Hur lätt kolfiberstyre för XC vågar man ha utan extra tandvårdsförsäkring?

Eveningstar

Aktiv medlem
Och för att fortsätta i samma ände (av cykeln), ungefär var går den undre vikt-/prisgränsen för en pålitlig styrstam i 70-80 mm ? Och hur fåfängt är det att styre och stam matchar från samma märke/serie?
Oklart hur smalt styre du vill köra, men jag kör den här kombon: Procraft PRC HB4.1 (720 mm, 15 mm rise) och Newmen Evolution SL 318.2 (50 mm).
97+104 eurosar gav jag, 194 gram.

1588265119570.png

NLC

Aktiv medlem
Oklart hur smalt styre du vill köra, men jag kör den här kombon: Procraft PRC HB4.1 (720 mm, 15 mm rise) och Newmen Evolution SL 318.2 (50 mm).
97+104 eurosar gav jag, 194 gram.

Visa bilaga 413880
Bra tips där till hyggligt pris. Kikar på 720 mm bredd för 55 gram mer för 40 mm extra verkar rätt mycket lök på laxen.

skier

Aktiv medlem
20190109_175637.jpg

Procraft styrstam 70mm, billigt och lätt. Jag kör den ihop med 750mm procraft-styre.

Jensen

Aktiv medlem
Såg ett sånt som hade gått av i somras... Är väl lite mer budget va?
Obs. Kan ju vara åtdragningsmomentet.
mer budget än tex Schmolke, absolut. Men de har väldigt bra rykte o man läser lite forum (alltså inte tillverkarna sida). Och jag personligen klassar dem som prisvärda. Har haft 4 st och känner flera som kör dem utan problem.
Sen kan allting gå av, oavsett märke. Mer intressant om varför det hänt, om man dragit sönder eller kraschat (kompis har kraschat av ett och det är ju inte så konstigt, oavsett vad han kört hade det gått av i den kraschen), oavsett så får man ju köpa ett nytt för halva priset.

skier

Aktiv medlem

Spacekitty

Aktiv medlem
Jag har kört en sån Procraft styrstam sedan 1,5 år och den har hållit ihop bättre genom äventyren än min kropp som fortfarande inte läkt helt, styrstammen ser ut som ny. Skulle absolut köpa en samma när det är dags.

NLC

Aktiv medlem
Nä, det är just det. Man läker långsamt :-/

C-dale

Aktiv medlem
När Bike brutaltestade styren i maskin var det bara Syntace som överlevde. Så det kör jag med. Race Face hade bra värden också. Gällde både kol o alu. Obskyra Kinastyren var ren skit.
ENVE var inte alls så bra som man skulle kunna tro.

Spacekitty

Aktiv medlem
Pro Tharsis XC finns också hos R2, ungefär samma pris, några gram lättare.
Jag köpte den (lite tyngre) med rise, väger 157 kapad på 680.

Pro = Shimano, så dom kan man lita på.

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Styren:
Innolite MR12 740mm: 137g 135g vid 720mm.
Pro tharsis di2 720mm 165g.
Easton ec70 720mm 168g.

Dessa använder jag. Mer förtroende för de lite tyngre.

NLC

Aktiv medlem

Också intressant alternativ även om 720 mm (https://r2-bike.com/PRO-Lenker-Tharsis-XC-Flat-Top-318-x-720-mm-9) ser ut att väga 163 gram när 700 mm (https://r2-bike.com/PRO-Lenker-Tharsis-XC-Flatbar-318-x-700-mm-9) hamnar på 133 gram... Det verkar vara återkommande att de sista millimeterna kostar. Kanske testar det smalare styret (vilket ändå är 3 cm bredare än vad jag kör idag).

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ha inte brått om du beställer på R2 bara, de verkar sitta i karantän allihopa :)

NLC

Aktiv medlem
Samma här, beställde två olika paket förra söndagen. Det ena (med artiklar som hade 1-3 dagars leveranstid) skickades på tisdagen och hamnade på ICA i torsdags, det andra (där allt beställt fanns i R2s lager) skickades dagen innan men kom inte fram förrän idag.

Men jag har inte bråttom. Behöver först ha något att sätta styret på.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Mitt paket skickades idag, beställdes i tisdags. Vi utlänningar kommer alltid sist i kön =P
Mitt paket från Bike24 som också beställdes i tisdags är inte ens skickat.

wasp

Medlem
Nu är jag mer av en dh-nisse så jag kanske har fel utgångspunkt men jag undrar rent konkret varför ni jagar enstaka gram på era cyklar?:) Skippa efterrätten till middagen så är ju de grammen hemma redan liksom.

Eller är det något annat som gör att dehär enstska grammen gör en skillnad?

NLC

Aktiv medlem
Mitt paket skickades idag, beställdes i tisdags. Vi utlänningar kommer alltid sist i kön =P
Mitt paket från Bike24 som också beställdes i tisdags är inte ens skickat.
Det är nog för att dina paket börjar med en vända söderut till ostlandet först ;-)

NLC

Aktiv medlem
Nu är jag mer av en dh-nisse så jag kanske har fel utgångspunkt men jag undrar rent konkret varför ni jagar enstaka gram på era cyklar?:) Skippa efterrätten till middagen så är ju de grammen hemma redan liksom.

För att man kan och det är lite kuligare att XC-cykla på en lätt hoj. Och för att parafrasera en annan engelsk fras "look after the grams and the pounds will look after themselves". Efterrätt till middagen har jag inte ätit på länge.

Raggamuffin

Aktiv medlem

Om man även skippar efterrätten då? *mindblown*
En lätt cykel är alltid roligare än en tung, även om det inte spelar någon roll på klockan.

NickPick

Aktiv medlem

Ja du har fel tänk. Skippar man efterrätten och har lätt styre så är ju vinsten dubbel med ditt resonemang;)

Jensen

Aktiv medlem

många bäckar små 😉. Sen förstår jag inte det där argumentet (även om du inte är första som nämner det). Skippa efterrätten OCH lätt pryl måste ju ändå vara det lättaste? Varför ska det ena utesluta det andra. Om man vill ha kralligare, det kan jag dock köpa som argument.

wasp

Medlem
Nja jag tror ni går för hårt på efterrätts-analogin nu grabbar ;)

Menar på att 20gram utspritt över 75-80cm inte direkt kan ha någon effekt, och att betala 500-2000kr mer för den "egenskapen" känns lite väl. Sen förstår jag att det finns extremfolk inom alla hobbys men det verkar vara en rätt populär grej att jaga vikt i. Därav min undran om det ligger något mer bakom ett lätt styre än att kapa totalvikten på cykeln med typ 20gram mot ett "tyngre" cf styre :)

Jensen

Aktiv medlem
Nja jag tror ni går för hårt på efterrätts-analogin nu grabbar ;)

Menar på att 20gram utspritt över 75-80cm inte direkt kan ha någon effekt, och att betala 500-2000kr mer för den "egenskapen" känns lite väl. Sen förstår jag att det finns extremfolk inom alla hobbys men det verkar vara en rätt populär grej att jaga vikt i. Därav min undran om det ligger något mer bakom ett lätt styre än att kapa totalvikten på cykeln med 20gram

Nu behöver man inte betala så mycket mer i o för sig. Men om man sparar 60g här, 50g där, 70g där osv osv så har man snart sparat in en rätt rejäl bit. Men absolut, det är dyra gram. Men tycker man det är kul och har råd, så varför inte? Sen förstår jag att det inte riktigt är samma sak på en renodlad Dh hoj. Men samtidigt, varför ska man ha en 60k dh hoj när du kan köpa en för 30k? Resonemanget är ju lite liknande. Motiveringen typ samma, för att det är kul. Men klart det är nörderi.

Spacekitty

Aktiv medlem
Därav min undran om det ligger något mer bakom ett lätt styre än att kapa totalvikten på cykeln med typ 20gram mot ett "tyngre" cf styre :)
20 gram här och 50 gram där blir plötsligt ett kilo eller två. Det är ju inte så att vi bara köper ett lättare styre och är nöjda med det. På en cykel som ska trampas så märks vikten av, bara rulla utför inte så mycket.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Ska man ha mer vikten behöver man ta överallt. Ett cf-styre är betydligt trevligare att cykla med än alu imho, även med styva spett som Renthal.

Berk

Aktiv medlem
Ska man ha mer vikten behöver man ta överallt. Ett cf-styre är betydligt trevligare att cykla med än alu imho, även med styva spett som Renthal.
Nej, en cf-styre lyser inte så trevligt i solen som min Race Face alu-styre i färgen money cash.

2020-04-30-12-48-41.jpg

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
I kategorin lätta/starka/dyra platsar även bike-ahead. Jag har kört med deras 800 mm breda, 159 g tunga styre sedan 2016.
Min cykel kom även med deras stolpe (140 g), men den pensionerade jag till fömån för ett bojsänke till sänkstolpe från Fox.

NLC

Aktiv medlem
Jag är också på styrjakt. Men vad menas med att man inte kan/får korta ett styre? Vad skulle det spela för roll? Eller är ändarna inte ihåliga? https://r2-bike.com/MCFK-Handlebar-Carbon-MTB-Riser-30-mm-9-318-mm-UD-Look-matte-760-mm
Man kan tänka att ändarna är förstärkta och att kapa dem skulle ta bort den egenskapen. Men åas så kan det rimligen inte vara den sista mm som har mer material så kanske man ändå tryggt kan såga av en cm på var sida (2 och man har ändå kommit ner till nästa storlek)

Raggamuffin

Aktiv medlem
Kanske ä byter storlek tidigt? Så greppen inte går att skjuta in så långt.

Eller så är det bara att det saknas markering..

Sam00

Aktiv medlem

Pro Tharsis 740mm 173g finns billigare på Bikeshop.se. 1200kr och fri frakt.

mankis

Aktiv medlem
Har kört med ett MT ZOOM low rise 121 g nu under flera år och funkat toppen tills förra veckan när jag lyckades bryta av det, kört för många år och varit för dålig med momentnyckel. Har beställt ett nytt så vågar fortsätta.
mtzoom.jpg

NLC

Aktiv medlem
Alltså, precis ett sådant brott drömde jag om i natt. Plötsligt stod man där med ena handtaget i handen...

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag spänner inte handtagen med moment, tycker det är alldeles för hårt. Hope tycker 4-5Nm vilket är väldigt mycket imho. Har inget emot att de kan röra sig vid en crash utan ser det snarare som något bra. Sen ska de klart inte glida runt när man behöver dem ;)

Nilsen

Aktiv medlem
New Ultimate Evo
IMG_1295.JPG
...
Det har funkat nästan två år. Men sen hände det här, hade tur som drog av det när jag klättrade och att det inte hände när det gick fort utför...

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Två bra exempel på för hårt åtdragna reglage. Sen är det ju sen gammalt att styre är färskvara, även dyrplast. Har bara tre styren som använts länge och det är det som sitter på crossen, typ nio år gammalt (som nog faktiskt måste bytas, med tanke på hur mycket stökig stig den gått senaste åren), mitt gamla Roox Torquebar från 2001 med 4mm gods så där är jag aldrig nervös och styret på gobbahojen som är från sent 50-tal.
På MTBn byter jag vart annat år eller vart tredje beroende på hur mycket jag cyklar. När jag körde alu bytte jag varje säsong.

Paco

Aktiv medlem
Tjena!

Två bra exempel på för hårt åtdragna reglage. Sen är det ju sen gammalt att styre är färskvara, även dyrplast. Har bara tre styren som använts länge och det är det som sitter på crossen, typ nio år gammalt (som nog faktiskt måste bytas, med tanke på hur mycket stökig stig den gått senaste åren), mitt gamla Roox Torquebar från 2001 med 4mm gods så där är jag aldrig nervös och styret på gobbahojen som är från sent 50-tal.
På MTBn byter jag vart annat år eller vart tredje beroende på hur mycket jag cyklar. När jag körde alu bytte jag varje säsong.
Så om man behöver ett styre så är det bara att höra av sig till dig. Du borde ju ha några liggandes😜

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer