktiv medlem

Det är dom här jag köpte, är lite annorlunda än vpd air, inga remmar etc. vilket förmodligen är en del i att dom sitter sämre.

Berk

Aktiv medlem
Det är dom här jag köpte, är lite annorlunda än vpd air, inga remmar etc. vilket förmodligen är en del i att dom sitter sämre.

Dom ser ut precis som vadcjag vill ha: lite längre nedåt och ingen kardborreband. Tyvärr riktigt dyra.
Är problemet "bara" att dom skaver, eller glider dom också ner?
Hur är ventilationen / värme?

Hälsingland

Aktiv medlem
Dom ser ut precis som vadcjag vill ha: lite längre nedåt och ingen kardborreband. Tyvärr riktigt dyra.
Är problemet "bara" att dom skaver, eller glider dom också ner?
Hur är ventilationen / värme?

Dom är nog egentligen rätt bra, och konstruktionen är att det är en zon mellan skyddet och resåren som ska korva sig. Men för mig blir det att det skaver i knävecket pga det och vpd air gör inte det. Jag tycker dom glider ner lite ibland men på kvällens runda satt dom kvar.

Ja dom är dyra jag köpte mina när stadium hade 25%. Men fortfarande dyra. Ingen värme här än så jag kan inte säga så mycket om hur dom blir på sommaren, +9 grader ikväll.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag har förbrukat 3 av totalt 5 ägda par sen jag började köra med dem typ 2014-2015 nånstans. Oftast slitit på två par parallellt. Tycker ändå det är godkänt med tanke på antal timmar och tvättar. De har dock gått sönder på lite olika sätt. Nån tappade formen helt och började skava, i nån sprack själva skyddet osv.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Mina första Flow höll i ca 3 år, sedan gick inlägget av i en av dom.

Mina nya verkar inte få små-hål i samma takt som dom förra.
Men jag är övertygad om att alla håll i baksidan orsakas av mina plattpedaler :p

Berk

Aktiv medlem
Dom är nog egentligen rätt bra, och konstruktionen är att det är en zon mellan skyddet och resåren som ska korva sig. Men för mig blir det att det skaver i knävecket pga det och vpd air gör inte det. Jag tycker dom glider ner lite ibland men på kvällens runda satt dom kvar.

Ja dom är dyra jag köpte mina när stadium hade 25%. Men fortfarande dyra. Ingen värme här än så jag kan inte säga så mycket om hur dom blir på sommaren, +9 grader ikväll.

Var förbi en butik idag och såg att dom hade POC Oseus. Provade och även om jag inte kände skav när jag gick kändes det konstigt vid ovensidan av knän död hårda delen av skyddet sluter när benen gick från böjd till rakt. Tror inte det skulle blir bra för att jag nästan alltid ståcyklar.

Tyvärr hade dom inte VPD Air in min storlek, så kunde inte prova den.

Hälsingland

Aktiv medlem
Var förbi en butik idag och såg att dom hade POC Oseus. Provade och även om jag inte kände skav när jag gick kändes det konstigt vid ovensidan av knän död hårda delen av skyddet sluter när benen gick från böjd till rakt. Tror inte det skulle blir bra för att jag nästan alltid ståcyklar.

Ja dom är väldigt obekväma att gå i

Utter

Aktiv medlem

Kika på VPD System isf. Fanns en del inne på Bikester om du bor i Sthlm.

Berk

Aktiv medlem
Kika på VPD System isf. Fanns en del inne på Bikester om du bor i Sthlm.

Hade inte tittat på den. Verkar vara vad jag söker, men riktigt dyra och inte så snygga.

En polare hade just fått hem IXS Flow Evo+ i M och L. Han behöver L och jag M. Dom sitter riktigt bra, så överväger att köpa dom.

Hälsingland

Aktiv medlem
Hade inte tittat på den. Verkar vara vad jag söker, men riktigt dyra och inte så snygga.

En polare hade just fått hem IXS Flow Evo+ i M och L. Han behöver L och jag M. Dom sitter riktigt bra, så överväger att köpa dom.
Drog över styret idag och landade på skallen, men resten av kroppen fick ju sig en omgång också och dom satt kvar iaf 👍

Utter

Aktiv medlem

Jepp, löjligt dyra. Men jag är vädligt nöjd med dom. Snygga är ju subjektivt, men skulle säga att det är deras snyggaste modell, inte så klumpiga.

Berk

Aktiv medlem
Jepp, löjligt dyra. Men jag är vädligt nöjd med dom. Snygga är ju subjektivt, men skulle säga att det är deras snyggaste modell, inte så klumpiga.

Ja, tycker också om oklumpiga skydd. Men tyckef att det hade varit mycket snyggare med samma färgen på alla delar.

Hälsingland

Aktiv medlem

stigfinnare

Aktiv medlem
År är ju ett lite trubbigt mått eftersom det beror på hur mycket man cyklar. Mina VPD Air har gått ca 90 timmar och jag ser inget slitage på dem alls och de sitter som dag 1. Sköljer av dem i duschen om jag svettats ordentligt och torkar sen på handdukstork.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer