Hur lätt kolfiberstyre för XC vågar man ha utan extra tandvårdsförsäkring?

kais01

Aktiv medlem
det där är en ganska stryktålig vikt, och rätt trygg avvägning mellan vikt och hållbarhet?

har liknande. vikter på några styre. i alu och kolfiber. men råkade komma över ett som ligger på 220, och det är mer betongkänsla i det.

Raggamuffin

Aktiv medlem
det där är en ganska stryktålig vikt, och rätt trygg avvägning mellan vikt och hållbarhet?

har liknande. vikter på några styre. i alu och kolfiber. men råkade komma över ett som ligger på 220, och det är mer betongkänsla i det.
Läs igen?

Under 100 gram så börjar det bli väldigt lätt. Men schmolke t ex har olika versioner beroende på hur mycket man väger. Sen om de kilona gör mer skillnad än vad man kör är kanske diskuterbart. Dangerholm tar ut sitt styre i Gesundas leder så :)

skier

Aktiv medlem
Syntace, Schmolke och Newmen brukar klara sig bäst när tyska Bike kör utmattningstester, de kostar dock lite mer.

Jag har kört med procraft-styre i några år nu utan några problem, mt zoom som hm tipsar om brukar oxå vara populära.

Jajjas

Medlem
Är New Ultimate https://r2-bike.com/NEW-ULTIMATE-Lenker-EVO-Flatbar-Carbon-318-x-740-mm-UD-matt att lita på månntro? I princip samma kostnad som Thomson men typ 65% av vikten. Eller behöver man gå norr om €200 för pålitliga styren under 150 gram?
Jag har det styret på min xc. Väger 84kg i strumpor.
Tycker att det knakar i cykeln ibland så jag testade hänga och gunga lite på styret och det var iaf inte därifrån knaket kom :)

Matchar fint med deras sadelstolpe som jag iofs inte har kommit till skott att köpa än.

Manurhin2

Aktiv medlem
Kör numera ett Darimo på 89g.
Har än så länge mest kört distanspass och det funkar :-)
Kanske får nya vita fina tänder bara jag börjar ta i lite, det ger sig.....

M

NLC

Aktiv medlem
Jag har det styret på min xc. Väger 84kg i strumpor.
Tycker att det knakar i cykeln ibland så jag testade hänga och gunga lite på styret och det var iaf inte därifrån knaket kom :)

Matchar fint med deras sadelstolpe som jag iofs inte har kommit till skott att köpa än.
Borde väl ha bättre koll men tillverkar de sänkstolpar också?

kais01

Aktiv medlem
Läs igen?

Under 100 gram så börjar det bli väldigt lätt. Men schmolke t ex har olika versioner beroende på hur mycket man väger. Sen om de kilona gör mer skillnad än vad man kör är kanske diskuterbart. Dangerholm tar ut sitt styre i Gesundas leder så :)
jo jag vet det. men utan direkt objektivitet tycker jag styren på 150-170g av uppstyrt fabrikat "känns" bra. och jag vet av erfarenhet att de står emot krascher på ett bra sätt. inte kul bli stående med brutet styre långt in i skogen.

utmattningstester är en annan grej. mäter mer hur styret eventuellt åldras.

Raggamuffin

Aktiv medlem
jo jag vet det. men utan direkt objektivitet tycker jag styren på 150-170g av uppstyrt fabrikat "känns" bra. och jag vet av erfarenhet att de står emot krascher på ett bra sätt. inte kul bli stående med brutet styre långt in i skogen.

utmattningstester är en annan grej. mäter mer hur styret eventuellt åldras.
Han har redan på 150 gram.

kais01

Aktiv medlem
182. straxt därunder tycker alltså jag helt ovetenskapligt är sweet spot.

värt att byta till lättare? tveksamt.

Jensen

Aktiv medlem
Kört mtzoom styren under många år nu. Bra kvalitet, känns styva, bra att ha o göra med. Ger kraftig rabatt på nytt även om det gått sönder på att du tex drog åt någon skruv för hårt osv. Söker man på nätet har de väldigt bra renommé. Så de kan jag rekommendera.

Sen är allt dyrt inte bra. Jag kan personligen tycka att Tune styren är överskattade, med tanke på hur sjukt låga moment de kräver på skruvar, tycker det säger en del om deras konstruktion. Ett lätt styre kräver ju mer av tillverkaren. Oxå därför jag ju inte skulle köpa ett noname kina styre för under tusingen och Sub 150g osv, av anledningen att man inte vet vad man får.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Har också kört ett mt zoom under flera år. Mitt ligger på 165g och jag väger runt 100kg när jag är kittad.

NLC

Aktiv medlem

Spacekitty

Aktiv medlem
Jag har en momentnyckel så det ska nog inte vara ett problem även om man blir fundersam på när angivet maxmoment för reglagen är 1.5 Nm på vissa styren.
Med 1,5 Nm blir det till att förstärka med silvertejp runt fästena för att hålla reglagen på plats :confused:

danierik

Medlem
Jag har ett 740mm med ca 10mm rise från innolite. Väger strax över 100g. Kanske 115g. Minns inte. Haft det i snart 5år. Men visst var jag lite orolig från början.

Freddie L

Aktiv medlem
Jag har kört ett New Ultimate problemfritt i många år. Jag är lite rädd att de allra lättaste ska vara obehagligt mjuka, speciellt nu när man kör herrejesus-breda styren. Men N U tycker jag är ok.

Jag har kört på New ultimate evo styret i över 1 år nu. Styret har fått stå ut med XC och mera Enduro än vad den borde klara av, kört höga dropp, hopp och tekniska linjer. Har kört cirka 600mil XC, Enduro eller stig och Styret fungerar felfritt och har inte en enda spricka. Tycker även att den är väldigt styv trotts sin vikt på cirka 120g på 720mm enligt r2bike och mina egna vågar. Allt för bara ~1300kr

Finns säkert även att köpa ifrån andra tyska hemsidor.

kais01

Aktiv medlem
Så vilka fabrikat anser du är uppstyrda nog för att kännas bra?
vet inte riktigt, noname och hittepånamn-styre nedåt 150g går iaf bort helt. hylix och andra fria asienfabrikat är gränsfall. ju mer okänt desto mer vill jag det ska väga. diffust värre.

kolfiberstyre på mtb kör jag bontrager xxx, kring 170 egenvägda gram. känns extremt stabilt. valde det eftersom risen är smal, alltså bättre plats för handtag, växlar och bromsar när man kör smala styren nedåt 60 cm som jag gillar. andra kan ha annorlunda prioriteringar.

varning för kopior på fina märkens styren, finns en hel del därute.

NLC

Aktiv medlem
Fast du kan ju inte jämföra vikt rakt av mellan 600 mm brett styre och ett på 740 mm...

kais01

Aktiv medlem
det är väl inte teknisk fysik direkt att kompensera för längden:)

NLC

Aktiv medlem
Man behöver heller inte vara frukthandlare för att inte blanda äpplen med päron.

Ju tyngre styret är desto mer "vinner" man på att kapa och gissningsvis skulle ditt styre på 170 gr vid 600 mm ha vägt nära 200 gram normerat till 740 mm vilket IMHO sätter det i ett annat fack än lättvikt. Liksom att en helstel ram generellt väger mindre än en HT med dämpargaffel som generellt väger mindre än en FS MTB. Jag är inte intresserad av retroprylar, så ska det jämföras ska det vara med liknande produkter eller inte alls.

kais01

Aktiv medlem
och min personliga åsikt är återigen att du redan ligger väldigt rätt till med ditt styre. retro eller ej.

hm

Aktiv medlem
Och hur mycket styvare måste ett 75 styre vara mot ett 60 ? 100%...

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
det stämmer nog inte riktigt men skillnaden som ändå finns ger stöd för att ts och hans tänder har det bra där han är.

kais01

Aktiv medlem
jag har fler styren än tio. men det räcker med att ett går sönder för att det ska gå riktigt illa. styren och framgafflar är min värld inte rätt ställe att jaga de sista grammen.

NLC

Aktiv medlem
jag har fler styren än tio. men det räcker med att ett går sönder för att det ska gå riktigt illa. styren och framgafflar är min värld inte rätt ställe att jaga de sista grammen.
Om man kollar andras svar i tråden verkar det ändå som att med >120 gram för modern XC-bredd så är man inte inne på att "jaga de sista grammen". Du blandar högt och lågt, oklart till vilket syfte.

Jensen

Aktiv medlem
Eller så kan man säga att på styret kanske man inte ska tumma på kvalitén. Det är så lätt att säga att 120g är svagt och 180g per automatik är starkt. Så enkelt är det ju inte. Tyvärr.

Har kört 120 g styren i säkert 20 år. Ännu inte knäckt något. Men så har jag heller inte köpt något billigt.

kais01

Aktiv medlem
Om man kollar andras svar i tråden verkar det ändå som att med >120 gram för modern XC-bredd så är man inte inne på att "jaga de sista grammen". Du blandar högt och lågt, oklart till vilket syfte.
det finns inget syfte annat än en givande diskussion. har man problem med det kan man ju alltid börja diskutera metafrågor;)

känner du och dina tänder dig trygga med ett lättare styre i skogen så är det bara att köra. du har fått min åsikt, men behöver inte ta till dig den.

120 grams styren från trygga tillverkare för folk med mycket grus i fickorna finns ju där, om man letar lite. gram kostar.

Transwave

Aktiv medlem
Jag har kört i ca 10 år med mitt easton ec70 flatbar kolfiberstyre på 125g, 685mm brett. Litar på det till fullo, i alla fall för XC körning.

landen

Aktiv medlem
Jag har kört i ca 10 år med mitt easton ec70 flatbar kolfiberstyre på 125g, 685mm brett. Litar på det till fullo, i alla fall för XC körning.
Kört samma i 6 år, mitt 720mm väger 166g på köksvåg.
Har själv vägt mellan 69-77kg under tiden :)

NLC

Aktiv medlem
Och för att fortsätta i samma ände (av cykeln), ungefär var går den undre vikt-/prisgränsen för en pålitlig styrstam i 70-80 mm ? Och hur fåfängt är det att styre och stam matchar från samma märke/serie?

jonte987

Aktiv medlem
Hur lätta finns det? Jag har mest kollat på 77 och intend för endoro och de är lätta

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer